Dags att bygga bilbas med JL

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Dags att bygga bilbas med JL

Inläggav Fackamato » 2017-09-14 07:08

Hej!

Jag har just nu det har paketet installerat i min bil, och det later fantastiskt. 99% skulle sakert vara nojda med den installationen. Men, jag gillar bas. Bra bas, inte bara mycket bas. Darfor har jag bestamt mig for att skaffa ett till likadant subelement och bygga en egen lada. Den harposten har lite bilder pa hur en sluten lada skulle kunna se ut / vara utformat i samma bagageutrymme som jag har i min bil.

Element: 2st JL Audio 10W6v3-D4 (1 monterat i sluten lada, det andra ej inkopt an)
Amp: 1st Arc Audio XDi 1100.1 (monterad)
OEM integration: 1st JL FiX 82 (monterad)
DSP: 1st JL TwK D8 (monterad)

Jag har krupit omkring i bagageutrymmet och matt till hoger och vanster for att se hur stor lada jag kan fa plats med (yttermatt). Enligt Bassbox Pro (som f.o. ar ett jattebra program om man vill ha ritningar utskrivna) sa blir maxvolymen 2.147 cu ft (60.79L), innan port och element installerade. Med element installerade sa ar volumen 2 cu ft (56.6L).

Sa, jag har 56.6L att forsoka fa in en port i. 4" fungerar ej eftersom lufthastigheten i porten blir alldeles for hog. Med 6" sa blir porten alldeles for lang, sa det agr inte. Jag har faktiskt hittat 5" (125mm) PVC-ror pa Internet sa darfor har jag simulerat 5"-ror. Simuleringar utan rundad port eftersom jag inte hittar 5" "flared ends" nagonstans.

CLEAR 5" Sch 40 PVC PIPE. (5.047" ID, 5.563" OD, .258" Wall, 90PSI, Weight: 2.726#/ft)
CLEAR UV Rated 5" Sch 40 PVC PIPE. (5.00" ID, 5.500" OD, .25" Wall, 130PSI, Weight: 2.73#/ft)
5" PVC Rigid Pipe, SDR26 Pipe, not sch 40 pipe, but will fit sch 40 fittings. .25" wall thickness, 5.5" OD, 5" ID. 160PSI at 73F. Weight is 2.42#/ft. Max length 7' 11". Min length is 3". Wall thickness is slightly less than Sch 40.

Bild

Grafer nedan. Mina fragor, som jag skulle uppskatta hjalp med:

* Med 5" ror sa och 25" langt, sa ar det bara 2.75" (lite storre an radien pa portens ID) avstand till vaggen pa ladan. Hur vet jag om det paverkar nagonting? Det kanns som att det beror pa lufthastigheten? 24" istallet och jag borde klara mig battre, BassBox Pro sager att avstamningen blir da 33.13Hz vilket ar lagt nog for bilen.

Jag har kikat pa slotport ocksa, men det ar ej lika effektivt (tar upp mer volum for samma Fb) och ar krangligare att bygga.

basta!-filer: har
Bassbox Pro-fil: har

Port Flares says:

The following pair of tables show the default recommendations for some common port / flare combinations. Selecting different options, such as allowing some port compression can change these values.
They show the maximum allowable port velocity in metres per second, so that turbulence will not be noticable at the typical Home Theatre seating position. The core limit is where the air in the "core" of the port becomes turbulent, regardless of flare size. Combinations that are core limited are shown in [COLOR="Red"]red[/COLOR]
The first table is for a sub whose peak velocity occurs at 30z. The second table shows what happens when the velocity peak is at 20hz - note the drop in performance

Bild

https://imgur.com/a/pwfP8

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Dags att bygga bilbas med JL

Inläggav paa » 2017-09-14 09:35

Går det inte med dubbla 4" portar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2017-09-14 17:29

paa skrev:Går det inte med dubbla 4" portar?

Nej då tar de upp för mycket volym i lådan så avstämningen blir runt 40Hz.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-09-14 19:24

Högt qts värde ger brölbas i basreflex kör slutet så blir det bättre men fortfarande med risk för brölbas.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2017-09-14 20:47

boom skrev:Högt qts värde ger brölbas i basreflex kör slutet så blir det bättre men fortfarande med risk för brölbas.

Brölbas?

Jag har tillgang till DSP PEQ med mera och haller koll pa fasen (grupplopstid), sa frekvenskurvan skall nog ga att fa in.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-09-15 19:47

Fackamato skrev:
boom skrev:Högt qts värde ger brölbas i basreflex kör slutet så blir det bättre men fortfarande med risk för brölbas.

Brölbas?

Jag har tillgang till DSP PEQ med mera och haller koll pa fasen (grupplopstid), sa frekvenskurvan skall nog ga att fa in.

hjälper lite men det är basens höga qts som ger den brölbas med liten låda då q värdet går upp till 0.8.
sen när du simulerar så lägg på värme i talspolen och då fjongar q värdet i väg uppåt.
men kan du bygga med 40 liter på den basen och fullknökat med dämpning så blir det ganska okej.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2017-09-17 23:31

Sa har ser det ut idag innan jag uppgraderar. Utan EQ:

Bild

Med EQ fran installatoren:

Bild

Med min egna EQ:

Bild

Jag har en dipp runt 42Hz som ingen EQ kan gora nagonting tyvarr.

Har ar mina EQ-parametrar:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-17 23:57

Rent allmänt brukar man rekommendera att stoppa basen vid Ca: 40 Hz eftersom hela bilen börjar låta i varenda plåtbit som inte är svetsad.
Ska du ändå ner till 20 Hz, och kanske under det bör du kladda fast massor med bly/gummi eller asfaltmattor på alla stora plåtytor för att dämpa resonanserna som uppstår.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2017-09-18 00:27

Perfector skrev:Rent allmänt brukar man rekommendera att stoppa basen vid Ca: 40 Hz eftersom hela bilen börjar låta i varenda plåtbit som inte är svetsad.
Ska du ändå ner till 20 Hz, och kanske under det bör du kladda fast massor med bly/gummi eller asfaltmattor på alla stora plåtytor för att dämpa resonanserna som uppstår.

Val medveten om detta :)

Det finns ett par resonanser men faktiskt inte sa mycket under 40Hz, den storsta ar nagonstans mellan 100 och 200.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-18 00:47

Fackamato skrev:
Perfector skrev:Rent allmänt brukar man rekommendera att stoppa basen vid Ca: 40 Hz eftersom hela bilen börjar låta i varenda plåtbit som inte är svetsad.

Val medveten om detta :)

Det finns ett par resonanser men faktiskt inte sa mycket under 40Hz, den storsta ar nagonstans mellan 100 och 200.

Dåså, lycka till med bygget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum