Ett lite manhaftigt fruntimmer som vet vad hon vill ha och har kollat på nätet att hon har rätt, vill att jag ska bygga två högtalarlådor åt henne.
Hon hittade en ritning på Fostex hornet med ett Fostex FE 166 en i varje låda. Men hon vill ha ett tvåvägssystem och dela vid ca 700- 900 Hz. För att inte förstöra röster och Gunhild Carlings trumpetsolon vill hon inte dela i mellanregistret.
Hennes tanke är att jag skulle bygga hornet men välja en annan bas som tål högre effekt och använda Fe 166 i registret från ca 700-900 hz och upp till 20 kHz.
Funderar på om man kan använda ett bredbandselement för att återge hi-fi musik. Har för mig att bredbandare har en ganska orolig frekvenskurva om det över huvud taget går att hitta några frekvenskurvor på bredbandare.
Funderar på om jag ska leta reda på en bättre bas som passar i lådan och använda en mellanregisterhögtalare och acceptera att den inte kan prestera så mycket över 16 kHz.
Har förövrigt inte träffat på något fostex horn med ett annat element!
Någon som har några förslag så hon uppskattar de färdiga resultatet. I min medelålder byggde jag ett sådant horn men uppskattade inte riktigt ljudet i mellanregistret men basen var helt ok för musik. Hon har gott minne så hon kommer ihåg att hon också gillade basen i mina lådor.
Det är den här lådan hon vill ha.
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ull-range/