projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-02 21:25

Hej alla.

Jag har tagit upp intresset för högtalare igen efter flertalet år och denna gång hade jag tänkt försöka börja från början och lära mig grunderna för högtalarkonstruktion genom ett projekt med element jag har befintligt. Min plan är att jag först genom att lära mig simulera i Basta! ska få en grundläggande förståelse för högtalarens, och konstruktionen av denna, olika aspekter innan jag införskaffar mätutrustning och bygger vidare mina kunskaper.

Datablad för elementen:
Bild
Bild

http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p17rcy.pdf
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 25tafd.pdf

Det första problemet jag stött på kom pinsamt nog redan då jag skulle mata in elementdatat, jag har läst användarguiden och förstått att man får testa sig fram med Le_loss tills impendanskurvan i Basta! motsvarar den uppmätta på Seas datablad, som ni kan se på seas datablad har de ritat upp kurvan "upp och ned" vilket försvårar jobbet en aning. Jag har försökt justera och läsa av värdena så att de matchar någorlunda men toppen i kurvan hamnar hur jag än gör för långt ned i frekvens jämfört med Seas uppmätta. Vad är det jag gör för fel? (jag har också försökt ändra Le för att se hur detta påverkar kurvan men inget verkar hjälpa).

Här är mina inmatade data för woofern samt responskurva, hur tycker ni detta ser ut? (samma gäller här för Le_loss) basen är placerad i 12L BR 30%Viso
Bild
Bild

Tanken med mitt första mer eller mindre seriösa projekt är alltså att jag ska lära mig något, och kanske i slutändan ha ett par högtalare med skapligt fin karaktär.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Tangband » 2017-12-03 15:35

Kul projekt ! :)

Det är riktigt bra element du valt, så det ska bli kul att följa.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Tarzan » 2017-12-03 16:34

Jag antar att det du gjort är att kolla av vid vilka frekvenser impedansen är 8 respektive 16 ohm, och försökt rätta till Le och Le-loss efter den? Det viktigaste är att impedansen är rätt vid området runt den tänkta delningen för att kunna veta ungefär vilka komponentvärden som kommer passa.

Se därför bara till att impedansen blir 8 Ohm vid 150 Hz och 1500 Hz och 16 Ohm vid 6500 Hz. Strunta i hur impedanspuckeln vid basens resonansfrekvens ser ut. Och när du ställer in Le och Le-loss ska du ha i baffel vald under box och inte sluten eller portade eller någonting annat.

Jag kommer också tycka det blir intressant att följa tråden, för det är ju fina element du fått tag på.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 18:32

Tack för bra svar! Nu kan jag komma vidare!

Då ser alltså utgångspunkten ut som följer:
Bild
Bild
Bild

fortsättning följer!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Tarzan » 2017-12-03 19:01

För att utnyttja bastas potential till max hade jag använt den simulerade kurvan för att komma fram till en vettig avstämning på basen. Sedan hade jag byggt lådan, mätt och sedan importerat mätdatan. Lådans mått hade jag låtit diskanten avgöra, alltså så att kantdiffraktionen blir så ostörande som möjligt för dess tänkta arbetsområde.

Det här är på grund av att basta (och andra program, misstänker jag) inte kan simulera konuppbrytningar och annat som styr och baselements högfrekventa beteende. Jag misstänker att basta ser elementet som en kolv som rör sig perfekt, vilket är längre och längre från sanningen ju högre frekvensen blir. Jämför bara seas uppmätta kurva med din simulerade kurva. Seas kurva visar att elementet spelar starkare mot högre frekvenser upp till kanske 2 kHz, medan din simulering börjar tappa nivå redan vid 500 Hz.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 19:39

Såg att jag missa en detalj.Jag hade testat runt lite med baffeldesigner och missat klicka ur detta för diskanten.

Här kommer en uppdatering.
Bild

Ang. låda så har många tidigare stoppat basen i 12L BR. Enl. simuleringen känns det ganska rimligt.
Bild
Bild

Om man dessutom simulerar med Baffeldesigner, för basen, så hamnar man ju (logiskt nog) närmare Seas mätningar för denna. Som ju dock är gjorda i en 12L sluten låda.
Bild

Tyvärr har jag inte tillgång till någon mätutrustning. Det kommer att införskaffas vid senare tillfälle, troligtvis slutet på januari (när ekonomin tillåter). Jag kommer således att försöka modda utifrån detta och bygga en låda med ett filter jag moddat fram. Lyssna och se om jag gillar det. Då kan jag iaf lära mig ungefär hur olika filterkomponenter påverkar frekvenskurvan. Jag förstår att detta kanske känns som helgerån för många av er men jag måste utgå från mina förutsättningar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-03 19:48

Kan jag fresta med 20 liter basreflex istället?
Lite mått så du eventuellt kan få en simulering med dina element.
Bilagor
Namnlös.png
Namnlös.png (21.22 KiB) Visad 5698 gånger
Supreme 12.jpg
Supreme 12.jpg (147.63 KiB) Visad 5702 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 19:56

Bild

Om jag har förstått hur rumsstöd fungerar så kanske detta blir lite väl påtagligt?

Min förhoppning med dessa högtalare är att de skall vara "lagom behändiga" när de väl är "färdiga", sedan kan man ju komplettera med en passande sub om man vill ha mer kräm i de lägre frekvenserna. P17RCY är som jag förstått det mer av ett "monitorelement", eller?

Vad är era inputs ang. detta?

Edit, glömde ändra baffeln.
Senast redigerad av DanielHell 2017-12-03 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav paa » 2017-12-03 19:59

DanielHell skrev:Hej alla.
...
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p17rcy.pdf
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 25tafd.pdf
...
Tanken med mitt första mer eller mindre seriösa projekt är alltså att jag ska lära mig något, och kanske i slutändan ha ett par högtalare med skapligt fin karaktär.

Har du elementen redan, eller var får man tag på sådana idag?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 20:03

paa skrev:
DanielHell skrev:Hej alla.
...
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p17rcy.pdf
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 25tafd.pdf
...
Tanken med mitt första mer eller mindre seriösa projekt är alltså att jag ska lära mig något, och kanske i slutändan ha ett par högtalare med skapligt fin karaktär.

Har du elementen redan, eller var får man tag på sådana idag?


Basarna är mina som jag köpte beggat för 9 år sedan, diskanterna min farsas. Vet inte om de går att köpa nya idag, skulle inte tro det. Vi hade dessa, och en del annat liggandes. som sagt så har jag tagit upp detta intresse igen efter en längre tid och tänkte vara lite mer grundlig denna gång :)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav mawes » 2017-12-03 20:38

paa skrev:Har du elementen redan, eller var får man tag på sådana idag?


https://www.falconacoustics.co.uk/seas- ... eries.html
Är det dom här?

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 20:50

mawes skrev:
paa skrev:Har du elementen redan, eller var får man tag på sådana idag?


https://www.falconacoustics.co.uk/seas- ... eries.html
Är det dom här?


har de inte framför mig nu men det är snarare dessa tror jag http://www.hifido.co.jp/KW/G0204/E/0-50 ... -10713-00/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Tangband » 2017-12-03 21:06

Ett baselement får problem med beaming vid en viss frekvens som är beroende av storleken rent fysiskt på elementet.
Jag vet inte om basta tar hänsyn till fenomenet, men det kan vara värt att begrunda då du bygger dina högtalare.

Beaming innebär i praktiken att större element ofta måste delas lägre i frekvens än mindre element för att undvika problem med delningen till diskantelementet.
Då hamnar man tillslut i kompromisser och har att välja mellan brantare filter och delning vid lägre frekvens, eller så tillåter man fenomenet och kompromissar. Och tvåvägs högtalare kan bli rätt bra kompromisser. Ser man tekniskt på ett fullregisterbygge med få kompromisser så hamnar man lätt vid ett 4- vägs bygge.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 22:20

http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm

Svårt att avgöra utan att kunna mäta såklart, men vad jag har läst så har P17RCY bra spridning. Något som jag förmodar man kan läsa ut av SEAS mätningar? Att det skiljer relativt lite mellan 0 och 60 graders off axis. Skulle detta kunna innebära att elementet är mindre benägen att Beama vid en given frekvens?
ag har också läst att PP-koner tenderar att vara mjuka och enligt länken ovan torde det ju vara en fördel.

Nedan följer några snabba simuleringar på ett enkelt filter basen är detad vid 2000 Hz och diskanten vid 2800 om jag minns rätt. Hur kan man se vilken frekvens man matade in på "Table lookup"?

Kurvan ser ju relativt platt ut kring delningsfrekvensen, men det känns konstigt med ett så stort avstånd i delningsfrekvens mellan de två elementen, är jag helt ute och cyklar? Puckeln kring 4kHz åtgärdas med en L-pad eller hur skulle ni tyda kurvan?
Bild
Bild

Kurvan dalar ju under ca 500Hz, är det en orsak av att jag inte lyckats mata in rätt data för Woofern, är det nått som kan ordnas med filtret/lådans avstämning, eller är det simuleringen som underskattar kännsligheten i detta område? Svår fråga att besvara såklart... (EDIT; när jag begrundade SEAS datablad för elementet så ser man ju liknande dalande kurva under ca 500 så jag antar att man får leva med detta eller jobba på filtret?)

Edit, se ovan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-03 22:48

Eller en lite större låda.
Bilagor
frekvenskurva.png
frekvenskurva.png (73.69 KiB) Visad 5616 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 23:02

Större låda lyckas jag inte få nån bra kurva med tyvärr, det blev en alldeles för stor puckel vid avstämningsfrekvensen.

Här med högre avstämning. tidigare 50Hz, nu 63Hz. Bättre tycker jag, hur klassar ni kurvan under 1000Hz?
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-03 23:23

Sluten eller basreflex?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 23:35

Perfector skrev:Sluten eller basreflex?

BR, sluten funkar inte alls enl. simuleringen, och med Qts på 0,23 är väl BR att föredra eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-03 23:39

DanielHell skrev:
Perfector skrev:Sluten eller basreflex?

BR, sluten funkar inte alls enl. simuleringen, och med Qts på 0,23 är väl BR att föredra eller?

20 liter enligt bilden jag la in förut och rör 55 x 130 mm
Kan du se om du får nåt liknande den kurvan då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-03 23:47

Perfector skrev:
DanielHell skrev:
Perfector skrev:Sluten eller basreflex?

BR, sluten funkar inte alls enl. simuleringen, och med Qts på 0,23 är väl BR att föredra eller?

20 liter enligt bilden jag la in förut och rör 55 x 130 mm
Kan du se om du får nåt liknande den kurvan då?


Bild

Känns inte rätt tyvärr. Vad är det för bygge du refererar till?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-03 23:54

Den.
Som jag gjorde för Elektronikvärlden för många år sedan.
Bilagor
20 liter.gif
20 liter.gif (161.13 KiB) Visad 5571 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav paa » 2017-12-03 23:57

Och Perfektors låda hade ett helt annat baselement!

Det fanns en Kit från SEAS som dom kallade Helium, och som hade den basen om jag minns rätt.
Den var dokumenterad med ritning och filterschema i en liten broschyr, tillsammans med två andra Kit; Neon och Argon.
Jag ska ha den broschyren nånstans, men hittar den inte precis nu. Fick den från HiFiKit för några decennier sedan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

DanielHell
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-11-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav DanielHell » 2017-12-04 00:03

paa skrev:Och Perfektors låda hade ett helt annat baselement!

Det fanns en Kit från SEAS som dom kallade Helium, och som hade den basen om jag minns rätt.
Den var dokumenterad med ritning och filterschema i en liten broschyr, tillsammans med två andra Kit; Neon och Argon.
Jag ska ha den broschyren nånstans, men hittar den inte precis nu. Fick den från HiFiKit för några decennier sedan.


du behöver inte leta, jag råkar nämligen ha den också 8) , en kille på Hifi kitt letade fram den åt mig. Har inte bladet nu framför mig, men kan lägga upp det på tisdag när jag åker till landet, där jag har mitt snickeri. Jag tänkte slänga hop det på test, men det kändes roligare att försöka konstruera en egen. Och det är inte samma diskanter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-12-05 23:03

Jag skulle placera diskanten efter gyllene snittet på baffeln :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav omnicide » 2017-12-07 12:16

Nästan 10dB skillnad i nivå mellan bas och diskant, det här ser inte alls kul ut.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav paa » 2017-12-07 12:28

omnicide skrev:Nästan 10dB skillnad i nivå mellan bas och diskant, det här ser inte alls kul ut.

Det är en av de enklare sakerna ett delningsfilter har att ordna, så länge det är diskanten som ligger högst i nivå.
Senast redigerad av paa 2017-12-07 12:29, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-07 12:29

omnicide skrev:Nästan 10dB skillnad i nivå mellan bas och diskant, det här ser inte alls kul ut.

Det går att dämpa diskanten om den är för stark.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Kraniet » 2017-12-07 17:20

något mindre lådvolym och något lägre avstämning tycker jag ser mer "rätt" ut.
dvs typ 11 liter fysisk volym och ca 55 hz avstämning.

Blir inga basmonster direkt med bara 3mm xmax.

9,5 liter fysisk volym sluten ger en f0 på 80 Hz vilket passar perfekt till en hembiodelning på 80 Hz. Så det kan ju vara ett alternativ. (enligt programmet är det 7,5 liter fysisk volym med fullstoppad (66%) låda)

Ser i simuleringarna att du inte lagt in någon baffelstegskompensering. Ser ut att behöva 6dB kompensering för att få det rätt. Men det är kanske bara inte inlagt.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Tangband » 2017-12-07 18:21

Seas p17rcy är ett väldigt fint element att använda som mellanregister också. Som baselement har den lite begränsad slaglängd. Kanske kan du bygga ut konstruktionen senare till en trevägare .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt med P17RCY samt 25TAF/D

Inläggav Perfector » 2017-12-07 18:41

Då ska jag gå som kärringen mot strömmen.
Det handlar inte om att ha stora konutslag utan att ha så små konutslag som möjligt och det kan man få om man belastar konen mot basreflexeröret vilket är gjort i den lådan jag kladdade in högre upp
Fördelen med kort konutslag trots låga frekvenser är att elementet tål mer än fabriken angivit då den effekten är baserad på den mekaniska rörelsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster