Var kan man få bafflar CNC-frästa i Göteborgsområdet?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Var kan man få bafflar CNC-frästa i Göteborgsområdet?

Inläggav Morgan » 2017-11-05 15:53

Jag undrar om någon känner till något snickeri i Göteborgs- eller Borås-området där de kan hjälpa till att fräsa hål i några MDF-bafflar? Jag har kört fast i mitt hemmabioprojekt, och tänkte att jag skulle försöka köpa mig förbi den här tröskeln. Tacksam för tips.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Var kan man få bafflar CNC-frästa i Göteborgsområdet?

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-05 16:02

Jag hade kontakt med Inredningsbyggarna i Kungälv (för sprutmålning av högtalare). Dom bygger främst kundanpassade köksinredningar, men utför alla typer av snickeritjänster och har CNC-fräs. Kolla med dom:
http://www.inredningsbyggarna.se/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-05 19:17

Måste du ha CNC-fräs för baffelhål?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-05 19:51

Snickeriet kan väl välja den metod som dom tycker passar bäst/föredrar. Har dom en handöverfräs så kan dom ju använda den. Har dom en CNC-fräs, så kan dom ju använda den, t.ex... :)

Edit: om det "bara" är några hål som skall fräsas, så kanske det finns någon forummedlem som kan fixa det. Mitt "snickeri" är tyvärr stängt för säsongen (under altangolvet), men öppnar igen när göken gal.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-11-05 23:35

Morgan skrev:Jag undrar om någon känner till något snickeri i Göteborgs- eller Borås-området där de kan hjälpa till att fräsa hål i några MDF-bafflar? Jag har kört fast i mitt hemmabioprojekt, och tänkte att jag skulle försöka köpa mig förbi den här tröskeln. Tacksam för tips.

Du kan väl höra med herrn ovanför det här inlägget: viewtopic.php?p=1944090#p1944090

(Snickeriet han anlitar ligger på Boråsvägen om jag minns rätt och kör CNC-fräs. Det var där som gruppköpet med arbetsskivorna i Valchromat fixades till. Mattias tror jag du träffat tidigare vid någe' tillfälle hos Robert293.)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2017-11-05 23:42

MagnusÖstberg skrev:Måste du ha CNC-fräs för baffelhål?

Nej, naturligtvis inte. Jag brukar använda antingen en sticksåg eller en handöverfräs. Nu har jag dock redan hål i bafflarna, och be behöver förstoras med några få millimeter. Jag fräste upp ett hål i en bit spillvirke och använde sedan mallfräs för att överföra det till bafflarna, men mitt i första försöket skar kullagret ihop och sköt iväg. Det var då jag tappade byggarglädjen och lät bafflarna stå i flera månader. Nu är det inte kul att snickra på dem, utan det har blivit ett av livets alla jobbiga måsten. Noll lust att jobba vidare på egen hand, så tänkte därför köpa mig runt just den här detaljen.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2017-11-05 23:49

Adhoc skrev:
Morgan skrev:Jag undrar om någon känner till något snickeri i Göteborgs- eller Borås-området där de kan hjälpa till att fräsa hål i några MDF-bafflar? Jag har kört fast i mitt hemmabioprojekt, och tänkte att jag skulle försöka köpa mig förbi den här tröskeln. Tacksam för tips.

Du kan väl höra med herrn ovanför det här inlägget: viewtopic.php?p=1944090#p1944090

(Snickeriet han anlitar ligger på Boråsvägen om jag minns rätt och kör CNC-fräs. Det var där som gruppköpet med arbetsskivorna i Valchromat fixades till. Mattias tror jag du träffat tidigare vid någe' tillfälle hos Robert293.)

Tack - utmärkt tips. Heh, man kanske skulle beställa bafflar i Valchromat bara för sakens skull :) Jag ska dock måla dem mattsvarta, så det är helt onödigt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-11-06 09:16

Jag försökte förra året hos en som erbjudit sig här på forumet. Han skulle ha SEK 5000 för fyra enkla bafflar och jag kunde leverara ritningar i rätt format. För de pengarna får jag en CNC-fräs för hembruk och kan göra hur många paneler som helst...

Hoppas du hittar nån och tipsar här :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-06 12:15

UrSv skrev:Jag försökte förra året hos en som erbjudit sig här på forumet. Han skulle ha SEK 5000 för fyra enkla bafflar och jag kunde leverara ritningar i rätt format. För de pengarna får jag en CNC-fräs för hembruk och kan göra hur många paneler som helst...

Hoppas du hittar nån och tipsar här :)

5 Buck för fyra bafflar! Det lät som ett sjukt höftat ockerpris 8O Det är ju gjort på 15 min med en CNC!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-11-06 12:20

Mjo, lite så jag tänkte. Ger man 500 per timme och lite för maskinhyra hade han ju haft en hel dag på sig. Han utgav sig ju för att vilja hjälpa hobbynissarna som är privatpersoner. Jag tyckte det var prissatt för att slippa undan sitt eget erbjudande...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-06 12:43

UrSv skrev:Mjo, lite så jag tänkte. Ger man 500 per timme och lite för maskinhyra hade han ju haft en hel dag på sig. Han utgav sig ju för att vilja hjälpa hobbynissarna som är privatpersoner. Jag tyckte det var prissatt för att slippa undan sitt eget erbjudande...

Ibland drar dom bara till och kanske någon är dum att betala :-)

Har en bekant som är målare och fick förfrågan på målning av en hall hos en dam på Östermalm. Det var inte många kvadratmeter som skulle målas, och med allt förarbete (skaffa färg i rätt kulör, transporter. städning efteråt, fakturering osv) så drag han till med ett hiskligt pris bara för att slippa. Till hans förvåning ringde damen en dag senare och sade att han var välkommen!

En sak som jag lärde mig för länge sedan på en marknadsföringskurs, prisa aldrig ut dig på oönskade jobb, det är bättre att tacka nej.

Grabben med cnc-fräsen ville nog visa sig snäll utan att behöva ta konsekvenserna av det :-)

Jag skulle själv behöva få ett par bafflar frästa (men då helst i Sthlms-trakten) så jag lyssnar/läser här med spänning...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-06 13:34

Morgan skrev:
MagnusÖstberg skrev:Måste du ha CNC-fräs för baffelhål?

Nej, naturligtvis inte. Jag brukar använda antingen en sticksåg eller en handöverfräs. Nu har jag dock redan hål i bafflarna, och be behöver förstoras med några få millimeter. Jag fräste upp ett hål i en bit spillvirke och använde sedan mallfräs för att överföra det till bafflarna, men mitt i första försöket skar kullagret ihop och sköt iväg. Det var då jag tappade byggarglädjen och lät bafflarna stå i flera månader. Nu är det inte kul att snickra på dem, utan det har blivit ett av livets alla jobbiga måsten. Noll lust att jobba vidare på egen hand, så tänkte därför köpa mig runt just den här detaljen.

Försök höra med Erik Johansson, memberlist.php?mode=viewprofile&u=44

Du hittar honom på FB också (via mig te x). Han gillar att lösa kluriga saker.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-11-06 19:33

Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2017-11-07 08:02

!!!! Fantastiskt. Efter tips från Aerob lutar det dock mer åt att jag helt enkelt bara köper en ny skiva MDF och börjar från scratch.

Återgå till DIY-forum