Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav DVD-ai » 2018-01-19 07:43

MagnusÖstberg skrev:Alla mina projekt tenderar att ta tid...



Näääh var inte sådan nu, senaste verkar (av allt att dömma) gå relativt snabbt!
Skönt att bli av med skräp :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 10:30

MagnusÖstberg skrev:Alla mina projekt tenderar att ta tid...


Ja färdigställandet av min trevägare går inte så mycket snabbare. Är väl inne på tredje året nu utan att ha byggt en testlåda..
Men snart kanske jag får ordning på tillvaron såpass att jag kan börja bygga nåt..

Men om inte annat har den här tråden sporrat mig till att köpa in lite fler element för test. Nu ska jag bara ta mig för och göra det..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 12:34

Kraniet skrev:
MagnusÖstberg skrev:Alla mina projekt tenderar att ta tid...


Ja färdigställandet av min trevägare går inte så mycket snabbare. Är väl inne på tredje året nu utan att ha byggt en testlåda..
Men snart kanske jag får ordning på tillvaron såpass att jag kan börja bygga nåt..

Men om inte annat har den här tråden sporrat mig till att köpa in lite fler element för test. Nu ska jag bara ta mig för och göra det..


Mer inspiration .

En variant är förstås en trevägare. Det blir mindre komplicerat och billigare med dsp filtret ivartfall.

Kanske med dessa element ?
Senast redigerad av Tangband 2018-01-19 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 12:42

Tänkte mig en golvare då, ca 110 cm hög. Med HDS diskanten i mitten i övre delen av lådan och dubbla Peerless 134 på var sin sida kan man ju dela lite lägre i midbasen, kanske vid 100 Hz ? Eller rent av 80 Hz om man inte spelar tokhögt ?

Så delning skulle då kunna bli : 80 Hz, 2500 Hz 24 bd/okt. Scanspeakbasen i sluten låda 60 liter på varje sida med lite LT.

Total summa för alla element ( 8 totalt ) och två kanaler blir då ungefär 8000:- plus lådorna.

Borde kunna spela starkt och elementen beter sig väldigt fint utanför delningsområdena i diskanten och mellanbasen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 12:47

Zaph har ju konstruerat en intressant 3-vägare med SB acoustics element, denna :
https://www.madisoundspeakerstore.com/3 ... nge-3-way/

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav IngOehman » 2018-01-19 13:52

Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.

2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.

3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.

- - -

Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.

Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Morello » 2018-01-19 14:33

Ja, det där är en riktigt snurrig trevägare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 16:13

IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.

2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.

3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.

- - -

Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.

Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?


Vh, iö


Det där var intressant. Tack för den informationen.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 16:31

IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.

2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.

3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.

- - -

Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.

Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?


Vh, iö


Bra där IÖ.
Eller ja för min egen del iaf är det vad tråden handlar om. Dvs att få klart med de potentiella tekniska fördelarna och hur högtalaren på bästa sätt kan utformas för att ta till vara på den potentialen.

Här är en annan högtalare som kanske mer ligger i linje med detta.
Revel Salon 2 med tre 8, en 6,5, en 4 och 1" element med delningarna 150, 575 och 2300 Hz. Tanken där verkar vara att alla element ska arbeta kolvformig inom sitt arbetsområde.
Bild
Inte så kostnadseffektivt att använd tre åttatummare i basen. Men jag antar de valt det för att få en smäcker högtalare. De har jobbat mycket med spridningsegenskaperna så baffeln och diskantens vågledare är väl utformade på det sätt som krävs för att få den spridning som de ville ha.
I deras trevägare är mellanregistret en 5-tummare som delas vid 220 och 2000 Hz istället.
Den övre frekvensen stämmer hyffsat väl med att halva våglängden är samma som mellanregisterkonens diameter.

Arbetsområden för trevägarens element är ungefär 3 oktaver i basen, 2 oktaver i midbas, 2 oktaver i mellanregistret och 3 oktaver för diskanten. En rätt så jämn fördelning sett till frekvenser. Men är det vettigt att dela upp det på sådant sätt rent effektmässigt?
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 16:40

En annan revelhögtalare jag sneglat på är deras Gem2
Som synes gjord för att stå nära väggen, vilket är det jag tänkt också. (dock med en annan utformning av lådan)
En 8 en 4 och 1tum. Dvs samma mellanregister och diskant som i fyrvägaren. Samma övre delning på 2300 Hz medan den nedre delningen är 400 Hz.
Bild

Bassystem tänker jag att jag aldrig kommer vilja vara utan så den 4e komponenten i min "fyrvägare" är alltså bassystemet.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 17:22

En annan diskantkandidat kan ju vara denna

http://www.wavecor.com/html/tw022wa06.html

En mindre oljekyld dome i en kort WG. Kan kanske passa bra mot ett mindre mellanregister med lite högre delning. Tyvärr 100mm diameter på frontplattan så den medger inte så nära placering mot mellanregistret.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 18:08

Kraniet skrev:En annan revelhögtalare jag sneglat på är deras Gem2
Som synes gjord för att stå nära väggen, vilket är det jag tänkt också. (dock med en annan utformning av lådan)
En 8 en 4 och 1tum. Dvs samma mellanregister och diskant som i fyrvägaren. Samma övre delning på 2300 Hz medan den nedre delningen är 400 Hz.
[ Bild ]

Bassystem tänker jag att jag aldrig kommer vilja vara utan så den 4e komponenten i min "fyrvägare" är alltså bassystemet.


Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?

I övrigt verkar det intressant att kombinera en 8:a i mellanbasen med en 4:a. lx 521 har de storlekarna också på elementen. Kanske ett måste, om bassystemet sedan ska delas under 80 Hz med lite ljudtryckskrav ?
Slutligen verkar revel köra med samma metall-material i alla register på denna Gem2. Kanske är det vettigt att inte blanda material ? Eller kan man det och få ett bra resultat ?

Jo, jag tänker också att den fyrvägare som jag funderar att göra nog kommer ha lägsta delningen vid 70-80 Hz. En tre-vägare med bassystem.

Nederst visas linkwitz 4-vägare. Delningarna är 1 khz mellan 8:an och 4 : an med 6 db filter, och 7 kHz till diskanten 24 db/okt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav dewpo » 2018-01-19 18:28

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 20:39

Dewpo: snygga högtalare dessa Technics !
Enda nackdelen är kanske att det är en coaxial i mellan/diskanten, dvs stereosystemfelen döljs inte lika bra som på en högtalare som har separat diskant/mellanregister ( som jag fattat det ?). Men det finns ju fördelar också.
De seaselement du länkade till verkar bra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-20 10:44

IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.

2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.

3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.

- - -

Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.

Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?


Vh, iö


Eftersom man kan använda prisbilliga element i en 4-5 vägare så verkar detta 4:a element intressant :
SB12PFC25-4, 205 kr st på hifikit.

IÖ: kan man få ett bättre resultat med två prisbilliga element vs ett enda dyrt? Hur stort är intermodulations problemet egentligen ?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-20 11:18

Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?


Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt

Här är en mätning på Salon 2
Bild
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements

Kan även kolla på denna sida för mer mätningar
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... ma_salon2/

I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-20 15:12

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?


Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt

Här är en mätning på Salon 2
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements

Kan även kolla på denna sida för mer mätningar
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... ma_salon2/

I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.


Jag blir sugen på att lyssna till någon revel . De verkar prestera bra både i mätningar och i lyssning.

Mer inspiration: Här en bild på SVS 3,5 vägare, de använder en 4:a i mellan registret från Peerless hds. 6 1/2 basar från samma serie.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-21 21:37

Mer inspiration: warfedale jade 7 , en 4- vägare .

Frekvenskurvan från stereophile test.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Nattlorden » 2018-01-21 21:57

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?


Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt

Här är en mätning på Salon 2
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements

Kan även kolla på denna sida för mer mätningar
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... ma_salon2/

I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.


Dr. Floyd Toole har Salon 2 hemma... borde säga en del om dem. Han har dem dock monterade upp-och-ned en bra bit upp... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-22 17:32

Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare

http://www.audioxpress.com/article/Driv ... -Speakers1
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-23 09:35

Kraniet skrev:Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare

http://www.audioxpress.com/article/Driv ... -Speakers1


I artikeln sägs det att musikmaterial har mest energi i frekvenser under 600 Hz och att det avtar med 20 dB/dekad ovan denna frekvens.

Maximum SPL—Electrical Limit: Tests made from the late 1920s forward1 indicate that for most musical ensembles, SPL peaks somewhere in the 200 to 600-Hz range, and decreases at a rate of about 20 dB per decade above that frequency. This is the same as saying that SPL decreases with increase in frequency at a rate of 6 dB per octave.


Det är klassisk musik som avses antar jag. Hur är det med modern musik och film? Är det ens relevant information?
I artikeln använder de den tesen för att rättfärdiga att mellanregister och diskant kan ha lägre effekttålighet än basen i en flervägshögtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-23 11:18

En normal domediskant klarar nog inte att dispatcha värma från ens 20w så resonemanget håller nog.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-23 15:57

Kraniet skrev:
Kraniet skrev:Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare

http://www.audioxpress.com/article/Driv ... -Speakers1


I artikeln sägs det att musikmaterial har mest energi i frekvenser under 600 Hz och att det avtar med 20 dB/dekad ovan denna frekvens.

Maximum SPL—Electrical Limit: Tests made from the late 1920s forward1 indicate that for most musical ensembles, SPL peaks somewhere in the 200 to 600-Hz range, and decreases at a rate of about 20 dB per decade above that frequency. This is the same as saying that SPL decreases with increase in frequency at a rate of 6 dB per octave.


Det är klassisk musik som avses antar jag. Hur är det med modern musik och film? Är det ens relevant information?
I artikeln använder de den tesen för att rättfärdiga att mellanregister och diskant kan ha lägre effekttålighet än basen i en flervägshögtalare.


Om resonemanget stämmer, kan man kanske använda effektsvagare mellanregisterelement ?
Som detta fountek FR88EX, presterar väldigt bra enligt zaph audio, men klarar bara 15 w kontinuerligt enligt spec.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-23 16:15

Det beror väl på vart det delas tänker jag. Jag tycker det känns som lite väl låg effekttålighet.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-24 08:07

http://medleysmusings.com/seas-h1397-04 ... d-tweeter/
Här har jag det misstänkta Seas element revel eventuellt använder. En genomgående test med dist-mätningar
Likheten är slående, men revel använder en waveguide.

”At high output, the HD is fairly low above 2khz, dominated by almost solely 2nd order distortion. 3rd order and subsequent odd order distortion components are at most 0.33% (3rd order; 2250hz) in the 96dB testing. At a moderate output of 90dB/1m, the distortion is pretty much below 1% above 1.5khz with a rising trend above 5.5khz, but again comprised of 2nd order distortion. It’s interesting to note the higher order distortion components essentially stay the same above 2khz as the output is increased while only 2nd order distortion rises.

Bottom line:

Small and very compact.
$42 price tag (as of this writing) is attractive.
Very nice off-axis performance, though you may not like the on-axis rise.
Well controlled high frequency dispersion.
Crossed at 2khz with a LR4 this driver should be able to provide some hearty output levels.”

Verkar prestera låg dist vid delning 2250 Hz , tredje ordningen.
Kostar bara 425:- på hifikit.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-24 10:07

Jo det verkar vara en fin diskant. Nagref använde den (två) i sina forumhögtalartävlingshögtalare. Men mittenpluppen bör knipsas bort (sk LTS-modd) för bättre högfrekvensegenskaper.
Men den passar kanske bra för WG-applikationer så som den är.


Har annars kikat lite på denna:
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462

Lite lik en välbeprövad Vifa-diskant som fanns förr. Vet dock inte om den har jämförbar prestanda. Jag gillar dock gallret framför domen så man slipper klåfingriga intryck av domen..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-24 11:49

Denna diskant verkar ha samma motor som metall diskanten jag visade ovan.
Linkwitz använder den i lx521
Har galler.
Konstruktionen medger enkel och snygg montering för DIY

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-24 12:00

Zaphaudio har ju tester på en hel del element, bland annat de vi nu pratar om

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
http://www.zaphaudio.com/

De verkar ju båda rätt ok. men det skiljer ju lite i frekvensgång osv.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2018-01-24 12:05

Kraniet skrev:Zaphaudio har ju tester på en hel del element, bland annat de vi nu pratar om

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
http://www.zaphaudio.com/

De verkar ju båda rätt ok. men det skiljer ju lite i frekvensgång osv.

Jo, han sätter nog vifas version snäppet högre, men allt beror på hur diskanterna används.
Nht XD har tex metalldiskanten från Seas.
http://www.audioholics.com/soundbar-and ... rview.html

Mäter oerhört bra i stereophiles test

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Kraniet » 2018-01-24 14:09

Det ser ganska bra ut ja. Jag kan tycka att det där fallet i diskanten inte är så snyggt, sen ser man även att spridningen inte harmoniserar i övergången från midbasen till diskanten. Diskanten skulle haft en WG så hade det kunnat se bättre ut (går säkert förbättra på andra sätt också, baffelbredd tex). Sen ser det ut som att det är för mycket energi i området 3-4 kHz (speciellt med tanke på att spridningen går upp där och ökar energin än mer)

Jag tycker det är underligt med sådan firma och med ett sånt projekt att det inte är "perfekt".
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster