Hjälp med att hitta bra 12" subbas för max 1600

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK

Hjälp med att hitta bra 12" subbas för max 1600

Inläggav MathiasJK » 2017-12-23 01:03

Hallå!

Jag håller på att bygga klart mina elsinore högtalare men jag vill även ha ett par subbor till dom, och dela vid 89hz så elsinore högtalarna klarar spela ännu högre,renare. Sen är jag ett bassfreak som verkligen vill känna basen ordentligt.

Hitills har jag hittat BK electronics Audio Drive Ad12-300 för 1600 levererat till dörren. Den har ett xmax på 15mm och simulerar extremt likt XXLS12.

Sen tänker jag testa DrGeddes princip som går ut på att den starkaste basen placeras nära ett hörn, andra basen mitt på längsta väggen och den tredje ovanför horisontala mittlinjen i rummet.

Till den sista basen som ska placeras högt upp tror jag att jag kan ha hittat ett lämpligt element som inte kräver stor låda och som är på 8", nämligen JBL GTO 804, med fs på 29 hz och xmax på 11,5mm, vas på 16 liter. Den bör bli lättplacerad och liten i storlek. Dessutom är den billig.

Sen är det väl möjligt att det blir två AD12-300, men jag skulle gärna vilja veta om ni vet om några andra tolvor som kanske är bättre än AD'n.

Har ni några förslag?

Iaåfall vilka? Jag vill helst att elementen ska passa både som slutet och portad, då jag kanske ändrar mig eller inte gillar ljudet av portade lådor.

Vore väldigt tacksam för hjälp av er mycket mer kunniga än mig.

Tack på förhand, Mathias
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Tangband
Semesterfirare

Re: Hjälp med att hitta bra 12" subbas för max 1600

Inläggav Tangband » 2017-12-23 14:52

552244CE-7C10-4161-B354-89AD8289DABD.jpeg
Denna Tangband 1071 8qw använder jag två av i sluten låda med LT. De delas i stereo vid 75 Hz. Ett element simulerar ungefär som två isobarikkopplade Kef b139, men kan pumpa mer luft. Jag har bas ned till 19 Hz där de skärs av 24 db/okt. Xmax är 12 mm. Fungerar kanske ännu bättre med Basreflex eller transmissionline. Elementet är inte felfritt men jag gillar det kraftiga motorsystemet vilket ger bra kontroll av konen vid LT i sluten låda.
Kostar ungefär 1400:- styck.
Peerless xxls 12 är säkert bättre men kostar nya 2300:- styck.
Seas Roy 10 är också som det verkar ett väldigt bra alternativ, men det kostar ju mer är din budget.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2017-12-23 20:31

Jag har lite svårt för fyrkantiga element, får mig att tänka på de 7x10 element som används i billjud.

Sen är det ju tolvor jag vill ha, och jag hittade ett element jag inte sett innan, SB acoustics SB34SWNRX-S75-6.

Det har ett xmax på 12 mm och kostar 1700 på europ audio.

Är det nån som har erfarenhet av det elementet?

Sen så finns ju AD12-300 hos BK electronics med 15mm xmax. Dom är dock väldigt dåliga på att svara på mail om elementet, skickat två mail nu och det gör mig lite mer skeptisk till om jag ska våga köpa det..

Det används ju i några av deras snubbar som får finfina recensioner, så de kanske är värt att testa.

Å andra sidan, SB Acoustics är välkänt och har bra kvalité på sina element, jag förlorar 3mm xmax men jag får å andra sidan nåt element jag vet är bra.

Sen har jag även lite småpryttlar till delningsfiltrena till Elsinore högtalarna som inte EA hade inne när jag beställde så SB kanske är de smarta valet med tanke på frakten som jag ändå kommer att behöva betala från EA.

AD elementet ser ju klart biffigare ut och väger några kilo mer.. Svårt detta... 9kg jämfört med 6kg.

AD12 väger 3 kg mer än SB, och ser på alla sätt ut som ett biffigare element. Den extra vikten bör ju komma från att AD har större magneter.

Det känns ovisst att köpa ett element ingen testat, men å andra sidan ja kanske hittar ett superbt element.

Jag tror nog det blir AD elementet, när jul å den skiten är över.

Jag letar även efter ett 8" långsiktigt element, helst hade jag velat ha tag i JBL GTO 804, men det verkar inte tillverkas längre.. Det enda jag än så länge hittat som jag hade kunnat tänka mig använda, som dessutom bör ge en ännu mindre låda är Tang Bands W6-1139SIF. Det är dock på 6,5" men har hyfsat lika paramemetrar.

Jag förlorar väl lite output, men det är tredje basen i DrGeddes system så det är den bas som ska vara minst hörbara och placerad ovanför mittlinjen horisontellt i rummet, närmast lyssnaren så den måste vara nerskruvad annars blir det ju helt fel.

Dessutom verkar den kräva 2n väldigt liten låda och det är ju ett plus när den sitter högt upp på väggen.

Är det nån annan som har förslag när de gäller golven eller 6,5/8" elementen?

När det gäller LT och liknande, det är för tillfället inte aktuellt, det kommer bli portade lådor allt slutna utan LT.

Alla idéer och tankar är välkomna!

Tack på förhand
//JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-23 20:51

Det där ad 12 -300 verkar ju väldigt välbyggt och prisvärt . Jag kanske hade köpt sådana om jag hade vetat att de fanns.
Om du tänker köra slutet utan LT så kommer du troligen inte så djupt som du önskar.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-12-23 23:12

Begagnat? Till exempel Tonegen/NHT 1259 som kan fås för en tusenlapp styck. Tror info finns på LTS hemsida.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-12-23 23:43

Har du sett denna tråd: BK electronics AD12-300 sub, någonting att ha?
Finns även tips på ett annat SB Acoustics där.

//Michael

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2017-12-24 05:08

Hej igen och god jul!

Jag fick för mig att kika på SB Acoustics grejer, och hittade där både en 8" och en 12" med tillräcklig slaglöngd och för rätt pris, 13-1400SEK för golven som är följande:

SB Acoustics SB29NRX75-6

Den har 11mm slaglöngd, och är från ett välkänt företag med bra kvalitetskontroll. AD12-300 har 15mm slaglöngd dock, men är ett osäkert kort.. jag har inte råd att köpa alla tre basar samtidigt och det hade vart lagom kul att nä3 jag väl samlat Ihop(är student..) till nästa tolva, så kanske den inte finns att köpa längre..

Dessutom har dom en 8" i samma serie för 800SEK, denna:

SB Acoustics SB23MFCL4S-4

Även denna åtta har samma slaglängd, 11mm. Jämfört med bilbasarna och andra åttor ja kikat på är Vas högre, Fs 27hz, Qts 0,34, Le 0,73mh och BL 9,6TM.

Det verkar i mina ögon vara ett fint element. Tyvärr har europe audio inte denna utan bara 8 om versionen som har dubbelt så hög vas, med mera. Denna lådan till åttan ska vara så lite och obemärkt som möjligt så det måste vara 4 ohms versionen. Den finns i Danmark att köpa, inte för 800 men en tusing.

Det är ändå tolvorna som ska köpas först.

Vad tror ni om dessa element jämfört med Boss AD12-300?? Jag förlorar 4mm xmax, men jag får element som är säkra kort, från reputabel tillverkare.

Sen är det ju såhär att jag just nu bör på hela otroligt stora 25m2..Jag miastänker att tolvorna ihop med nian och mina Elsinore med 8x peeerless HDS 6,5" totalt. Detta system bör vara mer ön tillräckligt för mitt nuvarande boende, och även längre fram när jag flyttar till egen bostad.

Elementen ser dessutom likadana och det gör det ju det hela estetiskt korrek,
Jag slipper gömma nån ful bilbas då det är vad som annars erbjuds med den slaglängden.

Nu är dock frågan, kör man slutet eller reflex? Jag är absolut ingen audiofil utan vill bara ha det bästa ljudet min blygsamma inkomst tillåter.. Bara baselementen går på 4k, m2n kommer köpas i omgångar, i den mån ekonomin tillåter, tolvor först, nia sist.

Vad ja ska driva dom med än vet jag ej, men tråden om Kina möblerna på 400R4/700R8 låter mycket mycket intressant. En sån i varje tolva och en svagare i åttan lär göra jobbet bra.

Jag lyssnar i stort sett endast på electro Music parat med mängder av reggae och dancehall, det nya, som även det är elektroniskt gjort.

Passar en sluten eller en reflexlåds bäst till elektronisk musik?

Antar att du blir dåligt med kommentarer i veckan här nu, men kom gärna med era synpunkter!

Än en gång, GOD JUL!!!!!

///JK
Söker element:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-24 13:53

Varför önskar du använda olika element för basregistret?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-24 14:21

Den här är något dyrare men ack så bra.
I 100 Liter basreflex gick vi löst med 2x 350 W rms hos Sas Radison i malmö för många år sedan och ingenting gick sönder eller lät illa.
http://www.monacor.se/produkter/12-1/vnr/102390/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2017-12-25 15:12

Hej,

För att det är en version av att cancellera noder(heter det väl på svenska?) Som en jänkare, Dr Geddes tagit fram som tydligen ska fungera utmärkt. Elementen behöver inte vara samma.

Principen är att en sug ska stå i ett hörn längst bort, en mitt på Långängen och sedan en tredje ovanför horisontella mittlinjen i rummet. Därav att jag vill ha ett litet element, som passar i liten låda. En 100l låda fastskruvad i väggen halvvägs upp ser nog inte allt för vackert ut..

M2d en mindre låda kan jag bygga en sorts snygg hylla att ha lådan på och sen rösta den på lämpligt sätt.

Sök på dr Geddes så får du upp mera, finns en låååång tråd om det på diyaudio, så det bör ju fungera, annars hade nog inte tråden vart mer än nån sida lång.

Just nu lutar det lite åt att det kanske blir Tang bands 6,5" sug med 11mm xmax som får bli den höga lådan placerad närmast lyssnaren. Den ska knappt höras, så det gör inget om den inte flyttar mängder med luft.

En del av principen är även att desto närmre de olika snubbarna kommer, desto lägre ska dom spela, dvs den längst bort max, den närmast knappt hörbara.

Anledningen till att jag tittar på Tang band jämfört med SB åttan är att den kostar hälften så mycket.

Budget, är en viktig del av detta bygge. Annars hade de blivit amerikanska värstingar med +20mm xmax såsom CSS sdx 12 eller liknande.

Antagligen får dom drivas av nåt lämpligt PA steg.

Hur jag gör med delningen, aktivt delningsfilter har ja inte en aning om ännu.. har funderat på passivt, men det bli3 väl både stort och dyrt för att dela vid 80hz, eller blir det det?

Har två passiva delningsfilter farsan hade till sin isobariklåda med eminente kappa 12"", vilket jag har ett fungerande element kvar av, trots sina 30 år på nacken. Men dom tillverkas ju fortfarande, så kattskit kan dom ju inte vara.. xmax för ett ensamt element är dock lite litet.. hade båda funkar så hade ja nog sätt dom i bruk tills bättre tider, ekonomiskt.

//JK
Söker element:

Återgå till DIY-forum