Är också sugen på en linjekälla..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tell

Är också sugen på en linjekälla..

Inläggav Tell » 2017-11-22 13:48

I en annan tråd så har det pratats lite om att bygga linekälla. Har ju också varit sugen på det ett tag o blev det lite extra nu iom den tråden ^^
Det jag förstått om dom här grejerna som jag gillar är att det är flera smågrejer som kan göra nåt stort tillsammans. O att effektivitet blir rätt stor gillar jag också, o så har jag hört att stereobilden ska vara asnajs också.
Har inte bestämt mig än om jag kommer bygga det eller inte, men det jag fundeerar på att bygga på med är Vifa TC9FD18. O det bl a med inspiration från den här snubbens grejer. Kommer dock inte satsa på lika avancerade lådor o inte alls lika höga (till en början), utan åtta (eller kanske tio?) element per högtalare. Varje element kommer få 2 liter o sammanlagt effektivitet kommer ligger på runt 94db.
Har viss förståelse för linjekällors för och nackdelar, men ändå inte fullt ut antar jag. Tornet blir 70cm o jag sitter ungefär 2,5m ifrån, vet inte hur mycket det kommer påverka nåt? O är det nåt annat jag bör tänka på kanske?

Har byggt grejen i maya o gjort en liten rendering sådär för skojs skull. Min nuvarande piP står brevid som referens :)
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Är också sugen på en linjekälla..

Inläggav Nattlorden » 2017-11-22 15:20

Fin rendering, vilket är renderingsverktyget? ( Är det 'maya' det med? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-22 17:15

Ja renderat i Maya med en renderingsmotor som så fint heter Arnold. Gått igenom photoshop en liten sväng också :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-11-22 19:36

Tell skrev:Ja renderat i Maya med en renderingsmotor som så fint heter Arnold. Gått igenom photoshop en liten sväng också :)

Den snyggaste rendering jag sett! Jag trodde att det var ett fotografi... 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2017-11-22 21:15

ingen bild kvar. :(
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-11-22 22:50

Jodå, och jättesnygg!

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-23 09:20

PerStromgren skrev:
Tell skrev:Ja renderat i Maya med en renderingsmotor som så fint heter Arnold. Gått igenom photoshop en liten sväng också :)

Den snyggaste rendering jag sett! Jag trodde att det var ett fotografi... 8O

Bruset på ovansidan av linjekällan är nog den största "give away":n.

Men visst blir det fint med en bra radiosity-algoritm i renderaren? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-23 09:42

Jag tycker också att det blev fint. Men visst ser det ut som om de är dockstorlek, när man tänker efter? Kan det vara något med skalan på trästrukturerna? Eller så är det bara jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-23 11:09

darkg skrev:Jag tycker också att det blev fint. Men visst ser det ut som om de är dockstorlek, när man tänker efter? Kan det vara något med skalan på trästrukturerna? Eller så är det bara jag.

Nejdå, vi har ungefär den storleken på faneret på våra köksluckor.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-23 11:50

Bill50x skrev:
darkg skrev:Jag tycker också att det blev fint. Men visst ser det ut som om de är dockstorlek, när man tänker efter? Kan det vara något med skalan på trästrukturerna? Eller så är det bara jag.

Nejdå, vi har ungefär den storleken på faneret på våra köksluckor.

/ B

Golvet kanske? Men golv kan ju se olika ut. Tycker någon annan ens att de ser ut som miniatyrer?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-11-23 12:40

Jo, håller med, men har inte det med skärpedjupet att göra? Det ser ju väldigt kort ut, och då tror jag man associerar till små saker och korta avstånd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-11-23 13:11

Almen skrev:Jo, håller med, men har inte det med skärpedjupet att göra? Det ser ju väldigt kort ut, och då tror jag man associerar till små saker och korta avstånd.

+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2017-11-23 14:59

data_foggen skrev:ingen bild kvar. :(

Dropbox är blockad i FW.
I klösbrädan kom bilden fram snyggt och prydligt. Och mycket snygg högtalare.
:)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-11-24 04:33

Ja man kan bara beundra dom som kan skapa bilder med en sån kvalitet. Jag trodde också att det var ett foto först. Tokroligt att alla kommenterar bilden, men inte högtalarens konstruktion. Fast lite trist samtidigt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-24 08:38

Då ska jag kommentera högtalaren. Tycker det känns som en lite väl kort/låg linjekälla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-11-24 13:26

Håller med.
Och var är diskant arrayen? 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-24 14:33

Hah, ja tack för alla kommentarer på min rendering, kul att man får respons på nånting iaf ;P Skärpedjupet är högst ovetenskapligt då det tar rätt mycket längre tid att renderat med det, så den är istället photoshoppad med hjälp av ett sk z-pass. Men ni har ju piP-en brevid som nån slags storleksreferens iaf :)

Ja arrayn är kort, men har inte riktigt budget för så mycket mer just nu (utan isf kanske lägger till fler senare). Lite därav min fråga om just höjden på den. Alltså hur mycket av för o nackdelarna jag kommer få pga längden. Har dock sett bilder på hyfsat korta arrays, så tänkte det borde funka?
Nå diskanter har jag inte heller tänkt ha då bl a den jag länkade i min första post inte heller gör det o får tydligen finfint ljud ändå. Dock har han ju den aplånga varianten också så. Läste iofs nånstans i hans tråd att han kunde hyfsat lätt höra diskantproblem när han lyssnade på brus, men inte alls lika lätt med vanlig musik. Men hur stor skillnad kan det kanske bli med en kortare array?

Ni får alltså såga mina funderingar helt om ni vill, så kanske jag försöker bygga mig ett tappat horn istället ;P

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-11-24 15:33

Martinsson har ju testat lite med en kortare linje med Faital Pro-element http://www.martinsson.cc/blog/index.php ... 116-132709 dock är de ändå lite längre med sina 12 element.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-24 16:27

Fördelen med en array som går från golv till tak är att reflexerna i taket och golvet kommer att agera en virtuell förlängning av linjen. Den fördelen får du inte av en kort array. Däremot beamar den nog framåt mer än en vanlig högtalare likfullt, så du får nog mer av det problemet som när man har en linjekälla i typ ett par gamla Agogee... om man ställer sig upp och får örat över linjen så dör allt...

Om du kan göra designen så att du kan göra ett par till senare och stacka dem med bibehållet elementavstånd, så kan du ju självklart börja testa något kortare. Men de behöver upp på stativ *IMO*.

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-25 16:30

Eftersom ni verkar gilla mina renderingar så kör jag upp en ny med uppdaterad design plus en öppnad variant bara för att. Slängde in en tändsticksask som en extra storleksreferens också :)
Bild
Bild

Har iaf finurlat tll hur jag ska bygga om jag vill kunna förlänga tornet i framtiden. Foten kommer bli avskruvningsbar för att kunna bli förlängd där. Blir det en förlängning blir det kanske till 15 element per högtalare då det var lättare att få tillen lagom impandans på hela grejen då. Funderade även på att dra till med nio eller tio i det här första steget, men lyckas inte få till nån vettig impendans där så åtta it is.
Stativ blir det inte, men dom kommer isf stå på mina basar som är 60cm höga, så det blir lagom det :)

Ja jag hittade Martinssons linje också häromdan, o han verkade vara väldigt nöjd med enbart tolv. Dock verkar han ha lite finare element, men äh, TC8 duger nog fint dom med :)
Så nu ska jag bara fundera lite till om jag ska bygga såna här nu eller inte. Jag är taggad, men det här med pengar o energi är inte på top just nu. Men förhoppningsvis så!

Hittade förresten det här i en tråd på diyaudio
Again, it's a little more complicated than just taking the C-C spacing and saying "It's going to comb filter above this". In actual fact, you start getting lobes in the far field at the frequency with a wavelength that is equal to the C-C spacing, but the first actual comb "cancellation" doesn't happen until twice that frequency. So in the case of the Vifa drivers, the C-C spacing is 83.75mm which is a frequency of 4100Hz. The first actual cancellation doesn't happen until 8200Hz. That's where the output is going to start to diminish, and where you'll need EQ.

The problem is further compounded by the fact that the driver dispersion is no longer spherical at these high frequencies, and to get comb filtering, you need spherical dispersion. The little drivers start to be become more and more directional at higher frequencies, and this counteracts the effects of combing, much like an array of ribbons would. The reason an array of ribbons doesn't comb filter is because the dispersion patterns of the ribbons don't overlap, meaning there is no cancellation and no combing. All of this is covered in Jim's paper.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-11-25 21:06

Sänt här går ju att simulera!

Spridningsmönstret för en linje med 8 element vid 10 kHz:
8linje_10k.png
8linje_10k.png (70.33 KiB) Visad 4497 gånger

Och spridning som funktion av frekvens.
Horisontell:
8linje_hor.png
8linje_hor.png (83.36 KiB) Visad 4497 gånger

Vertikal:
8linje_vert.png
8linje_vert.png (94.13 KiB) Visad 4497 gånger

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2017-11-26 11:19

Hej på er

Ville bara delge lite erfarenheter från mitt bygge, i miitt fall använda jag mig av 3fe22 då dessa visade på bra högfrekvensegenskaper, och de var bara 3" (dvs. små), som jag förstår det krymper den verksamma ytan på konen vid högre frekvenser, den mindre storleken hos 3fe22 innebar att avstånden mellan de 12 akustiska centrumen kan hållas nere (kant i kant monterat) vilket i sin tur innbeär att de oundvikliga inteferensproblemen blir mindre påtagliga.

Inteferensproblemen som alla linjekällor dras med kan till viss del undertryckas om man inför en lätt kurvatur i vertikalled, i mitt fall med 12st 3fe22 skulle gissningsvis något mellan 4000 - 6000 (mm) i radie kanske funka, och ändå tillåta att elementen kan skruvas fast i baffel på vanligt vis, funerar på att bygga detta när (om) tiden finns.

Vad som är roligt med linjekällor är att man i närfältet inte upplever något ljudtrycksfall att prata om, går man från lyssningsposition (i mitt fall ca 6m från högtalarna) fram till högtalalren och lyssnar precis framför dem är det i stort sett lika högt, rätt kul om man inte är van vid det.

Jag har fått tilta mina raka linjkällor lätt bakåt för att hamna i mitten av linjekällan med öronen, detta gör stor skillnad, reser man sig upp så tystnar de övre registren påtagligt, så känsligt är det, vilket även minskar reflexproblemen tak-golv, dock får man desto mer i horisontalplanet där spridningen är omfattande.

Det låter bra, mkt bättre än jag trodde när elementen väl mjuknat lite, FCAM123 som jag valt att kalla dem (måste verkligen jobba på det där med namnsättningen) var ett väl värt bygge, ungefär samma proportioner och utseende som en mindre golvare, men med mkt roligare egenskaper, och drar man dit en fulltäckande front blir de lite av ett par "sleepers" för jösses vad de kan spela :)

Kombinerade med ett par THAM10 i hemma miljö, aktivt delat och delayat via Driverack260, drivet av Labgruppen (ip450) är det ett system som är klart overkill map. ljudtrycksförmåga men det låter väldigt trevligt med gott om headrooom, tydligt och klart, litet och kompakt, är riktigt nöjd med det och har för första gången på länge inga direkta planer på att ändra något.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-11-26 17:55

HenrikE skrev:Sänt här går ju att simulera!

8linje_10k.png

Horisontell:
8linje_hor.png

Vertikal:
8linje_vert.png

Hur ska man tolka ett dylikt diagram? Jag tycker det ser ut som om man måste sitta över 4 meter från en dylik källa för att få ett någorlunda jämt beteende, Har jag tolkat det rätt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-11-26 19:57

Varför vill man ha en linjekälla?

Frågan är seriöst menad.

För PA finns det fördelar men....

De två linjekällor jag hört hade problem med projicering av en naturligt ljudbild.

Det ena paret presenterade en fyrkantig ljudbild.
Ljud högt upp i ytterkanterna som uppfattades som onaturligt.

Det andra paret var de omtalade bananerna, Keele eller vad han nu heter.
Där ramlade det ner ljud på golvet i ytterkanterna. Extremt overklig presentation.

Nyfiken på svaren.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-27 17:10

HenrikE skrev:Sänt här går ju att simulera!

8linje_10k.png

Horisontell:
8linje_hor.png

Vertikal:
8linje_vert.png

Najs, tack! Har letat lite själv efter nåt program för det där men inte hittat, lust att berätta vad det är för nåt du använder? :)
Men uppenbarligen så ser det ju inte perfekt ut, men jag är villig att testa ändå. Tänker lite på det jag quoteade från diyaudio bl a också så.

martinsson skrev:Hej på er

Ville bara delge lite erfarenheter från mitt bygge, i miitt fall använda jag mig av 3fe22 då dessa visade på bra högfrekvensegenskaper, och de var bara 3" (dvs. små), som jag förstår det krymper den verksamma ytan på konen vid högre frekvenser, den mindre storleken hos 3fe22 innebar att avstånden mellan de 12 akustiska centrumen kan hållas nere (kant i kant monterat) vilket i sin tur innbeär att de oundvikliga inteferensproblemen blir mindre påtagliga.

Inteferensproblemen som alla linjekällor dras med kan till viss del undertryckas om man inför en lätt kurvatur i vertikalled, i mitt fall med 12st 3fe22 skulle gissningsvis något mellan 4000 - 6000 (mm) i radie kanske funka, och ändå tillåta att elementen kan skruvas fast i baffel på vanligt vis, funerar på att bygga detta när (om) tiden finns.

Vad som är roligt med linjekällor är att man i närfältet inte upplever något ljudtrycksfall att prata om, går man från lyssningsposition (i mitt fall ca 6m från högtalarna) fram till högtalalren och lyssnar precis framför dem är det i stort sett lika högt, rätt kul om man inte är van vid det.

Jag har fått tilta mina raka linjkällor lätt bakåt för att hamna i mitten av linjekällan med öronen, detta gör stor skillnad, reser man sig upp så tystnar de övre registren påtagligt, så känsligt är det, vilket även minskar reflexproblemen tak-golv, dock får man desto mer i horisontalplanet där spridningen är omfattande.

Det låter bra, mkt bättre än jag trodde när elementen väl mjuknat lite, FCAM123 som jag valt att kalla dem (måste verkligen jobba på det där med namnsättningen) var ett väl värt bygge, ungefär samma proportioner och utseende som en mindre golvare, men med mkt roligare egenskaper, och drar man dit en fulltäckande front blir de lite av ett par "sleepers" för jösses vad de kan spela :)

Kombinerade med ett par THAM10 i hemma miljö, aktivt delat och delayat via Driverack260, drivet av Labgruppen (ip450) är det ett system som är klart overkill map. ljudtrycksförmåga men det låter väldigt trevligt med gott om headrooom, tydligt och klart, litet och kompakt, är riktigt nöjd med det och har för första gången på länge inga direkta planer på att ändra något.

Åh kul att just du skriver! Har läst din blogg en del o har ju också fastnat en del för ditt 6" tappade horn som jag också är väldigt sugen på att bygga. Iofs hade en 8" varit snäppet roligare (hint hint) :)
Tack för din erfarenheter, blir ännu lite klokare. Har ju också tänkt på att jag kanske måste tilta dom bakåt för bättre sweetspot så intressant att du också skriver det. En böjning har jag också sett att vissa gjort, men det blir ju genast lite mer komplicerat att bygga. Osmidigt också om jag nångång vill förlänga bygget. Men gjorde ett litet test med en radie på 6000mm:
Bild
(Dock ingen riktig rendering utan bara lite ambient occlusion (för dom som är intresserade av det tekniska: Ambient occlusion är när man för varje punkt räknar ut ur mycket den är täckt av nåt annat x enheter ifrån i y vinkel från normalen))
Ditt element ser ju för övrigt mycket trevligare ut än det jag kollat på. Känsligheten på 91db tillsammans med att du har tolv stycken blir ju rätt galet :) Dock för dyrt för mig tyvärr.
Du bor btw inte i Stockhlmstrakten o kanske har tid o framförallt lust för att en ljuduppvisning? ^^

chrisss skrev:Varför vill man ha en linjekälla?

Frågan är seriöst menad.

För PA finns det fördelar men....

De två linjekällor jag hört hade problem med projicering av en naturligt ljudbild.

Det ena paret presenterade en fyrkantig ljudbild.
Ljud högt upp i ytterkanterna som uppfattades som onaturligt.

Det andra paret var de omtalade bananerna, Keele eller vad han nu heter.
Där ramlade det ner ljud på golvet i ytterkanterna. Extremt overklig presentation.

Nyfiken på svaren.

Skrev väl lite i början om tråden varför jag var nyfiken på dom. Alltså många små som gör nåt stort tillsammans är en princip jag gillar. Att effektiviteten kan bli galet hög. Och att den ska ha en stereobild som ska vara riktigt trevlig. Ska vara som att sitta med hörlurar på, lite mer omslutet alltså. Sånt är najs. Dock lär ju jag bygga en kortare version så jag får väl bara en viss del av dessa fördelar.
Vad menar du med "fyrkantigt" ljud? Och onaturligt? Det finns för mycket konstiga begrepp i ljudvärlden som jag aldrig förstått, så utveckla gärna :)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-11-27 20:52

Tell skrev:Najs, tack! Har letat lite själv efter nåt program för det där men inte hittat, lust att berätta vad det är för nåt du använder? :)
Men uppenbarligen så ser det ju inte perfekt ut, men jag är villig att testa ändå. Tänker lite på det jag quoteade från diyaudio bl a också så.

Det är mitt eget lilla matlabskript :) Det går utmärkt att köra i octave också. Matlab är ganska mycket snabbare men octave är gratis med öppen källkod.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=64500
Senaste versionen finns alltid på github. Kolla på exemplet array_curved, det är inte mycket som måste ändras i det för att simulera ditt projekt.

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-29 03:14

HenrikE skrev:
Tell skrev:Najs, tack! Har letat lite själv efter nåt program för det där men inte hittat, lust att berätta vad det är för nåt du använder? :)

Det är mitt eget lilla matlabskript :) Det går utmärkt att köra i octave också. Matlab är ganska mycket snabbare men octave är gratis med öppen källkod.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=64500
Senaste versionen finns alltid på github. Kolla på exemplet array_curved, det är inte mycket som måste ändras i det för att simulera ditt projekt.

Hm, jag brukar inte ha problem med att lista ut såna här grejer, men den här gången gick det inte. Hittar väl typ var man ska skriva in storleken på elementen osv, men får det inte att funka. Förstår inte grejen heller varför det står "e-3" osv :\

Aja, är lite inne på att bygga nåt med femton element faktiskt. Alternativt det där tappade hornet. Får se när jag lyckas bestämma mig :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-11-29 08:18

16 stycken är mer lämpligt om du skall serie/parallellkoppla och behålla nominella impedansen.
Värt är också att hålla koll på induktansen som kan bli hög eftersom du då har fyra element i serie och som då kan påverka den tilltänkta frekvensgången.

10-3 (10 upphöjt till minus tre) är gånger en tusendel. 10 mm är alltså 10 x 10-3 meter. Men du kan lika gärna skriva 0.010 m

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-11-29 10:40

Tell skrev:Hm, jag brukar inte ha problem med att lista ut såna här grejer, men den här gången gick det inte. Hittar väl typ var man ska skriva in storleken på elementen osv, men får det inte att funka. Förstår inte grejen heller varför det står "e-3" osv :\

Hur långt kom du? Kunde du köra något exempel utan ändringar?
Som solhaga skriver betyder e-3 en tusendel. Det är bara en förkortning för 10^-3. Alla mått är i meter, så när det står säg x=45e-3 betyder det 45*10^-3 m, alltså 45 mm. Det går lika bra att skriva x=0.045

Prova lite till men kör du fast helt kan jag köra lite simuleringar åt dig.

Tell

Inläggav Tell » 2017-11-29 16:40

solhaga skrev:16 stycken är mer lämpligt om du skall serie/parallellkoppla och behålla nominella impedansen.
Värt är också att hålla koll på induktansen som kan bli hög eftersom du då har fyra element i serie och som då kan påverka den tilltänkta frekvensgången.

10-3 (10 upphöjt till minus tre) är gånger en tusendel. 10 mm är alltså 10 x 10-3 meter. Men du kan lika gärna skriva 0.010 m

Induktans är faktiskt inget jag har koll på alls hur det funkar o hur det påverkar. Har dålig koll öht på om det finns några vettiga "regler" hur man ska koppla såna här.
Kom för övrigt på nu att jag visst var lite för trött igår, det är tolv element jag är inne på. Just nu iaf ;P
Så det jag tänkte med TOLV stycken var att först seriekoppla tre stycken i fyra olika grupper, o sen parallelkoppla alla dom vilket borde ge 6 ohm. Tänker mig att lite lägre är najs så jag får ur lite mer effekt ur förstärkaren. Hur påverkas och påverkar induktansen då?

HenrikE skrev:
Tell skrev:Hm, jag brukar inte ha problem med att lista ut såna här grejer, men den här gången gick det inte. Hittar väl typ var man ska skriva in storleken på elementen osv, men får det inte att funka. Förstår inte grejen heller varför det står "e-3" osv :\

Hur långt kom du? Kunde du köra något exempel utan ändringar?
Som solhaga skriver betyder e-3 en tusendel. Det är bara en förkortning för 10^-3. Alla mått är i meter, så när det står säg x=45e-3 betyder det 45*10^-3 m, alltså 45 mm. Det går lika bra att skriva x=0.045

Prova lite till men kör du fast helt kan jag köra lite simuleringar åt dig.

Hah ja som sagt, jag var nog lite trött igår o klart jag egentligen fattar den matten. Tack för förklaringen iaf :)
Så långt jag kommer är att jag går in i array_simple.m och ändrar exemplet som finns där. Enda jag inte ändrar är zpos då jag inte förstår vilken z-position det handlar om? Sen ändrar jag antal source points i main-scriptet o kör, o reslutatet blir bara tomt.

Nästa

Återgå till DIY-forum