Bokhyllehögtalare med isobariska 3-tummare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
per_w_aberg

Bokhyllehögtalare med isobariska 3-tummare

Inläggav per_w_aberg » 2017-11-17 17:02

Hej gott folk.

Jag har inte postat här tidigare vad jag vet men haft många fina stunder på faktiskt.se. Jag tänkte bjuda igen genom att posta ett bygginlägg. Jag behövde göra mig av med 12 st Monacor SP-45/8, 3-tummare på 40W och lyckades klämma in 4 st i ett par lådor. Jag ville testa isobariska lådor som ju halverar volymen. Nu kom jag ner på 2 l Jag vet egentligen inte vad jag håller på med men körde beräkningar med WinISD och jämnade ut med olika teorier från interwebbens olika messersmitrar. Hoppas det roar någon. Som väntat är basåtergivningen oväntat bra för sin storlek och bredbandare tror jag "koncentrerar" ljudet utan fasfel och andra hyss?

Bild
Så här klämde jag ihop allt

Bild
Gröna kurvan är basreflex, blåa är sluten låda

Bild
Nu börjar skojet

Bild
Porten blir ett 20mm hål genom de limmade bitarna

Bild
Jag älskar PU-lim. Man kan slarva med precisionen och allt håller ihop fint.

Bild

Bild
Smutta lådor

Bild
Udda mått!?

Bild
Det här får ingen se..

Bild
Kostar inte många kronor.
Senast redigerad av per_w_aberg 2017-11-19 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Bokhyllehögtalare med isobariska 3-tummare

Inläggav Perfector » 2017-11-17 17:28

per_w_aberg skrev:Hej gott folk.

Jag har inte postat här tidigare vad jag vet men haft många fina stunder på faktiskt.se. Jag tänkte bjuda igen genom att posta ett bygginlägg. Jag behövde göra mig av med 12 st Monacor SP-45/8, 3-tummare på 40W och lyckades klämma in 4 st i ett par lådor. Jag ville testa isobariska lådor som ju halverar volymen. Nu kom jag ner på 2 l Jag vet egentligen inte vad jag håller på med men körde beräkningar med WinISD och jämnade ut med olika teorier från interwebbens olika messersmitrar. Hoppas det roar någon. Som väntat är basåtergivningen oväntat bra för sin storlek och bredbandare tror jag "koncentrerar" ljudet utan fasfel och andra hyss?

[ Bild ]
Så här klämde jag ihop allt

[ Bild ]
Gröna kurvan är basreflex, blåa är sluten låda

[ Bild ]
Nu börjar skojet

[ Bild ]
Porten blir ett 20mm hål genom de limmade bitarna

[ Bild ]
Jag älskar PU-lim. Man kan slarva med precisionen och allt håller ihop fint.

[ Bild ]

[ Bild ]
Smutta lådor

[ Bild ]
Udda mått!?

[ Bild ]
Det här får ingen se..

[ Bild ]
Kostar inte många kronor.

Tjusigt.
Och trevligt att du hittat dessa element som jag själv byggt med åt just Monacor.
Den gången blev det 2 pelare med 20 element i varje låda slutet.
Monstren blev 2 m. höga, 20 cm djupa och 12 cm breda.
Allt yttermått.
Dessutom gjorde jag ett system med 1 SP-45 i varje sidosystem och SPH-135 TC som bas.
Don låter mycket bättre än man kan förvänta sig.
Dina lådor ligger väl inom det som ger bra ljud och ju fler element desto större total konyta.
Ser gärna bilder på den färdiga konstruktionen när du är klar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
per_w_aberg

Inläggav per_w_aberg » 2017-11-19 12:38

Det finns nog en smärtgräns för hur dyra element man vill gömma i en isobarisk låda men 115:- för SP-45 på Eluxon för detta uppskattade element väl ok? I praktiken halveras inte volymen med isobar, den "akustiska kopplingslådan" skall räknas bort så så det blir typ 50% minder låda än med ett element. Jag sträcker min beskrivning av lyssningsupplevelsen till säga att det låter bra :) Det var värt besväret.

Bild
Även jag byggde line array med SP-45 och fann att det ser fett ut men att ljudetkvaliteten inte blev "bättre", men de kastar långt, precis som Bose säger om sina L1'or. Till slut fick Stockholm central ordning på ljudet i stora väntsalen med line array från Bosch (!). Nu kastar ljudet där ut i öronhöjd men mindre uppåt och neråt, efterklangen blev mycket mindre.

Bild
Jag upptäckte att syntetiska sporttröjor är gjort av högtalartyg! Ärligt talat, tygets stryktur och elasticitet är som gjort för snygga bafflar.

Bild
Resultatet

Bild
Köket är nymålat med "stockholmsvitt" och jag drog högtalarna med färgen som blev över.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-19 12:53

Små söta lådor blev det ju.
Mina pelare spelades i Örebro på ett hotell och Ljudkällan tror jag firman hette blev lyrisk och bad att få ta till sig konstruktionen och bygga dubbla väggar med sand mellan.
Att dom kastar ljudet långt är sant.
I Norrköping spelades Rick Wakemans Prayers och på 17 meter håll satt en kille på axeln och läste verser
Orgel lät så bra att ingen kunde avgöra om det var en orgel i lokalen eller en skiva, vilket det ju var.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-19 13:19

per_w_aberg skrev:Jag upptäckte att syntetiska sporttröjor är gjort av högtalartyg! Ärligt talat, tygets stryktur och elasticitet är som gjort för snygga bafflar.

Aha, bra idé :-)
Don’t just do something, sit there.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-11-22 14:34

Som väntat är basåtergivningen oväntat bra

:lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-11-22 15:16

Oxymoroner är alltid uppskattat på faktiskt.se.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2017-12-06 21:09

Perfector skrev:Små söta lådor blev det ju.
Mina pelare spelades i Örebro på ett hotell och Ljudkällan tror jag firman hette blev lyrisk och bad att få ta till sig konstruktionen och bygga dubbla väggar med sand mellan.
I Norrköping spelades Rick Wakemans Prayers och på 17 meter håll satt en kille på axeln och läste verser
Orgel lät så bra att ingen kunde avgöra om det var en orgel i lokalen eller en skiva, vilket det ju var.

Nu blev man ju nyfiken på vilket hotell... :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-06 21:35

hi_pot skrev:
Perfector skrev:Små söta lådor blev det ju.

Nu blev man ju nyfiken på vilket hotell... :D

Så länge sedan att jag glömt namnet.
Ett torg framför hotellet minns jag
Kan det ha varit denna, fönstren till vänster óm entren stämmer hyfsat.
Men det var inget lutande plan, entren låg på kortsidan av huset.
Hittar inga bilder på google heller.
Bilagor
Hotel elite.jpg
Hotel elite.jpg (122.81 KiB) Visad 859 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-07 00:19

Får göra en edit på eget inlägg.
Denna byggnad är jag säker på att det var.
I det lilla rummet som är närmast till vänster stod mina alster.
Bilagor
theatre.jpg
theatre.jpg (38.63 KiB) Visad 798 gånger

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2017-12-07 08:17

Perfector skrev:Får göra en edit på eget inlägg.
Denna byggnad är jag säker på att det var.
I det lilla rummet som är närmast till vänster stod mina alster.

Aha på länsteatern... Värt ett besök då på någon lunch... :wink:
Några minuter bort från jobbet!

Återgå till DIY-forum