Jag har ju sedan tidigare lagt in baffeldiffraktion (á la Edge) i Basta. Den har ett gäng kantkällor vid baffelkanten, och jag tänkt att man kan spegla endast dessa källor i bakväggen och byta tecken på dem (ljudet som går bakåt får ju motsatt tecken mot det som går framåt). Resultatet blir en kantkälla som är fördröjd motsvarande 2 ggr löptiden mellan baffelkant och vägg. Det är förstås en förenkling, framförallt om man går lite åt sidan, men det finns en viss chans att det ska funka någorlunda rakt framifrån. Och även om inte simuleringen blir exakt så kan man ju lära sig nåt på vägen.

Om nu våglängden är lång i förhållande till låddjupet så kommer det att verka precis som om högtalaren var monterad direkt i väggen. Kantkällan och dess spegelbild kommer att ta ut varann eftersom spegelbilden hade motsatt tecken. Det känns ju bra. När låddjupet motsvarar 1/4 våglängd blir det sämre däremot, för då får man konstruktiv interferens mellan de två kantkällorna och deras amplitud blir dubbelt så stor som den enas. Diffraktionsproblemen blir mao dubbelt så stora.

Ett trick som verkar funka är att göra skillnaden mellan största och minsta avståndet kant-element större än låddjupet.
Ett annat trick som kanske kan funka vore att göra lådan sned, á la EPS-W eller INOs lilla surround. Då blir det ju svårt att få heltigenom konstruktiv interferens mellan kant-och spegelkälla.
Så här ser ett 4" element ut i en 15x25 cm baffel 10 cm från väggen om jag nu har simulerat rätt. Att inte dippen hamnar precis på våglängden 40 cm beror på att det är många olika fördröjningar inblandade utöver vägen kant-vägg-kant, det finns ju en mellan element och kant också. Blå=fri, Grön=i vägg, röd=på vägg. Den blå är alltså den vanliga man brukar simulera om man inkluderar baffelsteget från tex Edge. Den gröna är den man får om man struntar i baffelsteg, och den röda är det som bekymrar mig just nu.
Edit: Det är alltså en simulering med ett riktigt element som går ner till c:a 100 Hz och dessutom sitter det ett delningsfilter nånstans vid 2-3 kHz.

Så, det där att göra vägghängda högtalare verkar inte alldeles lätt och jag undrar om ni som har byggt såna har funderat över sånt här.
Naqref och IÖ; är det en slump att påde EPS-W och INOs har sned elementplacering?
Någon annan som har byggt vägghängt?