EPS-bygge (frågor om spackel och EKU-kabel)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XL

EPS-bygge (frågor om spackel och EKU-kabel)

Inläggav XL » 2005-06-18 11:03

Jag håller på och bygger ett par EPS, spacklingen blev inte så bra för det blev lite kornigt. Kan det kanske bero på att jag har för mycket/lite härdningsmedel?

Och ang. EKU-telekabeln som står i inköpingslistan, är det nån speciell anledning att den står med förutom att den är billig? Eller funkar det lika bra med vanlig 0,75 högtalarkabel?

Sen undrar jag även vad det finns för bra sätt att fästa filtret i lådorna? Tänkte fästa komponenterna på en träskiva eller bokpärm tror jag. Och dämpullen, hur fäster ni den?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-18 11:16

1. Kanske för mycket härdare.

2. EKU är mekaniskt stabil, den är lagom styv för att man ska kunna se till att den inte slänger fram&tillbaka i lådan och alstrar mekaniska ljud och den är billig.

3. Jag monterade ihop filtret med löst liggande komponenter och limmade fast vissa av dem i lådbotten mha smältlim.

4. Rockwoolen skär man lite större än vad lådan är invändig och låter dess mekaniska fjädringskraft hålla fast det i lådan. Det blir ingen stor kraft men å andra sidan så väger dämpmaterialet inte så mycket.

GL med byggandet! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Re: EPS-bygge (frågor om spackel och EKU-kabel)

Inläggav Tank » 2005-06-18 13:17

XL skrev:Sen undrar jag även vad det finns för bra sätt att fästa filtret i lådorna? Tänkte fästa komponenterna på en träskiva eller bokpärm tror jag.

Själv smältlimmade jag lite mer än hälften av komponenterna på baksidan av terminalkoppen (alla spolar, bl.a.) och resten på magneterna av diskant/bas.

Trevligt pussel, det. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
XL

Inläggav XL » 2005-06-18 14:40

tack så mycket för hjälpen, blir till att köpa en limpistol då, sen ska jag det nog bli nåt

Återgå till DIY-forum