boom skrev:Perfector skrev:darkg skrev:
Du har nämt det innan, jag kan inte se att den definitionen finns någonstans (jag kanske inte letar särskilt bra!).
Slaven gör exakt samma jobb som drivelementet.
Radiatorn sprider ljudet över en större yta.
RCF gjorde en låda på 70-talet med en 6½ bas och en 12" radiator som dom tyngde ner med en träklump som gjorde att basen bara gick till 100 Hz.
Men bra låter det oavsett.
Läs på lite mera om slav element och hur dom fungerar så kan det bli rätt i din text
Få se nu.
Slaven arbetar med trycket från basens konrörelse.
gasen är eftergivlig så slavkonen släpar en halv väglängd efter vilket gör att den går åt samma håll som drivande element.
Därmed gör Slaven exakt samma rörelse som Basen upp till en viss frekvens som ofta byggs in i slaven.
Är slaven mindre rör den sig mer och är den större än drivande element rör den sig mindre.
Är den lika stor som basen är det en slav då den gör samma arbete genom tryckförändringarna i lådan.
Är slaven större har i alla fall jag lärt mig att det heter radiator då den radierar ut trycket över en större yta och sprider ut ljudvågen.
Jo, jag har nog läst på ordentligt.
Att jag förenklade svaret var för att i korta ordalag göra det förståeligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.