EmuMannen moddar Ferguson 3425

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-11 23:04

Nu finns det säkert de som undrar - varför modda ett par Ferguson 3425? Berättigad fråga så låt mig först ge er en kort bakgrund. Jag gillar vintage-prylar, främst 70 till 80-tal. Det skall givetvis låta bra men framförallt försöker jag samla på mig saker som jag gillar utseendemässigt eller som är intressanta på något vis. Jag har länge velat ha något typ tändsticksask a la Carlsson. Först funderade jag på att köpa ett par risiga OA-14 och renovera dem men de börjar bli rätt dyra och så har jag inte hjärta att modda dem om jag inte är nöjd med hur de låter. Sen funderade jag på att bygga något liknade från scratch. Det blir dock rätt dyrt om lådan skall faneras och dessutom så kanske det inte är helt lyckat att rikta elementen upp mot taket så skall man bygga från scratch så kanske man skall använda sig av en modernare design. Men så en dag snubblade jag över ett par Ferguson 3425 i mycket bra skick. Jag var i första hand ute efter lådan men elementen var också i bra skick så jag bestämde mig för att de skulle bli mitt nästa projekt. Såhär ser de ut för er som inte vet vad jag pratar om:

IMG_2343.JPG
Ferguson 3425 från ovan
IMG_2343.JPG (39.62 KiB) Visad 3246 gånger

IMG_2344.JPG
Ferguson 3425 från sidan
IMG_2344.JPG (35.06 KiB) Visad 3246 gånger

På undersidan sitter etiketterna kvar med tillverkarens värden:

IMG_2372.jpg
Ferguson 3425 värden
IMG_2372.jpg (42.1 KiB) Visad 3246 gånger

Så vad har vi att arbeta med? Diskanten är en välkänd gammal klassiker, Philips AD 0160/T8. De två andra elementen är på 6½-tum från Goodmans. För mig en okänd modell men utseendemässigt identiska med de 8-tummare som sitter i Goodmans Minister SL (jag gissar att de är rätt känsliga). Kablaget kommer direkt ur ett litet hål i botten försedda med original DIN-plugg. Lådan som är portad har en slot-port som mynnar ut på mitten under lådan som står upphöjd på gummifötter. Från början satt det även "skum-toppar" på dessa högtalare men de har för länge sedan vittrat sönder eller åkt in i någon dammsugare (jag planerar att tillverka nya "nät-toppar" a la Carlsson till dem). Exteriört är lådan försedd med faner av hög kvalitet (i alla fall med dagens mått mätt). De kostade mig mindre än vad det skulle kostat att köpa faner till en liknade låda. Jag använder den här tråden för att fortlöpande dokumentera bygget.

Då sätter vi väl igång då... :D
Senast redigerad av EmuMannen 2018-01-14 17:18, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-11 23:28

Det första man blir sugen på är väl att riva ur elementen för att se om det går att identifiera Goodmans-elementen och för att ta en titt på delningsfiltret. Högtalarna såg orörda ut vilket var lite förvånande men snart började jag ana varför. Elementen är limmade i baffeln som är gjort av spånplatta så helt omöjligt att ta sig in utan att göra åverkan på låda eller element, jag valde givetvis lådan. Diskanten gick faktiskt att försiktigt knacka loss med en bit rundstav genom slot-porten men det gick inte att få loss de andra elementen ens via hålet för diskanten.

IMG_2345.JPG
Utknackad diskant
IMG_2345.JPG (40.63 KiB) Visad 3229 gånger

Så det var bara att sätta stämjärnet i baffeln och försiktigt delaminera den så att det gick att få loss de andra elementen utan att förstöra korgarna.

IMG_2347.JPG
Delaminerad baffel
IMG_2347.JPG (45.98 KiB) Visad 3229 gånger

Nu kom jag dessutom åt delningsfiltret, mer om det i den här tråden. Jag passade även på att ta bort all glasull som lådorna var fyllda med. Den har jag sparat men jag får se om jag ersätter den med något annat.

IMG_2349.JPG
Delningsfilter
IMG_2349.JPG (36.96 KiB) Visad 3229 gånger

Nog är det Goodmans alltid och korgarna är märkta 04N6B7, jag har tyvärr inte lyckats hitta någon information om dem. Nu gick det även att mäta upp lådan. Enligt tillverkaren så skall den vara 37 liter men det stämmer inte riktigt. Innervolymen är exakt 31.09 liter och det är exklusive element (och exklusive slot-port och mellanväggar). Akustiskt kanske det motsvarar 37 liter när de är fyllda med glasull? Slot-porten mäter 37 x 21 x 3 cm och i en kraftigt dämpad låda innebär det en avstämningsfrekvens på runt 40 Hz (enligt BassBox Pro 6).

IMG_2351.JPG
Goodmans
IMG_2351.JPG (39 KiB) Visad 3229 gånger

IMG_2350.JPG
04N6B7
IMG_2350.JPG (34.36 KiB) Visad 3229 gånger

Min plan var att först och främst få bort den gamla baffeln utan att förstöra lådan mer än nödvändigt. Så först använde jag en sticksåg (handsåg) och sågade bort så mycket som möjligt av den gamla baffeln:

IMG_2356.JPG
Efter sticksåg
IMG_2356.JPG (37.94 KiB) Visad 3229 gånger

Sen tog jag kantfräsen och fräste av mot insidan på lådan:

IMG_2357.JPG
Efter kantfräs
IMG_2357.JPG (35.14 KiB) Visad 3229 gånger

Baffeln var dock falsad och limmad så jag hade ytterligare typ 10 mm innan den var helt borta. Så fram med lite tillsatser till kantfräsen:

IMG_2358.JPG
Kantfräs med tillsats
IMG_2358.JPG (35.72 KiB) Visad 3229 gånger

Efter några försiktiga pass så var det mindre än en millimeter kvar och det sista tog jag med stämjärn:

IMG_2362.JPG
Efter stämjärn
IMG_2362.JPG (36.59 KiB) Visad 3229 gånger

Nu var de gamla bafflarna helt borta och lådan var i övrigt fortfarande i bra skick. :)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-01-12 00:07, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Re: EmuMannen moddar Ferguson 3425

Inläggav EmuMannen » 2018-01-11 23:45

Ursprungligen var dessa högtalare försedda med samma layout på baffeln för både höger som vänster högtalare. Hur kan man veta vilken som är vilken? Jo det sitter ett litet Ferguson-märke på lådan och om man ställer högtalarna så att diskanterna är på "utsidan" så att säga så hamnar märkena på fram och baksidan om man tittar på högtalarna från kortsidan. Det ville jag åtgärda och så ville jag göra bafflarna löstagbara om jag någon gång vill sätta andra element i lådorna. Så efter jag fräst bort den gamla limmade baffeln så kapade jag till lister som jag limmade runt hålet (den nedfrästa spånskivan spacklas i våg med de nya listerna). Tanken är att den nya baffeln skall skruvas i dessa lister. Det skall även dit en list runt hålet som tätar mellan låda och baffel:

IMG_2371.JPG
Lister ditlimmade
IMG_2371.JPG (35.1 KiB) Visad 3221 gånger

De nya bafflarna tillverkade jag av 12 mm plywood som jag laminerade med 8 mm MDF (jag tog scrap som jag hade i garaget). Jag har alltid plywood under MDF så slipper jag islagsmuttrar eller dyligt för att dra fast elementen. Trevligare att jobba i än MDF också. MDF är däremot en prydlig yta på ovansidan.

IMG_2375.JPG
Laminerad plywood och MDF
IMG_2375.JPG (34.38 KiB) Visad 3221 gånger

Sen vart det en del mätande för att få plats med elementen på den nya baffeln. Det är en del hål kvar att borra men allt fräsjobb är klart:

IMG_2379.JPG
Undersidan
IMG_2379.JPG (31.4 KiB) Visad 3221 gånger

IMG_2380.JPG
Ovansidan
IMG_2380.JPG (39.15 KiB) Visad 3221 gånger

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-12 00:13

En fröjd att beskåda.

Jag funderar över den där diskantspridaren! Duvel kör med sina klot, på andra håll ser man en konkav form. Min intuition räcker inte för att fatta hur det "blir"... konen på Fergusonerna kan ju ha råkat vara så mycket enklare att tillverka så att den fick duga, och i så fall finns det utrymme för experiment. Tankeexperiment, om inte annat.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2018-01-12 07:23

Kul!
Jag hade ett par sådana där i ungdomsåren, dessvärre åkte de nog på tippen mot bättre vetande, när elementen gav upp ett efter ett.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-12 07:31

darkg skrev:Jag funderar över den där diskantspridaren! Duvel kör med sina klot, på andra håll ser man en konkav form. Min intuition räcker inte för att fatta hur det "blir"... konen på Fergusonerna kan ju ha råkat vara så mycket enklare att tillverka så att den fick duga, och i så fall finns det utrymme för experiment. Tankeexperiment, om inte annat.

Jag tror inte att formen på diskantspridaren var så vetenskaplig utan mer "ett barn av sin tid". Jag har ett par BIC SoundSpan TPR-600 och toppen av "choklad-fontänen" har en diskantspridare i ungefär samma form. Men visst finns det utrymme att experimentera. :)

Ps. Ett första experiment kan ju vara att inte använda någon diskantspridare a la Olle Mirsch. ;)

IMG_1676.jpg
Choklad-fontänen på en BIC SoundSpan TPR-600
IMG_1676.jpg (71.55 KiB) Visad 3177 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-14 13:25

Här kommer en kort statusuppdatering. Först och främst så är bafflarna klara, borrade och lackade.

IMG_2390.jpg
Nya bafflar
IMG_2390.jpg (30.28 KiB) Visad 3085 gånger

Faneret på lådorna var som sagt i gott skick. Jag vet inte vilket träslag det är? Det ser inte ut som vare sig teak eller ek och för ljust för valnöt eller liknade. Om det ser ut som någonting så är det faneren som sitter på Mirsch-högtalare tillverkade av Sinus. Om någon vet vad det är så skulle jag bli glad. I vilket fall så är lådorna lackade och det kanske är därför de ser så fina ut. Jag tycker dock de är för ljusa i färgen och den typen av halvmatt lack tar död på träet. Så efter en del tvekan så var det bara att kavla upp armarna för att ta bort lacken. Jag vågade inte slipa med maskin utan använde först färgborttagningsmedel (som fick sitt ett par timmar) och sedan sickel. Lacken sitter djupt i fibrerna så efter det körde jag en vända med skurnylon som jag doppade i färgborttagningsmedel. Nu får lådorna stå och torka innan jag kör en vända med fint slippapper innan jag börjar olja in dem. Men redan efter sicklingen så kan man se skillnaden. Lack till vänster, trärent till höger:

IMG_2385.jpg
Lack vs trärent
IMG_2385.jpg (36.09 KiB) Visad 3085 gånger

Jag har även börjat jobba på elementen. Tennsug och lödfläta för att göra rent kopplingsbläcken som tidigare var lödda och generell rengöring från damm etc. Men så var det färgen på konerna. De skiljer sig åt markant mellan elementen (den ena högtalaren måste vara mer solblekt än den andra).

IMG_2386.jpg
Färgskillnad mellan element
IMG_2386.jpg (24.77 KiB) Visad 3085 gånger

Om man tittar på baksidan av elementen så ser man att pappen en gång i tiden var kolsvart. Så jag funderade på hur jag skulle kunna få dem svarta igen utan att påverka vikten på konerna nämnvärt. Visaton har nån smet LTS 50 för ändamålet men jag kände mig lite osäker då jag inte har någon erfarenhet av produkten. Så kom jag på att jag har en gammal retusch-spruta, en Hansa aero-pro 251 med double-action och kompressor. Med den kan jag lägga ett hypertunnt lager akrylfärg som jag förtunnar typ 50% (inte med vatten utan förtunning). Då bör det inte påverka pappen (det mesta av mediet har redan dunstat när det träffar konen) och vikten av ett sådant lager är försumbart.

Så jag tillverkade ett par enkla masker av papp och satte igång.

IMG_2387.jpg
Airbrush
IMG_2387.jpg (39.01 KiB) Visad 3085 gånger

Och resultatet blev helt perfekt (på bilden ser det lite flammigt ut men det försvinner så snart konen torkat)! :)

IMG_2388.jpg
Svarta koner igen
IMG_2388.jpg (42.01 KiB) Visad 3085 gånger

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-14 16:50

Ytterligare en uppdatering. Ursprungligen kom högtalarsladden med DIN-kontakt direkt ur ett litet hål i botten på lådan. Inte så smidigt när man har bananer och ofta byter högtalare.

IMG_2397.JPG
Hål för högtalarsladd
IMG_2397.JPG (27.64 KiB) Visad 3059 gånger

Efter lite rotande i lådorna så hittade jag ett par anslutningsterminaler och så var det fram med fräsen igen. Jag lyckades även pilla loss originaletiketterna från botten på båda lådorna. ;)

IMG_2398.JPG
Färdigfräst
IMG_2398.JPG (33.89 KiB) Visad 3059 gånger

Till sist lade jag ett lager svart färg över bottnarna innan jag skruvade fast fötterna igen och limmade tillbaka etiketterna med spray-lim. Prydligt! :)

IMG_2399.JPG
Botten som ny
IMG_2399.JPG (31.3 KiB) Visad 3059 gånger

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-01-14 17:36

Super kul projekt !
sådan här gillar jag när något gammalt får leva vidare :)

några tips !

Jag har haft en del att göra med just dom där goodmans basarna och dom korgarna behöver dämpas, dom ringer obehagligt bra.
Det du kan göra ganska enkelt för att få dom markant bättre är att köpa en förpackning med bitumengummi och skära till remsor som du sätter på korg och upp över hela magneten.
Ta även gärna och tryck i lite pl600 i skarven mellan korg och magnet :)
Jag mätte en gång upp en klar förbättring i elementets övre register efter denna åtgärd, lätt gjort och roligt att förbättra.

Sedan när det gäller diskanten så är det så att dom där är riktigt onajs i 0˚ axeln, därför så förseddes dom med en spridningsreglerande liten ”plupp” på nätet/ skyddet i fronten, sök på google så ser du samma diskant men med denna plupp i mitten av nätet över.
Nu när du alltså har en lins där så skickar du ju dessutom ut detta åt sidorna, jag mins för lite om diskanten för att kunna börja fundera på hur resultatet blir, men det är en sak du kan testa med att begränsa energin från diskanten rakt ut ( i ditt fall upp, men ja 0˚från diskantens dom.

Diskanten skulle må väldigt bra av en brantare delningen, den där komprimerar något enormt rätt tidigt och tål inte så mycket...
Så 3e ordningen har jag kört till denna tidigare :)
Du kan köpa billiga men bra filmkondingar och spolarna blir små(billiga) så summen blir inte dyrt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-14 20:06

DVD-ai skrev:Super kul projekt !
sådan här gillar jag när något gammalt får leva vidare :)

Jag med! :)
DVD-ai skrev:några tips !

Jag har haft en del att göra med just dom där goodmans basarna och dom korgarna behöver dämpas, dom ringer obehagligt bra.
Det du kan göra ganska enkelt för att få dom markant bättre är att köpa en förpackning med bitumengummi och skära till remsor som du sätter på korg och upp över hela magneten.
Ta även gärna och tryck i lite pl600 i skarven mellan korg och magnet :)
Jag mätte en gång upp en klar förbättring i elementets övre register efter denna åtgärd, lätt gjort och roligt att förbättra.

Jag är inte ett dugg förvånad att de ringer med tanke på hur tunn plåten i korgen är! 8O
DVD-ai skrev:Sedan när det gäller diskanten så är det så att dom där är riktigt onajs i 0˚ axeln, därför så förseddes dom med en spridningsreglerande liten ”plupp” på nätet/ skyddet i fronten, sök på google så ser du samma diskant men med denna plupp i mitten av nätet över.
Nu när du alltså har en lins där så skickar du ju dessutom ut detta åt sidorna, jag mins för lite om diskanten för att kunna börja fundera på hur resultatet blir, men det är en sak du kan testa med att begränsa energin från diskanten rakt ut ( i ditt fall upp, men ja 0˚från diskantens dom.

Jag har sett någon bild på den där "pluppen"...
DVD-ai skrev:Diskanten skulle må väldigt bra av en brantare delningen, den där komprimerar något enormt rätt tidigt och tål inte så mycket...
Så 3e ordningen har jag kört till denna tidigare :)
Du kan köpa billiga men bra filmkondingar och spolarna blir små(billiga) så summen blir inte dyrt !

Troels använde ett 3e ordningens filter delad vid 3000 Hz, jag får se hur jag gör...

Tack för dina tips och råd! :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-14 20:46

En sista uppdatering från helgen. När lådorna torkat körde jag försiktigt av dem med excenterslip och 320 papper.

IMG_2402.JPG
Avslipade
IMG_2402.JPG (33.08 KiB) Visad 3027 gånger

Här ser ni skillnaden efter ett första lager teakolja.

IMG_2403.jpg
Skilland
IMG_2403.jpg (35.34 KiB) Visad 3027 gånger

Efter två lager börjar ådringen framträda vackert. Så mycket bättre än död lack! :)

IMG_2404.jpg
Ådring
IMG_2404.jpg (38.21 KiB) Visad 3027 gånger

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-01-14 21:38

Kul :) ! Och fint blir det.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-16 20:59

Ännu en kort uppdatering. Medan jag oljar lådorna så byggde jag ihop ett par nya filter. Lite spillbitar 3 mm plywood och några billiga komponenter. Skall bli kul att höra hur det låter. :)

IMG_2408.jpg
Nya filter
IMG_2408.jpg (29.26 KiB) Visad 2934 gånger

Tillbaks till oljandet...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-20 12:24

Ännu en uppdatering, äntligen dags att börja skruva ihop alla delar igen.

IMG_2422.jpg
Lådor klara med tätningslist
IMG_2422.jpg (34.47 KiB) Visad 2872 gånger

Så mycket enklare att arbeta i lådorna när baffeln är löstagbar.

IMG_2423.jpg
Dämpning och delningsfilter.
IMG_2423.jpg (40.42 KiB) Visad 2872 gånger

Det finns bättre sätt att täta mot baffeln än att limma fast elementen.

IMG_2425.jpg
Montering av element
IMG_2425.jpg (38.39 KiB) Visad 2872 gånger

Då var allt monterat och klart. Det enda som saknas är toppgaller samt svarta skruvar.

IMG_2431.jpg
Nya baffeln med elementen monterade
IMG_2431.jpg (32.39 KiB) Visad 2872 gånger

Mycket nöjd med resultatet såhär långt och de låter så mycket bättre med det nya delningsfiltret.

IMG_2427.jpg
Ferguson 3425 MkII
IMG_2427.jpg (40.01 KiB) Visad 2872 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-01-20 12:32

Om någon undrar vad jag använde för komponenter till det nya delningsfiltret så använde jag:

• 2:a ordningens Linkwitz-Riley högpass för diskanten med en 3.3 uF konding + 1.0 mH spole.
  • 1:a ordningens Butterworth lågpass för bas/mellanregister med en 0.4 mH spole.

Diskanten är även dämpad cirka 2 dB med ett par 30 ohm + 1.5 ohm motstånd.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2018-01-23 07:02

Smakfullt renoverat, de blev ju riktigt snygga!
Tack för att du delade med dig av bygget! :)

Återgå till DIY-forum