Två högtalare till en som gillar trumpetmusik och lite pop.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Två högtalare till en som gillar trumpetmusik och lite pop.

Inläggav Helmut » 2018-01-03 00:45

Ett lite manhaftigt fruntimmer som vet vad hon vill ha och har kollat på nätet att hon har rätt, vill att jag ska bygga två högtalarlådor åt henne.
Hon hittade en ritning på Fostex hornet med ett Fostex FE 166 en i varje låda. Men hon vill ha ett tvåvägssystem och dela vid ca 700- 900 Hz. För att inte förstöra röster och Gunhild Carlings trumpetsolon vill hon inte dela i mellanregistret.
Hennes tanke är att jag skulle bygga hornet men välja en annan bas som tål högre effekt och använda Fe 166 i registret från ca 700-900 hz och upp till 20 kHz.
Funderar på om man kan använda ett bredbandselement för att återge hi-fi musik. Har för mig att bredbandare har en ganska orolig frekvenskurva om det över huvud taget går att hitta några frekvenskurvor på bredbandare.
Funderar på om jag ska leta reda på en bättre bas som passar i lådan och använda en mellanregisterhögtalare och acceptera att den inte kan prestera så mycket över 16 kHz.
Har förövrigt inte träffat på något fostex horn med ett annat element!
Någon som har några förslag så hon uppskattar de färdiga resultatet. I min medelålder byggde jag ett sådant horn men uppskattade inte riktigt ljudet i mellanregistret men basen var helt ok för musik. Hon har gott minne så hon kommer ihåg att hon också gillade basen i mina lådor.

Det är den här lådan hon vill ha.
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ull-range/

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Två högtalare till en som gillar trumpetmusik och lite p

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-03 08:50

Om hon gillade basen och mellanregistret och promt måste ha "hornet" skulle jag istället lagt till en diskant på toppen snarare än bas i botten. Hornet är ju liksom till för att det skall kunna bli någon bas öht från det elementet och skall det vara en extra bas som spelar bas hade jag nog valt BR eller slutet istället för ett horn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-03 11:59

+1
Att hitta en annan bas som funkar i hornet blir inte lätt, men att hitta ett diskantelement med tillräcklig känslighet för att matcha bredbandaren kommer inte vara någon större svårighet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-03 12:12

du ska inte övertala henne så hon glömmer idén med bredbandare i horn och satsar på nåt som ger (mycket) bättre ljud?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-03 12:27

Precis.
Sök på SEOS-horn på Faktiskt i stället. Det blir mycket bättre, för både trumpet och allt annat.
Lita på mig, jag har haft div brebandare bl.a Fostex, och kör nu SEOS.
Med en bra 15" bas och en bra 1" driver med SEOS 15 så kan man klara sig med tvåvägssystem och det blir otroligt mycket bättre än en 6.5" Fostex dubbelkon.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-03 13:25

Ja eller vilken hyffsat välgjord tvåvägare som helst kommer ju med all trolighet prestera bättre (mer korrekt) ljud.

Bredbandare har ju massvis med problem inbyggt och horn är inte så väldigt enkelt att få till utan påtaglig färgning av ljudet. Att para ihop de två med utgång från att "delning i mellanregistret är dåligt" och därmed utesluta andra konstruktioner tycker jag inte är speciellt vettigt. Speciellt då det inte alls behöver vara ett problem att dela i de frekvenserna som anses höra till "röstregistret" (vilket för övrigt inte är så klart begränsat till 2-3 kHz som så ofta påstås).
Mvh
Magnus

pjocke

Inläggav pjocke » 2018-01-04 10:14

paa skrev:Med en bra 15" bas och en bra 1" driver med SEOS 15 så kan man klara sig med tvåvägssystem och det blir otroligt mycket bättre än en 6.5" Fostex dubbelkon.

Hm, låter som ett mysigt recept. Det kanske kan fungera till mina tankar på något Klipsch Heresy-aktigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-04 11:17

Ett par inspirationstrådar:
viewtopic.php?p=1770760#p1770760

viewtopic.php?p=1819114#p1819114

Sedan finns det en lång tråd av EvilHomer men där har alla bilder blockerats så den blir lite begränsad.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2018-01-07 22:22

Har tre Electro-Voice 1823M drivare med ganska stora horn som i biografversionen delades vid 1000 Hz. Får testa dessa. I bioversionen jobbade den i ett tvåvägssystem. Har för mig att den gick upp till ca 15 kHz.
Hon klagar alltid på att en fiol eller en trumpet vid delningsfrekvensen låter som två instrument. Hör själv att instrument kan låta lite konstiga men vet inte om det beror på högtalarelementen att instrumenten låter olika vid samma frekvens om tonen återges av bas eller diskanthögtalaren eller om det beror på fasfel vid delningsfrekvensen.

Återgå till DIY-forum