SLAM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-18 17:50

Verkar fungera nu? Kan se bilderna i telefonen nu.

Nåväl. Ett diskantelement monterat i SLAM!

Bakifrån:

Bild

Bild

Framifrån:

Bild

Bild

Dags att börja mäta...

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-18 19:35

Med 1 watt in och ett svep från 1000 Hz till 20 kHz fick jag:

Vid 25 cm:

Bild

Vid 50 cm:

Bild

Vid 100 cm (här kommer rummet tydligt in):

Bild

Alla tre:

Bild

Ser bra ut tycker jag.
I varje fall inget som föranleder någon omkonstruktion av elementet.

Nästa steg är att få till kontakteringen lite bättre

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: SLAM!

Inläggav i » 2018-03-18 20:14

Ser imponerande ut. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav joakimfors » 2018-03-18 21:45

Menade inte hela maskinen utan http daemonen… som verkar vara lighty i det här fallet. Laddar du in rätt cert och har du konkatenerat ihop rätt prylar. Går ju att kolla med openssl x509 på de cert som lighty läsern in för att se om de är aktuella.

Edit: Var visst lite sent ute. :)

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: SLAM!

Inläggav JM » 2018-03-18 22:01

Spännande kurvor. Ser ut som en dipoluppställning. Hur blir kurvorna om du mäter på baksidan utan diffraktion från järnskrotet ?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-18 22:23

joakimfors skrev:Menade inte hela maskinen utan http daemonen… som verkar vara lighty i det här fallet. Laddar du in rätt cert och har du konkatenerat ihop rätt prylar. Går ju att kolla med openssl x509 på de cert som lighty läsern in för att se om de är aktuella.

Edit: Var visst lite sent ute. :)


Ja, allt verkade rätt. Det känns som om något hade tappat handtaget till någon fil.
Helt plötsligt så fungerade det bara.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-18 22:54

JM skrev:Spännande kurvor. Ser ut som en dipoluppställning. Hur blir kurvorna om du mäter på baksidan utan diffraktion från järnskrotet ?

JM


Svaret på den frågan är att jag nu har mätt framifrån både utan och med bakre polstycken:

Bild

25 cm utan bakre polstycken:

Bild

25 cm med bakre polstycken:

Bild

Båda i samma, röd kurva med bakre polstycken:

Bild

Som jag har varit inne på tidigare, den bakåtgående ljudvågen reflekteras i de bakre polstyckena och den resulterande framåtvågen blandar sig med den ursprungliga framåtvågen med ökad distorsion och ojämnare frekvensvar som följd.

Så för diskantelementen går dessa raka polstycken bort; tanken är, som båndsei varit inne på, att få de bakre polstyckena närmare membranet.

Bild

Då åker inverkan av dessa reflektioner uppåt i frekvens.

Dessa förbättrade bakre polstycken blir dock inte så lätta att göra samt att de är mycket svårare att montera och framförallt att demontera än de raka.

Så svaret på din fråga; det mäter mycket sämre bakifrån med eller utan bakre polstycken eftersom den då framåtgående vågen, som nu alltså är bakåtriktad, reflekteras i de främre polstyckena, som nu är de bakre polstyckena och utgör mycket större yta än de bakre polstyckena, som nu alltså är de främre, kommer att ge än mer distorsion åt den framåtriktade vågen, som alltså är bakåtriktad framifrån sett.

Helst så skulle man vilja slippa polstyckena, men det blir inte mycket motor då och dessutom blir flödestätheten mycket olinjär.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLAM!

Inläggav nuffe » 2018-03-20 11:36

Imponerande som vanligt! Antar att det inte finns nått filter med på mätningarna.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-20 13:05

nuffe skrev:Imponerande som vanligt! Antar att det inte finns nått filter med på mätningarna.

Henrik


Stämmer, inget filter.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-20 19:05

Av någon anledning så var tredjetonsdistorsionen bortkryssad i mätningarna ovan.
Men den ligger ju nästan i bruset ändå.

Jag har nu uppdaterat mätningarna ovan. Men cachning förhindrar kanske er från se dem, så här är de igen:

Vid 25 cm:

Bild

Vid 50 cm:

Bild

Vid 100 cm (här kommer rummet tydligt in):

Bild

Tredjetonsdistorsionen i brusgolvet!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLAM!

Inläggav nuffe » 2018-03-22 10:16

Var ska du dela dem mot mellanregistren?

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-22 10:45

nuffe skrev:Var ska du dela dem mot mellanregistren?

Henrik

J Rivers DSP.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLAM!

Inläggav nuffe » 2018-03-22 12:59

Tänkte mer på vid vilken Hz. Ursäkta att jag var otydlig... :oops:

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-25 19:23

nuffe skrev:Tänkte mer på vid vilken Hz. Ursäkta att jag var otydlig... :oops:

Henrik


Jag börjar med delningsfrekvens vid 3400 Hz @ 24dB/oktav.
Det beror på hur mellanregisterelementet mäter.

Givetvis blir det en senare intrimning med alla tre elementen inkopplade.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-27 16:59

Lite skillnad i storlek på membran, här är vikjiggen för mellanregistret:

Bild

Efter bakning:

Bild

3d-utskrivna ändar gör att jag inte behöver kladda med silikon eller liknande.

Bild

En klenare variant av ändarna skall stödja membranet på två ställen i mitten, elementet blir alltså delat i tre.
Distorsionen blir då avsevärt lägre för låga frekvenser har jag märkt på de tidigare membranet jag har gjort.
Samtidigt ser de till att fickorna håller jämnare avstånd.

Jag har inte bestämt mig för hur jag skall fästa membranets sidor.
Antagligen med en silikonsträng.

Får se hur det mäter först...

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-28 17:39

En första mätning av mellanregisterelementet, tänkta delningar är 350 Hz respektive 3400 Hz:

Bild

Det är i alla fall något att utgå ifrån även om distortionsnivå på 1 % (-40 dB vid 350 Hz) kan tyckas hög.

Det är åtminstone bättre än de gamla fullrangemembranen åtminstone för de lägre frekvenserna, -28 dB vid 350 Hz:

Bild

Som en jämförelse, så här mäter basarna TD15H, - 55 dB vid 350 Hz:

Bild

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: SLAM!

Inläggav rajapruk » 2018-03-28 19:01

Är det något speciellt man ska tänka på när man mäter distortion? Har du några mättips?
Jag har inte gjort det ännu.
Kör du flera svep?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-28 20:38

rajapruk skrev:Är det något speciellt man ska tänka på när man mäter distortion? Har du några mättips?
Jag har inte gjort det ännu.
Kör du flera svep?


Använd REW med en kalibrerad mikrofon. UMIK-1 passar bra och REW läser in kalibreringsfilen.

I princip så kör jag bara ett svep om inget onormalt sker/har skett under svepet.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-28 23:48

solhaga skrev:
rajapruk skrev:Är det något speciellt man ska tänka på när man mäter distortion? Har du några mättips?
Jag har inte gjort det ännu.
Kör du flera svep?


Använd REW med en kalibrerad mikrofon. UMIK-1 passar bra och REW läser in kalibreringsfilen.

I princip så kör jag bara ett svep om inget onormalt sker/har skett under svepet.


Hittade detta med bland annat förslag hur man använder REW och på mikrofonplaceringar för mätningar av de olika elementen.

Från samma sida:

It is widely accepted that distortion under 1% is not noticeable. Some will debate that distortion under 2% is difficult to detect also.


Så -40 dB verkar ju då vara ett bra mål, eller snarare skamgräns.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: SLAM!

Inläggav rajapruk » 2018-03-29 00:03

Jag tror det är viktigt att ha length >= 512k på mätningen i REW när man mäter distortion. Det har jag läst om tidigare.

Det finns även ett annat sätt att mäta distortion i REW, som jag tror är ännu mer pålitligt. Stepped sine distortion measurement.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-29 07:26

rajapruk skrev:Jag tror det är viktigt att ha length >= 512k på mätningen i REW när man mäter distortion. Det har jag läst om tidigare.

Det finns även ett annat sätt att mäta distortion i REW, som jag tror är ännu mer pålitligt. Stepped sine distortion measurement.


Märker du några avgörande skillnader när du har olika längd på mätningarna?

I mitt fall kan inte Stepped sine distortion measurement ge så mycket mer:

Although much, much slower than a log sweep the stepped sine measurement captures N (noise and non-harmonic distortion) and THD+N (neither is available with a log sweep) and can measure low distortion levels more accurately than a sweep, particularly at high frequencies and for higher harmonics. This makes it well suited to measuring the distortion of electronic components.


När jag skall felsöka så använder jag REWs RTA.
Det är ett effektivt sätt att felsöka kring enskilda frekvenser.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: SLAM!

Inläggav rajapruk » 2018-03-29 11:42

Jag har inte mätt själv ännu. Bara läst att det är viktigt med stor Lenght.

Och att utrustningens distortion blandar sig in i det hela med, micen, ljudkortet. När jag gjorde loop-back ljudkortskalibrering märkte jag en stor skillnad i distortion på höger och vänster mätkanal. Även stor skillnad i distortion på hur mic-preampens gain stod.

Känns lurigt helt enkelt att mäta distortion och dra några slutsatser av det. Men man kan ju iaf jämföra skillnader mellan olika element och så, om de mäts med samma grejer vid samma tillfälle.

Hörde någon säga att det finns speciella mikrofonkapslar för just distortionmätning.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: SLAM!

Inläggav rajapruk » 2018-03-29 11:53

Ditt bygge är så coolt. Kul att följa detta.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-29 16:46

rajapruk skrev:Jag har inte mätt själv ännu. Bara läst att det är viktigt med stor Lenght.

Men det är svårt att sitta knäpptyst i 20 sekunder. Plus att rummet kan komma in mer då.
Har man ett ekofritt rum och kan befinna sig i ett kontrollrum så...
För hemmabruk räcker det med ett fem sekunder svep, dvs 256 k sample långt svep.

rajapruk skrev:Och att utrustningens distortion blandar sig in i det hela med, micen, ljudkortet. När jag gjorde loop-back ljudkortskalibrering märkte jag en stor skillnad i distortion på höger och vänster mätkanal. Även stor skillnad i distortion på hur mic-preampens gain stod.

Det skulle vara slutsteget i så fall. UMIK-1 är en USB-mikrofonen så kalibreringsfilens värde på gain och frekvensgång gäller.

rajapruk skrev:Känns lurigt helt enkelt att mäta distortion och dra några slutsatser av det. Men man kan ju iaf jämföra skillnader mellan olika element och så, om de mäts med samma grejer vid samma tillfälle.

Alla mina mätningar är relativa. Rum, tid på dygnet mm påverkar alldeles för mycket för att kunna göra några absoluta mätningar.

rajapruk skrev:Hörde någon säga att det finns speciella mikrofonkapslar för just distortionmätning.

Speciellt långa kapslar då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SLAM!

Inläggav Nattlorden » 2018-03-29 17:12

solhaga skrev:Men det är svårt att sitta knäpptyst i 20 sekunder.


Nog kan du väl sitta helt still och hålla andan i minst 45 sekunder utan större ansträngning? Med ansträngning borde 1,5 min gå i alla fall...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-30 18:44

Nattlorden skrev:
solhaga skrev:Men det är svårt att sitta knäpptyst i 20 sekunder.


Nog kan du väl sitta helt still och hålla andan i minst 45 sekunder utan större ansträngning? Med ansträngning borde 1,5 min gå i alla fall...


Det blir lite längre än så med stepped sine. Här med bara 6 PPO och average 2:

Bild

Det tog 2 minuter.

"Vanlig" mätning sekunderna efter:

Bild

Jag kan inte se att stepped sine tillför något.
Det är klart att PPO kan ökas och average likaså för att närma sig en vanlig mätnings upplösning.

Risken är ändå stor att man missar en distorsiontopp med ett högt Q.
Eller att en lastbil brummar förbi eller att dörren öppnas för att det är matdags under den halvtimme mätningen då tar.
Nej, 5,9 sekunder är alldeles lagom.


Jag fann att mycket av distorsionstopparna kommer ifrån upphängningen; först hade jag bara tejpat delar membransidorna mot magneterna.

Men jag fann snabbt att hela membransidorna behövde tejpas ner genom att lyssna vid de enskilda frekvenserna som ovanstående mätning visade och samtidigt ha ett spektrum att titta på:

Bild

Bild

Detta skall naturligtvis limmas eller silikonas vid den permanenta monteringen.

Som det hela mäter nu så är nästa steg att göra två diskantmembran och fyra mellanregistermembran samt montera dessa.

Jag skippar för nu de bakre polstyckena, de ger marginellt högre SPL men samtidigt högre distorsion. De är också svåra att montera och demontera; diskantelementen fick sig en tång igenom sig när jag skulle ta bort de polstyckena.
Men vidareutveckling av membran och bakre polstycken kan senare ske med de gamla MKII-motorerna, de är lika SLAM men "bara" 32 cm.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-03-31 11:59

solhaga skrev:
Jag skippar för nu de bakre polstyckena, de ger marginellt högre SPL men samtidigt högre distorsion. De är också svåra att montera och demontera; diskantelementen fick sig en tång igenom sig när jag skulle ta bort de polstyckena.
Men vidareutveckling av membran och bakre polstycken kan senare ske med de gamla MKII-motorerna, de är lika SLAM men "bara" 32 cm.


Jag får nog backa på det.

Med ännu inte helt optimerade bakre polstycken mäter det:

Bild

SPL 99 dB, andratonsdistorsion -45 dB (~0,5 %) samt tredjetonsdistorsion -59 dB (~0,1 %).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SLAM!

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 12:01

*tummen upp*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2018-04-12 19:40

Slutmontering av diskantelement med bakre polstycken bockade för att hamna nära membranet:

Bild

Dags för första provlyssning!
Men först lite basal DSP:

Bild

Jag skall lyssna på detta några dagar innan jag mäter upp för eventuell nivåjustering elementen i mellan.
Diskanten har nu god spridning och musiken fyller hela rummet.

Så här ser SLAM! ut på sina rätta platser i lyssningsrummet.
Vänster:

Bild
Höger:

Bild
Närbild vänster:

Bild

Lite kosmetika får nog tillverkas; inte så roligt med den grå vävtejpen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SLAM!

Inläggav Nattlorden » 2018-04-12 19:43

Svart vävtejp hade funkat bättre kanske? Eller med lite mod - rosa? 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster