Tillverkare av mönsterkort?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Talspolen » 2018-03-14 09:47

Från vilket företag beställer ni mönsterkort i mindre kvantitet? Jag hittar många tillverkare via www.pcbshopper.com och inte speciellt dyrt är det heller men vilka är pålitliga?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Triggerhappy » 2018-03-14 10:47

Det finns faktiskt några mönsterkortsfabriker kvar i Sverige.
Vill du ha närproducerat så kan detta vara ett alternativ: http://www.cogra.se

Kanske skall bekänna färg också och klargöra att jag är i pcb branchen men i andra spektrat gällande volym.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Talspolen » 2018-03-14 11:24

Tack för tipset. Ska kolla upp priser.

Från Kina får jag 5st 100x80mm 1 lagers kort för knappa 500kr inkl frakt(exkl Postnords straffavgift). Frågan är ju bara OM man får de alls och i så fall till vilken kvalitet.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Bill50x » 2018-03-14 12:50

Talspolen skrev:Tack för tipset. Ska kolla upp priser.

Från Kina får jag 5st 100x80mm 1 lagers kort för knappa 500kr inkl frakt(exkl Postnords straffavgift). Frågan är ju bara OM man får de alls och i så fall till vilken kvalitet.

Själv skulle jag aldrig köpa mönsterkort någon annanstans än nästgårds. I alla fall inte om det handlar om några få ex för eget bruk. Där är kommunikation och närhet avgörande och ersätts inte med några hundralappar. Enklare kort vaskar man med fördel fram själv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Morello » 2018-03-14 14:13

Beställer man kort av svenska firmor skickar dom bara ordern vidare till asien, men lägger på en faktor fyra till fem på priset.

Vill man ha helsvenskt kan man ju ringa Tektex i Bromma, men då kostar det Sören.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav i » 2018-03-14 14:22

Morello skrev:Beställer man kort av svenska firmor skickar dom bara ordern vidare till asien, men lägger på en faktor fyra till fem på priset.

Vill man ha helsvenskt kan man ju ringa Tektex i Bromma, men då kostar det Sören.


Är Sören mer än Kenny?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Bill50x » 2018-03-14 15:49

Morello skrev:Beställer man kort av svenska firmor skickar dom bara ordern vidare till asien, men lägger på en faktor fyra till fem på priset.
Vill man ha helsvenskt kan man ju ringa Tektex i Bromma, men då kostar det Sören.

För min del är det viktigt att kunna få en personlig kontakt. Hellre köpa komponenter från HiFi-Kit än att beställa från tex Tyskland för att spara någon hundring.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Triggerhappy » 2018-03-14 17:21

Morello skrev:Beställer man kort av svenska firmor skickar dom bara ordern vidare till asien, men lägger på en faktor fyra till fem på priset.

Vill man ha helsvenskt kan man ju ringa Tektex i Bromma, men då kostar det Sören.


Teltex i Huddinge tänker du på?
Cogra har egen fabrik utanför Göteborg å tillverkar småserier själva och borde vara ekonomiskt mer lättsmällt än Teltex.

”Skickar bara vidare ordern till asien” ha ha...Jo det förekommer nog några sånna bolag fortsatt.
Många kunder kräver lite mer än så av sin PCB leverantör.

Kan ju vara värt att notera att online pcb sidor knappast vänder sig till kunder med andra krav än att det går att löda å se hyggligt ut å vara billigt!
Villket är kanon då de servar en marknad för små serier av enkla kort i okrävande applikationer till lågt pris.
Menar absolut inte att vara dryg utan tycker det är bra på riktigt!
Fler kan bygga elektronik!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav jonasp » 2018-03-14 18:27

Scanfil fosie kan också sina grejor. (Gamla Vellinge electronics)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-16 13:52

JLCPCB verkar vara poppis bland folk på typ eev-forum och sådär. Har ej beställt därifrån själv men kommer nog göra snart. Har precis lärt mig använda eagle hjälpligt, så är lite sugen på att materialisera någonting bara för att.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav HenrikE » 2018-03-16 14:00

Jag brukar använda Itead: https://www.itead.cc/open-pcb/pcb-prototyping.html
Har beställt från dem 4-5 gånger nu och det har funkat prima varje gång. De tar 15 dollar plus frakt för 10 kort upp till 50x100mm, och 20 dollar för 100x100mm.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Stef » 2018-03-16 15:48

Jag beställde nyss ett litet kort med väldigt enkla krav. Gick för det som jag tyckte var det mest prisvärda alternativet på https://pcbshopper.com/ . Det Blev allpcb.com. 20 st 50x50mm 2 lagerskort med lödmask och blyfri HASL, för $26 inkl frakt. Billigt! Beställde i tisdags och har redan fått tracking nummer. Blir intressant att se kvaliteten.

Cogras protoyp service är i övrigt ganska nice om man vill har kort fort, men inte har några speciella krav.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav darkg » 2018-03-16 16:13

Jag har 1 gång beställt kort, från Pcbway. Inga klagomål.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Fostex » 2018-03-20 10:35

Jag har beställt från både Seeed Studio och PCBway, har blivit nöjd i båda fallen.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav Michael » 2018-03-21 19:35

Jag brukar köpa från ITEAD Studio. Det brukar komma rätt snabbt, med Registered Air Mail. En lista med pris och leveranstid, de två översta förra året.
2x 5x10 333sek 19d
3x 5x10 540sek 20d
1x 5x10 182sek 12d
5x5+5x5+5x10 400sek 40d
5x5 128sek 15d
5x10 184sek 17d
5x10 190sek 15d
5x5 116sek 14d
5x10 138sek 16d

Ett annat ställe som jag engång har handlat fyrlagerskort ifrån är https://oshpark.com/ Är det väldigt små kort, så blir det billigt. Där brukar jag även verifiera gerberfilerna. Visst ja, vad gäller filerna så är det gerber enligt EagleCAD som gäller. Dock så vill de olika tillverkarna ha lite olika namn på filerna. Jag fixade ett konverteringsprogram från mina gerber, som även checkar lite. Borrfilen var tvungen att konverteras, då mitt cad inte fixar en sådan fil.

En kille på jobbet tipsade om billiga mönsterkort, bara 2 dollar! Otroligt! De verkar finnas på ett par webadresser, kolla in https://easyeda.com/
Det är bara 2 lager max 100x100 som är så billigt

//Michael

Användarvisningsbild
tanaris
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-06-17

Re: Tillverkare av mönsterkort?

Inläggav tanaris » 2018-04-08 17:01

WhereNextColumbus skrev:JLCPCB verkar vara poppis bland folk på typ eev-forum och sådär. Har ej beställt därifrån själv men kommer nog göra snart. Har precis lärt mig använda eagle hjälpligt, så är lite sugen på att materialisera någonting bara för att.


Jag har beställt ett tiotal olika kort sedan december, några från AllPCB men de flesta från JLCPCB. Både ytmonterat och hålat, klockrent resultat varje gång. Och snabbt (med DHL), en gång skickade jag filerna på måndag morgon och hade korten i handen onsdag eftermiddag.

Man får förstås vad man beställer, de verifierar nog inte mer än att filerna går att läsa. Och självklart görs det avkall på något när man får 10 st 100x100mm-kort för $2 + frakt, men det verkar inte vara kvaliteten iallafall.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster