Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT300 WG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 15:53

Det är 3.5vägs .
Bilagor
Screenshot_20180123-145232.png
Screenshot_20180123-145232.png (211.31 KiB) Visad 3815 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-23 17:33

En bra högtalarkonstruktion handlar om en multitud av olika saker, att prata om kapacitet känns (för mig) inte så viktigt i det här stadiet.

Det finns flera anledningar till att jag tycker du ska fokusera på att mäta upp grejjerna själv och bygga testlådor. Du kan absolut använda Cantons högtalare som inspiration men den konstruktionen kanske inte alls lämpar sig för de element du har. Tror inte att vi vet vilka egenskaper Cantons element har och varför de valt att göra som de gjort med alla detaljer, vad som är funktion och vad som är estetiska val.

En sak som sticker ut redan i första inlägget är att du ska dela två 6.5" mot en 1" dome i en mtm-konstruktion (D'Appolito nämndes också) och då är konstorlekarna och deras spridningsegenskaper viktiga saker. En domediskant är bredspridande ganska högt upp i frekvens innan spridningen börjar smalna av. Eftersom en 6.5" smalnar av mycket tidigare än domen så kan det vara en bra grej att tänka till med implementationen så man inte får en alldeles för krokig tonkurva off-axis. Ingvar skrev lite i Tangbands tråd om just MTM/D'Appolito som kan vara värd att kika på.

Boken PerStromgren tipsade om tidigare kan jag också rekommendera. Utöver det är ju faktiskt en guldgruva när det kommer till kunskap... :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-23 17:37

Som Kalejdokom skriver, vad Canton gör med sin låda är helt egalt när du inte har samma grejjer som dem. Delningsfrekvenserna ska man välja utefter de element man själv har och den lösning man jobbar med.

Gällande spridningen i föregående inlägg så skulle jag tipsa om Monacors WG-300, den verkar passa bra med många diskanter som inte är Monacor.. hehe.. (se tråden om fukdist t.ex.). Den skulle då göra att diskanten sprider snävare tidigare och skulle då passa dina 6,5" bättre - om den passar din diskant.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-23 17:38

.. är inte porten i Cantons högtalare lite i det klenaste laget?.. eller är det bara jag som tycker så? :)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 22:12

Javisst jag är med på detta.

Men detta är lite experiment verkstad
Där jag tänkte blanda redan färdiga konstruktioner.
Angånde mtm så har jag troels gravesens olika konstruktioner varav c17 II är med denna m300 som du nämner .

Så jag har lite olika val när det gäller just mellanregister diskant iomed att det finns så många färdiga konstruktioner att härma . Det som är deg jobbiga är just att få in infinity basarna i detta . Cantons delningsfrekvenser ser jag bara som ett ex mer hur dom har gjort .

Men typ 200hz har dom använt max står inte branthet m.m

Sen förvånade det mej att det var 3.5vägs rätt intressant

Då skulle man kunna använda hela qln qubic konstruktionen då den är just 2.5vägs . Men då måste jag veta vad delningsfrekvenserna är m.m

Diskanten original i mina qubic 313 heter vifa D26 -16 06

Låter helt ok

Har scanspeak d29005 93000 och 95000 hemma på hyllan med bägge är 6ohm. Med likande parametrar som troels gravesens diskant seas T27 tffc

Detta är ett billigt projekt .

Men spridning är nåt som står högt på önskelistan.

Såg att just seas Diskanten spred bättre offaxis än mina scanspeak när jag jämförde plus att den hade mer energi i toppen.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 22:16


Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 22:18

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 22:20

Anna bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-23 22:22

Johannes skrev:Detta är ett billigt projekt.

Osäker på vad du menar med det där. Det handlar kanske om att återanvända element som du redan har?
Dock vill jag flagga för att ett analogt 3,5-vägs filter med 200Hz delning mot lägsta basen inte lär bli billigt.
Jag skulle nog tittat på en lösning med aktiv delning/drivning av lägsta basen. Det blir inte heller billigare, men förmodligen (mycket) lättare att integrera basen med topparna och bättre möjlighet att optimera basregistret, utan dyra och oflexibla analoga filter.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 22:40

Ja det lutar åt det. Till börja med iaf.

Och för att jag inte kommer ha råd att driva en sån här stor högtalare med en hifi förstärkare .

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-23 22:45

Billigt och billigt jag har har mkt grejer på hyllan hemma . Element och minidsp spolar kondingar motstånd m.m
Har lite olika pa slutsteg lab 1000 mx2400 m.m

Har även större Nad steg men det som ev kandidat men jag vet inte.

Detta är svårt . Har all respekt för detta . Därför jag inte ger mej på att konstruera just det viktiga mellan och diskant

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-24 00:06

Johannes skrev:Javisst jag är med på detta.

Men detta är lite experiment verkstad
Där jag tänkte blanda redan färdiga konstruktioner.
Angånde mtm så har jag troels gravesens olika konstruktioner varav c17 II är med denna m300 som du nämner .

Så jag har lite olika val när det gäller just mellanregister diskant iomed att det finns så många färdiga konstruktioner att härma . Det som är deg jobbiga är just att få in infinity basarna i detta . Cantons delningsfrekvenser ser jag bara som ett ex mer hur dom har gjort .

Men typ 200hz har dom använt max står inte branthet m.m

Sen förvånade det mej att det var 3.5vägs rätt intressant

Då skulle man kunna använda hela qln qubic konstruktionen då den är just 2.5vägs . Men då måste jag veta vad delningsfrekvenserna är m.m

Diskanten original i mina qubic 313 heter vifa D26 -16 06

Låter helt ok

Har scanspeak d29005 93000 och 95000 hemma på hyllan med bägge är 6ohm. Med likande parametrar som troels gravesens diskant seas T27 tffc

Detta är ett billigt projekt .

Men spridning är nåt som står högt på önskelistan.

Såg att just seas Diskanten spred bättre offaxis än mina scanspeak när jag jämförde plus att den hade mer energi i toppen.


Ser inte direkt tydliga tecken på att du faktiskt läser det andra skriver i tråden. Kanske är förslagen tråkiga, trista och jobbiga att göra. Experimentverkstad är ingen som sagt något emot, tvärtom snarare. Att ta reda på hur dina element beter sig för att veta var de ska delas t.ex. är ett experiment som jag ser stora vinster i.

Tycker att du gör en egen högtalare utefter de element du tänker använda och ta en sak i taget, oroa dig inte för basarna och delningar än - det kommer SEN. Det betyder också att du bör glömma vad Canton gjort, vad Troels gjort, var de delat och hur och fokusera på vad du ska göra. Du har inte samma element och då är det inte samma konstruktion. Gör du så så är jag helt övertygad att du kommer lära dig massar och bli mer nöjd med högtalaren. Förstå problemen och lös dem. :)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-24 07:53

Ett tag var jag inne på använda mina förra dynadio emit m30 som i detta projekt. Men jag tyckte inte dom lät riktigt bra .


Sen har jag sneglat 9lahe eller vad den heter. En konstruktion av kraniet här på forumet. Den har bra element lite små för min smak men lär vara optimerad i filter och allt .

Sen har jag även tänkt min egna dig stativare med seas prestige element L18 m.m.

Men sen kom jag över dessa qln qubic 313
2.5vägs konstruktion med dubbla 6.5tummare fina vifa element som många lovordar . C17 wh kanske inte samma som P17 men troligen inte långtifrån
Och med dessa element har jag framför mej 3olika konstruktioner från troels gravesen som man kan härma .

Och även qln qubic 313 såklart original. Bara mindre låda och kanske ett filter som hindrar djup bas

Jag har inte tänkt klart.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-24 07:56

Mm ok . Grejen är att jag redan har lyssnat på allt detta ihop redan .

Qln qubic 313 delade med minidsp basarna ihop fast i separata lådor .

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-24 07:58

Qln qubic 313 är redan test lådor tex


Och gör basarna finns dom oxå 2st i varje något större låda ifs men samma avstämning

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-24 08:05

Känns onödigt att bygga test lådor igen ?


Och jag tänker mej en aktiv lösning på basarna

Jag har minst 4olika konstruktioner med 4 av dessa vifa c17wh att testa mellan för hitta bästa lösningen som jag gillar . Varav original qubic313 är en av dom. Men jag tycker dom är lite tråkiga . Men ska lyssna på dom i det stora rummet uppe med högt i tak och annan förstärkeri. I bio rummet i källaren är ju en Yamaha rx1800 som driver
Den låter sådär

Där uppe är det öppet och högt i tak 2.6m plus marantz och bad m.m att testa.

Men troels gravesen menar att c17 wh är en lyckat element med bra mellanregister egenskaper. Därför vill jag använda det . Sen att det finns många olika konstruktioner med elementen är ju kanon .

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-24 08:10

Förstår inte det här med lådan designen.

Att elementen inte helt plötsligt skulle passa?

Baffel bredden m.m är ju en viktig bit . Iomed jag lånar färdiga konstruktion så måste jag hålla mej till det ..

Och vad gäller basarna så har jag hört dom i sin låd storlek samt avstämning och det låter bra .

Så jag tycker cantons låda design tillåter på ett snyggt sätt att ha dessa olika Baffel bredder tex

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-24 08:12

Men hela projektet kan slutar i att jag lejer bort hela konstruktionen av filter och köper nya element. Är väldigt svag för sb acoustic tex där har zaph gjort en konstruktion en stor 3vägare dock med full baffel bredd så den ser sådär ut.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Cortado » 2018-01-24 18:36

Johannes skrev:Qln qubic 313 är redan test lådor tex

Eftersom din låda inte kommer se ut som QLN-lådorna så är det inte jämförbart. Innervolymen och hur lådan beter sig i de lägre registren är väl jämförbart men du ska ju ha en mindre låda som är sluten för 6,5"orna så det stämmer ju inte där heller. "Cantonfaserna" du funderar på att göra påverkar som du vet troligen blir det till det bättre men det är en stor skillnad i baffelform och hur det påverkar tonkurvan - framförallt i de högre registren. En waveguide minskar ju baffelns påverkan på "det diskanten gör".

Johannes skrev:Känns onödigt att bygga test lådor igen ?

Huruvida det är onödigt eller nödvändigt är mest upp till dig. Sedan är det en fråga om du kan bedöma det. Har du inte byggt ett flertal högtalare och har mätvana och erfarenhet så skulle jag säga att du bara kan gissa hur nödvändigt eller onödigt det är att bygga testlådor och mäta en massa.

Ett delningsfilter påverkar tonkurvan i alla riktningar likadant samtidigt. Du kan alltså inte på något sätt göra ett filter som rättar fel du har i 30 graderstonkurvan utan att möjligen sabba alla andra riktningar samtidigt. Sådana korrigeringar måste ske akustiskt - ändringar på låda/baffel, elementens placeringar etc, eller i värsta fall genom ett elementbyte. Sådant kan du inte veta innan du mätt saken.

Johannes skrev:Och jag tänker mej en aktiv lösning på basarna

Det kan vara en lösning. Om du har basarna nära de andra elementen så kan du dela högre och då kanske du inte behöver några gigantiska spolar. Så, vänta med basarna tills du vet hur "toppdelen" blir och var det blir bäst att lägga delningen.

Johannes skrev:Men troels gravesen menar att c17 wh är en lyckat element med bra mellanregister egenskaper

Mja, han tycker så och det stämmer säkert med vad han tycker är bra egenskaper i den konstruktion han gjort. Du ska ju vad jag vet inte göra exakt likadant och då fungerar det annorlunda. Tyck inte så bara för att han tycker det, menar jag.

Johannes skrev:Förstår inte det här med lådan designen.

Att elementen inte helt plötsligt skulle passa?

Ingen har sagt att elementen inte passar. Det jag försöker säga är att med ett par testlådor har du möjligheten att testa lite olika saker som sedan ger dig ett enklare jobb med delningsfilter. I en viss baffel och låda beter sig elementen på ett sätt som du anpassar filtret för. Byter man låda så behöver man justera filtret.

Där har du också ett skäl till varför tabellfilter är kassa - de tar hänsyn till varken låda/baffel eller hur elementen faktiskt är.

Johannes skrev:Baffel bredden m.m är ju en viktig bit . Iomed jag lånar färdiga konstruktion så måste jag hålla mej till det ..

Du har ju grejjer att mäta med och då du kan anpassa ditt filter efter vilken baffelform du vill.

Du kan faktiskt simulera baffelbredd i Basta!.. då kanske du kan få lite ideer. :)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-25 23:46

Så där då har jag prövat qln qubic 313 som sluten låda på 198liter drygt .

Har även testat scanspeak d2905 93000 i bef 2.5vägs filter .
Hamna hyfsat rätt i nivå men det blev spretigt.
Original vifa d26 tg 16 06 lät ändå bäst.

Men det lät bra som slutet iaf .

Och dom lådorna jag kommer ge vifa mellanregister na kommer ligga på 25-30 liter

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-25 23:46

18.5 liter skall det stå inte 198

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-25 23:49

Bild



Har biffat till lådan lite för få mer netto volym och garantera 120liter till basarna. Samt 25-30liter till vifa

Och nu även blir det slits port i bakkant

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-25 23:53

Bild


Qubic 313 lådorna under enkel test

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-25 23:56

Bild


Redigt förstärkt låda dessa gamla qln. Valde att enhet lägga en platta i en av förstärkningarna

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-25 23:58

Prövar scanspeak diskant

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:00

Bild

Under test . Prövar lite mot canton m70dc

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:03

Qln qubic 313 original 2.5 vägs filter

Vad jag förstår konstruerats av Mats Andersen på 90talet

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-26 00:04

Om du ska dela så högt som 200Hz till midbasarna behöver du inte så stor volym som 25-30 liter. Skulle tro att det räcker med mindre än 10 liter.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:08

Har lusläst troels graversens 4olika versioner med diapolito vifa c17 wh

Här är nr 4
Den är med vifa c17 wh 16 08 och monacor Dt 300 med wg300 waveguide

Tyvärr är det väldigt mkt ombyggnad och test verkstad på limmade magneter för sänka qts och höjs känslighet m.m
Tex

http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:14

Här är nr 3 . Där har troels graversen ändrat och rättat till ett fel i version 2 som upptäcktes av nån svensk.
Nånting vid 500hz nån höjning

Detta fixas till i version 3 och detta är och med mindre filter komponenter. Det är ett första ordningens filter där ljudet sägs släppa fint och fungera sömnlöst med DT300

Dt 300 är en stoor dome diskant 30mm med hög känslighet.
Tror det är det troels gravesen eftersträvar söker .

Sen är det denna wg 300 passande waveguide som skall höja ännu mer och ha lite koll på spridningen vad det nu innebär?

http://www.troelsgravesen.dk/C17_III.htm

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 4 gäster