Måla högtalare hemma

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Måla högtalare hemma

Inläggav Empa » 2018-01-04 00:09

Ja vad har ni använt för färg och målarteknik? Tänkta färgvalet är svart.
Ska man spraya, rolla, pensla eller köra med målarspruta och kompressor?

Lägg gärna upp en bild på resultatet :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Perfector » 2018-01-04 01:05

Grunda, slipa, lacka, slipa, lacka och polera. Gärna med excentriskt polermaskin så man undviker sliprosor.
Alternativt 2 komponents epoxylack, samma som används på bilar.
Jag fick ett par stora lådor lackade med det en gång och fördelen är solklar.
Får man en repa i lacken tar man en hårtork och värmer på repan så kryper den upp och lagar sig själv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav paa » 2018-01-04 09:39

Perfector skrev:Grunda, slipa, lacka, slipa, lacka och polera. Gärna med excentriskt polermaskin så man undviker sliprosor.
Alternativt 2 komponents epoxylack, samma som används på bilar.
Jag fick ett par stora lådor lackade med det en gång och fördelen är solklar.
Får man en repa i lacken tar man en hårtork och värmer på repan så kryper den upp och lagar sig själv.

Det är nog inget för en amatör att ge sig på.
Ska man ge sig på att måla själv måste man ha realistisk förväntan på resultatet. Det kommer inte gå att få pianolack på första försöket, det är helt otänkbat.
Att spruta färg brukar bli så här när man inte är proffs eller har sprutat relativt mycket:
Det blir matt av torr färgdimma, och så drar man på lite till och lite till för det blir inte blankt. Men exakt i samma ögonblick som man får färgen att täcka tillräckligt för att få en yta så börjar det rinna.
Att rolla en halvblank vattenbaserad färg som Jotun Lady kan ge tillräckligt bra resultat på ett par meters betraktningsavstånd. Problemet med den färgen är att den torkar så väldigt snabbt att man kommer att rolla på kanter där färgen krypit över och det kladdar lite i det halvtorkade på kanten.
Det är nästan enklare att få till en fanering som man oljar med Osmo vaxolja som blir så bra att det inte behöver vara bättre, än en perfekt lack, även om det också är ett stort jobb.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav smile » 2018-01-04 10:18

Jag rollar oftast mina alster.
Gillar att rolla med ganska mycket färg för att få en apelsinskals liknande yta, lite skrovlig eller vad man ska säga...

Vill man ha en yta som bara är lite matt så fungerar skumgummiroller fint.
Mitt knep är att ha tillräckligt mycket färg så man slipper "trycka" av färg ifrån rullen, för det är då man får konstiga streck och ritningar på ytan man målar.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Eri » 2018-01-04 10:39

Jag har använt en korthårsroller och vattenbaserad färg från Nordsjö till flera högtalarbyggen och uppnått ett som jag tycker bra resultat.
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag tror nog att som amatör är nog den här tekniken det enklaste sättet att uppnå ett godtagbart resultat.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-04 10:52

Jag har försökt med lite olika metoder, men som redan sagts, så är det extremt svårt att få en fin yta med amatörmetoder. Om ytan är viktig och man avser att behålla lådorna ett tag, så är det absolut värt att lämna bort jobbet till en lackeringsfirma med riktiga verktyg. Företag som t.ex. lackar köksluckor och innerdörrar.

Jag tittar på mina basmoduler dagligen och är så nöjd med resultatet :) :
viewtopic.php?f=3&t=59348&start=622

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav paa » 2018-01-04 11:06

Ja resultatet blir ungefär så där när man rollar, man ser lite skillnad på kanten jämfört med inne på ytan, men det duger väl?
Och duger inte det så går man till proffs!

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Perfector » 2018-01-04 11:21

Jag vet att denna är lite OT, men man kan ju göra det i hårt päronträ åxå, då ser det ut så här.
Bildkvalite'n är lite dålig för att min gamla nalle har dålig kamera.
Bilagor
DSC00073.JPG
DSC00073.JPG (311.22 KiB) Visad 3914 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav bakerman22 » 2018-01-04 13:05

paa skrev:
Perfector skrev:Grunda, slipa, lacka, slipa, lacka och polera. Gärna med excentriskt polermaskin så man undviker sliprosor.
Alternativt 2 komponents epoxylack, samma som används på bilar.
Jag fick ett par stora lådor lackade med det en gång och fördelen är solklar.
Får man en repa i lacken tar man en hårtork och värmer på repan så kryper den upp och lagar sig själv.

Det är nog inget för en amatör att ge sig på.
Ska man ge sig på att måla själv måste man ha realistisk förväntan på resultatet. Det kommer inte gå att få pianolack på första försöket, det är helt otänkbat.
Att spruta färg brukar bli så här när man inte är proffs eller har sprutat relativt mycket:
Det blir matt av torr färgdimma, och så drar man på lite till och lite till för det blir inte blankt. Men exakt i samma ögonblick som man får färgen att täcka tillräckligt för att få en yta så börjar det rinna.
Att rolla en halvblank vattenbaserad färg som Jotun Lady kan ge tillräckligt bra resultat på ett par meters betraktningsavstånd. Problemet med den färgen är att den torkar så väldigt snabbt att man kommer att rolla på kanter där färgen krypit över och det kladdar lite i det halvtorkade på kanten.
Det är nästan enklare att få till en fanering som man oljar med Osmo vaxolja som blir så bra att det inte behöver vara bättre, än en perfekt lack, även om det också är ett stort jobb.



Mitt absolut första försök med en färgspruta.
Inget polerat efter klarlack.

Billig skitkompressor, billig skitspruta från biltema.
En liter lack, och en liter klarlack till en sån här liten låda. Riktig billack. Dyr som fan.


Bild

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Belker » 2018-01-04 13:12

Empa skrev:Ja vad har ni använt för färg och målarteknik? Tänkta färgvalet är svart.
Ska man spraya, rolla, pensla eller köra med målarspruta och kompressor?
Lägg gärna upp en bild på resultatet :)


Beror på om du vill ha blankt eller matt. Blankt är enkelt rent tekniskt, men kräver tålamod. Lacka,slipa,lacka,slipa... Man kan dessutom gravitationslacka en sida i taget och polera kanterna senare.
Matt (och ändå slätt) är svårare. Det måste bli rätt i ett svep och är svårt att rätta till misstag.
Eller så finrollar man bara enligt Eris förslag. Se bara till att slipa grundfärgen slät, så det inte blir knotter på knotter.

Och så måste man ha en dammfri miljö med ventilation!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav paa » 2018-01-04 13:21

Sedan har man problemet med att MDF krymper olika längs resp på tjockleken. Så efter ett tag så ser man skarvarna mellan skivorna för det blir en liten höjdskillnad. Det är inget som spackling och slipning i förväg ka hjälpa. Det enda är om man ger alla skarvar i 45 grader då krymper det symmetriskt från kanten. Eller så kan man fasa kanten i samma fasbredd som skivans tjocklek. Då börjar krympning på samma ställe som fasen så det syns inte.
Matt lack döljer förstås mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav bakerman22 » 2018-01-04 13:33

Mitt första försök någonsin med matt lack.
Samma kompressor, samma spruta, fast med billig lack från Biltema.

Blev bra, men blev skitmärken vid minsta beröring.


Bild

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav HenrikE » 2018-01-04 21:14

Kalejdokom skrev:Jag har försökt med lite olika metoder, men som redan sagts, så är det extremt svårt att få en fin yta med amatörmetoder. Om ytan är viktig och man avser att behålla lådorna ett tag, så är det absolut värt att lämna bort jobbet till en lackeringsfirma med riktiga verktyg. Företag som t.ex. lackar köksluckor och innerdörrar.

Jag tittar på mina basmoduler dagligen och är så nöjd med resultatet :) :
viewtopic.php?f=3&t=59348&start=622

Håller med om detta fullständigt! Jag brukar också titta på mina proffsmålade lådor och mysa lite inombords :)

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Empa » 2018-01-04 21:15

Stort tack för alla svar. Ska läsa igenom och utvärdera :)
Idag har högtalarna en faner som jag inge gillar och en lack utanpå, så lite lätt spackling och slipning behövs innan.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav EmuMannen » 2018-01-07 14:00

Jag använder en HVLP-spruta eftersom det ger mindre over-spray än en traditionell spruta med kompressor. De har sina styrkor och svagheter det viktiga är nog att det är en spruta av tillräckligt bra kvalitet. Jag har en Earlex HV5500 Spray Station som får betraktas som semi-pro. Den duger gott för lackfärg men klarar inte tjockare vattenbaserad väggfärg (vilket jag inte använder den till i alla fall). Nu behöver man förvisso inte en färgspruta för att få en spegelblank yta. Vissa hävdar till exempel att det inte går att lacka en gitarr med nitro från vanlig rattle-can (sprayburk) men det går visst, det är lite mer arbete bara. Här är ett exempel på en Tele som jag betsat och lackat med enbart sprayburk. Det tar längre tid och är mer oekonomiskt eftersom färgburken innehåller så mycket lösningsmedel men får du bara tillräckligt med lack på ytan så kan du sedan slipa ned och polera. 16 lager nitro från sprayburken gav en tjocklek på cirka 0.2 mm när porerna väl var fyllda (lacken las på porös swamp ash även om porerna först porfyllts med grain filler). Nedan en bild på resultatet som polerades upp för hand utan trissa:

Tele.jpg
Burksprutad nitro
Tele.jpg (61.07 KiB) Visad 3651 gånger


På samma sätt kan man polera upp lack som lagts på med pensel. Om det inte är lack som löser upp föregående lager som nitro så blir det en del mellanslipning men det går. Jag provade just att lägga 20 lager vattenbaserad polyuretanlack på en skivspelarplint (även den i porös ask men utan porfyllare, inget jag rekommenderar) som jag sedan försökte polera upp som en gitarr. Det går men blir inte lika bra, inte lika glasklart utan mer som polerad plast (våtslipad och sedan handpolerad utan trissa).

IMG_2263.jpg
Penselstruken poly
IMG_2263.jpg (67.28 KiB) Visad 3651 gånger


Givetvis går det lättare om man har en dammfri lackbox med proffsspruta men det går att få nästan lika bra resultat hemma i garaget med ganska billig utrustning. Det gäller bara att gå metodiskt tillväga och man får jobba lite hårdare (ofta tar det längre tid också)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav CESH » 2018-01-28 13:09

Fantastisk yta på gitarren EmuMannen.
Jag har använt mig av en pigmenterad vax från Allbäcks http://linoljeprodukter.se , till en del annat jag snickrat. Det blir en mycket härlig sidenmatt yta som tål förvånansvärt mycket.
Personligen tycker jag att det är kul att hitta ett annat uttryck på mina alster än det traditionella högblanka idealet. Det representerar för mig industritillverkning medan jag strävar efter ett annat mer hantverksmässigt uttryck. Då är olja, vax och tom matt linoljefärg mycket användbart.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-28 14:08

Jag tycker jag får riktigt bra resultat med elektrisk färgspruta från Wagner - om grundarbetet är välgjort.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav EmuMannen » 2018-01-28 18:11

CESH skrev:Fantastisk yta på gitarren EmuMannen.

Tack, nitro är ett helvete att arbeta med och jag vet inte om resultatet är värt det men på samma gång är det helt otroligt vad man kan göra med det jämfört med exempelvis poly. Ta utjämningsvätska till exempel, helt magiskt!
CESH skrev:Jag har använt mig av en pigmenterad vax från Allbäcks http://linoljeprodukter.se , till en del annat jag snickrat. Det blir en mycket härlig sidenmatt yta som tål förvånansvärt mycket.

Intressant, jag har letat efter pigmenterat vax (finns gott om produkter i USA och UK men jag har haft svårt att hitta i Sverige), tack för tipset.
CESH skrev:Personligen tycker jag att det är kul att hitta ett annat uttryck på mina alster än det traditionella högblanka idealet. Det representerar för mig industritillverkning medan jag strävar efter ett annat mer hantverksmässigt uttryck. Då är olja, vax och tom matt linoljefärg mycket användbart.

Jag håller helt med, på ädelträ föredrar jag normalt något naturligt som ger en sidenmatt yta, typ vax eller olja. Men i bland ger en högblank yta det där lilla extra. Framförallt om det finns mycket liv i materialet och det dessutom färgats in med klara färger som på en elgitarr. Lite "tacky" på ett par högtalare kanske men jag har faktiskt funderat på att lacka en plint i något liknade. ;)

Les Paul.jpg
Les Paul
Les Paul.jpg (481.59 KiB) Visad 3377 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
CESH
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Hjo

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav CESH » 2018-01-31 21:46

En, som det verkar, avknoppning av allbäcks linoljeprodukter är
http://byta-yta.se/handla-har//mobelvax
Har provat detta vax också och det fungerar utmärkt på trä.

Användarvisningsbild
mongo
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Ystad

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav mongo » 2018-02-01 10:25

Någon som provat att fräsa ett spår i skarven mellan tex. mdf-skivor, och sen fyllt det med latexfog?
Fogen blir elastisk och övermålningsbar.
Om den går att dölja helt är en annan fråga......, men den borde ju följa träets rörelser.
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav Nattlorden » 2018-02-01 11:23

EmuMannen skrev:
CESH skrev:Fantastisk yta på gitarren EmuMannen.

Tack, nitro är ett helvete att arbeta med och jag vet inte om resultatet är värt det men på samma gång är det helt otroligt vad man kan göra med det jämfört med exempelvis poly. Ta utjämningsvätska till exempel, helt magiskt!
CESH skrev:Jag har använt mig av en pigmenterad vax från Allbäcks http://linoljeprodukter.se , till en del annat jag snickrat. Det blir en mycket härlig sidenmatt yta som tål förvånansvärt mycket.

Intressant, jag har letat efter pigmenterat vax (finns gott om produkter i USA och UK men jag har haft svårt att hitta i Sverige), tack för tipset.
CESH skrev:Personligen tycker jag att det är kul att hitta ett annat uttryck på mina alster än det traditionella högblanka idealet. Det representerar för mig industritillverkning medan jag strävar efter ett annat mer hantverksmässigt uttryck. Då är olja, vax och tom matt linoljefärg mycket användbart.

Jag håller helt med, på ädelträ föredrar jag normalt något naturligt som ger en sidenmatt yta, typ vax eller olja. Men i bland ger en högblank yta det där lilla extra. Framförallt om det finns mycket liv i materialet och det dessutom färgats in med klara färger som på en elgitarr. Lite "tacky" på ett par högtalare kanske men jag har faktiskt funderat på att lacka en plint i något liknade. ;)

Les Paul.jpg


Mina Nattlordsgröna basmoduler i vardagsrummet fick ett par lager klar båtlack överst... därför funkar det inte att ta blixtfoton som överensstämmer med verkligheten, men i verkligheten är de snygga *IMHO*.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Måla högtalare hemma

Inläggav lennartj » 2018-02-01 12:03

När jag byggt mina "OB52" subwooferlådor ville jag matcha dem med mina då 25 år gamla Carlsson OA52.
Jag tog med en till färghandlaren som mätte färgnyans och glanstal med en densitometer och matade in
värdena i sin fantastiska blandningsmaskin och efter en stunds skakande kom det ut kom en burk som
matchar de gamla carlssonvita nära nog perfekt. Efter hyfsat underarbete med slipning och grundfärg
var det bara att dra över dem med filtroller två gånger.

Bild

På bilden syns en lite skabbig, men troligen sprutlackad OA52 ovanpå en nyrollad OB52. Jag är nöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke- och 8 gäster