Hej på er
Ville bara delge lite erfarenheter från mitt bygge, i miitt fall använda jag mig av 3fe22 då dessa visade på bra högfrekvensegenskaper, och de var bara 3" (dvs. små), som jag förstår det krymper den verksamma ytan på konen vid högre frekvenser, den mindre storleken hos 3fe22 innebar att avstånden mellan de 12 akustiska centrumen kan hållas nere (kant i kant monterat) vilket i sin tur innbeär att de oundvikliga inteferensproblemen blir mindre påtagliga.
Inteferensproblemen som alla linjekällor dras med kan till viss del undertryckas om man inför en lätt kurvatur i vertikalled, i mitt fall med 12st 3fe22 skulle gissningsvis något mellan 4000 - 6000 (mm) i radie kanske funka, och ändå tillåta att elementen kan skruvas fast i baffel på vanligt vis, funerar på att bygga detta när (om) tiden finns.
Vad som är roligt med linjekällor är att man i närfältet inte upplever något ljudtrycksfall att prata om, går man från lyssningsposition (i mitt fall ca 6m från högtalarna) fram till högtalalren och lyssnar precis framför dem är det i stort sett lika högt, rätt kul om man inte är van vid det.
Jag har fått tilta mina raka linjkällor lätt bakåt för att hamna i mitten av linjekällan med öronen, detta gör stor skillnad, reser man sig upp så tystnar de övre registren påtagligt, så känsligt är det, vilket även minskar reflexproblemen tak-golv, dock får man desto mer i horisontalplanet där spridningen är omfattande.
Det låter bra, mkt bättre än jag trodde när elementen väl mjuknat lite, FCAM123 som jag valt att kalla dem (måste verkligen jobba på det där med namnsättningen) var ett väl värt bygge, ungefär samma proportioner och utseende som en mindre golvare, men med mkt roligare egenskaper, och drar man dit en fulltäckande front blir de lite av ett par "sleepers" för jösses vad de kan spela

Kombinerade med ett par THAM10 i hemma miljö, aktivt delat och delayat via Driverack260, drivet av Labgruppen (ip450) är det ett system som är klart overkill map. ljudtrycksförmåga men det låter väldigt trevligt med gott om headrooom, tydligt och klart, litet och kompakt, är riktigt nöjd med det och har för första gången på länge inga direkta planer på att ändra något.