Förslag på enkla DIY-slutsteg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

Förslag på enkla DIY-slutsteg?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-05 19:22

Nu när min CA-600 är uppe och snurrar igen så sitter jag och funderar på kommande projekt. Näst på tur står ett par tvåvägshögtalare som skall delas lågt. På sikt tänkte jag driva dessa med fyra slutsteg via en miniDSP. Antingen köper jag ett par begagnade slutsteg (jag är lite svag för vintage hifi) eller så bygger jag något eget. Jag har sneglat lite åt Gainclone/chipamp och halvfärdiga klass D-kort från ebay men jag vet inte vad som är värt att köpa. Kina-kort verkar ofta vara tveksamt märkta och dokumenterade och jag skulle inte våga köpa något kit med komponenter eftersom det mesta verkar vara tveksamma kopior. Några vettiga PCB och sen köpa komponenterna själv från exempelvis Digi-Key skulle kännas bättre men jag har ingen erfarenhet av denna typ av DIY-förstärkare. Jag vet att det finns massor med erfarenhet här på forumet och jag har sökt igenom gamla trådar men är fortfarande osäker på vad som skulle kunna vara ett vettigt första projekt.

Vad jag skall driva är två 5-tums bredbandare (90 dB 1W/1m) och två 8-tums basar (86.8 dB 2.83V/1m), impedansen för båda paren är 8 ohm. Jag är inte ute efter bästa möjliga ljudkvalitet eller en massa uteffekt (idag klarar jag mig bra med 2x35W för bredbandarna och 2x80W för basarna). Vad jag snarare är ute efter är en bra kombination av komplexitet, pris och ljudkvalitet. Det vill säga så enkel som möjligt, gärna billig och med erkänt bra ljud. Så har ni några förslag på kostnadseffektiva DIY slutsteg som inte är så krävande att bygga själv (det måste inte vara chipamp eller klass D)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Re: Förslag på enkla DIY-slutsteg?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-05 21:27

Förslag: kolla in neurochrome
Häpp!

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-03-05 22:02

WhereNextColumbus skrev:Förslag: kolla in neurochrome

Jag har faktiskt tittat på deras produkter, jag var bra sugen på deras LM3886 Done Right. Även Modulus-86 lockar men det drar snabbt iväg i pris för fyra kanaler. Fyra förstärkarkort + fyra Power-86 landar på cirka $500 för bara korten. Sen tillkommer frakt, komponenter, ringtrafos och lådor. För de pengarna får jag ganska mycket begagnad hifi. Men tack för tipset, deras produkter är helt klart intressanta.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-03-05 22:28

Jag sökte här på forumet men fick ingen träff på PeeCeeBee, är det någon här som byggt en PeeCeeBee-förstärkare?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-05 22:52

Circuitbasics har en tutorial på lm3886, verkar rätt vettig. Kolla den, så om du inte kunde sedan tidigare så kan du passa på att ladda ned typ eagle och lära dig cadda pcb. Det är kul! Finns tutorials online. JLCPCB (Kina) tillverkar mindre mängd för löjliga priser och ska hålla god kvalitet. Sorry för länkbrist, men skriver på tel. och det ställer alltid till det.
Häpp!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-03-06 01:25

First Watt F5 ger 25 W i full och äkta klass A.
Till basen får du ta nåt annat, men tänk på att skillnaden mellan 25 och 50 W kopplat till högtalare är på sin höjd 3 dB. På sin höjd.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-03-06 07:36

WhereNextColumbus skrev:Circuitbasics har en tutorial på lm3886, verkar rätt vettig. Kolla den, så om du inte kunde sedan tidigare så kan du passa på att ladda ned typ eagle och lära dig cadda pcb. Det är kul! Finns tutorials online. JLCPCB (Kina) tillverkar mindre mängd för löjliga priser och ska hålla god kvalitet. Sorry för länkbrist, men skriver på tel. och det ställer alltid till det.

Jag hade faktiskt precis läst Circuitbasics artickel om förstärkaren baserad på LM3886. Är det någon här som byggt den och vet hur den låter? Suveränt dokumenterad och eftersom ritningarna till kortet finns länkade på deras sajt så behöver jag inte ens CAD:a. Synd att han inte hade dokumenterat kraftaggregatet på samma sätt...

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-03-06 07:46

AndersP skrev:First Watt F5 ger 25 W i full och äkta klass A.
Till basen får du ta nåt annat, men tänk på att skillnaden mellan 25 och 50 W kopplat till högtalare är på sin höjd 3 dB. På sin höjd.

Jag har funderat en del på klass A och det finns så mycket att välja på. Jag sneglade lite åt Amp Camp Amp som verkar vara ett kostnadseffektivt alternativ. För mer effekt så har DIYAudio Store Honey Badger, klass AB som många byggare verkar mycket nöjda med. Just nu sitter jag och plöjer igenom trådarna om PeeCeeBee. Version 4 är klart lockande. Vettiga priser och på deras facebooksida dök det just upp en prototyp till kraftaggregat med inbyggt högtalarskydd. De har även en PeeCeeBee version 4H med mer effekt.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2018-03-06 21:52

Jag byggde en liten förstärkare till datorns högtalare med LM1875, det blev bättre ljud än jag förväntade mig, det finns kretskort att köpa till den lite varstans inget jag testat dock för jag etsade mina egna kort. En fördel med de små IC förstärkarna är att frekvensgången är spikrak och disten låg och utgångsimpedansen är också låg så om du vill mäta på dina egna högtalarbyggen är dom bra som förstärkare under testerna. LM1875 ger bara 20W å andra sidan blir bygget billigt med enkel nätdel.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-03-10 07:55

Tack för era förslag. Chipamp för bredbandarna och Klass-D för basarna hade nog fungerat men jag vill ha något mer integrerat. Jag kontaktade shaan på diyAudio och han hade fyra PeeCeeBee v4-kort till salu. Han meddelade även att PeeCeeBee PSU-korten kommer i mitten av april. Sen räknade jag lite och priset drar snabbt iväg för fyra kanaler. Inte så mycket för själva förstärkarkorten som allt annat som behövs om det skall bli en komplett förstärkare. Så jag löste problemet genom att köpa en begagnad NAD 906 i stället. Om jag bryggar två av förstärkarparen så har jag 2x30W + 2x90W, precis vad jag behöver. Jag får dessutom individuell nivåreglering per kanal och NAD's Soft Clipping. Den ger dessutom stor frihet framöver om jag skall labba med aktiva delningsfilter.

NAD 906.JPG
NAD 906
NAD 906.JPG (121.19 KiB) Visad 1508 gånger

Återgå till DIY-forum