Bygga ripol .

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

urbson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-11-30

Bygga ripol .

Inläggav urbson » 2018-01-25 01:08

RiPOL - jag har blivit nyfiken och vill testa. Gärna lyssna.

Det började med att jag skaffade en bra förstärkare (Vincent sa-237) Sedan började jag leta efter högtalare. och jag skapade en tråd under köpråd. Men utbudet är stort, och jag valde istället köpa högtalarelement. Det blev två Fostex up203 och två fe127 och två banddiskanter. Sedan tillbringade jag en hel del tid framför skärmen. Men nu har jag alltså börjat bygga..Och det blev öppen baffel.

Två stora öppna bafflar (dipoler) med var sitt UP203-element. Bafflarna är rätt stora och tunga. Väger drygt fyrtio kilo styck. Detta för att minska resonans i själva baffeln. Och jag tog till lite större storlek för att minska utsläckningen (ljudvågorna från fram- och baksida möts och släcker ut varandra).

Resultatet är ok. Dom ska stå fritt för att inte få resonanseffekter från väggarna. (särskilt hörn är dålig placering)

Så dessa låter rent - men dom kan inte ge djupbas (p.g.a. utsläckningen) - så jag har ett par högtalarlådor som jag använder basarna i.

RIPOL alltså. - har läst om dom. Och blir allt mer nyfiken. Om dom fungerar som det sägs tror jag dom passar till öppen baffel. Dom beskrivs som hopvikta öppna bafflar (dipoler). Fått namn efter sin upphovsman Axel Ridthaler.

Nu efterlyser jag någon här som har någon erfarenht av ripol? Som kan komma med lite tips. Eller om du inte har det är du välkommen med synpunkter.

Jag har settt två olika modeller. Den vanligaste är den som har två baselement som riktade rakt mot varandra i en låda med tre öppningar, W-formad. Sedan finns en modell med endast ett baselement - N-formad låda och två öppningar.

Så den första frågan är vilken modell är att föredra?
Och vilka element är lämpliga till ripolbygge?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bygga ripol .

Inläggav darkg » 2018-01-25 09:34

Inspirerad av Kalejdokoms försök med liten ripol har jag blivit lite intresserad av små W-ripoler. Vad jag har sett om lämpliga element är det inte så kinkigt faktiskt, men 1) de bör ha tillräcklig känslighet och kapacitet för att kompensera för att ripolen inte är så effektiv och 2) det har nämnts att missljud bakifrån, som annars döljs i lådan, kan vara ett aber.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygga ripol .

Inläggav paa » 2018-01-25 10:37

Det finns lite info om sådana saker här:
http://www.linkwitzlab.com
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bygga ripol .

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-25 11:45

Välkommen i klubben! :)

Ridtahler använder väl en ganska stor PA-bas i sin modell (15 tum Monacor). Har inte hört den, men här finns en del info:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ler_en.htm
http://www.lautsprechershop.de/pdf/ripol/ridtahler.pdf
http://www.lautsprechershop.de/hifi/darling_en.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/aka ... der_en.htm

Här är en variant med SLS-12:
http://jazzman-esl-page.blogspot.se/201 ... erway.html

Själv har jag använt lite "fetare" element, Peerless XLS-10 (ripoltest dyker upp på sidan 7):
viewtopic.php?f=3&t=59348

Och här är en tråd med ripol-test med lite mindre 6,5 tums basar:
viewtopic.php?f=3&t=66874

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Bygga ripol .

Inläggav nuffe » 2018-01-25 11:54

Här kommer lite trådar som kanske kan vara till hjälp.

Min egen uppsättning, följer ej Ritenthaler principer men kanske till nytta ändå,
tyvärr symns inte bilderna längre, fotohinkens nya regler....
viewtopic.php?f=3&t=53838

Sen har Kajeldokom gjort några konstruktion som är ripoler.
Den första har du säkert redan sett, men tar med den ändå.
viewtopic.php?f=3&t=66874
viewtopic.php?f=3&t=59348

Sen lite om hur man dämpar resonanser i "vikt" dipol.
viewtopic.php?t=51985

Henrik

PS Kajeldokom hann före :oops:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Bygga ripol .

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-25 12:05

:D

urbson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-11-30

Re: Bygga ripol .

Inläggav urbson » 2018-01-26 20:11

Håller med det var inspirerande med Kalejdokoms initiativ.
Har ett par sextummare, med stor magnet..
Få se vad det blir.

Missljud från baksidan, hm kan nog vara olika med ljudet från vilken sida av konen det kommer. Några RiPoler har elementen vända i samma riktning, så det blir en kon-framsida och en baksida som arbetar mot varandra. Kanske för att jämna ut olikheterna mellan konernas fram och baksidor.

Så vi är en liten klubb - Dipolarna

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bygga ripol .

Inläggav Nattlorden » 2018-01-26 21:19

urbson skrev:Håller med det var inspirerande med Kalejdokoms initiativ.
Har ett par sextummare, med stor magnet..
Få se vad det blir.

Missljud från baksidan, hm kan nog vara olika med ljudet från vilken sida av konen det kommer. Några RiPoler har elementen vända i samma riktning, så det blir en kon-framsida och en baksida som arbetar mot varandra. Kanske för att jämna ut olikheterna mellan konernas fram och baksidor.

Så vi är en liten klubb - Dipolarna


Och jag anser fortfarande att de skall byggas in i en vägg mellan två rum så det kan bli bra och stark återgivning på två olika ställen!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

urbson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2017-11-30

Re: Bygga ripol .

Inläggav urbson » 2018-01-26 22:40

Nattlorden skrev:
urbson skrev:Håller med det var inspirerande med Kalejdokoms initiativ.
Har ett par sextummare, med stor magnet..
Få se vad det blir.

Missljud från baksidan, hm kan nog vara olika med ljudet från vilken sida av konen det kommer. Några RiPoler har elementen vända i samma riktning, så det blir en kon-framsida och en baksida som arbetar mot varandra. Kanske för att jämna ut olikheterna mellan konernas fram och baksidor.

Så vi är en liten klubb - Dipolarna


Och jag anser fortfarande att de skall byggas in i en vägg mellan två rum så det kan bli bra och stark återgivning på två olika ställen!


Ja en öppen baffel är ju en bit vägg. Har du testat?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster