Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT300 WG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav PerStromgren » 2018-01-19 10:19

Johannes skrev:http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Hitta detta online beräknings program


Jag föreslår att du använder det programmet som en utgångspunkt för ditt filter. Men tyvärr tillkommer det genast åtminstone två komplexiteter.

1. Högtalarelement har inte konstant impedans, vilket programmet inte tar hänsyn till.
2. Högtalarelementet (i lådan) har inte rak tonkurva, vilket ditt filter inte vet något om, så det måste du!

Du behöver också ta hänsyn till hur högtalarelement distar; dvs du behöver dela brant om du delar nära vad elementet fixar, men kan dela mindre brant om inte elemetet distar eller beter sig på annat sätt konstigt.

Vem sa' att högtalarkosntruktion skulle vara enkelt?

Men låt inte nedslå dig, bygg ett så kallad "skolboksfilter" (alltså den typ som ditt webbprogram beräknar) och mät och lyssna!

PS. Jag sitter själv på läktaren när de kunniga debatterar, men här kunde jag kanske göra en liten pytte-insats...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-19 12:06

Johannes skrev:Grymt. Den listan har jag sett förr.

Så om jag serie kopplar 2 infinity 4ohms basar så får jag 8ohm det innebär en spole på 9mh och en konding på 57uf

Om jag vill ha 12db/Oct och 200hz


En luftlindad spole på 9mH med 1.4mm tråd kostar 540kr/st på HifiKit. Blir dyrt om man bara ska testa lite.. :)

Har du simulerat något på lådstorlekarna?

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-19 13:26

Ja det är sant . Kan man inte göra konjugat länkar

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Perfector » 2018-01-19 13:29

Johannes skrev:Ja det är sant . Kan man inte göra konjugat länkar

Jodå, enligt listan.
Dom kondingarna behöver inte vara värsta sorten heller.
Dom ser du högst upp till höger i listan bredvid 6dB-filterschema
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-19 13:52

Johannes skrev:Ja det är sant . Kan man inte göra konjugat länkar


Konjugatlänkar är till för att jämna ut impedansen på en högtalare, det medför dock att impedansen blir LÄGRE än där den är som lägst utan konjugaten. Att ha en "ojämn" impedanskurva (t.ex den impedanstopp man har vid en högtalares resonansfrekvenser) är nästan uteslutande ett problem som drabbar rörförstärkare. Lägre impedans kräver mer ström från din förstärkare och är på så vis lite av en nackdel.

Har du grejjer för att mäta tonkurva eller impedans?

Om du kan få till lite mätningar så kan du nog få mycket hjälp här.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-19 19:18

Jag har mät utrustning. Kan mäta det .

Men jag har dålig kunskap på hur man använder det .

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-19 19:22

Men igentligen kommer filtret fungera dåligt där impedans kurvan viker av


När man räknar på filtret vad bör man ange för ohm?

Bör man dela innan. Impedans. Kurvan avviker?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Perfector » 2018-01-19 19:45

Johannes skrev:Men igentligen kommer filtret fungera dåligt där impedans kurvan viker av


När man räknar på filtret vad bör man ange för ohm?

Bör man dela innan. Impedans. Kurvan avviker?

Du kan använda listan och därefter konjugatlänken för att binda filtret till delningen.
Då får förstärkaren en last som stämmer väl med den last man mätte med på fabriken, ett högeffektmotstånd på 4 eller 8 Ohm.
Sedan kan elementen ha sitt e get impedansförlopp.
Om impedanskurvan ligger på rätt ställe vid delning utan några länkar så är det ju redan gjort sas.
Länken drar ner högre impedanser till värdena i länken och kanske inte behövs om impedansen redan är där den ska ligga.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-19 20:29

Johannes skrev:Jag har mät utrustning. Kan mäta det .


Vad har du för utrustning mer exakt, har du en mätmikrofon och möjlighet att mäta impedans?

Johannes skrev:Men jag har dålig kunskap på hur man använder det .


Det fina med att inte kunna saker är att man kan lära sig!

Om du är nyfiken och har ett engagemang att lära dig så kommer folk på faktiskt vara hjälpsamma.


Johannes skrev:Men igentligen kommer filtret fungera dåligt där impedans kurvan viker av

Johannes skrev:Bör man dela innan. Impedans. Kurvan avviker?


Tror inte jag förstår hur du menar, hur menar du med att impedanskurvan avviker?

En impedanskurva visar ju resistansen på Y-axeln och frekvens på X-axeln och så är det för att ett element eller en högtalare helt enkelt har olika resistans vid olika frekvenser. Att grafen har en puckel t.ex. behöver inte betyda att de är något som är fel.

Vid en låg impedans måste förstärkaren som driver högtalaren ge ut mer ström (mer effekt) och vid en hög impedans mindre ström. Tänk att en låg impedans är en uppförsbacke och en bil behöver då använda fler av sina hästkrafter för att komma upp.

Johannes skrev:När man räknar på filtret vad bör man ange för ohm?


Ohm på elementen/högtalaren gissar jag att du menar. Ja, eftersom en högtalare har olika ohm för olika frekvenser så bör man i ett filtersimuleringsprogram ge programmet en impedansmätning. Det kan man mäta upp med ett antal olika program, mätningen ger dig en textfil som har en lista på "alla frekvenser" och vilka resistanser respektive frekvens hade.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-20 11:37

Okej det låter bra .


Tanken med detta projekt att modda/göra om använda element på hyllan och få till nåt kul bra med små resurser.

Det är lite kul att ezpementera och lyssna testa m.m bygg a

Har rew program med mät mic och multimeter.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav PerStromgren » 2018-01-20 12:02

Cortado skrev:En impedanskurva visar ju resistansen på Y-axeln och frekvens på X-axeln och så är det för att ett element eller en högtalare helt enkelt har olika resistans vid olika frekvenser. Att grafen har en puckel t.ex. behöver inte betyda att de är något som är fel.


Tillåt mig att korrigera ordvalet här. Du menar "impedansen" här ovan. I resten av texten använder du rätt ord, så det var nog ett skrivfel, bara.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-20 12:29

PerStromgren skrev:
Cortado skrev:En impedanskurva visar ju resistansen på Y-axeln och frekvens på X-axeln och så är det för att ett element eller en högtalare helt enkelt har olika resistans vid olika frekvenser. Att grafen har en puckel t.ex. behöver inte betyda att de är något som är fel.


Tillåt mig att korrigera ordvalet här. Du menar "impedansen" här ovan. I resten av texten använder du rätt ord, så det var nog ett skrivfel, bara.


Kan hända! :)

Jag hade nog någon förenklingstanke där med att förklara att impedanskurvan bara illustrerar vilken "resistans" de olika frekvenserna möter när de passerar högtalaren/elementet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-20 12:37

Johannes skrev:Tanken med detta projekt att modda/göra om använda element på hyllan och få till nåt kul bra med små resurser.


Det behöver inte gå åt stora resurser i form av pengar och sånt, räkna med att tid är den största resursen du lägger.


Johannes skrev:Har rew program med mät mic och multimeter.


Ok, det är en riktigt bra början. Med REW kan man ju mäta impedans och få ut ZMA-filer som du sedan kan använda i t.ex. XSim. För att mäta impedans måste du löda ihop en liten grunka som du använder för att koppla ett element till datorn.

REW har en guide på hur man gör här:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ement.html

KÖR! :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-20 19:50

Jag var på Kjelle idag, köpte mig en multimeter och lite kontakter för att löda ihop en såndär impedansgrunka, dels för att se hur svårt det var och för att kunna föregå med gott exempel. Väl hemkommen så har lödtennet verkligen gömt sig bra. Så jag får be att återkomma när jag köpt lödtenn också.

Än så länge så köpte jag ett par banankontakter, lämpliga phono-proppar. Sladd och motstånd har jag sen tidigare. När jag lött ihop det där så tänkte jag att jag monterar det i en kort bit VP-rör och fyller det med smältlim. Får jag bara ihop det så kommer det bilder.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-21 09:54

Har köpt material m.m
Men det är några saker som förbryllar mej.


1. Det behövs 700watt för att "maxa" högtalaren?

2. Känsligheten. 92db på vifa säger lsp CAD 89.2 på infinity
Har fått lära mej att man vinner ca 3db när man har dubbla element enligt troels gravesend pratar han om 95db och sen ser man att den diskanten han använder har 91 dB??

3.sen detta med impidansen med många element. Vifa är på 8ohm diskanten som troels gravesen använder seas 27tffc är på 6ohm infinity basarna är på 4ohm och måste serie kopplas men vad kommer totalen bli om man kör ett passivt system?

4. Delningfrekvenser ? Vad rekommenderar man på 12tummare? Max 400hz säger infinity men bör man ta hänsyn till impidansen kruvor. Dom man ser när man simulerar i lsp CAD tex ..?

5. Designen. Jag bör använda samma baffel bredd som troels gravesen så högtalarna bör ha smal överdel och större underdel som enligt bild. Måste få ihop detta på nåt snyggt sätt . Har tagit hem 26mm mdf skivor ..

6. Kan jag mäta högtalarna med min Mic och program inomhus? Tex i ett rum ? Vad bör jag tänka på

7. Driving . Tror att högtalaren kommer vara för effekkrävande så det kanske är en bra idé att köra på aktiv Delning och drivning iaf möjlighet till det. Men hur hittar jag rätt fas med vifa ? Då behöver jag heller inte använda ev 2st infinity basar iomed jag inte är beroende att matcha Känsligheten med vifa men med 1 bas per låda så blir det kanske omöjligt att pröva passivt nångång .
Men vilken förstärkare klarar trycka ut sej över 700watt i 8ohm per kanal ???

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28081
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav PerStromgren » 2018-01-21 10:16

Hm...

Du har skaffat dig gott om bekymmer om du tänker designa fritt, utan att ha litet baskunskaper. Men det är ju en glädje också, förstås.

Jag hatar att behöva säga det, men en bok i ämnet hade nog varit en bra idé, trots allt. Det skulle bespara dig en massa misstag. Jag rekommenderar Vance Dickason, som finns på Hifikit: http://www.hifikit.se/tillbehor/littera ... n-cookbook

Den innehåller svaren på de frågor som typiskt uppstår vid sådana här projekt.

Beträffande första punkten, var har du fått uppgiften 700W ifrån?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-21 10:28

Har nog en del baskunskaper mer inser att hur mer man lär sej hur mer inser man hur lite man vet

Har byggt mina högtalare själv i alla år från jag var 13år men har valt snälla element med lätta filter .

Min första patrull stötte jag på när jag valde seas L18 med hemska uppbrytningar och dumheter för sej . Det var då jag fann detta forum och insåg hur mkt kunskap det finns här .

Hursomhelst så är effekten simulerad i lsp cad . Ger en finger visning bara . Men vid 700watt så går 2 infinity i botten vid 30hz xmax 13mm talspole längd lindring 34mm

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-21 10:36

Min lillebror har dessa infinity ref 1260w 4st 2 st i varje låda på 165liter avstämning 22hz med rejäl slitsport .

Han driver detta med ett pa slutsteg på 3000watt. Och det är fruktansvärt vad dom basarna klarar att ge ljudtryck och faktiskt välljudande. Låter hållna och tighta med rejält djup . Dom gräver till 20hz minus 3db .

Men dom kräver ofantligt mkt effekt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Perfector » 2018-01-21 11:05

Johannes skrev:Har nog en del baskunskaper mer inser att hur mer man lär sej hur mer inser man hur lite man vet

Har byggt mina högtalare själv i alla år från jag var 13år men har valt snälla element med lätta filter .

Min första patrull stötte jag på när jag valde seas L18 med hemska uppbrytningar och dumheter för sej . Det var då jag fann detta forum och insåg hur mkt kunskap det finns här .

Hursomhelst så är effekten simulerad i lsp cad . Ger en finger visning bara . Men vid 700watt så går 2 infinity i botten vid 30hz xmax 13mm talspole längd lindring 34mm

Jag är på din sida i 180 :-)
Att bygga efter eget huvud är att lära sig.
Om man bara bygger efter vad andra redan byggt är man möjligen en snickare, men att skapa av eget huvud gör att man kan hitta vägar att gå som ingen annan har gjort.
Alla som refereras till idag har ju en gång varit noviser.
Vem vet, du kanske blir nästa konstruktör man kommer att tala varmt om.
Jag byggde i 25 år efter eget huvud så jag vet att det är lärorikt och trivsamt att bygga efter egen fason.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-21 13:51

Ska försöka avförbrylla dig med några svar! :)

Johannes skrev:Har köpt material m.m


Oj, nu går det snabbt.. heh.

Johannes skrev:1. Det behövs 700watt för att "maxa" högtalaren?


Det känns lite som en konstig fråga eller ett konstigt uttalande om det var ett sådant. Skulle nog behöva få se eller förstå hur man kommit fram till det där. Det finns ju en hel del faktorer som bestämmer hur mycket effekt som behövs för att maxa en högtalare och dessutom behöver en högtalare olika mycket effekt vid olika frekvenser för att nå ett max för den frekvensen.

Johannes skrev:2. Känsligheten. 92db på vifa säger lsp CAD 89.2 på infinity
Har fått lära mej att man vinner ca 3db när man har dubbla element enligt troels gravesend pratar han om 95db och sen ser man att den diskanten han använder har 91 dB??


Tycker att du struntar i känslighetsspecs, du kommer inte behöva veta vad den absoluta känsligheten är när du sen håller på med delningsfiltret. När du mäter högtalarens tonkurva så kommer du se hur mycket du behöver sänka t.ex. diskantnivån för att den ska vara jämn med mellanregistret osv.

Johannes skrev:3.sen detta med impidansen med många element. Vifa är på 8ohm diskanten som troels gravesen använder seas 27tffc är på 6ohm infinity basarna är på 4ohm och måste serie kopplas men vad kommer totalen bli om man kör ett passivt system?


Tycker du struntar i detta också, tills du kommer längre. Det som spelar roll är ju hur den totala impedansen blir med filtret du gör, eventuella problem med olika impedanser löser du när du håller på med filtret. För detta behöver du ju kunna få fram en såndär impedanskurva.

Johannes skrev:4. Delningfrekvenser ? Vad rekommenderar man på 12tummare? Max 400hz säger infinity men bör man ta hänsyn till impidansen kruvor. Dom man ser när man simulerar i lsp CAD tex ..?


Det där är inte en så lätt fråga. Man får ta hänsyn till en hel del olika aspekter, men t.ex hur elementen beter sig vid olika frekvenser, distorsion och spridning. Tycker du mäter grejjerna själv och tar ett eget beslut på var du vill dela dem. När du har mätningar att presentera så finns det säkert hjälp här men beslutet äger du. :)

Johannes skrev:5. Designen. Jag bör använda samma baffel bredd som troels gravesen så högtalarna bör ha smal överdel och större underdel som enligt bild. Måste få ihop detta på nåt snyggt sätt . Har tagit hem 26mm mdf skivor ..


Gissningsvis ska du dela tolvorrna så lågt att det inte spelar någon roll om de sitter på framsidan eller någon annan sida.

Johannes skrev:6. Kan jag mäta högtalarna med min Mic och program inomhus? Tex i ett rum ? Vad bör jag tänka på


Ja, det kan du. Det du behöver tänka på är att försöka rigga upp det för att undvika tidiga reflexer, dvs, långt ifrån golv, tak, väggar och andra möjliga reflekterande ytor. Ha micken närmare högtalaren än gångvägen som blir från högtalaren till närmsta reflekterande yta till micken, då kan du gatea bort reflexerna. Avståndet bör ändå vara en meter eller så.

Johannes skrev:7. Driving . Tror att högtalaren kommer vara för effekkrävande så det kanske är en bra idé att köra på aktiv Delning och drivning iaf möjlighet till det. Men hur hittar jag rätt fas med vifa ? Då behöver jag heller inte använda ev 2st infinity basar iomed jag inte är beroende att matcha Känsligheten med vifa men med 1 bas per låda så blir det kanske omöjligt att pröva passivt nångång .
Men vilken förstärkare klarar trycka ut sej över 700watt i 8ohm per kanal ???


Effektkraven kommer nog att uppenbara sig mer när du kommit längre. Tycker du börjar med att få ihop en testlåda för det övre registret först, så du kan komma igång med mätningar. Vem vet, ditt projekt kanske får en helt annan riktning när du mätt lite och kommit fram till saker. :)


Nu ska jag börja ta mig till Kjell så jag kan få ihop impedansmätningsgrunkan.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-22 22:44

Låter vettigt. Tack för era svar och hjälp. Jag håller på designar nåt som ser hyfsat ut och är lättbyggt . Men det är svårt att få ihop det. Återkommer med ritningar när jag känner mej nöjd

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-22 23:07

Jag skall försöka härma denna
Bilagor
Screenshot_20180122-220513.png
Screenshot_20180122-220513.png (355.71 KiB) Visad 3063 gånger

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-22 23:08

Intressant se invändigt
Maffiga filter
Bilagor
Screenshot_20180122-220625.png
Screenshot_20180122-220625.png (405.79 KiB) Visad 3063 gånger

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-22 23:28

Kommer bli ett helvete att räkna ut volymen bara

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-23 00:39

Johannes skrev:Kommer bli ett helvete att räkna ut volymen bara


Tycker du börjar med att göra testlådor för att få kläm på hur elementen beter sig, det ska alltså inte vara någon snyggt och så - bara för att mäta och testa grejjer. Man vet aldrig vad det leder till. Du vill inte bygga en ambitiös låda och sen upptäcka att det inte var bra.


Johannes skrev:Hittar tyvärr ingen data på just mina element c17 wh 27 08


Med nämnd impedansjigg som jag tjatat om så kan du mäta upp parametrarna på elementet, för att göra en fullständig mätning så behöver du få vikta konen med en känd vikt eller montera elementet i en liten sluten låda med känd volym för att kunna mäta Vas. Typ, säg 10L.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 15:22

Lådan är väl det jag iaf kan bygga . Och måste bygga för testa . Kan göra den lite större för att kunna göra små ändringar .

Men elementen passar i viss lådan storlek m.m och jag har hört dom separat och tycker det är intressant. Däremot är det filter biten för basarna som är problemet

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 15:25

Kan nämna att jag är snickare och utbildad båtbyggare samt möbelsnickare i grunden . Har många roliga maskiner:) så lådan är det lätta har redan löst hur jag skall konstruera för att härma canton på lätt vis .

Men det är att räkna ut exakt lådvolym som.blir lite segt .men jag får försöka hitta nåt bra medel

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 15:43

Det verkar som basarna är delade 180hz uppåt.
Bilagor
Screenshot_20180123-143401.png
Screenshot_20180123-143401.png (475.19 KiB) Visad 3011 gånger

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 15:47

Det verkar som det är 3.5vägs konstruktion.

Frågan är om man skulle använt 2.5 vägs filtret som är original i qln qubic och prövat mtm men där bara 1 mellanregister går upp och möter diskanten?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-23 15:48

Cantons lådvolym är väl helt ointressant om du inte har exakt samma basar? Gör som Cortado skriver, att du bygger testlåda först, med möjlighet att laborera med volym och avstämning. När du sedan har en volym som funkar, tar du tag i själva "klonandet" och bygger en liknande design (om du vill att den ska se ut som Canton).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster