Sentec TU 8 - hjälp med komponentvärde

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
highfive

Sentec TU 8 - hjälp med komponentvärde

Inläggav highfive » 2017-11-26 18:12

Hej entusiaster
Min Sentec TU8 tuner har gett upp med blå rök från innandömet. Ett motstånd har gett upp och kanske mer. Kan du som har en Sentec TU8 lyfta på locket och ta en titt på värdet på motståndet som sitter i förvalsenheten mellan lysdioden och transistorn.

Bild
Vore kul att få liv i TU8:an igen [:)]
Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Sentec TU 8 - hjälp med komponentvärde

Inläggav Perfector » 2017-11-26 18:27

Här har du färgkoderna.
brun, svart, orange med 2 % tolerans
Bilagor
Färgkod motstånd.png
Färgkod motstånd.png (17.85 KiB) Visad 1038 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-11-26 19:49

Färgerna är ju liksom lite svåra att se när motståndet har bränt. Jag antar att det var därför TS behöver hjälp. Eller du menar att det brända är likadant som det andra?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-26 20:23

Lasse- var ju nyligen inne i en TU-8, han kanske kan ge råd.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-26 20:24

STDI skrev:Färgerna är ju liksom lite svåra att se när motståndet har bränt. Jag antar att det var därför TS behöver hjälp. Eller du menar att det brända är likadant som det andra?

Jag tyckte det såg likadant ut, men vid närmare titt så är nog det brända med svart tolerans såvida inte det blivit bränt så illa att det ser svart ut.
Står det inga beteckningar alls på kortet vad motståndet heter i förhållande till ett elschema?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-26 20:30

Perfector skrev:
STDI skrev:Färgerna är ju liksom lite svåra att se när motståndet har bränt. Jag antar att det var därför TS behöver hjälp. Eller du menar att det brända är likadant som det andra?

Jag tyckte det såg likadant ut, men vid närmare titt så är nog det brända med svart tolerans såvida inte det blivit bränt så illa att det ser svart ut.
Står det inga beteckningar alls på kortet vad motståndet heter i förhållande till ett elschema?

Jag vet inte om någon lyckats luska fram schema till TU-8 dock. Då hade man nog kunnat leta sig fram även utan beteckning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-26 20:45

darkg skrev:
Perfector skrev:

Jag vet inte om någon lyckats luska fram schema till TU-8 dock. Då hade man nog kunnat leta sig fram även utan beteckning.

Kan denna vara till hjälp?
https://www.google.se/search?tbm=isch&q ... 1721851000

Användarvisningsbild
highfive

Inläggav highfive » 2017-11-26 20:58

Hej.
Motståndet har bränt av och den enda färgkodsring man ser är den bruna och det ger ju rätt många möjligheter....

Med vänlig hälsning, Björn

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-11-30 04:29

Eftersom "highfive" ställt samma fråga i två avdelningar blir det konstigt (kanske ofullständigt) om man som läsare vill få svar på samma sak i framtiden. Därför, här är den andra tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=66579.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Återgå till DIY-forum