Sirp - Vad är det som är fel?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-02-03 17:19

Jag har inte kört Sirp programmet på säkert 4 år och nu när jag har lust att mäta lite roliga saker får jag inte mätriggen att fungera. Har ny dator och laddade ner Sirp nyligen till denna dator. Förr var det aldrig problem….
Använder: Focusrite Saffire 6 USB(2) ljudkort.
- Jag har kopplat upp mätriggen för ”frekvenssvar med referenssignal” men får inte ut något ljud till högtalaren.
- Mikrofonen fungerar – om jag ger ljud i mikrofonen när jag startar mätning fungerar Sirp som det ska.
- Har valt ”2 saffire USB2” som recording soundcard respektive playback soundcard.
- I menyn ”Measurements Settings” har jag valt Record: Right channel, play Left channel och ”use left channel as a loopback”.
- Får också ett felmeddelande från Sirp ibland: ” WaveOutOpen, The specified device is already in use wait until it is free . Och även ”Can not change nChance while owning board”.
- Alla sladdar är Ok....
Funderar på om jag tolkar ”measurement settings fel?
Alltså, vad gör jag för fel?

PS. Försökte nu också att köra RTsect . Mick funkar men inget ljud...DS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav paa » 2018-02-03 18:05

Jag kan ju inget om det där men kan det bli problem om du anslutit ljudkortet till USB3 på datorn? Kanske en USB2-utgång är mer kompatibelt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-02-03 18:13

glömde skriva..
Om jag väljer "Speakers....." som uppspelningsenhet får jag ut svepet i datorns högtalare, alltså som det ska vara.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav darkg » 2018-02-03 18:15

Har du ljud i hörlursuttagen på Saffire?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav Svante » 2018-02-03 19:17

Kan det vara något annat program som lägger beslag på ljudkortet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-02-03 21:07

Tack för tipsen paa och darkg. Funkade inte...

Svante: du kanske har rätt. Jag körde "Tone" och ställde om till Saffire utgång och då fick jag inget ljud ut utan felmeddelande att det är en "device" som är upptagen "try later..."

Startat om datorn och jag har inga ljudprogram som autostartar (tror jag!). Jag har Sirp, Tone, RTSect och Abelton med några plugin men dessa program måste jag ju ladda varje gång för att köra så jag kan inte förstå varför "det hänger sig"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav Svante » 2018-02-04 09:34

Då blir följdfrågan om det finns NÅGOT program som ljudkortet funkar med. Och om det då funkar via MME, WASAPI eller ASIO. Om det bara funkar via ett program är det ju misstänkt att det är det programmet som låser, alternativt om det bara funkar via ASIO eller WASAPI att det är några sådana inställningar som gör att ljudkortet inte är tillgängligt för MME (som mina program använder).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-02-21 14:11

Är det någon vänlig skäl som kör Windows 10 och får det att fungera med SIRP, extern ljudkort med mick och högtalare? Koppling enligt manual "Frequency response using a reference channel"

Efter att ha låtit en "datanörd" ( d v s en sådan där som är 27år och sitter på IT support hos en IT leverantör!) böka med min PC i över 1,5 timme har jag inte kommit längre med mitt problem än tidigare. Se problembild i tidigare inlägg.

Han ominstallerade och gick igenom allt igen, körde också i Windows 8 kompatabilitets läge (eller vad det nu heter), mm och konstaterade kallt att han kunde inte förstå annat än att Windows skapar problemen.

Det går inte att hitta något annat som "låser" in/uppspelningsenheterna.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav Cortado » 2018-02-21 15:26

Kan du testa ett annat ljudkort som ansluts med USB, som inte är ett Focusrite?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-02-21 15:30

har inget annat... kanske kan låna

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav Cortado » 2018-02-21 20:12

jansch skrev:har inget annat... kanske kan låna


Vars finns du?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav paa » 2018-02-21 20:36

Cortado skrev:
jansch skrev:har inget annat... kanske kan låna


Vars finns du?


Tog mindre än en minut att hitta med forumets eminenta sökfunktion! :)
Kanske går att fråga Perfektor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-02-21 20:58

Paa - Precis! Jag bor i Trosa numera

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sirp - Vad är det som är fel?

Inläggav jansch » 2018-03-02 18:59

Jag ruttnade på att leta efter felet. Gick och köpte ett nytt Focusrite Scarlett 2i4.

Allt funkar som det ska nu......

Dags att göra lite förberedande mätningar, rigga mätobjekt (?), löda lite specialkablar och planera för lite kul mätningar. Kommer att redovisas i separat tråd med början om en dryg vecka förhoppningsvis. Och, just det - får inte glömma att köpa kontaktlim!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster