BK Precision transistorprovare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

BK Precision transistorprovare

Inläggav Lasse- » 2018-02-14 20:02

Hej jag har en BK Precision 510 transistor provare och kan man testa transistorer med den direkt i kretsen eller ?
Måste man löda bort dom ifrån kortet ?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.16 MiB) Visad 541 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: BK Precision transistorprovare

Inläggav darkg » 2018-02-14 20:47

Det ska gå att testa in circuit.
Don’t just do something, sit there.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: BK Precision transistorprovare

Inläggav Lasse- » 2018-02-14 21:00

Hej och tack för svar då ska jag testa direkt i kretsen förstärkaren Det är subwooferförstärkaren NHT MA1 som
Jag köpte som ett reparations objekt som jag tänkte felsöka det är väll inte sådär jätte mycket transistorer
I den men det är några schema finns på NHT hemsida men ritningen är dålig med svårt att läsa vad det är för
Transistorer småsignal som sitter där så det är skjönt att slippa rota runt för mycket i apparaten .

Med tur så kanske det är bara slut trissorna som är dåliga .


D 1047 och B 817 står det på sluttransistorerna ska inte det vara 2 SD 1047 och 2 SB 817 japanska transistorer tror jag
Bilagor
image.jpg
Lustigt nog är förstärkaren lika bred som högtalarlådan
image.jpg (1.14 MiB) Visad 508 gånger
image.jpg
image.jpg (1.35 MiB) Visad 509 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: BK Precision transistorprovare

Inläggav Lasse- » 2018-02-15 19:38

Fick så konstiga värden med transistorprovaren på lysdioderna när jag mätte direkt på sluttrissorma på kortet så jag
Bestämde mig för att klippa bort dom för jag tänkte att det var fel på dom enligt lysdioderna för npn och pnp
När båda lyste på samma gång .

Men när jag mätte en transistor åt gången borttagen ur kretsen så var det inget fel på dom en är npn och en är pnp

Men nu är benen lite för korta på transistorerna men det finns sådana här på EBay.

Han som jag köpte sub förstärkaren av sa att den hade något ljud för sig när man spelade
Men jag får väll återställa den och testa med Marquant basen i högtalarlådan och höra
Hur det går.


Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: BK Precision transistorprovare

Inläggav Lasse- » 2018-02-23 22:41

Hej nu är förstärkaren ihopskruvad utan locket på . Eftersom sluttransistorerna var hela och jag inte känner till
Hur biasen tomgångsströmmen ska stå och hur stor den ska vara så förlängde jag benen på transistorerna med
Plastisolerad enkelledare som jag skalade av med en sidavbittare och virade runt benen på transistorerna
Och lödde tillbaka dom.

Nu tänkte jag mjukstarta förstärkaren med en variac och ström mätning för att kolla oom det finns någon
onormal strömförbrukning pga kortis någonstanns eller som man kommer på innan man kör med full nätspänning och man
Inte hinner med innan det säger pang i bygget
Det gäller bara att sätta fas och nolla på rätt sida på variacen annars så får man full spänning ut fast
ratten står på noll.

Lasse-


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster