Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT300 WG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:20

Här är första versionen med monacor diskanten DT300 och waveguide.


Men 2 versionen i det hela med just vifa c17 wh elementen

Här är det som sagt ett fel vid 500hz som uppdagades sen och fixades i version 3.

Här moddas diskanten DT 300 och all magnetiska olja tas bort samt lite annat.. detta skall göras på alla konstruktioner med denna diskant.

Sen har han använt lite olika lådor och avstämningar eller br horn liknande m.m även lite skillnader i placering på baffeln

http://www.troelsgravesen.dk/C17_II.htm

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:26

Sen har troels graversen även testat olika versioner av vifa basarna.


Vifa c17 wh 69 08
Vifa c 17 wh 16 08
M.m

Min version är vifa c17 wh 27 08

Enligt uppmätta ts parametrar så skiljer det sej knappt nånting mellan dom . Nästan mer mellan ex i samma version tex .


Jag har efter noga övervägande valt att gå på troels graversen s version 3


Dels för att den är uppdaterad och korrigerad efter version 2 som hade båt fel .

Plus att troels gravesen verkar gilla Denna version med DT 300 framför hans första version med seas 27TFFC

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:34

Det är lättare filter med 1a ordningen han pratar om bra släpp typ och en fin sömnlöshet mellan diskant och mellanregister.

Sen är jag nyfiken på. Waveguide och dess egenskaper??


Med seas 27TFFC är det 2andra ordningen och 3 ordningen och det kanske hämmar lite .

Kanske därför troels gravesen kör vidare med Annan diskant.

Sen nämner han att han kan spela högre med versionen 3 med DT 300 . Och på nåt sätt är det ändå lite viktigt iomed i min konstruktion så skall detta spela ihop med infinity referens 1260w

Basarna kommer drivas separat aktivt med pappa steg och minidsp

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:35

Pa steg inte pappa steg

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:38

Så nu har jag beställt


2st monacor DT 300

2st wg 300 waveguide för DT 300

Och filter version 3

Och lite annan skit typ kontakter m.m

Summan blev förvånande 2700kr

Så projektet blev lite dyrare än tänkt .

Kommer nog sluta i mkt mer Cash sen

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:43

Kalejdokom skrev:Om du ska dela så högt som 200Hz till midbasarna behöver du inte så stor volym som 25-30 liter. Skulle tro att det räcker med mindre än 10 liter.





Ja vet inte riktigt vad det kommer bli för delning ..kan bli mkt lägre med . Kanske 120-200hz

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 00:46

Som det ser ut enligt simuleringar så faller dom minus 3db 101 Hz sen faller dom av sej själv utan filter typ 6db eller mer .

Kan inte lägga upp simuleringen då filen är även förstora för dorumbilder.se

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 01:35

Cortado skrev:
Johannes skrev:Qln qubic 313 är redan test lådor tex

Eftersom din låda inte kommer se ut som QLN-lådorna så är det inte jämförbart. Innervolymen och hur lådan beter sig i de lägre registren är väl jämförbart men du ska ju ha en mindre låda som är sluten för 6,5"orna så det stämmer ju inte där heller. "Cantonfaserna" du funderar på att göra påverkar som du vet troligen blir det till det bättre men det är en stor skillnad i baffelform och hur det påverkar tonkurvan - framförallt i de högre registren. En waveguide minskar ju baffelns påverkan på "det diskanten gör".

Johannes skrev:Känns onödigt att bygga test lådor igen ?

Huruvida det är onödigt eller nödvändigt är mest upp till dig. Sedan är det en fråga om du kan bedöma det. Har du inte byggt ett flertal högtalare och har mätvana och erfarenhet så skulle jag säga att du bara kan gissa hur nödvändigt eller onödigt det är att bygga testlådor och mäta en massa.

Ett delningsfilter påverkar tonkurvan i alla riktningar likadant samtidigt. Du kan alltså inte på något sätt göra ett filter som rättar fel du har i 30 graderstonkurvan utan att möjligen sabba alla andra riktningar samtidigt. Sådana korrigeringar måste ske akustiskt - ändringar på låda/baffel, elementens placeringar etc, eller i värsta fall genom ett elementbyte. Sådant kan du inte veta innan du mätt saken.

Johannes skrev:Och jag tänker mej en aktiv lösning på basarna

Det kan vara en lösning. Om du har basarna nära de andra elementen så kan du dela högre och då kanske du inte behöver några gigantiska spolar. Så, vänta med basarna tills du vet hur "toppdelen" blir och var det blir bäst att lägga delningen.

Johannes skrev:Men troels gravesen menar att c17 wh är en lyckat element med bra mellanregister egenskaper

Mja, han tycker så och det stämmer säkert med vad han tycker är bra egenskaper i den konstruktion han gjort. Du ska ju vad jag vet inte göra exakt likadant och då fungerar det annorlunda. Tyck inte så bara för att han tycker det, menar jag.

Johannes skrev:Förstår inte det här med lådan designen.

Att elementen inte helt plötsligt skulle passa?

Ingen har sagt att elementen inte passar. Det jag försöker säga är att med ett par testlådor har du möjligheten att testa lite olika saker som sedan ger dig ett enklare jobb med delningsfilter. I en viss baffel och låda beter sig elementen på ett sätt som du anpassar filtret för. Byter man låda så behöver man justera filtret.

Där har du också ett skäl till varför tabellfilter är kassa - de tar hänsyn till varken låda/baffel eller hur elementen faktiskt är.

Johannes skrev:Baffel bredden m.m är ju en viktig bit . Iomed jag lånar färdiga konstruktion så måste jag hålla mej till det ..

Du har ju grejjer att mäta med och då du kan anpassa ditt filter efter vilken baffelform du vill.

Du kan faktiskt simulera baffelbredd i Basta!.. då kanske du kan få lite ideer. :)




Baffel Bredden för vifa blir exakt likadant som på troels graversen version 3 . 220mm bred även höjd där elementen blir placerade blir samma .

Det som skiljer är att under det nedersta vifa elementet så breddar baffeln med mjuk övergång till 400mm där sitter infinity basarna.

Så det är den ökade Baffel Bredden under den nedersta vifa som kan ställa till med oreda. Ev


Har test kört 2st vifa i 18liter låda och det låter bra. Diskanten och mellanregister är aningens mer framträdande men det beror nog på avsaknaden av bas från 110hz och neråt skulle man möta upp med bas där så hade nog nivån blivit samma .

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bygga stor 3vägare av qln qubic element och seas infinit

Inläggav Johannes » 2018-01-26 12:28

Prövar nu med 2 vifa i 18liter slutet med delning neråt 100hz igentligen lite onödigt eftersom dom redan nu faller av hyfsat tidigt från 100hz

Nu prövar jag överdelen eller topparna ihop med subbas
Och det låter riktigt bra . Känns befriande på nåt sätt. Att vifa elementen är avlastade och kan göra ett gott mellanregister jobb


Nu har jag ifs beställt grejer för att bygga troels gravesen diapolito lösning istället för qln original
Jag tror på troels gravesen lösning

Men låter det bättre än detta så är jag riktigt nöjd .


Tror subbar i samma låda bör vara lättare att få till mer sammanhållet


Detta kommer bli jävligt kul .

Hoppas kunna bygga snart
.material finns m.m

Snart kommer väl diskanterna från eluxon nästa vecka

Synd att man är lite ensam i tråden


Vet att ni är skeptiska . Men jag måste bara då pröva detta och att se om det går att få till.

Jag gav upp innan jag försökte ens när jag skulle modda mina canton karat m70
Det ångra jag idag .

Så jag köpte ett par igen efter sålt mina förra.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-01-27 11:56

Hur upplever ni waveguide för spridningen? Hämmar den ?

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-01-29 21:58

Hämtade ut på posten från monacor idag. DT-300 diskanter med waveguide och filter komponenter. Samt kontakter

Skall se om jag kan börja med lådorna i helgen samt löda ihop filtret

Slänger upp bilder sen

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-01-31 08:09

Jag funderar på att inte ta ut den magnetiska oljan ur diskanten som troels gravesen gör .

Vad tror ni om det . ?

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-01-31 10:20

Kanske måste starta en ny tråd
Det verkar som det dött

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Perfector » 2018-01-31 10:24

Johannes skrev:Kanske måste starta en ny tråd
Det verkar som det dött

Vi är inte vakna än :-)
Men oljan kyler ju talspolen och höjer effekttåligheten så jag skulle nog inte torka bort den i första taget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-01-31 12:34

Men enligt troels gravesen så.ska den bort ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Cortado » 2018-01-31 16:05

Johannes skrev:Men enligt troels gravesen så.ska den bort ?


Ja, hans argument verkar vara att känsligheten i de lägre områdena ökar så mycket att det gör jobbet enklare delningsfiltret. Jag är nyfiken på vad som händer med disten i det området efter man avlägsnat oljan, det har han dock inte presenterat. Celef här på forumet gjorde den där modden och det verkade inte ha gett ett önskvärt resultat. Jag hade inte gjort den där modden om jag nu satt med den diskanten.

DanNorman och jag (säkert andra också) har undersökt WG300 med andra diskanter och konstaterat att en del andra diskanter passar bättre i Monacors WG300 än deras egna DT300, om man nu är ute efter jämn tonkurva både on-axis och off-axis med få filtermodifieringar. Vi kör med Scan-Speak R2604-833000 i Fukdist och den gör sig bra i WG300, åtminstone om man frågar oss. Sen kan det såklart finnas ännu bättre alternativ som vi inte känner till.. :)

Vad jag sett så verkar Troels inte bry sig om vad högtalaren gör off-axis, dock verkar det vara viktigt med svindyra kondensatorer i delningsfiltret för att det ska låta som han vill. Bland annat detta gör att jag har en nästan automatisk skepcism för hans sätt att göra saker. Han är dock sjukt grym på snickeribiten.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-31 16:24

Wavecor har flera 30mm domediskanter, både med och utan olja. Vet dock inte om de passar till WG300.
http://www.wavecor.com/html/tweeters.html

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Cortado » 2018-01-31 17:07

Kalejdokom skrev:Wavecor har flera 30mm domediskanter, både med och utan olja. Vet dock inte om de passar till WG300.
http://www.wavecor.com/html/tweeters.html


Det som dock är rätt schysst med R2604'an är att det finns färdiga ritningar för en adapterring i Fukdisttråden. Den är lite pillig dock, vi gjorde flera versioner med olika djup där vi slutade på den som gav den bästa tonkurvan (läs jämnaste).

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-01-31 20:00

Men detta med off axisis är det hur bred sweet spot man får alltså spridningen? Eller vad gör det igentligen?

Jag kommer inte ta ut oljan . Har oxå läst den tråden du nämner och att det inte blev bra sen .

Hoppas att det inte blir alltför mycket fel med troels graversen s filter .

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Cortado » 2018-02-01 02:00

Johannes skrev:Men detta med off axisis är det hur bred sweet spot man får alltså spridningen? Eller vad gör det igentligen?


Inte helt säker på att jag hajjar frågorna eller om jag vet hur man bör svara på dem.. men gör ett försök:

Det med spridning kanske inte är så intuitivt för alla (kanske inte för mig heller faktiskt) men alla högtalarelement råkar ut för något som kallas "beaming". Vid låga frekvenser är ett element i princip rundstrålande, dvs ljudet är lika starkt åt alla riktningar. Om man ökar frekvensen, så minskar ljudets våglängd och när våglängden börjar närma sig konens/domens omkrets så blir strålningen mer och mer kolvformig. Som en stråle snarare än en sfär.

Om vi nu antar att vi mäter på ett diskantelement som har spikrak tonkurva rakt fram, då har den ju samma ljudstyrka för alla frekvenser när man mäter den on-axis (rakt framifrån) med en given ineffekt. Mäter vi den istället 30 grader från sidan (30grader off-axis) så kommer tonkurvan falla mot höga frekvenser vilket beror på att elementets strålande yta (domen på diskant t.ex) är "stor" i förhållande till våglängden och man är så att säga "utanför strålen". Ju längre från on-axis vi kommer desto lägre blir diskantnivån. Du kan nog hitta en del färgglada mätningar i Fukdisttråden och koppla ihop dem med detta.

Hur högtalaren som helhet beter sig off-axis har betydelse eftersom det ljudet också kommer till ditt öra förr eller senare efter att det studsat på golv, tak, väggar etc.

Det får vara nog för nu, dags att sova.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-02-01 10:58

Kan tänka mej att det är en stor prisskillnad på ss diskanten vs dt 300

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Cortado » 2018-02-01 11:23

Johannes skrev:Kan tänka mej att det är en stor prisskillnad på ss diskanten vs dt 300


Mjo, det kan det vara. Det finns dock diskanter som är mycket sämre än båda dem som är mycket dyrare, det kan säkert finnas billigare alternativ som är ännu bättre i WG300 än de nämnda diskanterna.

Börja med DT300, sen kan du ju alltid labba med andra diskanter i den waveguiden.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Kraniet » 2018-02-01 12:07

Det är ju en rätt so hyffsad kombo ändå

http://heissmann-acoustics.de/test_monacor_dt300_wg300/

går tydligen att modda (förbättra?)
http://heissmann-acoustics.de/tag/dt-300/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-02-01 16:43

Cortado skrev:
Johannes skrev:Men detta med off axisis är det hur bred sweet spot man får alltså spridningen? Eller vad gör det igentligen?


Inte helt säker på att jag hajjar frågorna eller om jag vet hur man bör svara på dem.. men gör ett försök:

Det med spridning kanske inte är så intuitivt för alla (kanske inte för mig heller faktiskt) men alla högtalarelement råkar ut för något som kallas "beaming". Vid låga frekvenser är ett element i princip rundstrålande, dvs ljudet är lika starkt åt alla riktningar. Om man ökar frekvensen, så minskar ljudets våglängd och när våglängden börjar närma sig konens/domens omkrets så blir strålningen mer och mer kolvformig. Som en stråle snarare än en sfär.

Om vi nu antar att vi mäter på ett diskantelement som har spikrak tonkurva rakt fram, då har den ju samma ljudstyrka för alla frekvenser när man mäter den on-axis (rakt framifrån) med en given ineffekt. Mäter vi den istället 30 grader från sidan (30grader off-axis) så kommer tonkurvan falla mot höga frekvenser vilket beror på att elementets strålande yta (domen på diskant t.ex) är "stor" i förhållande till våglängden och man är så att säga "utanför strålen". Ju längre från on-axis vi kommer desto lägre blir diskantnivån. Du kan nog hitta en del färgglada mätningar i Fukdisttråden och koppla ihop dem med detta.

Hur högtalaren som helhet beter sig off-axis har betydelse eftersom det ljudet också kommer till ditt öra förr eller senare efter att det studsat på golv, tak, väggar etc.

Det får vara nog för nu, dags att sova.





Aha okej tack så mkt. Jag älskar bred ljudbild det är mäktigt

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-02-01 16:45

Kraniet skrev:Det är ju en rätt so hyffsad kombo ändå

http://heissmann-acoustics.de/test_monacor_dt300_wg300/

går tydligen att modda (förbättra?)
http://heissmann-acoustics.de/tag/dt-300/



Är det nån som kan snabb översätta hehe

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-01 17:03

Google kan (?):
Fazit: Monacor DT-300 med Waveguide DT-300 är en bra tweeter övergripande. I synnerhet ska nivåstabilitet, hög effektivitet, låg harmonisk distorsion och det mycket likformiga strålningsbeteendet under vinklar betonas.
Downer är bristen på konsistens hos föraren.

:roll: :)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-02-01 19:38

Okej det låter bra

Vad kan tänkas påverkas på troels gravesen filter för vifa om jag sätter ett lågpass filter. Alltså ett filter så gör att vifa mellaregistrena inte går så djupt .

Dom faller ifs av sej själva rejält nu när dom sitter i liten sluten låda . Men räcker detta eller vad hade ni gjort

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-02-06 19:21

Vad kan tänkas påverka troels gravesen s filter om jag väljer att sätta ett högpassfilter så vifa inte går så djupt ?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav HenrikE » 2018-02-06 21:49

Johannes skrev:Vad kan tänkas påverka troels gravesen s filter om jag väljer att sätta ett högpassfilter så vifa inte går så djupt ?

Sätter du högpassfiltret före hela Troels filter så borde det gå bra. Alltså hela signalen ska gå genom ditt högpassfilter, inte bara den som ska till Vifan.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Stor 3 vägare INFINITY R 1260W VIFA C17WH27 MONACOR DT30

Inläggav Johannes » 2018-02-07 10:46

Aha okej . Så sätter jag den innan filtret så händer inte så mkt med hans filter.

Vad hade ni valt för delning. 6 dB/oct eller brantare? Och vid vilken frekvens?

2 st vifa i 25liters låda faller självmant med ca 6db/oct från ca 101hz minus 3db är 101hz . Så dom har redan börjat falla av där.

Tänkte delat runt 120-150hz ? Vad är brukligt ?

Mvh Johannes

Tack för svar

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster