2x8" subbar, två likadana. Omnes audio w8-670z 350kr element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 23:59

Jag har självlärd mig läsa lätt tyska, men de där är allt annat än lätt tyska.. Hur göra för att översätta det?

Sen den där formeln, går det översätta till nåt jag förstår? :)
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-21 00:50

( Förvarning, vet inte om detta är gammal eller ny skåpmat.. är helt enkelt osäker på vad du har koll på och vad inte.. )

MathiasJK skrev: ...det är två element och inte bara ett element.. ddet lär väl göra så porten måste ha större area, eller?

Lådan i basta är 2 x 28l dvs 56 men hur man får fram rätt port area när det är mer än ett element vet jag inte och kan inte kolla Helle.. måste skaffa mig en data alltså..


Hehe, du tänker helt rätt. Mer konarea ger mer luft som ska transporteras i porten och för att hålla flödeshastigheten nere så behöver man öka arean.. och när man ökar arean behöver man öka längden - om man ska behålla avstämningsfrekvensen (hädanefter kallar jag det för fp). Vet inte om detta är nyheter för dig.. men varsågod:

Något som kanske inte är så intuitivt är att en basreflexlådas avstämningsfrekvens inte har något att göra med de element man stoppar in i den. ( Googla på helmholtzresonans )

En basreflexhögtalares fp har alltså endast med port och låda att göra. Däremot är det ju såklart en helt annan femma om den fp'n passar elementet/elementen bra och det är ju det man tar reda på när man simulerar.

Om man ökar portens area så måste man öka längden förhållandevis lika mycket. Dvs, om du dubblar arean så måste du dubbla längden för att behålla fp. Om du ändrar lådans volym så måste du justera porten för att behålla fp, när du t.ex stoppar i element, port och stag så minskar volymen, och då måste mna öka portlängden för samma fp. När du sedan stoppar in dämpull i lådan så ökar lådans storlek och då får man göra porten lite kortare för att behålla fp, eller nöja dig med en lite lägre fp.

Du skrev:
MathiasJK skrev: arean för porten basta rekommenderar för denna lådan


Nu kanske det låter lite besserwissrigt men jag tror du kommer hänga med på resonemanget; Basta! rekommenderar inget. Då menar jag att Basta! bara räknar och visar det du stoppar in i den, det är upp till användaren att värdera vilken dimensionering/lösning som passar bäst, typ. Jag må vara indoktrinerad i faktisktsekten eller nått men jag tycker nog att man ska undvika program som "rekommenderar" saker. Basta! har iofs en "Design suggestion"-funktion, men ska nog inte riktigt ses som någon rekommendation. :)

I Basta! kan man se "Vent velocity" och "Vent velocity at MOL".. meter per sekund. Frågan är sedan hur mycket är mycket, hur ofta hör man flåset när lyssnar på vanlig musik? Hur ofta vet man att det är flås man hör? Vet man vilka hastigheter det rörde sig om när man hörde det?.. mycket handlar nog om att dimensionera för nattsömnen. Väldimensionerade slitsportar är nog "the shit" helt klart.

60L30Hz.PNG
En bild. Kurvor och sådant. Och färger. Och siffror!
60L30Hz.PNG (69.79 KiB) Visad 1618 gånger


Lufthastigheten vid MOL är ju rätt hög, men då ska man tänka på att du har två lådor, hjälp av rummet och slitsportar... och att du troligen inte kommer att maxa lådorna skitofta. Så det är svårt att säga hur stort flåsproblemet blir/är för dig. :)

Lådan är 60L med 33% Viso, två element. Portdimensionerna framgår i bilden.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 01:01

Det äe imga nyheter för mig, vet hur hemholtz fungerar och då ävem basreflex.

Men kan su få fram arean jag bör ha på porten och skrivaa den i vanlig text så jaa kan börja räkna på slitsen?

Antar att portlängden bilden visar är samma även om det är en slitsport? En slitsport bör ju haa ungefär samma längd som en rund port.. eller ja kanske ska räkna enligt den thska bilden o texten jag försto vissa ord av?

Som sagt jag gkck knappt ut nian så matte formler är omöjliga för mig att förstå, vilket äe jövligt tråkigt då ljud äe så mycket matte..
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 01:06

Är portarean 100cm2? Stämmer det?

Sen får man ju även tänka på att slitsportar ska tåla högre luftflöde utan att det hörs... det har ja iaf läst nånstans, därav jah vill ha slita plus att det äe mkt snyggare ön ett rör med en ful tratt på som alla andra har..
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 01:12

Möjligt jja får starta en annan tråd där. Slits enbart diskuteras för den här tråden dog ju nör ja knäptte besswerwisswerna på näsan. Säkerligen sladat deras egon för alltid.

Nån som helt plötslogt säger ofrån att det inte är okej att förminska mönniskor bara för att man har mer kunskap, ett fruktamsvärt fult personlighetsdrag.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-21 01:18

MathiasJK skrev:Det äe imga nyheter för mig, vet hur hemholtz fungerar och då ävem basreflex.

Men kan su få fram arean jag bör ha på porten och skrivaa den i vanlig text så jaa kan börja räkna på slitsen?

Antar att portlängden bilden visar är samma även om det är en slitsport? En slitsport bör ju haa ungefär samma längd som en rund port.. eller ja kanske ska räkna enligt den thska bilden o texten jag försto vissa ord av?

Som sagt jag gkck knappt ut nian så matte formler är omöjliga för mig att förstå, vilket äe jövligt tråkigt då ljud äe så mycket matte..


Arean är Sp, 100cm2. Det ska motsvara ett 80mm rör per element.

Portlängden bör väl vara samma för slits som för rör, vad jag vet. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav darkg » 2018-01-21 01:28

MathiasJK skrev:Möjligt jja får starta en annan tråd där. Slits enbart diskuteras för den här tråden dog ju nör ja knäptte besswerwisswerna på näsan. Säkerligen sladat deras egon för alltid.

Nån som helt plötslogt säger ofrån att det inte är okej att förminska mönniskor bara för att man har mer kunskap, ett fruktamsvärt fult personlighetsdrag.


Du har ganska höga förväntningar om tålmodiga inlägg från 3-4 faktisktianer sen igår (!) = död tråd.
Don’t just do something, sit there.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 01:36

Tråden blev helt tyst så fort jag sa ifrån, sen dess har bara cortado och jag skrivit, från att innan dess många skrivit.. vad kallar du det? Levande tråd med många parter inblamdade?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 01:40

Cortado skrev:
MathiasJK skrev:Det äe imga nyheter för mig, vet hur hemholtz fungerar och då ävem basreflex.

Men kan su få fram arean jag bör ha på porten och skrivaa den i vanlig text så jaa kan börja räkna på slitsen?

Antar att portlängden bilden visar är samma även om det är en slitsport? En slitsport bör ju haa ungefär samma längd som en rund port.. eller ja kanske ska räkna enligt den thska bilden o texten jag försto vissa ord av?

Som sagt jag gkck knappt ut nian så matte formler är omöjliga för mig att förstå, vilket äe jövligt tråkigt då ljud äe så mycket matte..


Arean är Sp, 100cm2. Det ska motsvara ett 80mm rör per element.

Portlängden bör väl vara samma för slits som för rör, vad jag vet. :)


Okej, då ska ja bara klura ut hur hög och bred slitsen ska vara..och försöka hålla mellan 9:1 & 5:1 ratio. Den blir lite klurog men de löser ja nog annara är hjälp välkommet.


Går man efter effective port lenght eler actual port lenght btw?

100cm2 port area blor la 5 cm hög x 20 cm bred? Vad blir dwt i ratio? 4:1 väl? Dvs völsigt nära de optimala 5;1 om jag tänker rätt och då blir slitsen nästan lika bred som lådan vilket jag rycker äe snyggast. Den kommer börja antingen 1 ellwr 2 ccm från golvvet i lådan och sluta 6 -7 cm upp från botten inne i lådan. Hoppass bara de e actual lenght på porten man ska följa för ja tänker inte kröka porten.. isf vinklar jag hellre den i typ 20-30g såå längden får plats utan nån krökning. Göör ju detta med slits för att få det så bra som möjligt och att kröka en poet är inte bästa möjligt..
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav darkg » 2018-01-21 02:09

MathiasJK skrev:Tråden blev helt tyst så fort jag sa ifrån, sen dess har bara cortado och jag skrivit, från att innan dess många skrivit.. vad kallar du det? Levande tråd med många parter inblamdade?


Tja, från mitt perspektiv ser det exakt ut som en överreaktion. Men hoppas du får till dina baslådor. Hota inte om våld.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-21 02:34

MathiasJK skrev:Går man efter effective port lenght eler actual port lenght btw?


Actual port lenght är portens längd ja. Effective port lenght är vad jag förstår luftmassans (den som är i porten) längd.

MathiasJK skrev:100cm2 port area blor la 5 cm hög x 20 cm bred? Vad blir dwt i ratio? 4:1 väl? Dvs völsigt nära de optimala 5;1 om jag tänker rätt och då blir slitsen nästan lika bred som lådan vilket jag rycker äe snyggast. Den kommer börja antingen 1 ellwr 2 ccm från golvvet i lådan och sluta 6 -7 cm upp från botten inne i lådan. Hoppass bara de e actual lenght på porten man ska följa för ja tänker inte kröka porten.. isf vinklar jag hellre den i typ 20-30g såå längden får plats utan nån krökning. Göör ju detta med slits för att få det så bra som möjligt och att kröka en poet är inte bästa möjligt..


Jo, exakt. Personligen hade jag nog offrat lite "smalhet" för att få en plattare port.

Har du förresten förstärkare att driva subbarna med?.. impedansen blir ju hyffsat låg med två paralellkopplade 4 ohms element..

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 11:26

Jag vill också ha en smalare port.. typ 3 cm. Men slits flödar bäst vid 5:1, 9:1 ska man inte gå över då det laminära flödet blå blå nånting tekniskt jag inte minnen för att porten funkar dåligt..

Samtidigt så vill man ju ha porten så bred som möjligt för utseendet, men man vill ju även ha en lägre port än 5cm.. Det är högt för att vara skidsport. Men jag har spenderat nästan exakt all tid senaste veckorna till att undersöka och hitta fakta kring slitsport.

Men, fick just en idé! Om man delar upp den till flera slitsar på längden så bör man väl kunna göra de olika slotsarna lägre, eller tänker jag fel? Dessutom så tycker jag det är snyggt när smutsen är delad.

Säg vi vi delar den till 4 slitsar vardera 5cm(vi glömmer tjocklek på spalten för tillfälletZ) då kan jag helt plötsligt ha en slits på 1 cm.1 cm är dock för litet enligt allt jag läst, ,en 2,5cm är det inte, så delar ja slitsen på mitten får jag 2 x 2,5 cm x 10 cm B slits ju, och det är ju samma ratio, nära det.nästa och lådan blir snyggare, plus att jag även får porten längre ifrån elementet så dom ej stör varandra.

Jag tänker väl rätt nu va?

Förstärker kedjan är/blir
Nad t743
Mini dsp
+
Ett äldre Denton PA steg plus ett nyare jag köper av min polare som driver ett om inte det största pa//ljus företaget i Sverige. Han har hand om Emmaboda festivalen bland annat och mer stora tillställningar.. han hade ett steg han kunde släppa till mig för en tusenlapp och med tanke på tillställningarna dom styr på så lär det vara rätt okej med pulver... det är ju ingen som jobbar med PA så om köper ett 2x200w steg.. Det gamla denton kanske ligger runt 200w, har fortfarande inte hämtat det men gör det måndag nästa vecka typ, samtidigt som ja lämnar in min 23kg Nad klump.

Så jag tror jag har mitt på det torra.

Vet du vad jag betalar för fyra av dessa element plus en mini dsp? 2,200 SEK.

Slå det om du kan när de gäller vad man får för pengarna!

Eftersom ja inte hittar någon alls som kör med slits som är tunnare i mitten, och eftersom jag inte har mät utrustning så kommer jag köra på vänlig slits på 2 styck 2,5 x 10cm slitsar.

Nähä... de känns som ja tänker fel om att dela slitsen, att sedan skulle bara lika stor.. det kan den ju inte vara..


Cortado, broder, du som är duktig på matte, vad får man för ratio om slitsen är 22cm bred och 3 cm hög?

Tack cortado, om det bara fann flera som dig. Här på forumet hade de vart ett mkt trevligare ställe men det är tyvärr enda svenska forumet, med intelligent folk.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 11:53

darkg skrev:
MathiasJK skrev:Tråden blev helt tyst så fort jag sa ifrån, sen dess har bara cortado och jag skrivit, från att innan dess många skrivit.. vad kallar du det? Levande tråd med många parter inblamdade?


Tja, från mitt perspektiv ser det exakt ut som en överreaktion. Men hoppas du får till dina baslådor. Hota inte om våld.


Has aldrig ens nämnt våld... läs igen. Skrev att personen knappast skulle göras narr av mig i verkligheten. Vad har det med våld att göra? Förklara gärna det.. eller förresten skit i det och skriv i en annan trä. Denna handlar om bara ena ja ska bygga, inte om folks åsikter eller förminskande av personer med mindre kunskap...Du
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-21 12:00

Hmm.. porten behöver vara 39cm och ja tänkte lådan skulle vara 40cm djup..


Hur långt avstånd från port till bakre vägg är rekommenderat? Kan bygga den djupare och sen fylla den extra större volymen med reglar i alla hörn och läns lådans alla kanter. Inget svårt problem att lösa men avstånd port -> bakre vägg, vad är minsta som rekommenderas?? Hört när de gäller runda portar att distansen mellan port och vägg ska vara minst postens diameter.. Men de blir ju ganska svårt med 22mm port..Du
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav paa » 2018-01-21 12:27

Jag skulle satsat på minst dubbla slitshöjden som fritt avstånd mot bakstycket, kanske med en triangellist i hörnet.
F.ö. så är det min erfarenhet att slitsportarna är effektivare än runda portar, vilket i praktiken gör att de blir kortare än det man får fram med formlerna, utom möjligen den tyska sidan med kompensationsfaktorer. Och om man delar av porten till flera, med några lister, så blir den ju totalt sett smalare vilket även kan göra den kortare.

"vad får man för ratio om slitsen är 22cm bred och 3 cm hög?"
Det blir 22 delat med 3 = 7.33
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-22 01:06

Tack paa.

Nu är bitarna kapade. Blev en liten miss i räkningen så "taket" behövs kortas två cm men de fixar jag imorgon och så ska jag börja med slitsen med. Lådan blev 45 djup istället så är 8cm mellan port och vägg.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 11:42

Paa cortado eller någon annan

Jag bygger ju min första testlåda för dessa element och skulle vilja testa en vanlig slitsport först. Dvs en som använder båda väggar och botten, plus en skiva som tak i porten.

Jag vet att min port area måste vara 100mm, men hur räknar jag om längden från basta's föreslagna runda längd till en slits längd? Svar snabbt vore tacksam då det är det som är kb0var på beskådan att göra, och rösta fronten då.

Fridems
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-23 11:47

MathiasJK skrev:Paa cortado eller någon annan

Jag bygger ju min första testlåda för dessa element och skulle vilja testa en vanlig slitsport först. Dvs en som använder båda väggar och botten, plus en skiva som tak i porten.

Jag vet att min port area måste vara 100mm, men hur räknar jag om längden från basta's föreslagna runda längd till en slits längd? Svar snabbt vore tacksam då det är det som är kb0var på beskådan att göra, och rösta fronten då.

Fridems


Det är samma längd om arean är den samma. Arean är ju 100cm2 oavsett om det är en rund area eller en rektangulär port.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 11:58

Okej, men jag har läst på flera ställen att röstlängden ska ändras lite när golvet används iom den sidan av porten så att säga fortsätter som en "längre" port..

Tror ja sett vissa säga korta med vakna höjden, andra, som det tyska pappret jag vill följa men inte klarar räkna ut själv verkar bäst för det är många som följer det?

Klarar du den natten? Orkar/vill du hjälpa? Tar ju en minut bara man förstår formeln.


Porten är 23,3cm bred och 4,3cm hög dvs 100.19 cm2.


Har du det tyska pappret eller vet vart det finns, om du kan hjälpa dvs?

Du är guld cortado, du vet det va? <3
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 12:08

Här är hela tyska pappret med all annan viktig info! hoppas fan ja kan få laddat upp den.. hoppas hoppas..
Bilagor
effective Port length (1).JPG
effective Port length (1).JPG (132.29 KiB) Visad 1405 gånger
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 12:19

Okej, de va ju skitlätt att ladda upp bilder.. trodde man va tvungen ha dom på imageschack lr liknande.. här kommer en byggbild från första beskådan, är så kallt i verkstan typ 5c så får stå vid kaminen för att torka.
Bilagor
20180123_111640.jpg
20180123_111640.jpg (1.73 MiB) Visad 1402 gånger
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav paa » 2018-01-23 14:15

Det tyska papperet säger att den beräknade portlängden för slitsen i det skissade utförandet ska kortas med 2.27xDv, där Dv är diametern på rund port med ekvivalent area som slitsen.
Din port är 100 kvcm, det motsvarar en rund port på 112 mm i diameter. Med kompensationsfaktorn 2.27x112mm så får man att porten ska vara 254 mm kortare än teoretiskt beräknat mått
En rund port ska ha kompenseringen 0,732x112mm = 82 mm jämfört med teoretiskt beräknat mått.
Om man utgår från att Basta har ändkorrektionen med för den runda porten så blir skillnaden 254-82mm=172mm.
Om man kan lita på de tyska formlerna och jag har räknat rätt så bör slitsporten vara 172 mm kortare än Bastas runda port.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 15:11

Tack paa!

Jag inväntar farsan svar med, han gillar matte och civilingenjör så när ja får hans svar kör jag på det. Om din uträkning stämmer ska porten bara vara 221mm lång.. trodde den skulle behöva vikas nästan. Men de e ju bara bra :)
Tack för hjälpen!
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 20:09

En fråga, förkortningen Fb är väl lådan avstämning, som i mitt fall är 30 hz , eller?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav paa » 2018-01-23 20:19

MathiasJK skrev:En fråga, förkortningen Fb är väl lådan avstämning, som i mitt fall är 30 hz , eller?

Ja. Den teoretiska avstämningen kan dock behöva justeras lite så att man får ett jämt fall, men den praktiska avstämningen kan säkert variera ännu mer och behöver säkert justeras med portlängden innan det är klart. Se till att slitsporten på provlådan är lättjusterad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-23 23:06

Vetefan riktigt hur vi räknade men vi fick imte fram nåt vettigt alls.. försökte 3e och 2a formeln sen dök annat upp. Så ja kör på din uträkning paa.

Jag har inte mät grejjer eller pengar till det inom överskådlog tid så porten får bli det den blir dvs 221mm lång. De dök som sagt upp annat så imorgon blir de slå ihop andra lådan och sen fräsa fin öppning till porten ock inne ovanpå porten sätta en skiva ståendes med fräsning där med.. iomm porten slutar mindre än halvvägs in i lådan så bör ju inte den stående skivan påverka avstämningen, eller? Tänkte mig kanske en5 cm skiva ovanpå, nåt sånt kanske. Men det kanske är en dum ide?
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav paa » 2018-01-23 23:32

Det är ganska enkelt att snabbkolla var man har resonansfrekvensen i en basreflexlåda.
Om man använder Svantes tongeneratorprogram Tone och kör i närheten av resonansfrekvensen, så är det när det blåser mest i porten och när elementet rör sig minst som man har avstämningen. Det är då bara att läsa vad tongeneratorns frekvens står på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-24 08:08

Tror jag löste detta räknebekymmer..

Jag använde andra versionen av ekvation och fick för första gången ett vettigt tal, 14,6620. Jag antar att det är den mämgdem man ska korta porten med. Iaåfall hamnar jag på 24.54cm.

Ganska nära ditt paa..

Vad tror du om att köra ett mellamting mellan ditt och mitt? Hur kom du fram till lämgden på porten i din tråd om böjd port som var del av min inspiration till att bygga med slits?

Basta säger ju 39cm port. Är det även su räkmat på paa? Vilkem av de tre formlerna anväände du?

Jag ska bygga böjd slits.. jag ska bara se om jag kan få välljud ur dessa lådor. Och skaffa mätutrustning för det är ju inget man kan lyssna sig fram till.

Vill som sagt gärna veta hur du räkna fram din slits och hur bra det fungerade jämtemot vad ekvationen sa. Dela mer än gärna med dig.

Rumregel på amerikanska bilforum är annars korta porten med halva slitsens höjd.. det är liksom 10cm skillnad i portlängd mellan deras tumregel och den port jag fick fram och 15cm från paa's port...
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav paa » 2018-01-24 09:41

Hej,
Min port är ju inte bara en slits, utan en böjd slits, så det är ännu osäkrare hur man ska räkna, men i alla fall blev den för lång, så jag breddade den genom att ta bort mellandelen, varvid avstämningen hamnade ungefär där den skulle.
Några exakta formler kan jag inte ange, jag har t.ex inte sett den tyska kompensationsformeln förrän nu. Längden för rund port fick jag fram med programmet unibox408.
F.ö. tycker jag att tyska formeln verkar ge oväntat stort värde för avkortningen.
Den amerikanska tumregeln kommer väl från ett större antal praktiska prov, och kanske skulle kunna vara en utgångspunkt. Men konstigt nog så blir ju deras avkortning mindre ju plattare porten är, vilket inte heller verkar helt 100. Mycket svårt att gissa vilket som kommer närmast.
Jag vill uppmuntra än en gång till att göra en justerbar provlåda, för chansen att komma exakt rätt i första försöket är nog rätt liten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-24 10:50

Hmm.

Klurigt detta att det är så osäkert när rund port är så mkt enklare att få fram nåt bra av direkt trots slits är bättre i de flesta fallen.. borde liksom finnas nån som vetenskapligt räknat ut detta och kommit fram till hur och vad påverkar avstämning, tex bredd på port h/B förhållande etc..

Nu gör jag så att jag gör porten 23cm bred, hela lådan inte bredd. Och jag tror jag gör den 4,3 cm hög för att få ett 5,3 ratio, optimalt med andra ord.

Det blir 98cm2. Bör ja räkna med exakt 98 eller bör 100 funka likaväl, eftersom allt detta är det ändå ingen som har full koll på?.

Sen kör jag 2a versionen av tyska pappret, verkar längden vettig, dvs den bör vara längre(?) så kör jag nog på det.

Paa , om du orkar får du gärna göra uträkningen med, med vilken version av de tre formerna du använde.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster