Vilken mätutrustning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Vilken mätutrustning

Inläggav asslicker » 2017-10-25 18:54

Jag är sugen på att lära mig mer om högtalarkonstruktion och inser att mätning är A och O. Så nu tänkte jag fråga er vad för utrustning som behövs för att kunna göra detta dugligt?

Det enda jag har just nu är en halvkass laptop, och jag kommer gärna undan så billigt som möjligt :oops:

Gissar att jag behöver mic, ljudkort och programvara. Kom med förslag!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav paa » 2017-10-25 19:27

Kanske en sån här mikrofon:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... phone.html

Ett bra ljudkort, t.ex Focusrite 2i2

Och ett mätprogram, t.ex REW eller Holmimpulse
Eller nåt från Svante, tex Sirp:
http://www.tolvan.com/index.php?page=/sirp/sirp.php
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Kraniet » 2017-10-25 20:00

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav asslicker » 2017-10-25 20:03



Intressant! Då slipper man alltså externt ljudkort?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav darkg » 2017-10-25 20:06

asslicker skrev:


Intressant! Då slipper man alltså externt ljudkort?


Ja, om ljudutgången från datorn duger... vilket man kanske inte ska utgå ifrån!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-25 20:07

Gällande mikrofon, så skulle jag rekommendera att gå upp någon 100-lapp och köpa Line Audio OM1, som håller +/- 1 dB inom 20-20.000 Hz, så man behöver inte lägga in någon kalibreringsfil i mätprogrammet:
http://www.lineaudio.se/OM1.html

Edit: men då krävs förstås ett externt ljudkort med fantommatning (15-48VDC), t.ex. det här:
https://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_ione.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Svante » 2017-10-25 20:14

Jag tänker mig att man kan börja enkelt, med en rundtagande elektretmikrofon från Kjell&Co för ett par hundringar och datorns interna ljudkort. En sån där liten slipsmikrofon. Och så provar man lite och mäter på det man har för att få kläm på hur det funkar. Känner man suget efter bättre grejor sedan så är rådet med OM1 bra, men då behöver man ett externt ljudkort med fantommatning, Focusrite 2i2 är även det ett bra val.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav darkg » 2017-10-25 20:48

darkg skrev:
asslicker skrev:


Intressant! Då slipper man alltså externt ljudkort?


Ja, om ljudutgången från datorn duger... vilket man kanske inte ska utgå ifrån!


Fast i och för sig - en duglig usb-DAC har man kanske redan i sin musikanläggning! Hm hm.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Svante » 2017-10-25 21:04

darkg skrev:
darkg skrev:
asslicker skrev:
Intressant! Då slipper man alltså externt ljudkort?


Ja, om ljudutgången från datorn duger... vilket man kanske inte ska utgå ifrån!


Fast i och för sig - en duglig usb-DAC har man kanske redan i sin musikanläggning! Hm hm.


Fast i och för sig, det är en ADC man behöver... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav darkg » 2017-10-25 21:08

Svante skrev:
darkg skrev:
darkg skrev:
Ja, om ljudutgången från datorn duger... vilket man kanske inte ska utgå ifrån!


Fast i och för sig - en duglig usb-DAC har man kanske redan i sin musikanläggning! Hm hm.


Fast i och för sig, det är en ADC man behöver... ;)


Fast inte om man nu skaffar en USB-mikrofon, som är vad vi pratar om här..! ;-) :mrgreen:
Don’t just do something, sit there.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Kraniet » 2017-10-25 21:59

Ja alltså UMM-6 har ju inbyggd mikrofonförstärkare och USB-ljudkort så den pluggas ju bara in i datorn. Det jag eventuellt kan tänka mig kan orsaka problem är om det uppstår brum i själva USB-kontakten. Det får jag tex då jag har datorn inkopplad i min mini-dsp.

Men recensionerna på tex parts-express och amazon vittnar om att folk är väldigt nöjda med funktionen.

edit: på tal om minidsp så har ju de också en USB-mic https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-1, lite billigare endast 75eur.

edit2: XTZ säljer ju annars ett mätkit https://www.xtz.se/product/microphone-pro
mikrofon, ljudkort och kablar
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav HenrikE » 2017-10-25 22:08

Kan ju tipsa om att jag hittade en Focusrite 2i2 på blocket, begärt pris 400 riksdaler:
https://www.blocket.se/lund/Focusrite___Scarlett_2i2_1st_gen_76192023.htm?ca=23_10&w=0&last=1

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Svante » 2017-10-25 22:30

darkg skrev:
Svante skrev:
darkg skrev:
Fast i och för sig - en duglig usb-DAC har man kanske redan i sin musikanläggning! Hm hm.


Fast i och för sig, det är en ADC man behöver... ;)


Fast inte om man nu skaffar en USB-mikrofon, som är vad vi pratar om här..! ;-) :mrgreen:


Mnja, ibland är det viktigt att DAC och ADC delar klocka. Åtminstone för vissa mjukvaror... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav rajapruk » 2017-10-26 00:32

Om man vill ta ett steg upp från Focusrite 2i2 i prestanda, vad ska man titta på då?

Jag har börjat störa mig lite på min Focusrite 2i2 (gen1). Ganska mycket crosstalk mellan kanalerna (timing-reference-channel kanske stör sig in i mätningen / triggar impulsen?), L och R kanalerna mäter ganska olika både på frekvens, fas och distorsion, vissa mätningar blir det skräp i intermittent, knäpper till och sånt (vet inte om det är focusrites fel, men ändå).

Ofta när jag har kört 8 svep per mätning i REW, för bästa möjliga SNR, så knäpper det / knastrar till i någon av svepen.

Inget av ovanstående är säkert problem egentligen, men lägger man mycket tid på mätning så...

Gen2 kanske är bättre?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Tarzan » 2017-10-26 08:21

En sak ingen nämnt här än är en koppling för att mäta impedans. När jag skulle bygga fick jag låna en arta box.

http://www.artalabs.hr/appnotes/ap1_mea ... ev4eng.pdf

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Emanuelgbg » 2018-02-15 10:32

Fått tummen ur och skaffat mig en USB-mic från Dayton nu iaf. Hoppas kunna koppla upp och testa i helgen.
Vad rekommenderar ni för mjukvara? REW, Sirp, Arta?

Sedan är det ju det där med T/S-parametrar osv. Behov av ett separat ljudkort ändå för att kunna använda Limp el "switch box"?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav paa » 2018-02-15 10:38

Ingen direkt rekommendation, bara en not att inte glömma bort HOLMImpulse i urvalet av mätprogram.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav galder » 2018-02-15 13:55

Angående mätprogram så rekommenderar jag Arta för närfältsmätningar. Där kan du s.a.s. utesluta rumsreflexer och få en ren mätning av högtalaren, i.o.m. att du kan visa mätresultat på millisekunder. Exportfunktion av *.csv-fil gör det också möjligt att använda datat i t.ex. Excel om man så vill. Sedan Svantes Tone och RtSect att användas för totalljudsmätningar på längre avstånd.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav sladdbarn » 2018-02-15 14:27

Umik-1 tillsammans med REW.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav jansch » 2018-02-25 18:26

Asslicker - Det är viktigt att man har förståelse för dom begränsningar som man normalt stöter på när man skall mäta högtalare eller annan akustik.

Som några andra har skrivit kan man ju börja "billigt" och det är ju också vad du själv tycker.
De största "felfaktorerna" du bör räkna med är dels de praktiska förutsättningarna för att mäta vad man förväntar sig dels att mikrofonen är den absolut svagaste delen i den tekniska utrustningen.

Om jag skall göra en liknelse är det ingen ide' att lägga ner stora pengar på utrustningen om man inte har koll på förutsättningarna som begränsas av var och hur man mäter. Det är t.ex. inte lätt att mäta i lågbasområdet i ett normalt rum, även om du utgår ifrån att just ditt rum är den referens du vill utgå ifrån.
Samtidigt är det väldigt svårt att få någon korrekt referens om man inte har en kalibrerad mikrofon. Även rena proffs mikrofoner har sina karakteristika och inte minst hur dom reagerar på direktljud eller diffust ljud i övre frekvensområdet.

Så oavsett hur du ger dej in på att börja mäta på högtalare, lär dej begränsningarna och vad som är kritiskt och svårt.
Även om du investerar i t.ex. en mic som klarar 70 - 100kHz har den i praktiken "begränsningar", eller låt oss kalla det för egenskaper som du måste ta hänsyn till och ha kontroll på annars är dina mätningar värdelösa.

Det är alltid den mekaniska övergången mellan elektrisk signal och ljudvågor i luften som är kritiskt (och dyrköpt), oavsett om det är högtalare eller mikrofoner. Att köpa ett ljudkort från t.ex. Focusrite är som att köpa en bra cykel rån Biltema - du måste betala det 10-dubbla om du vill ha något väsentligt bättre. Att köpa en mätmikrofon från t.ex. Behringer är som att köpa biff på Konsum (du har ingen aning om om den är seg eller OK. Förlåt Konsum!), Om du satsar 10 ggr mer pengar får du något som är ganska bra, om du satsar 50ggr mer pengar (bästa Kobe biffen)får du något som är NÄSTAN lika bra som ljudkortet från Focusrite.
Alltså, även om du mäter seriöst har du dålig koll på om mätningarna är rätt med en rimligt billig mic. Du kan tyvärr inte göra som med en biff - kolla om den är OK genom att äta den!
Det blev en ruggigt dålig liknelse men jag hoppas du förstår....... Det värsta är att t.ex. Behringer mikrofoner KAN vara lika bra som den bästa mikrofonen men du kommer aldrig att veta.
Konstigt .........När man avslutar söndagsmiddagen med ännu ett glas Chardonnay och sätter sig framför PC:n är man helt fantastisk på att förklara saker logiskt enkelt och tydligt!.......eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav Perfector » 2018-02-25 18:47

Dom bästa verktygen har du redan, dina öron.
Börja där och se om du och dina öron är sams med vad som låter bra.
Sen kan du fundera på att mäta om det låter rent illa.
"Mäta bör man, annars dör man.
Mäter gör man, ändå dör man"
Senast redigerad av Perfector 2018-02-25 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vilken mätutrustning

Inläggav dewpo » 2018-02-25 19:20

Svante skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:
Fast i och för sig, det är en ADC man behöver... ;)


Fast inte om man nu skaffar en USB-mikrofon, som är vad vi pratar om här..! ;-) :mrgreen:


Mnja, ibland är det viktigt att DAC och ADC delar klocka. Åtminstone för vissa mjukvaror... :roll:


Umik usb mic + Usb DAC har för mig genererat mycket konstiga mätresultat med både dubbel och quadruple pekar så jag vill varna för den kombon.
+1 på det Svante skriver skull jag säga, men jag kan som brasklapp inflika att Umik + det inbyggda ljudkortet fungerat fint, -till enklare mätningar...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 7 gäster