Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-03-15 14:11

RogerGustavsson skrev:Fast det är just sådana pucklar man ofta vill undvika... Har haft en sådan med Audio Pro basar och föredrar att vara utan den puckeln. Klart att det är lite av en smaksak, en del vill ha det fett...

Jag kan inte påstå att jag märker av den där puckeln du skriver om. Kanske har jag en rumslig dipp vid 30 Hz som motverkar ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Cortado » 2018-03-15 14:32

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast det är just sådana pucklar man ofta vill undvika... Har haft en sådan med Audio Pro basar och föredrar att vara utan den puckeln. Klart att det är lite av en smaksak, en del vill ha det fett...

Jag kan inte påstå att jag märker av den där puckeln du skriver om. Kanske har jag en rumslig dipp vid 30 Hz som motverkar ?


Vad har du för dimensioner på rummet?

Hur har du "mätt" avstämningen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-15 14:42

Det diskuteras som om någon puckel någonstans skulle bli ett faktum. Min åsikt är att det beror på många saker förutom själva högtalarna där placering av högtalare och lyssningsposition samt rummets akustiska beskaffenheter är de främsta. Det kan likaväl bli dippar också. Ett vanligt utseende på frekvensgång i basregistret liknar berg- och dalbana med väldiga knyckar. Det är lixom "standardutfallet".
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-15 15:10

Javisst är det standardutfallet. Fast det är ju inte ovanligt att lådor som är dimensionerade för en rak kurva utan rum med avrullning med -3 dB vid 30 Hz (som ovan), kan få en höjning i när de placeras i ett rum. Samtidigt finns det de som vill ha den där höjningen som en "loudnesskompensation".

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav PeterAkemark » 2018-03-15 16:05

Tangband:
Efter som du verkar vilja experimentera lite så vill jag föreslå att du bygger ett 6:e ordningens basreflexsystem. Med ett sådant kan du komma ned till ca 20 Hz med din lådans avstämning behöver också vara ca 20 Hz samt med litet konutslag.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-03-15 21:29

RogerGustavsson skrev:Javisst är det standardutfallet. Fast det är ju inte ovanligt att lådor som är dimensionerade för en rak kurva utan rum med avrullning med -3 dB vid 30 Hz (som ovan), kan få en höjning i när de placeras i ett rum. Samtidigt finns det de som vill ha den där höjningen som en "loudnesskompensation".


Jag har snabbt gjort en ändring med plussning 2 db nedåt med början vid 35 hz shelving. Jag upplever det som en förbättring gentemot helt rak inställning i dsp:n.
Med tuning vid 34 hz med 14 cm rör behövdes ingen shelving, men basen gick inte lika djupt då.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-03-16 20:13

Nu börjar det bli bra :) Gjorde några sinussvep och jag har bas som både låter och känns linjär ned till ungefär 25 Hz , trots avstämning vid 31 Hz.
Har använt Peq mellan 43-55 Hz på -2,3 db för att ta ned en rumsberoende peak samt shelving med plus några db nedanför 30 Hz.
Nöjd än så länge.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-03-23 15:49

Perfector skrev:
Kraniet skrev:
Perfector skrev:Det handlar om att belasta konen vid sin lägsta frekvens, det var ju det Tangband vill prova.


Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.

Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Då är det lämpligt att rätta sig efter det, eller köpa ett annat element som gör det man vill.
Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.


Elementet har ju,väl i praktiken ett frekvensområde som nästan alltid sammanfaller med elementets fs i fri luft ?
I Tangband w8q1071 innebär det 27 Hz enligt databladet.
Det jag tror perfektor alltså menar är att röret ska belasta elementet ned t.o.m. sin lägsta frekvens, eller ovanför den, dvs den frekvens som anges som fs för fri luft i databladet.
Enligt perfektor ges elementet absolut styrning av belastningen från baktrycket från röret vid eller ovanför sf i fri luft.

Jag tror jag förstår vad perfektor menar, men tror att han genom sina många byggen genom åren använt örat då han tunat lådorna innan mätprogrammen kom.

Jag kör just nu med shelving från 31hz och nedåt på +2.8 db. Mätte nyss alldeles vid röret och har full sula ned till ungefär 26 Hz från det. Det låter bra på lyssningsplats :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Perfector » 2018-03-23 16:31

Tangband skrev:
Perfector skrev:
Kraniet skrev:
Vad betyder det? Dess lägsta frekvens? Det beror ju på avstämningen. Den kan ju läggas var som helst.

Nej, elementet har ju ett angivet frekvensomfång från tillverkaren.
Då är det lämpligt att rätta sig efter det, eller köpa ett annat element som gör det man vill.
Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.


Elementet har ju,väl i praktiken ett frekvensområde som nästan alltid sammanfaller med elementets fs i fri luft ?
I Tangband w8q1071 innebär det 27 Hz enligt databladet.
Det jag tror perfektor alltså menar är att röret ska belasta elementet ned t.o.m. sin lägsta frekvens, eller ovanför den, dvs den frekvens som anges som fs för fri luft i databladet.
Enligt perfektor ges elementet absolut styrning av belastningen från baktrycket från röret vid eller ovanför sf i fri luft.

Jag tror jag förstår vad perfektor menar, men tror att han genom sina många byggen genom åren använt örat då han tunat lådorna innan mätprogrammen kom.

Jag kör just nu med shelving från 31hz och nedåt på +2.8 db. Mätte nyss alldeles vid röret och har full sula ned till ungefär 26 Hz från det. Det låter bra på lyssningsplats :)

Du har helt rätt, Tangband.
Förutom intoneringen, där jag använt tongenerator och sedan kollat med ögat snarare än örat.
Mätningar gjordes på HiFi-Connection i Mälarhöjden där jag finslipade principen med rörbelastningen.
Göran Kling, före detta medarbetare på HiFi-Kit Stockholm hjälpte mig med det.
Jag anser honom vara en unik förmåga som byggde de mätinstrument som då inte fanns att köpa för pengar.
Med du har ju fått det du sökte ser det ut som.
Då har jag inga tvivel om att du gjort rätt.
Hoppas du är nöjd, länge :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-03-23 17:26

Det verkar också som jag kan spela betydligt starkare, känns som jag har en massa headroom nu jämfört med de slutna lådorna. Inte blev basen bumlig heller , vilket jag befarat. Det känns som om basen kommer ut ur lådorna nu jämfört med slutna då basen var mera ” inne ” i lådan , svårt att förklara men nöjd är jag. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-04-13 18:15

Med nytt slutsteg så har jag varit tvungen att göra om vissa inställningar i filtret. Förutsättningarna känns annorlunda. Basen är knaster-torr nu med Crown xli 1500 , då t amp stegen ibland kunde ”blöta till” basen en smula allra längst ned.

Därför kommer jag att prova något lägre avstämningar än 31 Hz , har nyss köpt flänsar till rören och ska nu prova 22 cm istället för 18,5 cm.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-04-13 19:34

Kan man (möjligen ) stämma av lägre med bättre slutsteg ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-04-15 15:57

Resultatet blev : det upplevdes inte bättre med 22 cm inklusive fläns. Basen låter sämre, det känns som elementet pumpar men utan styrning/dämpning av röret. Basen blir lite odefinierad . Tillbaka till 19 cm inkl. inre fläns ( motsvarar 18,5 cm utan fläns )
Bättre ! :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav darkg » 2018-04-26 19:05

Almen skrev:
darkg skrev:
Perfector skrev:Hur ställer sig begreppet vedervärdig i sammanhanget?

;-)


Och vederbörlig, vederlag. Jag förstår mig inte på ordet (morfemet, whatever), tyvärr. SAOB-artikeln är aslång men hjälper inte.

"veder" betyder helt enkelt "mot"/"åter". Sedan är många av orden inlånade från tyskan, så egentligen är det oftast andraledet som gör det lite svårbegripligt.

Här är en liten etymologisk sammanställning från Institutet för språk och folkminnen: Vederlägga och vederhäftig

Institutet för språk och folkminnen skrev:I vederhäftig kommer häftig av tyskans haften, som bland annat kan betyda ’att prestera’. Den som är vederhäftig var ursprungligen ’en som duger som borgen’, det vill säga den som kan komma med en motprestation vid ett lån eller dylikt. Så småningom har det kommit att betyda ’den som har något att förlora’ och därifrån ’den som är betrodd’.

Vedergälla, ’besvara med bestraffning, hämnas’, ’återgälda’, kommer av lågtyskans weddergelden med samma betydelse. Ursprungligen betyder det ’ge i gengäld’, ’ge något åter’.

Vederlägga i sin tur innebär att ’lägga fram bevis mot’, alltså motbevisa.

Vedervärdig, ’vidrig, motbjudande’, kommer av lågtyskans wedderwerdich med samma betydelse; ursprungligen har det betytt ’motsatt, vänd emot’.


Tack! :idea:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav AndersP » 2018-04-27 11:10

Intonering är verkligen ett olyckligt ordval i dom här sammanhangen. I övrigt blir det spännande att få ta del i resultaten av experimenten.

Jag har stött på element med data som indikerar stor djupbaskapacitet, men som av olika skäl låtit prutt i de nedre regionerna. Ska man bygga bör man undersöka ett element mer noggrannt än med ett simuleringsprogram trots att det är bökigare.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Tangband » 2018-04-27 13:40

AndersP skrev:Intonering är verkligen ett olyckligt ordval i dom här sammanhangen. I övrigt blir det spännande att få ta del i resultaten av experimenten.

Jag har stött på element med data som indikerar stor djupbaskapacitet, men som av olika skäl låtit prutt i de nedre regionerna. Ska man bygga bör man undersöka ett element mer noggrannt än med ett simuleringsprogram trots att det är bökigare.


Håller med dig .
Har elementen tex problem med upphängningen under resonansfrekvensen i fri luft ( som Tangband w8q 1071 verkar ha enligt en del källor ) så är det inget man kan se i tillverkarens TS data. Simuleringsprogram kan ge en hint om vad som "borde" fungera men verkligheten kan se helt annorlunda ut. Därför kan man nog inte säga " såhär är det ", utan istället säga " möjligen " eller " kanske ".

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Kraniet » 2018-04-27 15:28

Öhman brukar prata om "tryckfaktor". Vet inte om jag förstår konceptet fullt ut (förmodligen inte) men det har att göra med hur bra elementet kan "driva" lådan. Dvs hur bra den kan bygga upp det tryck som behövs för en viss lådvolym. Är tryckfaktorn låg så krävs en större låda för att driva porten till samma ljudtryck.
Tryckfaktorn är lättare att få till med mindre element och en anledning till att stora element är olämpliga att använda i små lådor.

Så har jag förstått saken men jag kan ju ha missförstått helt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav AndersP » 2018-04-27 17:17

Ett sätt jag har använt för att grovsålla bort värsta böset av element är att helt enkelt svepa dom från 20 Hz och neråt med sinuston. Svantes "Tone" är kanon", men har man inte ljudkort finns ett fint svep på LTS (0-60 Hz på 60 s) Jag Mäter inte. Räcker med att lyssna. Hör man nånting så är det dåligt. Lite hörs det alltid med stora konutslag, men ni fattar grejen
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Subwoofer Tangband 8wq 1071 basreflex

Inläggav Kraniet » 2018-04-27 20:24

AndersP skrev:Ett sätt jag har använt för att grovsålla bort värsta böset av element är att helt enkelt svepa dom från 20 Hz och neråt med sinuston. Svantes "Tone" är kanon", men har man inte ljudkort finns ett fint svep på LTS (0-60 Hz på 60 s) Jag Mäter inte. Räcker med att lyssna. Hör man nånting så är det dåligt. Lite hörs det alltid med stora konutslag, men ni fattar grejen


Ja det är nog en metod att ta till. Men det beror ju lite på också om elementet ska sitta i en sluten volym eller inte. Vissa saker som hörs behöver ju inte vara ett problem när elementet väl sitter i lådan.
Ett element som är dåligt för en lådvolym och lådprincip behöver ju inte nödvändigtsvis vara dåligt i en annan applikation.

Själv har jag nog hittills kört mera på "även en blind höna.." :D
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster