Bygga med kompressor drivare och horn.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Bygga med kompressor drivare och horn.

Inläggav Helmut » 2017-12-12 00:24

Har några självutnämnda experter i min omgivning som påstår att vanliga element inte går att använda i en hemmabio. Mina vänner uppger att vanliga element inte klarar ljudvolymen och att man ska använda kompressordrivare och horn.
När jag letar efter frekvenskurvor på kompressordrivare får jag inte upp några frekvenskurvor eller så verkar det som om man bara uppger frekvenskurvan för bara kompressordrivaren.
Hur får jag till det med kompressordrivare från en tillverkare och ett horn från en annan tillverkare. Har sökt på nätet men inte hittat några bra förslag på hur jag kombinerar ihop dessa enheter?.
Funderar på om jag kan använda samma kompressordrivare till både mellan och diskanten. Funderar på att köpa 6 kompressordrivare och tre lite större horn till mellanregistret och tre mindre horn till diskanten. tittar jag i databladen verkar det som om vissa kompressordrivare går ganska långt ner i mellanregistret och högt upp i diskanten men jag tvivlar på att det finns horn som klarar hela registret från ca 1000 Hz och upp till minst 18000 Hz med samma horn.
Kompressordrivarna verkar ha en hög verkningsgrad hur kommer motstånden som i delningsfiltren att på verka ljudet om jag ska ner från 110 db till runt 90 db för att fungera med ett vanligt hifi element i basregistret.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Bygga med kompressor drivare och horn.

Inläggav Perfector » 2017-12-12 00:39

Helmut skrev:Har några självutnämnda experter i min omgivning som påstår att vanliga element inte går att använda i en hemmabio. Mina vänner uppger att vanliga element inte klarar ljudvolymen och att man ska använda kompressordrivare och horn.
När jag letar efter frekvenskurvor på kompressordrivare får jag inte upp några frekvenskurvor eller så verkar det som om man bara uppger frekvenskurvan för bara kompressordrivaren.
Hur får jag till det med kompressordrivare från en tillverkare och ett horn från en annan tillverkare. Har sökt på nätet men inte hittat några bra förslag på hur jag kombinerar ihop dessa enheter?.
Funderar på om jag kan använda samma kompressordrivare till både mellan och diskanten. Funderar på att köpa 6 kompressordrivare och tre lite större horn till mellanregistret och tre mindre horn till diskanten. tittar jag i databladen verkar det som om vissa kompressordrivare går ganska långt ner i mellanregistret och högt upp i diskanten men jag tvivlar på att det finns horn som klarar hela registret från ca 1000 Hz och upp till minst 18000 Hz med samma horn.
Kompressordrivarna verkar ha en hög verkningsgrad hur kommer motstånden som i delningsfiltren att på verka ljudet om jag ska ner från 110 db till runt 90 db för att fungera med ett vanligt hifi element i basregistret.

Jag är tveksam till om det måste vara horn.
Jag har byggt system till hemmabio som fick folk att ta skydd under ett bord när det brakade loss (kanonerna på navarone)
Bestod av 3 stycken 12" i hundra liter var för mitt och höger vänster fram samt 60 liter med 10" för bakkanalerna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-12-12 08:42

Jag vill påstå att de själv utnämda experterna bör ha en något mer nyanserad bild :twisted:

Gör en sökning på hembio på detta eller något annat forum så ser du att de allra flesta
har vanliga dynamiska element i vanliga lådor, och kan nå så höga nivåer som krävs.

Jag vet däremot inte hur det ser ut på biografer, förutom de högtalare som man ser, på
väggar mm, det är också vanliga dynamiska element.

Henrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-12 17:27

Det är klart att det går att bygga både med kompressionselement och element utan kompressionsförhållande. Det finns tillräcklig bra av båda sorter, men det finns också väldigt mycket av båda sorter som inte är bra nog.
Hornlösningar kan ev. även ge billigare förstärkare, eftersom det inte behövs så enormt kraftiga doningar.
Det går nog inte speciellt bra att ha samma sorts driver till både ett diskanthorn och ett mellanregisterhorn.
Ett mellanregisterhorn bör nog ha en 2" driver och ett diskanthorn bör nog ha en 1" driver.
Men visst går det att få ett diskanthorn med 1" driver att ungefär täcka området mellan 1.2 och 18 kHz.
Om man väljer att gå på hornlinjen skulle jag rekommendera att googla lite på SEOS 12 och SEOS 15 och se vad som trillar ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-12-13 19:56

Jag tycker mig ha kommit på att dom flesta PA-burkarna är tvåvägare och delar någonstans mellan 1000 och 1500.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-16 13:12

TAD-2002 är den driver som går att köra över ett stort område utan att låta problematisk. Sen beror ju det på hornlasten förstås, men den 1” låter snyggare än deras 2” och även de JBL 2” jag testat både uppåt och neråt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-12-16 13:23

Vilka JBL har du testat? 476mg/be?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-16 19:28

Ne, övergav JBL i höjd med 2451. Då började jag med TAD 4001 men de var inte riktigt lika roliga som 2002 så nu letar jag inte vidare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-16 20:50

Helmut skrev:Har några självutnämnda experter i min omgivning som påstår att vanliga element inte går att använda i en hemmabio. Mina vänner uppger att vanliga element inte klarar ljudvolymen och att man ska använda kompressordrivare och horn.

Självutnämnda experter ja...

Alltså, man kan ju påstå precis vad som helst!

Fakta är att man i en hemmabio (under förutsättningen att man vill uppleva filmen som den är tänkt) vet precis hur mycket ljud som behöver kunna skapas: 105 dB från en kanal. Det föreskrivs nämligen av standarden, så starkare ljud än så går inte att koda.

Peakljudtrycket från musik kan vara mycket större, eller vad som helst som ligger på CD förresten. Det behöver ju inte vara just musik.

Nu är 105 dB förvisso mycket. Det är definitivt ett ljudtryck som många högtalare har svårt att klara. En högtalare med en känslighet om 87 dB (dB@2,83V, 1m = snittkänslig) behöver typ 28 dB mer än så för att nå 105 dB på lyssningsplats. Det är typ 600 W, och det klarar inte alla högtalare. 88 dB kräver 500 W, 92 dB kräver 200 W...

Men långt ifrån alla filmer är fullt utstyrda och långt ifrån alla har 3,16 meter till lyssningsplats, och långt ifrån alla spelar filmerna på rätt nivå. Väldigt många uppfattar att det är på tok för starkt med kalibrerad nivå. Har man dessutom ett rum där man sitter mer än rumsradien bort från högtalarna kan man direkt halvera effekten (eftersom runmet då levererar halva ljudeffekten) om högtalarna man använder är bredstrålande (jag föredrar dock mera väldämpade rum än så).

Så hur mycket man behöver är lite en smaksak, och en fråga om förutsättningar.

Sen är det också så att diskanten (en vanlig domediskant fast av högsta klass) faktiskt kortvarigt tål väldigt mycket, tusen watt är inga konstigheter. Men långvarigt är det precis tvärtom, då tål den mycket mindre än basen. Så om något vill jag nog hävda att det är i den undre delen av topphögtalares (den som jobbar från 80 Hz och uppåt) register som det inte räcker till, i förekommande fall. Grundtoner från röster kan få många högtalare att låta riktigt illa vid t ex skrikande på film. En vanlig 6,5"-boomer med typisk slaglängd är t ex inte ens i närheten av att klara 105 dB på lyssningsplats.

Kompressionsdrivers då?

Tja, det blir också lite en fråga om tycke och smak. De har som regel en skaplig dos av andratonsdistorsion (som är skapligt öronsnäll) och de kan även uppvisa påtagliga andra trattkoloreringsljud, men inte heller det behöver vara ett problem. Var och en måste bedöma själv. Fördelen är förstås att de inte för praktiskt bruk har något så distinkt tak där det verkligen inte fungerar längre, de kan oftast matas med 30 W (1") eller mera (1,5" och 2") kontinuerligt.

Och effekttåligheten är hög PLUS att verkningsgraden är det också!

Så i hemmabiosammanhang går de typ på tomgång även när det är som allra starkast. Med en känslighet på över 105 dB så räcker 10 W för att nå 105 dB med normalt lyssningsavstånd. I ett passivt system så behöver de dock självklart dämpas med så de passar basen de samarbetsr med, så det är inte säkert att man i praktiken vinner någon effekt. Men i ett aktivt system finns mera att vinna.

I PA-system är situationen en annan, där räcker det helt enkelt oftast inte till med mindre än att man använder horn. Det finns liksom inte några alternativ om man skall kunna spela 110 dB peak på 20 meters avstånd. Det är just för sådana applikationer kompressionsdrivers och horn har tagits fram - för att det är den bästa lösningen för sådant. Om priset är trattkoloreringar, inklusive andraton, så är det som det är, inga alternativ finns.

- - -

Men för att sammanfatta:

1. Att hänvisa att filmtittning är konstigt då lyssning på musik kan ställa mycket högre krav.

2. Kompressionsdriver+ horn kan vara rätt lösning för dig! Men kanske inte av de skäl som du nämnde.

3. Det finns (eller man kan i varje fall göra) horn utan kompression också. De får som regel ungefär samma effekttålighet som en vanlig domediskan, men kan få en väsentligt högre känslighet (om man optimerar hornet för det) typ 98 istället för 88 dB.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-16 21:20

Kalla mig okunnig men detta är ljudtrycken du IÖ beskriver med långt mindre effekt än du säger behövs.Vilka frekvenser avses för de effektbehov som du anger?
Jag är inte näsvass utan ärligt nyfiken.
Bilagor
hembygge.png
hembygge.png (16.93 KiB) Visad 6443 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-16 21:49

Ingen fara, jag har aldrig sett dig vara näsvis utan alltid ärlig och vänlig.

De effektbehov jag redovisat är ren fysik. Och de gäller oavsett frekvens för passiva högtalare med rak tonkurva. Och jag har inte heller blandat in högtalarens egen maxgräns, eftersom den inte kan bekämpas med hjälp av mera effekt.

- - -

Ljudtrycken som redovisas där är på en meters avstånd, möjligen också för ett par högtalare. På lyssningsplats så blir det 10 dB mindre, 16 dB mindre om det som testats gäller för två högtalare. Så siffran 117 dB betyder möjligen (om mätningen gjorts med två högtalare) 101 dB på lyssningsplats.

Alltså ungefär vad man normalt kan åstadkomma med en högklassig 6,5" bas. Det beror dock på massor. Vid lägre frekvenser kommer ju även rummet in skapligt mycket. Så även placeringen i rummet har stor betydelse för maxljudtryck vid 100 Hz.

- - -

Om du bara jämför uppgifterna så ser du även att 100 Hz-ljudtrycket (117 dB) är 29 dB mera än angiven (mätt!) känslighet. 29 dB mer än 1 W är samma sak som ca 800 W.

Har två högtalare bredvid varandra användts för mätningen så krävs dock bara 200 W, och om en rumsresonans ligger vid samma frekvens så kan det vara ännu mindre effekt än så. Rumsresonanser kan hjälpa till MÅNGA dB! Mätningarna skall nog inte tolkas som absoluta siffror utan jag gissar att de gjordes på ett konsekvent sätt - så att olika högtalare skall kunna jämföras. Men det är knappast siffror som är riktiga för högtalaren i ett absolut perspektiv.

Tycker att jag minns/känner igen looken från R&T/elektronikvärlden/Ljud&Bild.

Vh, iö

- - - - -

PS. Så de 106 dB som mätts kan betyda 96 eller 90 dB på lyssningsplats, beroende på om mätningen gjorts med en eller två högtalare. Mindre än så om mätrummet har en resonans vid 40 Hz.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-12-17 23:09

Harryup skrev:Ne, övergav JBL i höjd med 2451. Då började jag med TAD 4001 men de var inte riktigt lika roliga som 2002 så nu letar jag inte vidare.

Aldrig hört TAD hornhögtalarna, men kan tänka mig att jag skulle älska dem.

Var delar du mellan driver/woofer, och hur?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-18 01:40

Sub som jag kör som bas går till 100 sedan 11" TAD som går till 800Hz och sedan 2002 som går ända upp.
Använder en Wavelet som försteg och filter och DAC
/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-12-18 09:20

Harryup skrev:Sub som jag kör som bas går till 100 sedan 11" TAD som går till 800Hz och sedan 2002 som går ända upp.
Använder en Wavelet som försteg och filter och DAC
/Harryup

Jag har en känsla av att du har ett oerhört väl-ljudande system :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-18 09:33

Jag är nöjd så därför så skall det ändras. Blir ett annat horn för mellanregistret om ett tag, när orken råkar infinna sig.

/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-12-18 10:50

Harryup skrev:Jag är nöjd så därför så skall det ändras. Blir ett annat horn för mellanregistret om ett tag, när orken råkar infinna sig.

/Harryup

Hehe.

Vilket horn kör du nu, och vad vill du byta till?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-18 14:44

Skall byta mellanregistret till en LMS 22a med fältmatad 555 driver.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-18 16:16

Har du någon länk till eller bild på LMS 22a?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-18 18:23

Javisst.
http://www.auditorium-23.de/Hommage/22A.html

Jag har alltså snigeltrattarna och inget annat av detta.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-18 18:41

(Amazingly, snigeltratt, -en, -arna ger inga träffar på google, synd på helfina ord. Du får ett slags kulturpris [utdelas diskret genom en subliminalt modulerad julsång när du minst anar det])
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-18 19:56

Åhh, tack. Jag gör plats direkt för det kommande priset. Räcker 6 kvm? Hur många blir ni som sjunger?

Känns lite pirrigt.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-18 20:05

Harryup skrev:Javisst.
http://www.auditorium-23.de/Hommage/22A.html

Jag har alltså snigeltrattarna och inget annat av detta.

/Harryup

Jag hörde några liknande prylar av Western Electrics fabrikat på en LTS-träff på Telemuseum med Jean Hiraga för något decennium sedan.
Kanske du var där då också?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-18 20:21

Nej, det missade jag. Var det i Tesserakts regi?

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-19 01:16

Så här skrev DQ-20 om saken i en annan tråd:
DQ-20 skrev:Något liknande provlyssnade jag en gång på Tekniska Museet. Diskanten stod i hornet. Största Onken-basarna. Anders Edenholm och Jean Hiraga smög omkring som små tomtar. Lectron JH-50 hade just kommit ut på marknaden och var kopplade till dem. Det var tider det för svenskt hifi-liv.
/DQ-20
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-12-19 10:19

Off topic?

Spelar man inte högre på bio idag än för, säg, 20 år sedan? Någon som vet?
För mej känns det så och jag inbillar mej att en del av mina vänner vill köra sin hembio på okomfortabelt ljudlig nivå "för att det är ju så på riktig bio"...

Föresten, klart att det går att spela tokhögt i många olika typer av högtalare, inte bara i horn.

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-19 10:44

p1plarson skrev:Off topic?

Spelar man inte högre på bio idag än för, säg, 20 år sedan? Någon som vet?
För mej känns det så och jag inbillar mej att en del av mina vänner vill köra sin hembio på okomfortabelt ljudlig nivå "för att det är ju så på riktig bio"...

Föresten, klart att det går att spela tokhögt i många olika typer av högtalare, inte bara i horn.

Fridens liljer...

För 24 år sedan kom Jurassic Park på bio med DTS-ljud.
Sedan dess har det väl varit samma nivåkalibrering, i alla fall för DTS?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-12-19 11:21

p1plarson skrev:Spelar man inte högre på bio idag än för, säg, 20 år sedan? Någon som vet?

Tror inte det (högre än 105 dB (och 115 dB i basen)?), däremot har säkert dynamikkompressionssjukan spritt sig även till filmvärlden. Tycker det kan vara jävligt pressat i det avseendet ibland.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-12-19 12:16

Om jag kommer ihåg rätt så är den största bandbredden som en driver, inte hornet i sig, kan återge med 50% verkningsgrad (högre kan du aldrig ha) ca 10 kHz samt några 100 Hz till. Om du vill ha större bandbredd än så, ex.vis 20 kHz, så åker verkningsgraden ner till hälften (25%). Fördelen med ett horn är hög verkningsgrad och en kontrollerad spridning. Den senare är en egenskap som man gärna vill ha vid användning vid sportarenor och liknande stora ytor. Att sätta ett horn i ett litet utrymme som ett bostadsrum är att be om problem anser jag. Där horn förekommer i byggnader så är rummen jämförelsevis väldigt stora (konsertsalar, kyrkor, flygplatsbyggnader och liknande). I de flesta fall så kan man uppnå de i den här tråden diskuterade nivåerna mha korrekt dimensionerade direktstrålande högtalarkonstruktioner.

Lämplig läsning är AES preprints av D.B.Keele och Mark Engebrektson. Jag har inte numren på skrifterna tillgängligt men de handlar om dimensionering av ljudanläggning i en kyrka (Engebrektsson) och ur Keele´s digra produktion så handlar det om Electro-Voice stora högtalarproduktion med deras element.
Keele har en egen hemsida:
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/papers.htm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-19 12:59

PeterAkemark skrev:Den senare är en egenskap som man gärna vill ha vid användning vid sportarenor och liknande stora ytor. Att sätta ett horn i ett litet utrymme som ett bostadsrum är att be om problem anser jag. Där horn förekommer i byggnader så är rummen jämförelsevis väldigt stora (konsertsalar, kyrkor, flygplatsbyggnader och liknande).

Absolut, och därför skall man inte använda just sådana horn och drivers i studiomiljö eller hemmiljö. De flesta PA-horn låter väldigt "på" i hemmiljö och lägger gärna ljudbilden i dessa register mot lyssnaren medans kanske nedre mellanregistret mera lägger ljudbilden bakom högtalaren. Rummet i övrigt vet inte om vilken högtalare som spelar så som alltid gäller att man skall inte spela högre än vad som är lyssningsbart, med horn så finns alla möjligheter att spela för högt.
Däremot så tycker jag och många andra som har horn att den dynamik man upplever på låg nivå drunknar i en vanlig normalt trögdriven högtalare.
Som jag ser det så går det att spela lägre med behållning ifrån horn i hemmiljö än med vanliga högtalare. Oförtjänt tycker jag att man normalt sätter sina ljudminnen av horn och även i viss mån av rörförstärkare som att de har ett eget ljud alltid och ganska ofta minns man då en lite dålig ljudupplevelse som hur horn låter eller som hur rör låter. Personligen ser jag det som att det finns mycket skit inom alla kategorier och de saker man (i vart fall jag) letar efter med horn är inte ett hornljud.
En normalt väl fungerande tumregel är att man aldrig skall gå över 3 oktaver i ett horn. Men med digitala filter kan man trolla lite och tillåta sig om drivern är kapabel att bryta mot den tumregeln. Vanliga analoga filter ihop med horn i hemmiljö är något jag har svårt för.

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2017-12-19 16:39

Harryup skrev:
PeterAkemark skrev:Den senare är en egenskap som man gärna vill ha vid användning vid sportarenor och liknande stora ytor. Att sätta ett horn i ett litet utrymme som ett bostadsrum är att be om problem anser jag. Där horn förekommer i byggnader så är rummen jämförelsevis väldigt stora (konsertsalar, kyrkor, flygplatsbyggnader och liknande).

Absolut, och därför skall man inte använda just sådana horn och drivers i studiomiljö eller hemmiljö. De flesta PA-horn låter väldigt "på" i hemmiljö och lägger gärna ljudbilden i dessa register mot lyssnaren medans kanske nedre mellanregistret mera lägger ljudbilden bakom högtalaren. Rummet i övrigt vet inte om vilken högtalare som spelar så som alltid gäller att man skall inte spela högre än vad som är lyssningsbart, med horn så finns alla möjligheter att spela för högt.
Däremot så tycker jag och många andra som har horn att den dynamik man upplever på låg nivå drunknar i en vanlig normalt trögdriven högtalare.
Som jag ser det så går det att spela lägre med behållning ifrån horn i hemmiljö än med vanliga högtalare. Oförtjänt tycker jag att man normalt sätter sina ljudminnen av horn och även i viss mån av rörförstärkare som att de har ett eget ljud alltid och ganska ofta minns man då en lite dålig ljudupplevelse som hur horn låter eller som hur rör låter. Personligen ser jag det som att det finns mycket skit inom alla kategorier och de saker man (i vart fall jag) letar efter med horn är inte ett hornljud.
En normalt väl fungerande tumregel är att man aldrig skall gå över 3 oktaver i ett horn. Men med digitala filter kan man trolla lite och tillåta sig om drivern är kapabel att bryta mot den tumregeln. Vanliga analoga filter ihop med horn i hemmiljö är något jag har svårt för.

/Harryup

Horn och i praktiken högfrekvenshorn kan återge fler än 3 oktaver utan hörbara inre resonanser om hals/munarea kvoten är större än 1/300 elegant visat av King. Kommer inte ihåg exakt var på hans hemsida.
http://quarter-wave.com/

Allt för många bygger bashorn som återger fler än 3 oktaver som mäter illa och låter illa. Att uppnå kvoten 1/300 är praktiskt svårt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Nästa

Återgå till DIY-forum