Ska man spraya, rolla, pensla eller köra med målarspruta och kompressor?
Lägg gärna upp en bild på resultatet

Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Grunda, slipa, lacka, slipa, lacka och polera. Gärna med excentriskt polermaskin så man undviker sliprosor.
Alternativt 2 komponents epoxylack, samma som används på bilar.
Jag fick ett par stora lådor lackade med det en gång och fördelen är solklar.
Får man en repa i lacken tar man en hårtork och värmer på repan så kryper den upp och lagar sig själv.
paa skrev:Perfector skrev:Grunda, slipa, lacka, slipa, lacka och polera. Gärna med excentriskt polermaskin så man undviker sliprosor.
Alternativt 2 komponents epoxylack, samma som används på bilar.
Jag fick ett par stora lådor lackade med det en gång och fördelen är solklar.
Får man en repa i lacken tar man en hårtork och värmer på repan så kryper den upp och lagar sig själv.
Det är nog inget för en amatör att ge sig på.
Ska man ge sig på att måla själv måste man ha realistisk förväntan på resultatet. Det kommer inte gå att få pianolack på första försöket, det är helt otänkbat.
Att spruta färg brukar bli så här när man inte är proffs eller har sprutat relativt mycket:
Det blir matt av torr färgdimma, och så drar man på lite till och lite till för det blir inte blankt. Men exakt i samma ögonblick som man får färgen att täcka tillräckligt för att få en yta så börjar det rinna.
Att rolla en halvblank vattenbaserad färg som Jotun Lady kan ge tillräckligt bra resultat på ett par meters betraktningsavstånd. Problemet med den färgen är att den torkar så väldigt snabbt att man kommer att rolla på kanter där färgen krypit över och det kladdar lite i det halvtorkade på kanten.
Det är nästan enklare att få till en fanering som man oljar med Osmo vaxolja som blir så bra att det inte behöver vara bättre, än en perfekt lack, även om det också är ett stort jobb.
Empa skrev:Ja vad har ni använt för färg och målarteknik? Tänkta färgvalet är svart.
Ska man spraya, rolla, pensla eller köra med målarspruta och kompressor?
Lägg gärna upp en bild på resultatet
Kalejdokom skrev:Jag har försökt med lite olika metoder, men som redan sagts, så är det extremt svårt att få en fin yta med amatörmetoder. Om ytan är viktig och man avser att behålla lådorna ett tag, så är det absolut värt att lämna bort jobbet till en lackeringsfirma med riktiga verktyg. Företag som t.ex. lackar köksluckor och innerdörrar.
Jag tittar på mina basmoduler dagligen och är så nöjd med resultatet:
viewtopic.php?f=3&t=59348&start=622
CESH skrev:Fantastisk yta på gitarren EmuMannen.
CESH skrev:Jag har använt mig av en pigmenterad vax från Allbäcks http://linoljeprodukter.se , till en del annat jag snickrat. Det blir en mycket härlig sidenmatt yta som tål förvånansvärt mycket.
CESH skrev:Personligen tycker jag att det är kul att hitta ett annat uttryck på mina alster än det traditionella högblanka idealet. Det representerar för mig industritillverkning medan jag strävar efter ett annat mer hantverksmässigt uttryck. Då är olja, vax och tom matt linoljefärg mycket användbart.
EmuMannen skrev:CESH skrev:Fantastisk yta på gitarren EmuMannen.
Tack, nitro är ett helvete att arbeta med och jag vet inte om resultatet är värt det men på samma gång är det helt otroligt vad man kan göra med det jämfört med exempelvis poly. Ta utjämningsvätska till exempel, helt magiskt!CESH skrev:Jag har använt mig av en pigmenterad vax från Allbäcks http://linoljeprodukter.se , till en del annat jag snickrat. Det blir en mycket härlig sidenmatt yta som tål förvånansvärt mycket.
Intressant, jag har letat efter pigmenterat vax (finns gott om produkter i USA och UK men jag har haft svårt att hitta i Sverige), tack för tipset.CESH skrev:Personligen tycker jag att det är kul att hitta ett annat uttryck på mina alster än det traditionella högblanka idealet. Det representerar för mig industritillverkning medan jag strävar efter ett annat mer hantverksmässigt uttryck. Då är olja, vax och tom matt linoljefärg mycket användbart.
Jag håller helt med, på ädelträ föredrar jag normalt något naturligt som ger en sidenmatt yta, typ vax eller olja. Men i bland ger en högblank yta det där lilla extra. Framförallt om det finns mycket liv i materialet och det dessutom färgats in med klara färger som på en elgitarr. Lite "tacky" på ett par högtalare kanske men jag har faktiskt funderat på att lacka en plint i något liknade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster