Genom Partsexpress gruppköpet kom jag på iden att bygga en baslåda som förhoppningsvis ska klara av att hantera mitt ca 60m^2 stora vardagsrum.
WinISD laddades ner och mitt val föll på Dayton Titanic mkIII 15" tillsammans med ett 250W slutsteg. Efter inmatning av parametrar så valde jag en portat låda på cirka 120liter avstämd till 19Hz.
Värdena jag får fram kan inte stämma.
Enligt WinISD ska jag med dessa inmatade värdena få otroliga 105dB@20Hz i fri rymd, en groupdelay på 35ms@11Hz (med 16mz@20Hz), ett konutslag under Xmax ner till 13Hz samt en lufthastighet i porten på maximala 27m/s@12Hz.
Jämför man dessa siffrorna med tillexempel vad folket på avtalk mätte upp Velodyne DD18:
SPL:95dB@20Hz
Groupdelay:60ms@15Hz
Xmax är begränsat till 15mm vill jag minnas och naturligtvis ingen lufthastighet i porten.
( http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php ... 1119868545 )
Enligt dessa siffrorna bör min framtida låda köra över DD18 på ett antal parametrar och detta till ett pris under 4000Kr. (Parametrisk EQ ej inräknad men adderas vid behov)
Räknar WinISD fel, eller har jag missat någon väsentlig detalj? Kommer de uppmätta resultaten av min baslåda att skilja sig så pass mycket från de simulerade värdena?
Kan någon forummedlem som "varit med förr" kasta lite ljus över problemet?
P.s Jag kan skicka projektfilen till WinISD via PM om någon vill ta en titt D.s
(Ompostat från hififorum)