Nu när min CA-600 är uppe och snurrar igen så sitter jag och funderar på kommande projekt. Näst på tur står ett par tvåvägshögtalare som skall delas lågt. På sikt tänkte jag driva dessa med fyra slutsteg via en miniDSP. Antingen köper jag ett par begagnade slutsteg (jag är lite svag för vintage hifi) eller så bygger jag något eget. Jag har sneglat lite åt Gainclone/chipamp och halvfärdiga klass D-kort från ebay men jag vet inte vad som är värt att köpa. Kina-kort verkar ofta vara tveksamt märkta och dokumenterade och jag skulle inte våga köpa något kit med komponenter eftersom det mesta verkar vara tveksamma kopior. Några vettiga PCB och sen köpa komponenterna själv från exempelvis Digi-Key skulle kännas bättre men jag har ingen erfarenhet av denna typ av DIY-förstärkare. Jag vet att det finns massor med erfarenhet här på forumet och jag har sökt igenom gamla trådar men är fortfarande osäker på vad som skulle kunna vara ett vettigt första projekt.
Vad jag skall driva är två 5-tums bredbandare (90 dB 1W/1m) och två 8-tums basar (86.8 dB 2.83V/1m), impedansen för båda paren är 8 ohm. Jag är inte ute efter bästa möjliga ljudkvalitet eller en massa uteffekt (idag klarar jag mig bra med 2x35W för bredbandarna och 2x80W för basarna). Vad jag snarare är ute efter är en bra kombination av komplexitet, pris och ljudkvalitet. Det vill säga så enkel som möjligt, gärna billig och med erkänt bra ljud. Så har ni några förslag på kostnadseffektiva DIY slutsteg som inte är så krävande att bygga själv (det måste inte vara chipamp eller klass D)?