2x8" subbar, två likadana. Omnes audio w8-670z 350kr element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-02 18:01

Johan_Lindroos skrev:
MathiasJK skrev:...

Kanske ska skia i köra tre lådor, och köpa två 12" och köra som stereo sub nära frontarna? Eller en Ad12, en sls 10 och sen nåt litet tangband kompetent 6,5 element? Vad hade ni gjort?


Din lösning blir ungefär som varken hackat eller malet, så mitt förslag är väl att du inte realiserar detta projekt.


Det var kanske lite hårt även om jag kanske ser vad du menar. :)


Mathias, kan du rangorna dina mål med bygget (mest för dig själv), vilka egenskaper är viktiga för själva subben/subbarna? Bra om det är konkreta mål.. typ.. siffror osv.

Kraniet
 
Inlägg: 12548
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Kraniet » 2018-01-02 18:43

Om jag fattar det rätt så får varje låda ha en maxvolym om ca 50 liter?
Det finns ju en del alternativ som skulle kunna fungera då.

Det skulle gå att bygga med ett Scan-Speak 26W-4558t00 avstämt till ca 22 Hz.
Elementet simulerar ganska likt Bremenbasen som Nagref designade en låda för. Han använde en 68mm rund port, vilket ju kanske är lite klent men det verkar ändå gett tillfredsställande resultat.
viewtopic.php?f=17&t=22429
Båda de elementen pumpar lite för mycket luft för lådstorleken vilket gör det svårt att få plats med en port med tillräcklig area. Slitsport borde göra saken bättre men kräver kanske lite mer experimenterande för att få porten rätt. Ett utgångsläge kan kanske vara 20mm hög port med 47 cm2 area (dvs 235 mm bred) vilket enligt simuleringen ger en längd på ca 554mm. Denna brukar dock bli betydligt kortare i verkligheten (kanske runt 350mm lång) så det borde vara görbart i en låda om 50 liter.

Seas L22RN4X har det ju även byggts med här på forumet. Då i cirka 40-45 liter (fysisk volym) med avstämning runt 20 Hz. Ger rak kurva ned till 20 Hz i rum. Det är ju dock en åttatummare med mer blygsam xmax (men optimalt för lådvolymen).

Seas D1001-04 L26ROY kan också vara ett alternativ. Den ger i sluten låda på ca 50 liter rak kurva ned till åtminstone 30 Hz i rum. Dock blir det lågt Q-värde på lådan så det kan kanske upplevas lite väl stramt. Görs sig väl bäst tillsammans med lite EQ för att få djupare bas.

Kan ju vara värt att notera att L22 i sin basreflexlåda spelar lika ungefär högt vid 20 Hz som L26 ROY
Mvh
Magnus

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-16 20:13

Cortado skrev:
Johan_Lindroos skrev:
MathiasJK skrev:...

Kanske ska skia i köra tre lådor, och köpa två 12" och köra som stereo sub nära frontarna? Eller en Ad12, en sls 10 och sen nåt litet tangband kompetent 6,5 element? Vad hade ni gjort?


Din lösning blir ungefär som varken hackat eller malet, så mitt förslag är väl att du inte realiserar detta projekt.


Det var kanske lite hårt även om jag kanske ser vad du menar. :)


Mathias, kan du rangorna dina mål med bygget (mest för dig själv), vilka egenskaper är viktiga för själva subben/subbarna? Bra om det är konkreta mål.. typ.. siffror osv.


Hej,

Mitt mål med detta bygge är att få två billiga men kompetenta stereo subbor.

Lådvolym är inte huggen i sten, lådan kan vara större.

Tanken är att elementen ska. Placerad ovanpå varandra, ett nere sen ett över det, för att få en högre smalare låda.

Desto mer ja tänker på det så behöver lådan inte vara portad.. sluten skulle funka utmäŕkt för mig.

Målet är att ha en matlåda som enbart används till musik, inget annat. Dom ska även komplettera mina Elsinore diy högtalare, avbelaata dom lite om man säger så.. tanken är väl att köra Elsinore dullregister och sen ha dessa som stöd under 80hzß, om det funkar. Jag gillar bas, men den sådan och jag hoppas de går att. Köra dom ihop med Elsinore som med rinna 4 6,5" peeerless HDS redan flyttar ordentligt med luft.

Lådvolym kan givetvis ökas, ja får bara bygga dom högre och djupare då jag vill att lådorna ska vara så smala som möjligt då det är trångt med golvutrymme i mitt nuvarande boende.

Jag vill att dom ska kunna spela den mesta musiken men framförallt reggae, synt och psy brände så som infected mushrokm med mera.


Det är väl målen och kriterierna.

Portat eller slutet, vet jag inte än, men vill ha det som låter bäst, slutet hade funkat fint då Elsinore som sagt redan pumpar mycket luft.

Så, kan ni komma med tips och råd om vad som bör låta bäst?

För nuvarande bör ja på 25m2 men jag ko,,er flytta till större inom ganska kort tid.

Så, bara är på med förslag om vad ni tror kommer låta bäst.

Mvh//JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-16 20:15

Blev lite stavfel med den här plattan.. m3n hoppas ni kan läsa och förstå ändå
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-17 09:51

Hej igen,

Jag får inte bästa till att fungera och har ingen data med jämför att ladda ner nåt annat program..

Är det nån vänlig själ som kan simulera en sluten låda för ett element som är så optimal sen kan bli? Storlek gör inte mycket, men jag vill däremot ha ett par lådor som spelar rent, med så lägg F0/F3 som möjligt.

Har funderat en del och jag tror slutet är rätt väg att gå.. elementen harn12mm xmax+- och jag bör i litet utrymme så de ska räcka och bli över.

Så, är det nån vänlig själ som kan simulera bästa lådan för ett av dessa element?
Jag vore grymt tacksam eftersom lådorna ska vara klara bästa torsdag av om 8 dagar.

Hjälp mig extremt gärna, så ja själv då jag själv inte kan simulera alls öht..


Tack på,förhand!
//JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-17 11:56

MathiasJK skrev:Hej igen,

Jag får inte bästa till att fungera och har ingen data med jämför att ladda ner nåt annat program..

Är det nån vänlig själ som kan simulera en sluten låda för ett element som är så optimal sen kan bli? Storlek gör inte mycket, men jag vill däremot ha ett par lådor som spelar rent, med så lägg F0/F3 som möjligt.

Har funderat en del och jag tror slutet är rätt väg att gå.. elementen harn12mm xmax+- och jag bör i litet utrymme så de ska räcka och bli över.

Så, är det nån vänlig själ som kan simulera bästa lådan för ett av dessa element?
Jag vore grymt tacksam eftersom lådorna ska vara klara bästa torsdag av om 8 dagar.

Hjälp mig extremt gärna, så ja själv då jag själv inte kan simulera alls öht..


Tack på,förhand!
//JK


Kan hända att jag missförstår, men är det elementen som du skrivit om i första inlägget som gäller? Om det är ett annat element eller om du vill få något föreslaget så har jag inte fattat det hela rätt.

I övrigt så tycker jag du är inne på ett vettigt spår med att köra slutna lådor, det är lättast. Portade lådor har såklart sina fördelar, nackdelen blir komplexiteten och det blir nog problematiskt om du även har en deadline på när lådorna ska vara klara.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-17 18:08

Det är elementet i första inlägget det handlar om fär slutet ihop med mini då å som ja får extra bra pris.

Det lutar åt slutet och minut så, men är ju vääääödkgt svårt gissa sig till en bra lådvolym när ,am inte har ps...

Men frågan om hjälp kvarstår.. med dom parametrarna som står i första i lägger, kan någon vänlig själv simulera både sluten låda och basfeflex för detta element?

Jag vore grymt tacksam för det... skktjobbigt bygga bas när man inte har en fungerande dator..
Tack för all hjälp och jag hoppas. Ån orkar spendera en kvart för min skull rör att simulera sen lägga upp resuultate här..

Vore grymt schysst och väldigt tacksamt!
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-17 18:45

MathiasJK skrev:Det är elementet i första inlägget det handlar om fär slutet ihop med mini då å som ja får extra bra pris.


"med mini" ?

Lite vilda gissningar säger att du ska ha en minidsp?.. eller har jag för livlig fantasi?


MathiasJK skrev:Men frågan om hjälp kvarstår.. med dom parametrarna som står i första i lägger, kan någon vänlig själv simulera både sluten låda och basfeflex för detta element?


DanNorman gav ju ett förslag på portat och det lär nog vara rätt vettigt. Gällande slutet så är det såklart lättare.

En fråga är om du kan tänka dig bygga fyra lådor istället för två med två element i varje?

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-17 22:39

Det skulle stå mini dsp..

Jag vill helst köra slutet, två lådor med två element i varje ett ovanför det andra, då jag har ont om golvutrymme, 20-25m2 bor ja på just nu..

Kan nån ge mig en simulation på en sluten låda för ett element som ser vettig ut vi sen ladda upp en bild från bästa så jag kan se hur det ser ut? Det gör ju att det blir lättare att välja slutet eller portat. Portat har ja simulerar med detta element hos en polare för några veckor sen och frekvnesgången var väl inte helt rak men helt klar duglig. Polaren bör långt bort och är utomlands så det är därför jag ber er om hjälp..
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-17 22:46

MathiasJK skrev:Jag vill helst köra slutet, två lådor med två element i varje ett ovanför det andra, då jag har ont om golvutrymme, 20-25m2 bor ja på just nu..


Det är väl inte omöjligt att placera två högtalare på varandra? ;)

Tänk om du i framtiden har lite mer golvyta?.. eller om du blir galen och hänger upp två lådor i taket i fjädrar? :)

Kan simulera lite strax.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-18 00:56

Nu när jag simulerat lite så tycker jag att du ska köra på DanNormans förslag. Två element per låda eller ett element per låda spelar ingen större roll egentligen, så länge du dimensionerar porten enligt vad han skrivit. Men det är vad jag hade gjort med det elementet. Alternativt titta på andra element.

Lite pixlar då:
mkbas_svp.png
Portat vs slutet
mkbas_svp.png (24.23 KiB) Visad 1777 gånger


Båda lådorna är 28L och har ett element. Den slutna har 66% moff medan den portade är 33%. Porten är 80x526,3mm och den ger fp på 30Hz. Vill man köra slitsport så är arean 50,3mm. Den streckade grafen är Vent velocity at MOL.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-18 06:01

DanNorman skrev:Tangband: Du vet vad forumet tycker om tumregler :)

40L@30Hz:

sim.JPG


Dan, vad för volym och fisk har du haft i den simuleringar för jag blev bra mkt mer sugen på att köra den simmuleringen jämfört med slutet..

Jag funderar på att att dela lådorna, dvs en låda fast med en mdf skiva mellan elementen så att det så att säga blir två lådor i en, mest för att säga upp lådaN, är det en bra idé?
Ugkiiga Detta bygget är temporärt kommer bytas ut mot två större element med xmax på gärna plus 12mM

Jag får dessa element plus en mini dsp för 2,380SEK...dvs jävligt billigt..:
den kan du berätta mer om hur du fick till den fina simmuleringen. Dvs volym avstämning.med mera? Vore tacksamt då de börjar förstå dra ihop sig mot byggande av lådor..

Att bygga fyra lådor hade jag gjort om utrymme fanns vilket det inte gör...:/

TAXK ALLA OXH FÖRSÄTT GE MIG FÖRSLAG!+
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav darkg » 2018-01-18 08:02

4 lådor tar som nämnts inte mer plats än 2 om du ställer ihop dem :-)

Volym och fs Fb (?) ser ut att framgå av det du citerar..?
Don’t just do something, sit there.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-18 10:46

darkg skrev:4 lådor tar som nämnts inte mer plats än 2 om du ställer ihop dem :-)

Volym och fs Fb (?) ser ut att framgå av det du citerar..?



Hej, tanken var som sagt att bygga lådor med elementen ovanpå varandra och på så sätt minimera utrymmena summorna tar, alltså utnyttjar jag höjden istället,för den minimala golvyta jag har. Det blir ju ändå 4 utstrålningsspunkter.

Jag ser inget om volym i det inlägget ja citerade?

Fridems/JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-18 10:47

Aha... nu ser Jag! 28 liter och det är per element antar jag.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-18 13:14

MathiasJK skrev:Aha... nu ser Jag! 28 liter och det är per element antar jag.


Korrekt. Du bör nog planera lådbygget lite iom att du ska ha portade lådor, 28L är alltså volymen när man räknat bort den volym som elementet, porten, portens väggar och eventuella stag tar. Sedan ska du ha i någonsorts dämpull också. Jysk har skumgummimadrasser (med öppna celler) som är bra och relativt lätthanterliga, om du inte vill köpa en hel bal med byggisolering..

Fördelen med att bygga fyra lådor är att du får mer flexibilitet med placering i framtiden, vilket har akustiska fördelar. Nu kan du ju ställa dem på varandra, men senare kan du alltså flytta på lådorna och ha de på något annat sätt i rummet för att t.ex släcka ut resonanser.

När det kommer till lådbygge, kommer du att bygga lådorna själv och vad har du för slags verktyg?

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-19 12:31

Jag har byggt både slutna, portade ovh 6:ordningens bandpas lådor men det var ett bra gäng år sen nu och farsan som hjälper. Mig är möbelsnickare och kommer såga allt så det b,ir rakt sen s gäller jag ihop lådorna.

Idén om 4 lådor lockar mig.. Men eftersom ja ska bygga med slitssport efter konstens alla regler, tex att den är tunnare i mitten, baffel på insidan där sliten slutar, ska försöka sätta sliten så långt som möjligt ifrån elementet. Det blir mer jobb bygga fyra ,lådor men när ja väl flyttar lör de hjälpa enormt mot rumdsnoder och och jämna till basåtergicningen i rummet bättre.
Det blir dock dubbelt med jobb.. ska fundera på detta tills söndag då mdf och masonit till den böjda slutspurten.

Svar tycker ni, räcker 18mm med med så att säga ett bakstycke nålsögat mitt i lådan som står. Eller ska jag bygga i 25mm mdf med liknande stan i plus 18mm mdf ihoplimmad med 25mm baffel så baffeln blir 43mm tjock? Ihop med stängning med mera.


Materialet är gratis, så skriv vad ni hade gjort med frk mängd material gratis?
Ä//JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-19 12:49

Du vet säkert detta, men säger det så att det inte missas, en simulerad portlängd stämmer sällan exakt av olika anledningar. Om du vill få till avstämningsfrekvensen exakt så kan det vara nödvändigt att göra en testlåda för att se var avstämningen hamnar och hur "flåset" är vid den frekvensen för att se om portarean räcker till. Avstämningen kan du mäta med en impedansjigg (vilket iofs kräver en fungerande dator också).

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 14:00

Cortade:

Jag visste det redan, men återkommer till det, först nåt viktigare.. TACK!! Du beter dig inte som dom andra som gör narr av en bara för att man inte är ingenjör.
Jag tycker det är fruktansvärt fult att göra så för dels nedvärderar man personen plus att man riskerar att personen lägger ner intresset bara för att han inte hållt på med det i tio år..
Jag HATAR besserwissers och det finns gott om dom på detta forumet. Tyvärr är det också det enda bra svenska forumet så man får dras med dessa Internet tuffingar som är tykna, möt mig i verkligheten så får vi se hur tyken du är då.. Jag är fd kriminell som bland annat suttit för väpnat rån och annan idioti. Men jag har rättat till mitt liv och lever precis som ni gör idag. En stor skillnad dock, jag gör fan ALDRIG narr av nån för att personen inte kan lika mycket, för vet "ni" vad, en dag kommer det och biter i er röven så jäävla hårt! Karma! Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Inte svårare än så.

Tillbaks till dig för cortado

Jag kommer bygga en slits efter all forskning ja gjorde kring det på alla forum jag vet om, som om man tänker sig i mitten av "röret" är trängre än ute i ändarna, säg 3cm i ändarna och 2 i mitten. Sen kommer insidan av slitsen sitta och sluta i staget som går från botten till toppen av lådan, kommer se ut ungefär som en blandning av ett upponervänt T och ett +. Staget är 25mm mdf tillsågad.

En baffel runt portar ska tydligen hjälpa mot eventuell turbulens.

Lådan lär ju bli ca 30cm bred och de hade vart snyggt med en slits som är lika bred, men de finns rekommendationer att man inte ska gå över 9:1 ration, och att 5:1 ration är bäst, så jag kommer antagligen göra spalter som delar av porten på längden.

Och eftersom ingen av lådan väggar kommer användas till porten ger de mig möjlighet att göra en bättre baffel inne.
Det kom,er inte vara ett enda 90* hörn i porten, slotsarna och portväggarna kommer rundas ac, jsg inbillar mif att fet bör ge ett bättre flöde.

Jag har en konverteringsbil ja hitta på nätet, ett så alla "White paper " där det står hur man kompenserar längden av porten om man har den i ett hörn, eller fyrkantig etc, alla tänkbara port lösningar.

Jag kommer följa det pappret. Jag är novis och har inte hört många olika bra högtalare men jag har hört en hel del feta basar.

Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.

Är det nån som kan hjälpa mig räkna ut hur formen på lådan blir? Jag vill ha dom så tunna som möjligt så säg 23 +7 dvs 30 men de e med mdf inräknad. Säg 25cm bredd inne i lådan.

Hur djup blir en låda på 60L när lådan är 60cm hög och 24-25cm bred??

När de gäller svstämningem är jag glad bara det låter riktigt bra och går ner till iaf 35hz. Men ja ag har noll möjlighet att mäta, för Elsinore ärr antagligen högtalarna ja kom,er ha resten av mitt liv då döm hyllas otroligt mkt och tråden på diyaudio är ju största någonsin på,diyaudio och det lär ju betyda nåt.. subbor kommer jag bygga mer av, och även belägga och inseminera;)

Tycker dubbelsubban är ett passande namn för den lär bröta lika mycket som två pilska subbor en lördag natt kl 03:00.

Kan nån hjälpa med även det?

Iom jag levt de livet jag gjorde så är all matte bortglömd, pinsamt men plus minus del och gånger är vad jag minns men ja e duktig på att räkna saker snabbt, det behövs i mitt fd "yrke".

Ha inte ditt namn som nickname här om du tänker göra narr av mig igen. Översittare och tykna personer för att man är nybörjare är ett vidrigt beteende.

Om jag, som fd grovt kriminell kan behandla folk med respekt så lär fan ni med kunna det.. Men det verkar väldigt klart att en data gör en till gangster som kan dissa vem som helst..

Tack än 3n gång cortado!
Senast redigerad av MathiasJK 2018-01-20 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 14:08

Det går ju inte editera..

Men iallafall så gör det inte m mig så mkt om avstängningen är 30 eller 35 ha för jag kommer köra dom ihop med mina Elsinore som går lågt, typ 25hz nåt och dom pumpar ordentlogt med luft...

Minns när ja räknade på det att ett par Elsinore flyttade mer luft än en CSS trio 12 med ca 20mm slaglängd..

Så ja lär kunna få byxorna att fladdra, eller nästan iaf.

Sen längre fram när elsie om dessa högtalare är färdiga Så kan det mkt väl hända ja köper ett par till och bygger så att dom. Får plats under sänge tex.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-20 15:07

Hehe, det var inte ett litet inlägg där.. ska se vad jag kan svara på. Men tack för positiv feedback, det uppskattas. :)

MathiasJK skrev:Men iallafall så gör det inte m mig så mkt om avstängningen är 30 eller 35 ha för jag kommer köra dom ihop med mina Elsinore som går lågt, typ 25hz nåt och dom pumpar ordentlogt med luft...


Stäm hellre av lite lägre (längre port) så du kommer åt de lägre registren lite mer. Med fyra lådor och i ett rum så kommer du nog få rätt bra utsträckning. Du får ju 12dB bara av att du har fyra lådor istället för en och sen tillkommer rumsstödet. Med att stämma av lägre menar jag att om du liksom tänker "chansa" på en estimerad längd, gör den hellre lite längre då det kommer ge en lägre avstämning. Högre avstämning ger en "peakigare" kurva och kan bli jobbig.

I övrigt tycker jag det verkar som du verkar ha rätt sunda tankar om portutformningen. (Utan att än ha läst igenom det där superinlägget noga... ;) )

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 17:19

Sorry Cortado men jag blir så jäkla förbannat när folk som har kunskapen gör narr av en istället för att ge ut informationen? Det är ett vidrigt äckligt omoget beteende inte ens kriminella gör! Så sug på den karamellen.. ni har sämree karaktär mot okända som frågar efter hjälp än de flesta kriminella och det är ju ta mig fan helt otroligt sjukt...
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav NADifierad » 2018-01-20 18:42

MathiasJK skrev:Sorry Cortado men jag blir så jäkla förbannat när folk som har kunskapen gör narr av en istället för att ge ut informationen? Det är ett vidrigt äckligt omoget beteende inte ens kriminella gör! Så sug på den karamellen.. ni har sämree karaktär mot okända som frågar efter hjälp än de flesta kriminella och det är ju ta mig fan helt otroligt sjukt...

Trist att du upplever det så :| .
Jag har precis ögnat igenom tråden igen, för jag förstod inte vad du menade. Jag tycker nog att du fått väldigt utförlig hjälp i tråden!?
Undantaget är väl Johan Lindros inlägg. Jag tror att han är ganska ensam om att ta sig själv på så stort allvar. Gör som jag brukar, dvs ignorera de dryga inläggen och fokusera på de som menar väl 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav Cortado » 2018-01-20 19:35

Saxar ut lite av sånt som jag tycker mig kunna svara på.. :)

MathiasJK skrev:Jag har en konverteringsbil ja hitta på nätet, ett så alla "White paper " där det står hur man kompenserar längden av porten om man har den i ett hörn, eller fyrkantig etc, alla tänkbara port lösningar.


Det där kan vara av intresse, kan du länka till den tro?

MathiasJK skrev:Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.


Om man ändå hade en ritning på det där, då kunde jag nog fått fram en ganska exakt volym. Gissar att du inte kan presentera några ritningar?

MathiasJK skrev:Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.

Är det nån som kan hjälpa mig räkna ut hur formen på lådan blir? Jag vill ha dom så tunna som möjligt så säg 23 +7 dvs 30 men de e med mdf inräknad. Säg 25cm bredd inne i lådan.

Hur djup blir en låda på 60L när lådan är 60cm hög och 24-25cm bred??


Det där är faktiskt lite enklare än man kan tro och då säger jag det som en som också har svårt för matte. :D

Om du vet vilken volym du vill ha och två av måtten så multiplicerar du måtten (och får en area) och sen delar du volymen med den arean du fick.

Så, om du vill att baslådan ska vara 230mm bred och 600mm hög, räkna bort godstjockleken (vill minnas att du pratade om 18), då har vi 214mm bredd på insidan, 564mm höjd på insidan. För att göra det ännu lite enklare, räkna i decimeter, så 2,14*5,64=12,07 och sen 60/12,07=4,97dm eller 497mm.

Nu var ju det där den tomma volymen utan port, stag och dämpmaterial.

MathiasJK skrev:Tack än 3n gång cortado!


Ingen orsak hörru, få lådorna bara byggda och posta lite (mer är bättre) byggbilder, sånt är ju porr på såna här forum! :)

Nu hinner jag inte tjöta mer, ska ut och ta en promenad i kylan och sen blir nog lite tacos tror jag. Och hoppas. För det är ju gott.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav HenrikE » 2018-01-20 21:51

Cortado skrev:
MathiasJK skrev:Jag har en konverteringsbil ja hitta på nätet, ett så alla "White paper " där det står hur man kompenserar längden av porten om man har den i ett hörn, eller fyrkantig etc, alla tänkbara port lösningar.


Det där kan vara av intresse, kan du länka till den tro?

Är det denna du menar?
Bild
Jag hittar bara bilden, inte sidan den kommer från. Har du en bra länk får du jättegärna posta den!

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 22:14

Cortado skrev:Saxar ut lite av sånt som jag tycker mig kunna svara på.. :)

MathiasJK skrev:Jag har en konverteringsbil ja hitta på nätet, ett så alla "White paper " där det står hur man kompenserar längden av porten om man har den i ett hörn, eller fyrkantig etc, alla tänkbara port lösningar.


Det där kan vara av intresse, kan du länka till den tro?

Det där är bilden jag menade cortado!! Väldigt bra bild att ha men ja kommer inte ihåg vart ja hitta den..

Nej jag hittar nog inte den men jag har sparat bilden på paddan så hade kunnat ladda upp den men tycker/kan inte göra,det så lätt. Jag kan Maila den till dig och du lägga upp den kanske? Man ser att det är ett gammalt al White paper, före sådana tid eller åh, innan 90 tal men de ska stämma bra enligt jänkare.

MathiasJK skrev:Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.


Om man ändå hade en ritning på det där, då kunde jag nog fått fram en ganska exakt volym. Gissar att du inte kan presentera några ritningar?

Jag har klurat ut lådan nu tror jag, innervolym då, HxDxb är 60x26x40 vilket ska bli 62,4 liter, vilket är perfekt. Elsinore är 38cm djupa om ja minns rätt så,blir nog bra. Elementen är om man ska försänka dom 20,4cm.. ja läste 24.. dvs jag kan göra lådan än smalare nu ju..

MathiasJK skrev:Nu återstår att räkna ut måtten på lådan.. matte. Vilket jag är vansinnigt dålig på.. Varje element är ju säkert ca 23 cm x 2 blir 46 plus 5 cm mellanrum så är du uppe i 51 plus att jag vill ha slitsen så långt som möjligt från elementen så dom inte stör varandra, så åh ja tror det blir 60cm höga bastorn på 60 liter, kanske 62.

Är det nån som kan hjälpa mig räkna ut hur formen på lådan blir? Jag vill ha dom så tunna som möjligt så säg 23 +7 dvs 30 men de e med mdf inräknad. Säg 25cm bredd inne i lådan.

Hur djup blir en låda på 60L när lådan är 60cm hög och 24-25cm bred??


Det där är faktiskt lite enklare än man kan tro och då säger jag det som en som också har svårt för matte. :D

Om du vet vilken volym du vill ha och två av måtten så multiplicerar du måtten (och får en area) och sen delar du volymen med den arean du fick.

Så, om du vill att baslådan ska vara 230mm bred och 600mm hög, räkna bort godstjockleken (vill minnas att du pratade om 18), då har vi 214mm bredd på insidan, 564mm höjd på insidan. För att göra det ännu lite enklare, räkna i decimeter, så 2,14*5,64=12,07 och sen 60/12,07=4,97dm eller 497mm.

Nu var ju det där den tomma volymen utan port, stag och dämpmaterial.

Jag lyckades komma på hur man räknar volym efter lite tänkande så räknade 0.26 x 0.6 x .4 vilket blir 62,4L vilket är utmärkt när slits, steg och element är inbyggda.

MathiasJK skrev:Tack än 3n gång cortado!


Ingen orsak hörru, få lådorna bara byggda och posta lite (mer är bättre) byggbilder, sånt är ju porr på såna här forum! :)

Nu hinner jag inte tjöta mer, ska ut och ta en promenad i kylan och sen blir nog lite tacos tror jag. Och hoppas. För det är ju gott.


Promenera lugnt;)

Mitt nästa problem med bara Android är att se vad för port area bästa rekommenderar så ja sen kan omvända det till slits.

När det gäller babybilder har jag bara paddan ja skriver på nu och en Samsung s3, men ja e hos farsan och dom bör nog ha en digitalkamera.

Sätt för övrigt å kolla igenom se europe audio skickat mig till mina Elsinore.. fattades två motstånd plus var bara delar för ett filter vill det antagligen är mitt fel så nu blir det köpa nya likadana fördelar för 1,600.

Det är faan inga billiga högtalare så ja hoppas verkligen dom ska låta så som alla hundratals byggt dom säger. Men lådorna till Elsinore byggs nästa gång jag är och hälsar på farsan, dvs om en månad kanske.. Riktigt krångliga lådor att bygga det där o ja tänker inte betala 150$ för två wg's så det blir att antingen svara i nåt hårt träslag eller aluminium via farsans kompis.


Målet nu innan ja åker på,fredag är att ha dubbeldubborna klara, för att terminal och elwment ska installeras. Förjoppningsvis slipade och målade i den här snävita färgen vissa bilar har, tror du vet vilken jag menar.

Men går det sprayflaska mdf? Iaf antar jag att en vitt grundfärg kan vara smart sen den fina snövita färgen. Dels för att jag alltid gillat vita högtalare ,em även för att dom ska se mindre ut.. kom ihåg att ja bara bör på 20-25m2..

Fridens!
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 22:20

HenrikE skrev:
Cortado skrev:
MathiasJK skrev:Jag har en konverteringsbil ja hitta på nätet, ett så alla "White paper " där det står hur man kompenserar längden av porten om man har den i ett hörn, eller fyrkantig etc, alla tänkbara port lösningar.


Det där kan vara av intresse, kan du länka till den tro?

Är det denna du menar?
[ Bild ]
Jag hittar bara bilden, inte sidan den kommer från. Har du en bra länk får du jättegärna posta den!


Ja det är den jag menar!!!

Som jag fattar det får jag med min slits som inte lär använda nån lådvägg använda den bilden längst upp till höger för att räkna om längden, eller vad tror du?


För övrigt, väldigt va tyst ,ed nästan det det blev efter det jag skrev.. att de ska krävas en outbildad person till att få en ingenjör till att förstå att det inte är okej att göra narr av folk..
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav MathiasJK » 2018-01-20 22:27

Kan du eller nån annan hjälpa mig ge arean för porten basta rekommenderar för denna lådan? Tänk på att det är två element och inte bara ett element.. ddet lär väl göra så porten måste ha större area, eller?

Lådan i basta är 2 x 28l dvs 56 men hur man får fram rätt port area när det är mer än ett element vet jag inte och kan inte kolla Helle.. måste skaffa mig en data alltså..

Fridens//JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav HenrikE » 2018-01-20 23:48

MathiasJK skrev:Ja det är den jag menar!!!

Som jag fattar det får jag med min slits som inte lär använda nån lådvägg använda den bilden längst upp till höger för att räkna om längden, eller vad tror du?

Jag hittade en text som verkar höra till bilden, ett gammalt foruminlägg på tyska. Det är jättelångt så jag klistrar inte in det här. Korrektionsfaktorn K i bilden används för att räkna om från den ideala portlängden (med vanlig rund port) till en som gäller för geometrin man har. Längden blir Lny=Lideal-K*D, där D är den ideala portens diameter. Jag vet inte varifrån siffrorna kommer, om det är teoretiska beräkningar eller uppmätt eller vad.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ska bygga 2x8" subbar, två likadana, 4 element totalt.

Inläggav HenrikE » 2018-01-20 23:51

Strunt samma att det är långt, här är inlägget:
Hallo,
ob die erwähnten Korrekturfaktoren zu F.Hs Formel passen denke ich nicht! Diese Formel lag meinen Berechnungen jedenfalls so nicht zugrunde und enthält per se auch keinen solchen Faktor. (er ist dort pauschal mit 0,5 x pi x F gesetzt) Wenn ich mich also diesbezüglich einmal selber zitieren darf:

Die (von mir verwendete) Formel zur Berechnung des Mindestdurchmessers des BR-Tunnels ist:

r=((0,008838*Wa^0,5)/(fb*mach))^0,5

mit

r = Tunnelradius
Wa = maximal abgestrahlte Schallenergie in akustischen Watt
mach = maximal zulässige Strömungsgeschwindigkeit in Mach-Einheiten

Wa = (9,52*10^-7*fs^3*Vas*We)/Qesn

mit

We = maximale elektrische Eingangsleistung in Watt
Qesn = Qes unter Einbeziehung von Serienwiderständen wie Kabel, Spule im Tiefpass etc.

Qesn = ((Re+Rx)/Re)*Qes

mit

Re = Gleichstromwiderstand des Chassis
Rx = Summe aller Serienwiderstände

So, nun haben wir den Mindestradius ermittelt, fehlt noch die Länge:

Lv = 10*c^2/(16*pi)*D^2*Np/(fb^2*Vb)-k*D

mit

c = Schallgeschwindigkeit ca. 344m/s
D=Rohrdurchmesser in cm
NP=Anzahl Rohre
k = Korrekturfaktor

Für den Korrekturfaktor gilt:
0,85 für Tunnel beidseitig bündig (z.B. nur Gehäusewand)
0,732 für einseitig bündige Tunnel (Normalfall)
0,614 für beidseitig innen wie außen überstehende Tunnel (z.B. bei eingeschraubtem Rohr, wenn der Flansch nicht versenkt wird)
2,227 für einen Tunnel wie bei der VOX 25x
1,23 für einen dreiseitig umschlossenen Tunnel, der nur eine verlängernde Seitenwand hat (siehe VISATON 'Filou')
1,728 für einen von zwei Gehäusewänden verlängerten Tunnel.

Negative Länge kommen z.B. bei zu geringen Querschnitten und/oder hohen Abstimmungen gerne mal vor, also wenn ein normales Rohr schon nicht sehr lang wäre.
Generell kann man sagen: Wenn das normale Rohr schon nicht länger ist als k*D (Korrekturfaktor mal Querschnitt) dann werden die Ergebnisse zwangsweise negativ.

Nehmen wir mal folgendes an:
Durchmesser 10cm, Länge bei einseitig bündigem Rohr ebenfalls 10cm; k=0,732
Dann heißt das nichts anderes als das das unverkürzte Rohr 10 + 0,732 * 10 lang wäre, denn 0,732 * 10 wird ja in der Berechnungsformel am Schluß als Korrektur abgezogen.
Dabei kommt 17,32 heraus.
Umgewandelt in einen VOX-Kanal identischer Fläche mit k=2,227 ergibt das aber nun 17,32 - 2,227 * 10, also 17,32 - 22,27, was eindeutig ein negatives Ergebnis bringt.

Bei Reflexrohren mit Trompetenöffnungen gibt es auch wieder mehrere Korrekturfaktoren:
für die
- einseitig bündige Einfachtrompete
- einseitig bündige Doppeltrompete
- das Ganze mit verschiedenen Krümmungsradien...
- beidseitig bündige Doppeltrompete

Dazu sei hier erst mal so viel gesagt, dass trompetenförmige Öffnungen den k-Faktor drastisch reduzieren, d.h. er liegt für freistehende Rohre um 0,6 oder sogar noch darunter. (Das hängt u.a. auch vom Krümmungsradius der Öffnungswölbung ab.)

So, zu guter letzt der Vergleich mit F.Hs Formel:

Es steht zu lesen:

l = 10 x c² x A / 4 x pi² x fb² x Vb - (0,5 x (Pi x A)^0,5)

wobei

l = Länge des Tunnels in cm
c = Schallgeschwindigkeit in Luft (343 m/s)
A = Querschnittsfläche der Tunnelöffnung in cm² (bei mehreren Öffnungen die Summe der Flächen)
fb = Tuningfrequenz der Box
Vb = Nettovolumen der Box in l

Die von mir verwendete Formel unterscheidet sich nur auf den ersten Blick, entspricht aber bis zum Minus-Zeichen exakt derjenigen von F.H.
(Ich verwende anstelle der Gesamtrohrfläche das Produkt aus Rohrdurchmesser und Rohranzahl, aufgelöst sieht das dann so aus:
F.H. l=(10 x c² x A)/(4 x pi² x fb² x Vb)
wobei in A der Faktor NP für die Anzahl der Rohre je bereits enthalten ist, woraus dann folgt:
l=(10 x c² x 2 x pi x r x NP)/(4 x pi² x fb² x Vb)
Da kürzt sich pi einmal heraus, was uns zu
l=(10 x c² x 2 x r x NP)/(4 x pi x fb² x Vb) führt, was widerum zusammengefaßt in
l=(10 x c² x D x NP)/(4 x pi² x fb² x Vb) mündet.
Das ist die von mir verwendete Formel bis zum Minuszeichen.
Der einzige Unterschied besteht nun im Rest nach dem Minuszeichen:
Korrekturfaktor bei F.H. ist pauschal 0,5 x Wurzel(pi x A), bei meiner Berechnung lediglich D*k mit variablem k.
Der Pauschalfaktor von F.H. entspricht einem k von etwa 0,785 und liegt damit sehr nah beim Wert für ein einseitig bündiges Rohr.
Eine absolut akzeptable Näherung wenn man einmal bedenkt, dass genau diese Bauform die häufigste ist. (Die Abweichung liegt regelmäßig um 0,5cm, bei kleineren Rohrradien darunter, was in der Tat fast völlig vernachlässigbar ist.)

Es wird jedoch deutlich, dass auch die Formel nach F.H. bereits einen Korrekturfaktor enthält! Die Anwendung eines weiteren Korrekturfaktors auf die Ergebnisse der Berechnungen nach F.H. würde demnach zu falschen Ergebnissen führen...

Meine Berechnungsweise schließt jedoch die Festlegung des Rohrdurchmessers und damit der Querschnittsfläche des BR-Kanals ein. Hier zeigten ebenfalls) empirische Versuche, dass Strömungsgeschwindigkeiten zwischen Mach 0,05 und Mach 0,1, typischerweise Mach 0,75 günstig sind.
Größere Durchmesser führen hierbei zu niedrigeren Strömungsgeschwindigkeiten. Allerdings zeigen Simulationen, deren Berechnungsvorschriften hier allerdings aufgrund ihrer Komplexität unmöglich wiederzugeben sind, dass mit zunehmendem Rohrdurchmesser die Stärke der Rohrresonanzen drastisch zunimmt. Die Forderung muß also sein: So groß wie nötig und so klein wie möglich.
Hierbei spielt ebenfalls die maximale Eingangsleistung eine Rolle. Man sollte sich fragen, ob es tatsächlich sinnvoll ist, die maximale Verstärkerleistung hier in Ansatz zu bringen. Das führt nur dazu, dass der Rohrquerschnitt groß und damit das Rohr lang wird, wobei dadurch Strömungsgeräusche in Lautstärkebereichen vermieden werden, die unrealistisch für die Mehrzahl aller Hörsitzungen sind. Dafür handelt man sich u.U. auch bei niedrigen Eingangsleistungen gut hörbare Rohrresonanzen ein, die zu Verfärbungen im Klangbild führen.

Hierzu existiert ein alter Trick, der aber dennoch wirksam ist. Er dient dazu, die Rohrresonanz zu entschärfen.

Und so funktioniert's:
1. Man berechnet die BR-Box ganz normal.
2. Jetzt wird fb mit 0,707 (1/Wurzel 2) multipliziert.
3. Anhand der neuen fb bei gleichbleibendem Vb (!) berechnet man die Rohrlänge nun neu.
4. Das neue Rohr wird exakt auf halber Länge rundum mit einem kleinen Bohrer durchlöchert, 8-12 Bohrungen je nach Durchmesser entlang des Umfanges reichen aus.

Wer hat's ausgedacht und getestet?
elrad im Jahre 1986

Was steckt dahinter?
Geht eine beidseitig offene Röhre in Resonanz, dann befindet sich an jedem der Enden jeweils ein Schallschnellemaximum und in der Mitte ein Schalldruckmaximum. Wird nun genau in der Mitte der Druckaufbau unterbunden, dann können die einzelnen Maxima logischerweise nicht mehr entstehen. Ergo kann auch die unerwünschte Resonanz nun nicht mehr auftreten. Genau das wird mit dem Aufbohren des Tunnels bewirkt.

Funktioniert das auch?
Ja.
Die hatten es damals mit dem Bauvorschlag der Vifa 'Korrekt' gemacht, den ich aufgebaut habe, und darin hat es funktioniert.

Nachteile?
Nun, das Rohr wird erheblich viel länger, was angesichts der heute üblichen Bauvorschläge zumeist kaum noch realisierbar ist. Außerdem entsteht eine neue Resonanz aufgrund der nunmehr halben Rohrlänge, die aber schwächer ausgeprägt ist.

So, spätestens jetzt sollte es hier niemanden mehr geben, der Probleme mit Baßreflexrohren/kanälen/tunneln/schächten/wasauchimmer hat.

mfg

Tomtom

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster