Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:Har några självutnämnda experter i min omgivning som påstår att vanliga element inte går att använda i en hemmabio. Mina vänner uppger att vanliga element inte klarar ljudvolymen och att man ska använda kompressordrivare och horn.
När jag letar efter frekvenskurvor på kompressordrivare får jag inte upp några frekvenskurvor eller så verkar det som om man bara uppger frekvenskurvan för bara kompressordrivaren.
Hur får jag till det med kompressordrivare från en tillverkare och ett horn från en annan tillverkare. Har sökt på nätet men inte hittat några bra förslag på hur jag kombinerar ihop dessa enheter?.
Funderar på om jag kan använda samma kompressordrivare till både mellan och diskanten. Funderar på att köpa 6 kompressordrivare och tre lite större horn till mellanregistret och tre mindre horn till diskanten. tittar jag i databladen verkar det som om vissa kompressordrivare går ganska långt ner i mellanregistret och högt upp i diskanten men jag tvivlar på att det finns horn som klarar hela registret från ca 1000 Hz och upp till minst 18000 Hz med samma horn.
Kompressordrivarna verkar ha en hög verkningsgrad hur kommer motstånden som i delningsfiltren att på verka ljudet om jag ska ner från 110 db till runt 90 db för att fungera med ett vanligt hifi element i basregistret.
Helmut skrev:Har några självutnämnda experter i min omgivning som påstår att vanliga element inte går att använda i en hemmabio. Mina vänner uppger att vanliga element inte klarar ljudvolymen och att man ska använda kompressordrivare och horn.
När jag letar efter frekvenskurvor på kompressordrivare får jag inte upp några frekvenskurvor eller så verkar det som om man bara uppger frekvenskurvan för bara kompressordrivaren.
Hur får jag till det med kompressordrivare från en tillverkare och ett horn från en annan tillverkare. Har sökt på nätet men inte hittat några bra förslag på hur jag kombinerar ihop dessa enheter?.
Funderar på om jag kan använda samma kompressordrivare till både mellan och diskanten. Funderar på att köpa 6 kompressordrivare och tre lite större horn till mellanregistret och tre mindre horn till diskanten. tittar jag i databladen verkar det som om vissa kompressordrivare går ganska långt ner i mellanregistret och högt upp i diskanten men jag tvivlar på att det finns horn som klarar hela registret från ca 1000 Hz och upp till minst 18000 Hz med samma horn.
Kompressordrivarna verkar ha en hög verkningsgrad hur kommer motstånden som i delningsfiltren att på verka ljudet om jag ska ner från 110 db till runt 90 db för att fungera med ett vanligt hifi element i basregistret.
Harryup skrev:Ne, övergav JBL i höjd med 2451. Då började jag med TAD 4001 men de var inte riktigt lika roliga som 2002 så nu letar jag inte vidare.
Harryup skrev:Sub som jag kör som bas går till 100 sedan 11" TAD som går till 800Hz och sedan 2002 som går ända upp.
Använder en Wavelet som försteg och filter och DAC
/Harryup
Harryup skrev:Jag är nöjd så därför så skall det ändras. Blir ett annat horn för mellanregistret om ett tag, när orken råkar infinna sig.
/Harryup
Harryup skrev:Javisst.
http://www.auditorium-23.de/Hommage/22A.html
Jag har alltså snigeltrattarna och inget annat av detta.
/Harryup
DQ-20 skrev:Något liknande provlyssnade jag en gång på Tekniska Museet. Diskanten stod i hornet. Största Onken-basarna. Anders Edenholm och Jean Hiraga smög omkring som små tomtar. Lectron JH-50 hade just kommit ut på marknaden och var kopplade till dem. Det var tider det för svenskt hifi-liv.
/DQ-20
p1plarson skrev:Off topic?
Spelar man inte högre på bio idag än för, säg, 20 år sedan? Någon som vet?
För mej känns det så och jag inbillar mej att en del av mina vänner vill köra sin hembio på okomfortabelt ljudlig nivå "för att det är ju så på riktig bio"...
Föresten, klart att det går att spela tokhögt i många olika typer av högtalare, inte bara i horn.
Fridens liljer...
p1plarson skrev:Spelar man inte högre på bio idag än för, säg, 20 år sedan? Någon som vet?
PeterAkemark skrev:Den senare är en egenskap som man gärna vill ha vid användning vid sportarenor och liknande stora ytor. Att sätta ett horn i ett litet utrymme som ett bostadsrum är att be om problem anser jag. Där horn förekommer i byggnader så är rummen jämförelsevis väldigt stora (konsertsalar, kyrkor, flygplatsbyggnader och liknande).
Harryup skrev:PeterAkemark skrev:Den senare är en egenskap som man gärna vill ha vid användning vid sportarenor och liknande stora ytor. Att sätta ett horn i ett litet utrymme som ett bostadsrum är att be om problem anser jag. Där horn förekommer i byggnader så är rummen jämförelsevis väldigt stora (konsertsalar, kyrkor, flygplatsbyggnader och liknande).
Absolut, och därför skall man inte använda just sådana horn och drivers i studiomiljö eller hemmiljö. De flesta PA-horn låter väldigt "på" i hemmiljö och lägger gärna ljudbilden i dessa register mot lyssnaren medans kanske nedre mellanregistret mera lägger ljudbilden bakom högtalaren. Rummet i övrigt vet inte om vilken högtalare som spelar så som alltid gäller att man skall inte spela högre än vad som är lyssningsbart, med horn så finns alla möjligheter att spela för högt.
Däremot så tycker jag och många andra som har horn att den dynamik man upplever på låg nivå drunknar i en vanlig normalt trögdriven högtalare.
Som jag ser det så går det att spela lägre med behållning ifrån horn i hemmiljö än med vanliga högtalare. Oförtjänt tycker jag att man normalt sätter sina ljudminnen av horn och även i viss mån av rörförstärkare som att de har ett eget ljud alltid och ganska ofta minns man då en lite dålig ljudupplevelse som hur horn låter eller som hur rör låter. Personligen ser jag det som att det finns mycket skit inom alla kategorier och de saker man (i vart fall jag) letar efter med horn är inte ett hornljud.
En normalt väl fungerande tumregel är att man aldrig skall gå över 3 oktaver i ett horn. Men med digitala filter kan man trolla lite och tillåta sig om drivern är kapabel att bryta mot den tumregeln. Vanliga analoga filter ihop med horn i hemmiljö är något jag har svårt för.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster