Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-06 00:08

Test monterade dem idag och spelade lite, Utan filter så de var lite gälla, Men korrigerade kommer de nog låta okej, Tror Jag.
Imorron ska ja försöka mäta lite för att komma fram till ett filter, Vad ska jag tänka på?
PHOTO_20171105_213603.jpg
PHOTO_20171105_213603.jpg (167.8 KiB) Visad 4519 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Svante » 2017-11-06 00:34

Perfector skrev:
boom skrev:
Perfector skrev:Slaven gör exakt samma jobb som drivelementet.
Radiatorn sprider ljudet över en större yta.
RCF gjorde en låda på 70-talet med en 6½ bas och en 12" radiator som dom tyngde ner med en träklump som gjorde att basen bara gick till 100 Hz.
Men bra låter det oavsett.

Läs på lite mera om slav element och hur dom fungerar så kan det bli rätt i din text

Få se nu.
Slaven arbetar med trycket från basens konrörelse.

Rätt.
Perfector skrev:gasen är eftergivlig så slavkonen släpar en halv väglängd efter vilket gör att den går åt samma håll som drivande element.

Ja, typ. Konrörelsen integreras till ett tryck i lådan, och trycket integreras av slavens massa. Två integreringar ger 180 graders fasskift och en lutning på -12 dB/oktav. Högtalarkonens rörelse inåt i lådan ligger i motfas mot framsidan av elementet, alltså samverkar elementets och slavbasens bidrag. Detta gäller över resonansen mellan slavens massa och luftfjädern.
Perfector skrev:Därmed gör Slaven exakt samma rörelse som Basen upp till en viss frekvens som ofta byggs in i slaven.

Fel. Slavens lutar med -12 dB/oktav och ger därför ett försumbart bidrag en bit över resonansfrekvensen.
Perfector skrev:Är slaven mindre rör den sig mer och är den större än drivande element rör den sig mindre.

Nä. Förhållande mellan slav och element är frekvensberoende. Däremot: Är slaven liten rör den sig mer än om den är stor.
Perfector skrev:Är den lika stor som basen är det en slav då den gör samma arbete genom tryckförändringarna i lådan.

Nä. Någon sådan relation finns inte.
Perfector skrev:Är slaven större har i alla fall jag lärt mig att det heter radiator då den radierar ut trycket över en större yta och sprider ut ljudvågen.

Nä.
Perfector skrev:Jo, jag har nog läst på ordentligt.

Läs igen, läs rätt och tro inte allt du läser :)
Bilagor
slavbas.png
slavbas.png (20.25 KiB) Visad 4515 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-06 19:52

Hur många timmar behöver ett element spelas in?
Fick väldigt konstiga resultat idag när jag försökte mäta!
Men även om de var konstiga så verkade de bli mer och mer som förväntat ju längre högtalarna fick spela.
7 khz toppen finns men verkar vara lite mildare än förväntat, Kan kanske lämnas hän.
En oförväntad topp vid 1 khz verkade också finnas men inte någon påtaglig baffel-effekt utan istället mer bas än vad jag borde ha mellan 100-200 hz.
Rums akustiken vid mätningarna var antagligen inte de bästa, Får försöka hitta en mer neutral plats.
Nu får det bli lite inspelning ett par dagar, Sen ska jag försöka att få till bättre mätningar.
PHOTO_20171106_181948.jpg
PHOTO_20171106_181948.jpg (110.39 KiB) Visad 4471 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Cortado » 2017-11-06 20:11

Du måste nog presentera mätresultaten du pratar om och även presentera hur du mätt, för att någon ska kunna kommentera det hela.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-06 20:24

Kurvor kommer, Men de som mättes fram idag var uppenbart felaktiga på många sätt!
Ingen ide att presentera tycker jag, Samt jag har inte mät-datorn tillgänglig så jag kan inte :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Cortado » 2017-11-06 21:10

dewpo skrev:Kurvor kommer, Men de som mättes fram idag var uppenbart felaktiga på många sätt!
Ingen ide att presentera tycker jag, Samt jag har inte mät-datorn tillgänglig så jag kan inte :oops:


Om du inte vet varför de var felaktiga, hur vet du då om de var felaktiga? :)

Det kan nog vara stor ide att presentera dem, även om de är felaktiga, vem vet - kan kanske vara väldigt lärorikt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 14:51

Så här mäter hela högtalaren, Med rummets påverkan.
Hel.jpg
Hel.jpg (70.54 KiB) Visad 4393 gånger


Så här ser en mätning nära drivern ut med två konstiga dippar. 600 och 1000 hz :(
När.jpg
När.jpg (73.75 KiB) Visad 4393 gånger


Svaret på varför dipparna finns verkar ses här på mätningen av slavens bidrag.
Slav.jpg
Slav.jpg (72.33 KiB) Visad 4393 gånger


Hur löser man bäst detta problem? Lådorna är helt tomma nu, Kommer det hjälpa att fylla dem med lite dämpning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-07 15:03

Tomma lådor?
Ingen bra idé. ;)
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Kraniet » 2017-11-07 16:16

Det finns en myt i vissa delar av High End-världen att så lite (helst inget) dämpmaterial som möjligt ger bättre ljud från högtalarna.
Dämpmaterial för isotermisering och ljuddämpning ger ofta flera fördelar. Men det behöver förstås göras korrekt.

edit: peaken vid 7kHz skulle jag åtgärdat. Den är ju rejäl (6-9 dB?) och kommer ge hörbar färgning. Jag antar du har ett filter för baffelstegskorrektion, en sugkrets för 7kHz borde vara enkelt att lägga till.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 16:30

Kraniet skrev:Det finns en myt i vissa delar av High End-världen att så lite (helst inget) dämpmaterial som möjligt ger bättre ljud från högtalarna.
Dämpmaterial för isotermisering och ljuddämpning ger ofta flera fördelar. Men det behöver förstås göras korrekt.

edit: peaken vid 7kHz skulle jag åtgärdat. Den är ju rejäl (6-9 dB?) och kommer ge hörbar färgning. Jag antar du har ett filter för baffelsteg, en sugkrets för 7kHz borde vara enkelt att lägga till.


Peaken vid 7 khz finns i databladet på drivern så den kommer inte försvinna av dämpning i lådan utan måste hanteras med ett filter, Det kan jag göra men jag har inte bestämt mig än om jag vill.
Jag är mer bekymrad av resonanserna vid 600 och 1000 hz, Men förhoppningsvis försvinner de av lite dämpning i lådan.
Det är helt filter löst för tillfället det är nog resonanserna vid 600 och 1000 hz som kamouflerar baffeleffekten.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-07 16:54

dewpo skrev:...lite dämpning i lådan.

Jag hade nog stoppat ner en ordentlig skiva isolering (typ Isover) mitt i lådan (mellan elementen) och gjort lite nya mätningar, innan jag hade funderat vidare på filter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Svante » 2017-11-07 18:31

Kraniet skrev:Det finns en myt i vissa delar av High End-världen att så lite (helst inget) dämpmaterial som möjligt ger bättre ljud från högtalarna.
Dämpmaterial för isotermisering och ljuddämpning ger ofta flera fördelar. Men det behöver förstås göras korrekt.


Det är ju sant. För bashögtalare som inte spelar frekvenser vid lådans resonanser. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 18:40

Jag måste passa på att fråga en antagligen dum fråga.
Varför har jag bara två resonanser 600 och 1000 hz?
Borde jag inte ha en relaterad bredden en till höjden och en till djupet på lådan?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Cortado » 2017-11-07 19:45

dewpo skrev:Jag måste passa på att fråga en antagligen dum fråga.
Varför har jag bara två resonanser 600 och 1000 hz?
Borde jag inte ha en relaterad bredden en till höjden och en till djupet på lådan?


I Basta! kan du faktiskt se våglängden för olika frekvenser:

Basta våglängd.PNG
Basta våglängd.PNG (17.15 KiB) Visad 4299 gånger


Om du sedan importerar mätningen till Basta så kan du lätt hitta vilka våglängder saker och ting ligger vid och kanske börja klura vad det kommer från.

En annan sak som jag vill nämna är att jag tycker REW (nästan) alltid ser ut att smootha mätningarna fast det står "no smoothing", är det någon annan som tycker så?
Med det sagt så föreslår jag att herrn testar Holm, där är det enkelt att "gejta" mätningen till något vettigt i efterhand.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 20:24

Här är nya mätningar med stoppning 'av okänd kvalitet' i lådan.
Stoppad.jpg
Stoppad.jpg (71.25 KiB) Visad 4289 gånger

NäraS.jpg
NäraS.jpg (72.31 KiB) Visad 4289 gånger

PortS.jpg
PortS.jpg (80.81 KiB) Visad 4289 gånger


Det har lugnat sig lite, Vilket känns skönt :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Cortado » 2017-11-07 20:40

Du kan ju visa dem med faktiskt-standard där man har 50dB på y-axeln. :)

.. och så tycker jag att den andra mätningen ser smoothad ut, fast det står att den är osmoothad, men det lär du kanske ha svårt att ordna, gissar jag.

Frågan är sen hur du mätt, kan har du möjlighet att ta en bild på mätuppställningen och berätta avstånd mellan mick-högtalare?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 20:52

Med filter förutspås resultatet bli så här.
A4.png
A4.png (11.01 KiB) Visad 4275 gånger

A4Filter.jpg
A4Filter.jpg (64.49 KiB) Visad 4275 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Tarzan » 2017-11-07 20:55

Jag tycker allt att du ska testa Holm eller Arta, eller lära dig hur man sätter en gate i REW. Det blir mycket enklare att se vad själva högtalaren faktiskt spelar upp för ljud då. I alla fall över 1kHz.

Fina lådor förresten :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Nattlorden » 2017-11-07 21:21

dewpo skrev:Med filter förutspås resultatet bli så här.
A4.png

A4Filter.jpg


Jösses... allt i serie? Du kan inte räkna om det till parallellfilter istället?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 21:44

Nattlorden skrev:
dewpo skrev:Med filter förutspås resultatet bli så här.
Bilagan A4.png finns inte längre

Bilagan A4Filter.jpg finns inte längre


Jösses... allt i serie? Du kan inte räkna om det till parallellfilter istället?

A4-1.png
A4-1.png (11.97 KiB) Visad 4248 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-07 22:51

Tarzan skrev:Jag tycker allt att du ska testa Holm eller Arta, eller lära dig hur man sätter en gate i REW. Det blir mycket enklare att se vad själva högtalaren faktiskt spelar upp för ljud då. I alla fall över 1kHz.

Fina lådor förresten :)


Jag håller på med att installera Holm Impulse nu, Men installationen av .NET tar en fruktansvärd tid på en långsam dator.
Med 5 ms gate ser det ut så här.
5ms.jpg
5ms.jpg (67.02 KiB) Visad 4216 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Cortado » 2017-11-07 23:42

Gaten ska (edit: ska och ska.. bör lämpligen?) väl motsvara avståndet mellan elementet och mikrofonen. Om jag inte tänker helt fel så är 5ms lite drygt 1,7m. Ställer du gaten för kort så får du inte med alla detaljer och ställer du den för långt så får du med mer än du egentligen har (från högtalaren då). Typ.

Det är också anledningen till att man vill mäta i så reflexfria miljöer som möjligt. Med Fukdist så mätte vi utomhus med högtalare och mick ungefär 2m från mar och närmsta vägg och sedan var micken lite närmare än så. När man sedan gatear så får man en ren mätning som inte är smoothad och det är lättare att jobba med (speciellt om man inte mätt så mycket förut).

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-08 01:49

1# Röd kurva : Detta är en Holm mätning med frekvens beroende fönster.
2# Grön kurva : Med filter.
HolmFreq.jpg
HolmFreq.jpg (76.69 KiB) Visad 4187 gånger


Mätningarna är ganska tyngda av störande reflexer men med lite god vilja skulle man kunna komma till detta filter.
A4-2.png
A4-2.png (12.18 KiB) Visad 4187 gånger


Jag får försöka hitta ett bättre mätplats men jag bor ganska trångt så detta var det bästa jag kunde åstadkomma.
PHOTO_20171108_002944.jpg
PHOTO_20171108_002944.jpg (149.36 KiB) Visad 4187 gånger


Jag fick fram detta impulssvar.
ImpulseA4.png
ImpulseA4.png (19.21 KiB) Visad 4187 gånger


Vad ska man titta efter i ett impulssvar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-08 08:38

Om du mäter på så långt håll får du väldigt lite bidrag från själva högtalaren, men mycket från rummet. En tumregel för mätning är att börja på dubbla baffelbredden, så om högtalaren är 25 cm bred kan du prova att mäta 50 cm rakt framför elementet. Då bör du få i huvudsak direktljud och också bidraget från porten (slaven).

Om du dessutom lägger några tjocka dynor/mattor på golvet mellan högtalaren och micken och sedan häller ut lillgrabbens hela låda med Legobitar ovanpå mattan, så blir det ännu bättre resultat :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-08 08:48

dewpo skrev:Vad ska man titta efter i ett impulssvar?

Jag tar mig friheten att posta ett dokument till en lab som Svante författat. Där finns en hel del matnyttigt om bl.a. impulssvar. Svante kanske kan kommentera detta vidare själv... ?
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... etoder.pdf

(Hoppas att det var ok att länka till dokumentet.)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-08 14:59

Kalejdokom skrev:Om du mäter på så långt håll får du väldigt lite bidrag från själva högtalaren, men mycket från rummet. En tumregel för mätning är att börja på dubbla baffelbredden, så om högtalaren är 25 cm bred kan du prova att mäta 50 cm rakt framför elementet. Då bör du få i huvudsak direktljud och också bidraget från porten (slaven).

Om du dessutom lägger några tjocka dynor/mattor på golvet mellan högtalaren och micken och sedan häller ut lillgrabbens hela låda med Legobitar ovanpå mattan, så blir det ännu bättre resultat :) .


Mäter jag på ca en halv meter och använder 1/8 oktaver's frekvensberoende fönster får jag dessa grafer.

grön : Mätning
röd : Med filter

Halv88.jpg
Halv88.jpg (62.35 KiB) Visad 4128 gånger


A4-22.png
A4-22.png (12.02 KiB) Visad 4128 gånger


Är en impedans dip ner till 4 ohm vid 7 khz okej för de flesta förstärkare? Jag ska ha högtalarna som bakkanal i ett surroundljuds system vad tiden lider.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-08 16:30

Mätningen ovan ser ut så här RAW. Ser det ut att vara en tillräckligt bra mätning för att vara utgångspunkt för första prototypfiltret?
UnnaG.png
UnnaG.png (82.26 KiB) Visad 4105 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Cortado » 2017-11-08 18:10

dewpo skrev:Mätningen ovan ser ut så här RAW. Ser det ut att vara en tillräckligt bra mätning för att vara utgångspunkt för första prototypfiltret?


Vart har du gateat? Ser inte ut som du gjort det överhuvudtaget.

Du ska alltså dra i gaten så att den ligger mellan impulsen från högtalaren och första reflexen. Där har du ett bra skäl till varför du vill ha långt till närmsta reflexyta, så att mellanrummet mellan impulsen och den första reflexen ska vara så stor som möjligt. Om du kikar i Fukdist-tråden så finns det en skärmdump Dan postat från Holm där gaten ligger kring 300Hz och då är mikrofonen typ en meter från högtalaren. Man kan se gaten i tonkurvefönstret, den rör sig fram och tillbaka när du drar i gaten.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav dewpo » 2017-11-08 19:16

I inlägget högre upp är det gatat enligt följande :arrow:

Gate.png
Gate.png (46.07 KiB) Visad 4063 gånger


Vanlig gate.

Gate400.png
Gate400.png (51.65 KiB) Visad 4063 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Liten Bredbandare med slavbas Byggs!

Inläggav Svante » 2017-11-08 19:25

Kalejdokom skrev:
dewpo skrev:Vad ska man titta efter i ett impulssvar?

Jag tar mig friheten att posta ett dokument till en lab som Svante författat. Där finns en hel del matnyttigt om bl.a. impulssvar. Svante kanske kan kommentera detta vidare själv... ?
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... etoder.pdf

(Hoppas att det var ok att länka till dokumentet.)


Titta, den fanns kvar! Jag trodde den hade dött i olika flyttar på mitt gamla jobb.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster