Jag har just nu det har paketet installerat i min bil, och det later fantastiskt. 99% skulle sakert vara nojda med den installationen. Men, jag gillar bas. Bra bas, inte bara mycket bas. Darfor har jag bestamt mig for att skaffa ett till likadant subelement och bygga en egen lada. Den harposten har lite bilder pa hur en sluten lada skulle kunna se ut / vara utformat i samma bagageutrymme som jag har i min bil.
Element: 2st JL Audio 10W6v3-D4 (1 monterat i sluten lada, det andra ej inkopt an)
Amp: 1st Arc Audio XDi 1100.1 (monterad)
OEM integration: 1st JL FiX 82 (monterad)
DSP: 1st JL TwK D8 (monterad)
Jag har krupit omkring i bagageutrymmet och matt till hoger och vanster for att se hur stor lada jag kan fa plats med (yttermatt). Enligt Bassbox Pro (som f.o. ar ett jattebra program om man vill ha ritningar utskrivna) sa blir maxvolymen 2.147 cu ft (60.79L), innan port och element installerade. Med element installerade sa ar volumen 2 cu ft (56.6L).
Sa, jag har 56.6L att forsoka fa in en port i. 4" fungerar ej eftersom lufthastigheten i porten blir alldeles for hog. Med 6" sa blir porten alldeles for lang, sa det agr inte. Jag har faktiskt hittat 5" (125mm) PVC-ror pa Internet sa darfor har jag simulerat 5"-ror. Simuleringar utan rundad port eftersom jag inte hittar 5" "flared ends" nagonstans.
CLEAR 5" Sch 40 PVC PIPE. (5.047" ID, 5.563" OD, .258" Wall, 90PSI, Weight: 2.726#/ft)
CLEAR UV Rated 5" Sch 40 PVC PIPE. (5.00" ID, 5.500" OD, .25" Wall, 130PSI, Weight: 2.73#/ft)
5" PVC Rigid Pipe, SDR26 Pipe, not sch 40 pipe, but will fit sch 40 fittings. .25" wall thickness, 5.5" OD, 5" ID. 160PSI at 73F. Weight is 2.42#/ft. Max length 7' 11". Min length is 3". Wall thickness is slightly less than Sch 40.

Grafer nedan. Mina fragor, som jag skulle uppskatta hjalp med:
* Med 5" ror sa och 25" langt, sa ar det bara 2.75" (lite storre an radien pa portens ID) avstand till vaggen pa ladan. Hur vet jag om det paverkar nagonting? Det kanns som att det beror pa lufthastigheten? 24" istallet och jag borde klara mig battre, BassBox Pro sager att avstamningen blir da 33.13Hz vilket ar lagt nog for bilen.
Jag har kikat pa slotport ocksa, men det ar ej lika effektivt (tar upp mer volum for samma Fb) och ar krangligare att bygga.
basta!-filer: har
Bassbox Pro-fil: har
Port Flares says:
The following pair of tables show the default recommendations for some common port / flare combinations. Selecting different options, such as allowing some port compression can change these values.
They show the maximum allowable port velocity in metres per second, so that turbulence will not be noticable at the typical Home Theatre seating position. The core limit is where the air in the "core" of the port becomes turbulent, regardless of flare size. Combinations that are core limited are shown in [COLOR="Red"]red[/COLOR]
The first table is for a sub whose peak velocity occurs at 30z. The second table shows what happens when the velocity peak is at 20hz - note the drop in performance

https://imgur.com/a/pwfP8