Tappat baselement, finns räddning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat

Tappat baselement, finns räddning?

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-01-09 21:36

Hej!

Fummelfingret har vart framme och nu är goda råd dyra. Råkade tappa ett baselement när jag skulle lyfta det ur lådan.
Det föll inte högt, kanske 5 cm, men har blivit helt stumt. Trycker jag på dammkåpan händer inte ett smack, membranet
sitter fast och rör sig varken in eller ut.

Lite googling leder mig till att magneten helt enkelt gått sönder och att spolen fastnat.

Finns det något jag kan prova innan jag ger upp och kastar bort elementet i fråga? (En SC165 till en Sonab OA-12)?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Tappat baselement, finns räddning?

Inläggav Perfector » 2018-01-09 21:43

NeatNeatNeat skrev:Hej!

Fummelfingret har vart framme och nu är goda råd dyra. Råkade tappa ett baselement när jag skulle lyfta det ur lådan.
Det föll inte högt, kanske 5 cm, men har blivit helt stumt. Trycker jag på dammkåpan händer inte ett smack, membranet
sitter fast och rör sig varken in eller ut.

Lite googling leder mig till att magneten helt enkelt gått sönder och att spolen fastnat.

Finns det något jag kan prova innan jag ger upp och kastar bort elementet i fråga? (En SC165 till en Sonab OA-12)?

Kan svära på att magneten har lossnat och nu trycker mot talspolen.
Du kan titta på bakstycket och polstycket om du kan se var det blivit ett märke av att det flyttat på sig och enormt försiktigt knacka på magneten.
Annars är det inköp av nytt element som gäller, för limmet är ingen man har hemma då det ska tåla värme
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-01-09 22:01

Kan hända att jag har ett element till dig... Testade just kombinationen JVC XL-Z232--->Chord Hugo2---> Yamaha CX2--->Rotel RB991---> Sonab OA14
Det lät så j..a bra att jag drog på lite för mycket varvid det ena baselementet började skrapa och låta illa :oops:
Jag kan alltså ha ett udda SC165-element över om du är intresserad?

mvh
Peter
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

NeatNeatNeat

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-01-09 22:05

Det skulle jag absolut vara Peter! Skickar dig ett PM.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-01-09 22:55

Du har PM! Vi fixar detta. OA12 är verkligen värda att fixa till, underbar högtalare.......
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-09 23:13

Spoiler:
Visa
:mrgreen: Man får väl använda det i ett tappat horn? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-10 00:16

Man kan lämna det till en magnetiseringsfirma typ Hyab så avmagnetiserar som sedan kan man limma om centertappen och sedan sätta tillbaka konen igen. Tar man inte bort konen så går den sönder under magnetiseringsprocessen och dessutom kommer man inte åt att limma om man inte gör det.

/Harryup

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-10 01:54

Det har hänt mej också (ferritmagnet är det väl du har) och det har nog släppt i bakre ändan, jag hade tagit av dustcape:n. Pensla aceton i flera omgångar tills limmet mjuknar och du kan lossa dustcape:n utan att konen rivs sönder. Fäst bakplattan i ett skruvstäd och skjut bakplattan med hjälp av en tving (eller 2 tvingar) . Du ser tydligt när du når centrerat läge. Du kan ju också testa med shims. Lås läget så fort du kan (läget är ju inte stabilt) genom att använda cyanolitlim som suger in i skarv mellan plattan och ferriten. säkra upp en extra gång med bakpulver längs kanten och mer cyanolitlim.
Är värt ett försök - även om det är lite "vågspel"
Limma tillbaka dustcape:n rensad från gammalt lim med t.ex vitlim (ja! vitlim, helt ok) . Använd tyngder så att det blir en tät fog, bli inte förvånad över om passningen är väldigt dålig utan tyngder!

NeatNeatNeat

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-01-10 23:03

Grymt med alla tips och all hjälp, tusen tack! Kommer inte försöka laga själv dock utan ersätta med ett nygammalt element.

Återgå till DIY-forum