Uppgradering av dipoler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 08:12

Fortsatte just med delningsfrekvenser en stund till igår kväll. Mellan registret får en del osnygga uppbrytningar om man går för högt.
Syns tydligt på Seas datablad. Tror jag lyckades få till fasen mellan diskant o mellan register ganska bra.

Ska försöka få lite mer tid idag o försöka räta ut kurvan. Men man ska nog vara försiktig med att göra för mycket innan man lyssnat och mät på färdig högtalare.
Hur gjorde du Kajeldokom?

Henrik

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav Ayebee » 2020-10-01 09:20

Seas-elementet skulle klara en lägre delning än den du nu labbar med - på det sättet kunde du kanske undvika resonanserna... :)

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav Ayebee » 2020-10-01 09:26

Förlåt, du har kanske skrivit det nånstans, men vad är det för waveguide du använder? :oops: WG-300?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 09:45

Ska prova med lägre också, tack för tipset. Jag körde ju den ner till 80Hz tidigare men fick en svacka ner mot 80Hz.
Waveguiden är Monacors WG300 med en hemgjord adapter platta för montering av Discovery D2604/83300 diskanten.

Henrik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav jonasp » 2020-10-01 10:04

Många bra tips. Men om jag får komma med några till: det ser ut som du har mätt på ett relativt långt avstånd i förhållande till första reflex som påverkar mätningen. Prova att göra en omgång mätkurvor till som är säg 30 cm från elementen. Målsättningen är att när du simulerar resultatet ska båda mätningarna summera snyggt men den som är mätt på längre avstånd blir givetvis krokigare, vilket man mentalt får försöka bortse från.

Troligen kommer frekvensgången vid höga frekvenser från vågguiden att se relativt förskräcklig ut på nära håll, det får du också bortse lite från.

Sedan ser det ut som du har ganska bredbandig medelvärdesbildning. Det kan också störa (men är en smaksak).

Sedan föreslår jag också en delning runt 2,5 kHz med den basen och den diskanten, som Kalejdokom är inne på. Men var inte rädd för att laborera.

Slutligen, visa gärna upp ditt delningsfilter som det ser ut nu, så tror jag du kan få ännu mer konstruktiv feedback.

Okej allra sist då, få saker är så roliga och frustrerande på samma gång som att bygga högtalare. Ge inte upp. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav Ayebee » 2020-10-01 10:15

Precis. 80 Hz är definitivt att begära för mycket. Det beror förstås lite på vad man kräver i maximalt ljudtryck. Linkwitz LX521 delar elementet vid 120 Hz tror jag - dessutom i en mindre baffel - så däromkring eller en bit över borde alla gånger funka.

Du kanske har sett att din diskant/WG-kombination finns beskriven här: https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... o-pct-300/ Du måste förstås mäta mer, men troligtvis skulle du kunna dela ner mot 1500 Hz (i alla fall ett alternativ att laborera med).

Jag har gjort egna experiment med dipol mellan och WG-diskant, men lyckades aldrig få till det riktigt bra. Implementeringen som sådan bidrog säkert, men frånvaron av bakåtriktat ljud var nog också bidragande...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 10:36

jonasp skrev:Många bra tips. Men om jag får komma med några till: det ser ut som du har mätt på ett relativt långt avstånd i förhållande till första reflex som påverkar mätningen. Prova att göra en omgång mätkurvor till som är säg 30 cm från elementen. Målsättningen är att när du simulerar resultatet ska båda mätningarna summera snyggt men den som är mätt på längre avstånd blir givetvis krokigare, vilket man mentalt får försöka bortse från.

Troligen kommer frekvensgången vid höga frekvenser från vågguiden att se relativt förskräcklig ut på nära håll, det får du också bortse lite från.

Sedan ser det ut som du har ganska bredbandig medelvärdesbildning. Det kan också störa (men är en smaksak).

Sedan föreslår jag också en delning runt 2,5 kHz med den basen och den diskanten, som Kalejdokom är inne på. Men var inte rädd för att laborera.

Slutligen, visa gärna upp ditt delningsfilter som det ser ut nu, så tror jag du kan få ännu mer konstruktiv feedback.

Okej allra sist då, få saker är så roliga och frustrerande på samma gång som att bygga högtalare. Ge inte upp. :)


Jo alla mätningar är gjorda på ca 100cm och har troligtvis en massa reflexer. Ska göra om alla mätningar.
Att visa ett delningsfilter blir svårt eftersom allt ska ske digitalt det är finessen med Xsim 3D.
Tack för tipsen.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 11:39

Ayebee skrev:Precis. 80 Hz är definitivt att begära för mycket. Det beror förstås lite på vad man kräver i maximalt ljudtryck. Linkwitz LX521 delar elementet vid 120 Hz tror jag - dessutom i en mindre baffel - så däromkring eller en bit över borde alla gånger funka.

Du kanske har sett att din diskant/WG-kombination finns beskriven här: https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... o-pct-300/ Du måste förstås mäta mer, men troligtvis skulle du kunna dela ner mot 1500 Hz (i alla fall ett alternativ att laborera med).

Jag har gjort egna experiment med dipol mellan och WG-diskant, men lyckades aldrig få till det riktigt bra. Implementeringen som sådan bidrog säkert, men frånvaron av bakåtriktat ljud var nog också bidragande...



Jo det är från den sidan jag hämnat iden. Ska prova en med med en lägre delning av diskanten. Bakåt riktat ljud blir det, har några Obi T22oa som jag ska testa med.
Delar jag mellan-registret vid 120 Hz så blir det ett väldigt kort spann för mina mellan-basar. Har ju ett par dipol subbar som ska gå in vid 70-80 Hz.

Henrik

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav Ayebee » 2020-10-01 12:10

Ah, jag förstår. Det kan nog bli riktigt bra det där. Du får mäta hur SLS:orna beter sig när du fått dämpningen på plats och hålla dig inom det spann där de beter sig som du vill - det är säkert så du redan resonerar. :P

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 16:04

Nu med lägre delning av mellan reg. Provade att även ha lägre delning på diskant/mellan men se det funkade inte.
Ska även prova med högre delning av diskant/mellan som kajeldokom föreslog, det kommer.
Funderar på om jag måste mäta upp elementen bättre också.

toppar2 polvänd bas.jpg
toppar2 polvänd bas.jpg (135.79 KiB) Visad 2233 gånger



Henrik

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav Ayebee » 2020-10-01 16:46

Det där ser ju väsentligt bättre ut! :) ...Men något har du väl gjort med diskantdelningen också, den ser annorlunda (och bättre) ut. Eller missförstår jag vad du gjort?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 17:48

Har ändrat något på diskant delningen, går ner till 1500 Hz.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav sammel » 2020-10-01 19:31

Det ser verkligen bättre ut.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-01 21:56

nuffe skrev:Har ändrat något på diskant delningen, går ner till 1500 Hz.

Ser att jag rört ihop det en del i detta o mitt tidigare inlägg.
Vad jag menar är det fungerar bara om delar diskanten lägre än mellan registret.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-04 17:15

Har ägnat lördags kvällen och söndags morgonen med att göra signal kablar. Behöver ju fler nu när topparna börjar närma sig början på slutet.

Det blir 4 signal och 1 koaxial kabel. RG59 75Ohm kabel för samtliga.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-13 14:49

Nu spelar de nya topparna sen i lördags. En kompis var på besök o tycke att det inte var så mycket kvar så då var det bara att sätta fart.
De sista högtalar-kablarna fixades, delningsfiltren laddas in i miniDspn. Sen tryck på play, o det funka redan från början hurra!

Det finns mera att göra, men de spelar. Biquad måste laddas in för resp. element, kaviteterna måste fyllas med fluff, en tygram ska fixas mm
SD kuddarna ska på plats mm.
Sen för att den sista biten ska komma på plats behövs några fler mätningar. Både av resp. element och systemet som helhet.
Men innan dess behöver de nya 10 tums basarna få jobba lite.

Henrik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav jonasp » 2020-10-13 15:19

Trevligt! Får vi se några filterkurvor så småningom?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-13 15:37

Kommer, men just nu ser de ut som ovan.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-18 21:48

Har jobbat lite med filtren och laddat in Biquad i miniDspn nu börjar det låta ganska bra. Det sissta jag gjort idag är justerat delay på resp element för att få en bättre fas avstämning.

Nu ser kurvorna ut så här,
Med delay.jpg
Med delay.jpg (56.33 KiB) Visad 2079 gånger


Nu är det bara lite snickeri och kabel jobb kvar innan DIY träffen i Göteborg.

Henrik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav sammel » 2020-10-18 22:50

Not bad :)
Det blir kul att lysna på dom Henrik.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav solhaga » 2020-10-19 00:27

Dags för ett nytt baffelbattle, i alla fall från mid och uppåt.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav nuffe » 2020-10-19 07:26

Ska väl tillägga att mina basar inte är med i simuleringen, så igen tror att det är bas-brist.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Uppgradering av dipoler

Inläggav solhaga » 2020-10-19 07:56

nuffe skrev:Ska väl tillägga att mina basar inte är med i simuleringen, så igen tror att det är bas-brist.

Tänkte väl det.
Jag avsåg mina SLAM!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster