2x8" subbar, två likadana. Omnes audio w8-670z 350kr element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

2x8" subbar, två likadana. Omnes audio w8-670z 350kr element

Inläggav MathiasJK » 2017-12-30 18:31

Hej igen,

Jag har hittat ett element jag gillar och som passar bra i mindre lådor och i mitt nuvarande boende på 20m2 kan det räcka ett tag till mina Elsinore diy, och innan monstersubben är byggd.

Kan någon hjälpa mig simulera? Jag har fortfarande inget dator..

Omnes audio W8-670z som kostar 350 sek och finns på höggtalarshoppen.

parametrar är här nedan:

Fs 38
Qms 3,86
Qes 0,47
Qts 0,42
Vas 21,2
BL 9,07
mH 1,78
Re 3,3
Sd 209
Mms 49,95g
Cms 0,35mm/N
Rms 3,08
Xmax 12mm(envägs inte p-p)

Som jag förstått är det en förbättrad version av ett utgått Tang Band element, därav den Tang Band lika modellbenämningen.

Boys n' girls, jag fotar dom när jag fått hem dom sen rekommenderar jag er att köpa på er ett gäng parametrarna är inte kassa och xmax på 12 för 350 spänn, var annars hittar man det? Portar blir inte krångligt långa i lådor heller och den funkar tydligen fint i slutet med.

Lådorna ska byggas smala med elementen ovanför varandra så att säga, och det blir portat, med slits uppe och nere, ett par cm från bottem och topp på lådan.

Tanken är även att dom infe ska dela låda utan bara vara byggda i samma låda i 19mm msf med många många stsg, eller egentligen samma bitar som bak stycket fast med olika stora hol gjorda med hålsåg.

Finns det en nackdel med att inte låta dom dela lådan, alttså ingen skilje vägg emellan dom??

Finns det någon vänlig sjöl dom kan simulera fram en bra lådvolym och avatämning på dessa elememt?

Jag hann simulera kort hos en vän och lådvolym 25L med ca f3 på ca 34-38 såg rätt bra ut, inte helt rak kurva utan svag svag höjning 50-70hz, max en Db.

Dessa elementen är otroligt billiga, jag har mailat företaget och när ja får svar på vad elementet egentligem heter sks ni få veta det.

Kan ni hjälpw mig hiitta den bästa simuleringen, ni basta experter?

Jag lyssnar nästan enbart på elektronisk musik och reggae.

Ihop med högtalarna ja bygger, elsinore diy som har 4 peerless 6,5 HDS element i varje så tror jag det lär räcka för mitt nuvarande noende men jag har annan tråd här om en 12" sub med XMAX 15mm jag även ska bygga.

Subborna ko,,er drivas av zPA steg ja köper beggat från en vön som äger västsveriges största ljud/PA firma, har hand om emmaboda festivalen till exmepel. Ett är redan betalt.

Sen, det viktigaste!

Hur delar jag dom bra?? Min Nad t743 tror jag har bara 12 lr 18sb delningsfikter inbyggt..

Går det byggat ett passivt filter, på o0hz, det går det ju att göra men vad är nackdelen med det?

Tacksam för svar och förhoppningsvis hjälp med simulering i basta och även gärna bassbox

Vore grymt tacksam..

Fridens, jk
Senast redigerad av MathiasJK 2018-01-26 08:38, redigerad totalt 2 gånger.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Tangband » 2017-12-30 19:00

MathiasJK skrev:Hej igen,

Jag har hittat ett element jag gillar och som passar bra i mindre lådor och i mitt nuvarande boende på 20m2 kan det räcka ett tag till mina Elsinore diy, och innan monstersubben är byggd.

Kan någon hjälpa mig simulera? Jag har fortfarande inget dator..

Parametrar är här nedan:

Fs 38
Qms 3,86
Qes 0,47
Qts 0,42
Vas 21,2
BL 9,07
mH 1,78
Re 3,3
Sd 209
Mms 49,95g
Cms 0,35mm/N
Rms 3,08
Xmax 12mm(envägs inte p-p)


Lådorna ska byggas smala med elementen ovanför varandra så att säga, och det blir portat, med slits uppe och nere, ett par cm från bottem och topp på lådan.

Tanken är även att dom infe ska dela låda utan bara vara byggda i samma låda i 19mm msf med många många stsg, eller egentligen samma bitar som bak stycket fast med olika stora hol gjorda med hålsåg.

Finns det en nackdel med att inte låta dom dela lådan, alttså ingen skilje vägg emellan dom??

Finns det någon vänlig sjöl dom kan simulera fram en bra lådvolym och avatämning på dessa elememt?

Jag hann simulera kort hos en vän och lådvolym 25L med ca f3 på ca 34-38 såg rätt bra ut, inte helt rak kurva utan svag svag höjning 50-70hz, max en Db.

Dessa elementen är otroligt billiga, jag har mailat företaget och när ja får svar på vad elementet egentligem heter sks ni få veta det.

Kan ni hjälpw mig hiitta den bästa simuleringen, ni basta experter?

Jag lyssnar nästan enbart på elektronisk musik och reggae.

Ihop med högtalarna ja bygger, elsinore diy som har 4 peerless 6,5 HDS element i varje så tror jag det lär räcka för mitt nuvarande noende men jag har annan tråd här om en 12" sub med XMAX 15mm jag även ska bygga.

Subborna ko,,er drivas av zPA steg ja köper beggat från en vön som äger västsveriges största ljud/PA firma, har hand om emmaboda festivalen till exmepel. Ett är redan betalt.

Sen, det viktigaste!

Hur delar jag dom bra?? Min Nad t743 tror jag har bara 12 lr 18sb delningsfikter inbyggt..

Går det byggat ett passivt filter, på o0hz, det går det ju att göra men vad är nackdelen med det?

Tacksam för svar och förhoppningsvis hjälp med simulering i basta och även gärna bassbox

Vore grymt tacksam..

Fridens, jk


Du har inte funderar på sluten låda med detta element ? Qts är lite högt för Basreflex.
Är 25 liter volym i lådan per element, eller för båda elementen ?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav DanNorman » 2017-12-30 19:10

Tangband: Du vet vad forumet tycker om tumregler :)

40L@30Hz:

sim.JPG
sim.JPG (98.42 KiB) Visad 2879 gånger
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 19:18

Låda 40 liter med en mellanvägg i mitten.
Ett rör i mellanväggen och ett rör från varje kammare ut i rummet
Du får en grym SPL förstärkning och en låda som tål nästan vad som helst
Låda mått i bitar.
topp och botten 250 x 250 mm 19 eller 22 mm material
Front och bakstycke 250 x 750 mm 19 eller 22 mm material
Sidor 250 x 750 plus materialtjocklek, dvs 794 mm med 22 mm material och 788 med 19 mm material
Mellan vägg i lådan 250 x 212 med 19 mm och 250 x 206 mm med 22 mm material.
Rör 70 x 165 mm alla rör likadana
Tester hos Sinus i Bureå visade på nästan 9 dB SPL-förstärkning och mer tryck än dom kunde tåla att lyssna på.
OBS!
Dessa lådor mäter INTE som dom låter då dom använder principen av första och andra harmoniska överton att skapa en grundton som egentligen inte finns, men som örat återskapar då harmonin stämmer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2017-12-30 23:21

Perfector skrev:Dessa lådor mäter INTE som dom låter då dom använder principen av första och andra harmoniska överton att skapa en grundton som egentligen inte finns, men som örat återskapar då harmonin stämmer.


Ehm.. det där måste vara årets rappakalja.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 23:27

Cortado skrev:
Perfector skrev:Dessa lådor mäter INTE som dom låter då dom använder principen av första och andra harmoniska överton att skapa en grundton som egentligen inte finns, men som örat återskapar då harmonin stämmer.


Ehm.. det där måste vara årets rappakalja.

Inte enligt Sinus i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav DanNorman » 2017-12-30 23:31

Varför skulle man vilja "simulera" bas med dess övetoner istället för att faktiskt spela basen?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav HenrikE » 2017-12-30 23:33

Perfector skrev:Låda 40 liter med en mellanvägg i mitten.
Ett rör i mellanväggen och ett rör från varje kammare ut i rummet

Har inte detta varit uppe tillräckligt många gånger nu? Röret i mellanväggen gör absolut noll och ingenting.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 23:40

DanNorman skrev:Varför skulle man vilja "simulera" bas med dess övetoner istället för att faktiskt spela basen?

För att en låda på 20 liter per element inte kan nå så djup man vill, bla.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 23:40

HenrikE skrev:
Perfector skrev:Låda 40 liter med en mellanvägg i mitten.
Ett rör i mellanväggen och ett rör från varje kammare ut i rummet

Har inte detta varit uppe tillräckligt många gånger nu? Röret i mellanväggen gör absolut noll och ingenting.

Det belastar elementen mot varandra och styr konutslaget.
Du har nog inte testat och sett vad det betyder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav HenrikE » 2017-12-30 23:46

Perfector skrev:
HenrikE skrev:
Perfector skrev:Låda 40 liter med en mellanvägg i mitten.
Ett rör i mellanväggen och ett rör från varje kammare ut i rummet

Har inte detta varit uppe tillräckligt många gånger nu? Röret i mellanväggen gör absolut noll och ingenting.

Det belastar elementen mot varandra och styr konutslaget.
Du har nog inte testat och sett vad det betyder.

Nej det gör det inte. Det gör absolut ingenting, har aldrig gjort något och kommer aldrig att göra något. Det behöver man inte testa för att veta.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav DanNorman » 2017-12-30 23:50

20L kan nå så lågt man vill, det beror bla. på elementet samt hur man stämmer av lådan. Du arbetar ju inte på det viset.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 23:51

HenrikE skrev:
Perfector skrev:
HenrikE skrev:Har inte detta varit uppe tillräckligt många gånger nu? Röret i mellanväggen gör absolut noll och ingenting.

Det belastar elementen mot varandra och styr konutslaget.
Du har nog inte testat och sett vad det betyder.

Nej det gör det inte. Det gör absolut ingenting, har aldrig gjort något och kommer aldrig att göra något. Det behöver man inte testa för att veta.

Nu är du inte med riktigt.
2 lådor med varsin bas.
Dessa styrs av luftfjädern i respektive volym.
Då konen slår ut uppstår undertryck som styr och omvänt.
Om det sitter ett rör i mellanväggen blir kraften dubbelt så stor och det smala röret bidrar till en förhöjd tryckmassa som styr.
Det är utprovat och bekräftat av Sinus på sin tid och även de byggen jag gjort som fortfarande är i drift hos kunder som köpte systemet.
Men jag tänker inte gå ner mig i diskussion om det då jag har provat men inte du.
Det du säger är i princip att makaroner inte smakar gott för att syns på dom att dom inte gör det.
Den som inte provar kan inte veta.
Senast redigerad av Perfector 2017-12-30 23:56, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 23:53

DanNorman skrev:20L kan nå så lågt man vill, det beror bla. på elementet samt hur man stämmer av lådan. Du arbetar ju inte på det viset.

Jag arbetar normalt med luftvolymens resonansfrekvens istället för att labba med konstiga rör eller dsp.
Till saken hör att jag aldrig stämmer lådan utan belastar elementet med luftfjäderns massa.
Kallas inte det för naturally aspirated ? ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-30 23:55

Ska vi låta Mattias kika på alla förslag och själv avgöra vad han vill göra eller ska vi ha en huggsexa om vems förslag han ska fastna för?
Jag röstar för den första.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2017-12-30 23:57

DanNorman skrev:40L@30Hz:


Var det volymen utan port?

Vad har du för dimensioner på porten?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav DanNorman » 2017-12-30 23:59

Hur hittar man luftvolymens resonansfrekvens? Och varför är den viktig?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav DanNorman » 2017-12-31 00:01

Cortado: Portens volym ingår inte i lådvolymen. Portdim. är 2x80x540mm.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-31 00:02

Perfector skrev:
DanNorman skrev:20L kan nå så lågt man vill, det beror bla. på elementet samt hur man stämmer av lådan. Du arbetar ju inte på det viset.

Jag arbetar normalt med luftvolymens resonansfrekvens istället för att labba med konstiga rör eller dsp.
Till saken hör att jag aldrig stämmer lådan utan belastar elementet med luftfjäderns massa.
Kallas inte det för naturally aspirated ? ;-)


Kan du berätta vad du får helmholtzfrekvensen/erna till?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-31 00:05

DanNorman skrev:Hur hittar man luftvolymens resonansfrekvens? Och varför är den viktig?

För mig handlar det om naturlig resonans som kan balanseras av elementets egenresonans.
Exvis 12" i 100 Liter får en naturlig resonans på Ca: 23 Hz vilket väl svarar mot vad ett normalt HiFi-element ligger.
Om man sedan belastar konen med ett rör på 100 x 236 mm innermått och total längd får man en progressiv luftfjäder som styr allt mer vid lägre frekvens och högre volym
Det innebär att elementet tål mycket mer effekt då det inte rör sig okontrollerat utan styrs av motlasten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2017-12-31 00:06

Perfector skrev:Jag arbetar normalt med luftvolymens resonansfrekvens istället för att labba med konstiga rör eller dsp.


Hur kommer luftvolymens resonansfrekvens in i dina portlösningar?

Du dimensionerar ju port baserat på elementets korgdiameter..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-31 00:08

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:
DanNorman skrev:20L kan nå så lågt man vill, det beror bla. på elementet samt hur man stämmer av lådan. Du arbetar ju inte på det viset.

Jag arbetar normalt med luftvolymens resonansfrekvens istället för att labba med konstiga rör eller dsp.
Till saken hör att jag aldrig stämmer lådan utan belastar elementet med luftfjäderns massa.
Kallas inte det för naturally aspirated ? ;-)


Kan du berätta vad du får helmholtzfrekvensen/erna till?

Har inte full koll på helmhotz, men har hjälp en herre som gjorde skivor till lyssningsrum enligt den principen.
Gör det mina erfarenheter i ämnet högtalare ogiltig?
Nu dags för Babylon 5
Åter om nån timme.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Perfector » 2017-12-31 00:09

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag arbetar normalt med luftvolymens resonansfrekvens istället för att labba med konstiga rör eller dsp.


Hur kommer luftvolymens resonansfrekvens in i dina portlösningar?

Du dimensionerar ju port baserat på elementets korgdiameter..

Jo, men elementet måste ju ha nåt att resonera emot, sin resonansfrekvens tex
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav HenrikE » 2017-12-31 00:15

Perfector skrev:Nu är du inte med riktigt.
2 lådor med varsin bas.
Dessa styrs av luftfjädern i respektive volym.
Då konen slår ut uppstår undertryck som styr och omvänt.
Om det sitter ett rör i mellanväggen blir kraften dubbelt så stor och det smala röret bidrar till en förhöjd tryckmassa som styr.

Det där är ren rappakalja. Luftmassan i röret kommer påverkas av två krafter, en från vardera kammare. Eftersom de två elementen spelar samma sak kommer de två krafterna alltid vara lika stora men riktade åt motsatt håll på luftmassan i röret. Resultatet blir att luftmassan i röret aldrig kommer röra på sig. Och rör den inte på sig så gör den ingenting.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav DanNorman » 2017-12-31 00:23

Vadå naturlig resonans? Hur hittar du den? Hur hittar du elementets egenresonans? Varför skulle dessa två fenomen vara relevanta? Alla 12"-element får ungefär samma "naturliga resonans" vid 23Hz? Det är omöjligt med tanke på hur olika 12"-element är.
Ett basreflexrör 100x236mm i låda 100L får en resonansfrekvens om ca. 38Hz. Elementet kommer röra sig okontrollerat och tåla jättelite effekt en bit under 38Hz. Verkar vara en dumt sätt att utforma ett system efter, speciellt om man vill ha få lite bas ur systemet, vilket man oftast vill om man kör med så stora elenemt som 12".
Senast redigerad av DanNorman 2017-12-31 00:43, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2017-12-31 00:40

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag arbetar normalt med luftvolymens resonansfrekvens istället för att labba med konstiga rör eller dsp.


Hur kommer luftvolymens resonansfrekvens in i dina portlösningar?

Du dimensionerar ju port baserat på elementets korgdiameter..

Jo, men elementet måste ju ha nåt att resonera emot, sin resonansfrekvens tex


"Resonera".. :D (jag förstår vad du menar)

Kring helmhotzfrekvensen så kommer elementet att "resonera" mot luftmassan i porten, som mest vid den exakta frekvensen. Om en låda och dess port har en resonansfrekvens på 38Hz så kommer den vara det oavsett vilket/vilka element du stoppar i den. Det kan vara en 4" eller en 18", resonansfrekvensen är fortfarande 38Hz. I praktiken kan det väl skilja lite eftersom en 18" tar mer volym på insidan av lådan än vad en 4" gör, vilket skulle påverka lådans och portens förhållande lite.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2017-12-31 16:38

MathiasJK - Det kan vara en bra idé att inte lita på elementparametrarna du fått alltför mycket, det brukar skilja lite - även för seriösa/fina/dyra märken. Simuleringen bör också ses som en fingervisning, den blir bara så noggrann som datat den får/tillåter.

Vad gäller slitsport, den ska gärna vara väldigt platt för att den faktiskt ska "slitsa", mer om det kan du läsa om här: viewtopic.php?f=10&t=3140

Stag, det överdrivs nog rätt ofta med hur mycket stag man har, speciellt i subbar där man inte spelar så höga frekvenser. Att överdriva stagningen ger en större låda eftersom alla stagen snor volym, till ingen nytta.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2017-12-31 19:01

Ursäkta mig, intressanta resonemang men är det möjligt att ni istället kan försöka hjälpa mig i denna tråden, ovh ta det nån annanstans? :)

Cortado:
Jag tror jag vet vilken tråd du länkar till och har läst den, nästan klart.

Jag skulle vilja använda elementet i ett portat system, är dert någon av er kunniga som har tittat lite och simulerat för detta elementet?

Vad rycker ni om 30liter per element med 30%Viso och fp på 41hz?

Det är jämnaste kurvan jag fått fram. Skulle givetvis vilja att den går lägre, men reggae, dancehall(electronisk reggae om ni inte vet, ungefär), all sorts elektronisk musik och sällan, men ibland rock.

Bör inte en sådan låda fungera okej till det? Har inte ens tv parabolen inkopplad utan detta är enbart för musik och det kommer byggas en 12" som kommer gå både lägre och högre än dessa.

Elementen koatar 350 styck, därav jag är så intresserad av att hitta en passande lösning.

Kan ni kunniga simulera det år mig och säga vad ni tycker, helt ärligt?
Jag kan skita dessa elementen och bara bygga en fet tolva, den i min andra tråd audio drive ad12 300.

Tänkte dock dessa skulle sen vara del av systemet i Dr Geddes principen med 12 fram, en av dessa mitt långsida och en av dessa till ovan mittlinjen i rummet horisontalt.

Sen så skulle dessa åttor kunna hamna i en bil längre fram tex.

Jag har en budget på ca 4k. I det ska en sub som kostar 1550 vid dörren ingå, sen två kompetenta men mindre sublådor byggas. Slutsteg, har jag ett PA som ja köpt av polarn men vet dock inte spec än, men sen ska ja köpa ett till steg av han nu snarast. Båda bör lämna en del pulver.

Kan ni hjälpa mig kolla den simuleringen? Hittar ni en bättre? Hjälp mig gärna så fort ni kan för på tisdag betalas antingen dessa element eller tolvan...


PS:Sitter fortfarande med enbart platta utan simuleringsmöjligheter, så är GRYMT tacksam för all hjälp..

Kanske ska skia i köra tre lådor, och köpa två 12" och köra som stereo sub nära frontarna? Eller en Ad12, en sls 10 och sen nåt litet tangband kompetent 6,5 element? Vad hade ni gjort?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2017-12-31 20:45

MathiasJK skrev:Vad rycker ni om 30liter per element med 30%Viso och fp på 41hz?


Blir en ordenlig puckel, speciellt när du sen ska ha två sådana. Stäm av lägre, tycker jag. Om du kan tänka dig större låda så är det ingen nackdel, förutom att den då blir lite större. Det är svårt att säga exakt hur stor porten skall vara men att stämma av lådan vid 30Hz känns ganska vettigt. En portarea på 100cm2 eller lite mer är nog rätt bra.

Eller så tar man en funderare på om det är rätt element eller om det blir en kortvarig kompromiss.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-02 14:40

MathiasJK skrev:...

Kanske ska skia i köra tre lådor, och köpa två 12" och köra som stereo sub nära frontarna? Eller en Ad12, en sls 10 och sen nåt litet tangband kompetent 6,5 element? Vad hade ni gjort?


Din lösning blir ungefär som varken hackat eller malet, så mitt förslag är väl att du inte realiserar detta projekt.
//Johan Lindroos

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster