Ny baslåda (verkar detta smart?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-20 20:26

Jag flyttar snart till ny lägenhet och funderar därför på att bygga nya baslådor. Jag skulle vilja ha lådor som är mindre än de jag har nu, men samtidigt fler utav dom.
För tillfället använder jag två stycken Monacor SPH390TC , ett 15" element med 7mm xmax, vilket har ungefär samma pumpvolym som ett Peerless XXLS 12" eller Scan-Speak 30W. Basarna sitter i varsin 70 liter sluten låda som jag har EQat lite så jag har nivå ner till 10 Hz.

Min önskan är att bygga nåt som har lite mer kapacitet och som kanske spelar med mindre dist. Samtidigt vill jag försöka optimera kvoten ljud/kr.

Jag har tänkt bygga basreflex denna gången eftersom det finns en del ljudtrycksfördelar med det, sen ger det potential till mindre dist då det blir mindre konrörelse (i arbetsområdet). Nackdelen är högre group delay, men med en smart (?) optimering går detta kanske att hantera.

Jag har kommit fram till att 10" är det som jag ska satsa på. 8" basar kostar ungefär lika mycket och även om de klarar sig med mindre lådor så är det inte så många som går att använda väldigt djupt. 12" är inte så mycket dyrare och ger med pumpvolym, men de kräver samtidigt större lådor för att de ska fungera. Inte minst kräver de större portarea och därmed mycket längre port för att fungera.

Min tanke är alltså en relativt liten låda med en låg avstämning. Efter lite simulering så har jag fastnat för en låda på 45 liter som jag räknar med kommer vara ca45 liter då isotermiseringen förstorar lådan med ungefär lika mycket volym som element och port tar i anspråk. Avstämningsfrekvens 15 Hz, verkar kanske extremt lågt och jag är osäker på hur bra det skulle fungera. Det ger dock låg group delay i arbetsområdet och djupgrävande bas. Tappar lite i max ljudtryck för frekvenserna 20-40Hz, men eftersom jag tänker ha minst fyra lådor så är jag inte så orolig för det. Ljudtrycksvinsten vid 10-15 Hz är ju å andra sidan rätt hög jämfört med en högre avstämning.

Elementen som jag kommit fram till som skulle kunna fungera är
Scan-Speak 26W-4558T00
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf
http://www.audioxpress.com/article/test ... -subwoofer

SB-Acoustics SB29NRX75-6
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/

Av dessa så lutar jag åt SB29 då den är ca 600 kr billigare. Jag kan inte avgöra om något av elementen är "bättre" utifrån pappret. Två uppenbara skillnader är att 26W har kon i aluminium medan SB är hård papp, 26W har kortslutningsring vilket SB29 inte har. SB har något mindre xmax och lite mindre kon. Men enligt simuleringen ger det inte så stor skillnad i ljudtryck.
Använder databladets T/S för 26W, de uppmätta värdena från Voice Coil magazine simulerar i princip likadant. För SB29 anvädner jag T/S uppmätta av Troels vilka kanske är mer nära verkligheten.

Såhär simulerar det. Några kommentarer. Jag har lagt på ett 18 dB LP filter vid 80 Hz och ett 18dB HP filter vid 12 Hz (för att begränsa xmax för låga frekvenser). Ingen rumskurva pålagd. Eftersom jag har digital EQ så kommer jag kunna forma frekvenskurvan så som jag vill.
Porten är lång enligt simuleringen men jag räknar med att den blir ganska mycket kortare i verkligheten, men det lär ju visa sig.. Jag har simulerat det som att det är en slitsport med 20mm höjd och har därför satt max porthastighet till 35m/s. Enligt basreflextråden med Isidor så verkar det rimligt att kunna anta att porten skulle klara det utan komprimering.
Röd kurva är konrörelsen, svart totalljud, grå MOL, blå konens ljudtryck och blåstreckad portens bidrag.
Lådan är för SB29. f0 är som synes 39 Hz och Qb 0,568 medan 26W har f0 36,5 Hz och Qb 0,51, inga stora skillnaden med andra ord.

Kom gärna med kommentarer och tips. Verkar det som att detta skulle kunna fungera på ett tillfredställande sätt?
Bilagor
Baslåda element TS.jpg
T/S för elementen
Baslåda element TS.jpg (210.08 KiB) Visad 9299 gånger
Baslåda låda port.jpg
Låda och port
Baslåda låda port.jpg (167.2 KiB) Visad 9299 gånger
Baslåda 26W frekvens.jpg
26W frekvens
Baslåda 26W frekvens.jpg (194.61 KiB) Visad 9299 gånger
Baslåda SB29 frekvens.jpg
SB29 frekvens
Baslåda SB29 frekvens.jpg (178.44 KiB) Visad 9305 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-20 22:14

Kan ju fylla på med lite jämförelse med lådorna jag har nu.
Enligt simuleringen skulle dessa nya lådor motsvara de jag har nu vid ca 18 Hz. Vid 15 Hz simulerar de nya ca 1dB mer och vid 12 Hz ca 3,5 dB mer. Över 20 Hz ger ju dock SPH390 möjlighet till mycket högre ljudtryck.

Här är en bild på hur det summerar vid respektive xmax. Som synes överskrids xmax för SB29 vid 12Hz och maxar ut på ca 17mm vilket kanske är i högsta laget men nästan halva talspolen är fortfarande i lämnar precis magnetgapet så det borde vara ok om jag ser till att inte använda för kraftigt slutsteg.
SPH390 ligger däremot under sitt xmax vid samma frekvens, men max effekt är redan uppnådd så det går inte plocka ut så mycket mer.

Så en låda på 45 liter skulle alltså prestera ungefär som två lådor på sammanlagt 140 liter under 20 Hz. Med fyra sådana SB29 finns 8 dB mer vid 15 Hz, övertaget avtar sedan för att ge samma kapacitet vid 70 Hz.
Bilagor
Jämförelse 390 SB29.jpg
Jämförelse 1st SPH390 1st
Jämförelse 390 SB29.jpg (205.24 KiB) Visad 9258 gånger
Jämförelse 2st390 4stSB29.jpg
2st SPH390 vs 4st SB29
Jämförelse 2st390 4stSB29.jpg (206.16 KiB) Visad 9265 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-20 23:48

Jag skulle vilja se större lådor i båda fallen, och högre avstämningar. 40 liter och 15 Hz ger en lång port som kan vara svår att få till i praktiken.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-21 07:39

Kul projekt ! :)
Du har inte funderat på slavbas ?
..och två baslådor istället för fyra ger dubbla budgeten för elementen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-21 08:49

Det ska bli intressant att höra hur du får till det med en sådan låg avstämning . Har du funderat på slitsport ?
Om jag jag vore du skulle jag kanske börja med två baslådor istället för fyra och köpa riktigt bra element- det kanske räcker ? Fördelen med två moduler som placeras nära dina respektive vägghögtalare är ju att du kan dela högre i frekvens utan fasfel.
Jag skulle därför satsa på de dyrare scanspeak-basarna. Blir det bra kan du ju bygga ut senare :)

Det finns ju även en bra färdig subbas som kostar 7000:-, Xtz cinema 12. Jag tror det är svårt att bygga bättre än den för de pengarna, men två lådor innebär ju mycket dyrare =14000:-. Den finns på bildmuseet här i stan där den spelar i ett rum på ungefär 100 kvm.
Vet inte om den är lika bra till musik som film.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-21 11:23

Slitsport är ju enda möjligheten att få till en port med den kapacitet som skulle krävas.
Simuleringen säger ju 90cm lång port vilket är alldeles för långt. Men längden brukar ju bli kortare. Men porten skulle ju kanske behöva bli max 45 cm för att det ska gå..

Större lådor är ju förstås bättre av flera anledningar. Men de är ju lite sämre ur inredningshänsyn. Mest ekonomisk (sett till pumpkapacitet) i det fallet är ju att bara bygga fler lådor som de jag redan har.
Tanken med fler lådor än 2 är förstås att kunna utjämna återgivningen i rummet, men det blir ju fort ohållbart om lådorna ska vara typ 70 liter var.

Sen vet jag inte om Basta riktigt klarar att simulera den här typen av port. Max hastighet i porten spelar roll för simuleringen men sen verkar det som att det finns en gräns för hur lite luft porten ska innesluta. Gränsen verkar gå kring ca 3 liter innesluten luft i porten. Så för en 60 liter låda så är porten 78cm för samma avstämning och kapacitet (enligt beräknad MOL).

XTZ Cinema verkar väldigt bra men är en ganska stor låda i jämförelse. Yttermåtten ger en volym på ca 105 liter vilket kanske är 70-80 liter invändigt.


En annan fråga som är något obesvarad är hur lågt i frekvens jag verkligen behöver gå. Jag gillar tanken på infra och det ger ju en lägre group delay att stämma av lågt. Men nivån som går att få ut från fyra lådor av denna typ kanske ändå inte ger något meningsfullt. Beror kanske på rummet och vilket lyft det ger.

Oavsett så är jag förstås beredd att laborera både med lådvolymen och avstämningen. Lådvolym uppåt 55 liter skulle kunna vara acceptabelt och en avstämning vid 20 Hz är också tänkbart.
Det behöver väl till en lyssning för att se om resultatet är acceptabelt.

Har inte sett någon bygga nåt sådant förut så det behöver väl till lite experimenterande för se om det ens är möjligt.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-21 12:57

Linkwitz har gjort en del undersökningar, bl.a. om hur stort avstånd mellan satelliter och subbas kontra delningsfrekvens och branthet som kan användas. Konsekvensen av hans mätningar är att 4 moduler inte på alla sätt är bättre än två. Allt beror på filterbranthet, ljudtrycksförmåga och hur högt i frekvens modulerna ska delas. Du kan läsa på om detta och balansera den kunskapen mot faktiskt.io:s rekommendationer om 4 moduler eller fler. Linkwitz teori innebär också att " krypa runt på golvet " metoden för placering av basmodulerna inte är optimal eftersom avståndet till satellit högtalarna blir alltför stort.
Jag tror att en god utgångspunkt är att stämma av några hz ovanför elementets fs.
I elementen som du rekommenderar så innebär det avstämning kring 24-25 hz.

Sedan beror ju allting till stor grad om hur rummet påverkar basen.
Om du har ett rum med en jättedip under 30 hz kommer du kanske inte ha nytta av avstämning vid 20 hz. Då kanske det blir bättre med avstämning betydligt högre.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-21 13:41

Jag hade valt ca sextio liters volym och avstämning vid ca 20 Hz (för scan-speak-basen). Börjar du gå längre ner i frekvens med avstämningen får du ändå en djup dal i maximal ljudtrycksförmåga. Lite högre avstämning (än 15 Hz) är sannolikt av godo.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-21 14:30

Såhär vill mitt dataprogram tuna din discovery bas. Avstämningen vill dataprogrammet ha betydligt högre i frekvens än de förslag som varit tidigare.
Resultatet blir rätt likt mina Tangband w8q1071, med avseende på volym på lådan, men discoveryn går lägre.
Optimal låda till vänster.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-21 15:35

Ett annat, lite annorlunda alternativ som är billigare vore kanske en basreflex-isobarik clamshell lösning med 2 av dessa discoverybasar i varje låda. Det innebär ju halverad VAS. Ser ganska bra ut. Clamshell kopplingen ger ju även mindre dist än med ett element. Med ett rör på 6.8 cm som är 22 cm långt går den ganska rakt ned till 23 Hz. Optimal låda till vänster.
Frågan är väl om två sådana basar har lägre dist än ett enda mer påkostat Discovery element ? Kanske inte.
Elementet kostar 995:- st på hifikit.
Jag har själv sneglat på denna lösning.

Typ: Bas
Membranstorlek: 10 Tum
Membrantyp: Aluminium
Impedans: 8 Ohm
Frekvensomfång: 23-1500 Hz
Effekt: 150 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 23 Hz
Vas: 150 L
Qts: 0.40
Yttermått: Ø 272 mm
Monteringshål: Ø 231
Vikt: 2.9 Kg

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-21 16:46

Xtz cinema sub x12 verkar vara tunad vid 23 hz.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-21 22:06

Jo de flesta kommersiella produkter prioriterar ju området över 20 Hz.
THX-normen specar ju tex bara ned till 20 Hz.

Men det är ju lite av en gammal grej det där då det idag finns en hel del material med information under 20 Hz.

Jag är ju redan från början inte ute efter någon kommersiell produkt.

Hur detta med volym och avstämning kontra elementets T/S hänger ihop är jag inte så hemma inom. Tycker mig kunna bedömma ganska väl hur en bra/dålig simulering ser ut, men det är ju bara en "pappersprodukt" hur det låter är ju en annan sak.

Jag är medveten om att de föreslagna lösningarna inte utnyttjar elementets fulla potential vad gäller ljudtryck. Men mitt syfte är att få något som nästan fungerar som en sluten låda fast med några av fördelarna som basreflexlådan ger. Med det så ger jag avkall på ljudtrycksförmågan över 20 Hz för lägre group delay och mer lågfrekvenskapacitet. Jämfört med den slutna lådan så offras group delay för mer ljudtrycksförmåga.
Lådvolymen hamnar någonstan mitt emellan den slutna och basreflexlådan.

Hur bra det fungerar i verkligheten vet jag som sagt inte. Jag finner inga argument för eller emot heller (förutom de uppenbara fysiska restriktionerna avseende portlängd/storlek osv).
Så jag får nog lov att prova helt enkelt. :)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 09:12

Kraniet, du har PM

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 10:54

jonasp skrev:Jag hade valt ca sextio liters volym och avstämning vid ca 20 Hz (för scan-speak-basen). Börjar du gå längre ner i frekvens med avstämningen får du ändå en djup dal i maximal ljudtrycksförmåga. Lite högre avstämning (än 15 Hz) är sannolikt av godo.


Med en avstämning så lågt som vid 20 Hz får man väl troligen en hel del output ned till 16 Hz- om rummet är bra vill säga ?
Porten kan ordnas enkelt med 60 liter, speciellt om man kör slits-port.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-22 11:07

Tangband skrev:Med en avstämning så lågt som vid 20 Hz får man väl troligen en hel del output ned till 16 Hz- om rummet är bra vill säga ?
Porten kan ordnas enkelt med 60 liter, speciellt om man kör slits-port.


Säger du självsäkert. Hur många lådor med slitsport har du byggt? Missförstå mig rätt, jag delar din uppfattning, men har du byggt själv eller bara läst på Internet?

@Kraniet:
Med 20 Hz avstämning hamnar -3 dB vid typ 17 Hz i ett normalt rum, i en 60 liters låda med lagom med dämpmaterial. Jag känner till minst ett sådant system som är byggt och har lyssnat på det flera gånger, så jag kan med säkerhet säga att det fungerar bra i praktiken. Pratar nu endast om Scan-Speak-elementet, som jag personligen hade valt, men jag är säker på att du kan få bra resultat det SB-elementet också!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 14:39

jonasp skrev:
Tangband skrev:Med en avstämning så lågt som vid 20 Hz får man väl troligen en hel del output ned till 16 Hz- om rummet är bra vill säga ?
Porten kan ordnas enkelt med 60 liter, speciellt om man kör slits-port.


Säger du självsäkert. Hur många lådor med slitsport har du byggt? Missförstå mig rätt, jag delar din uppfattning, men har du byggt själv eller bara läst på Internet?

@Kraniet:
Med 20 Hz avstämning hamnar -3 dB vid typ 17 Hz i ett normalt rum, i en 60 liters låda med lagom med dämpmaterial. Jag känner till minst ett sådant system som är byggt och har lyssnat på det flera gånger, så jag kan med säkerhet säga att det fungerar bra i praktiken. Pratar nu endast om Scan-Speak-elementet, som jag personligen hade valt, men jag är säker på att du kan få bra resultat det SB-elementet också!



Jag har inte byggd någon låda alls med just slitsport. Men jag har byggt 5 olika baslådor av olika typ (basreflex och slutet samt isobarik ) sedan - 86. Jag tycker slits-lösningen verkar intressant eftersom den medger låg avstämning utan rörens problem.
Har du själv byggt något ? :D
Senast redigerad av Tangband 2018-03-22 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-22 14:40

Kul och intressant med åsikter och tips.

Baslådor är ju enkla (och relativt billiga) att bygga så jag får kanske bygga en stor låda också för att jämföra.
Skulle vara intressant att se vad det är som händer när man minskar lådvolymen.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 14:48

Kraniet skrev:Kul och intressant med åsikter och tips.

Baslådor är ju enkla (och relativt billiga) att bygga så jag får kanske bygga en stor låda också för att jämföra.
Skulle vara intressant att se vad det är som händer när man minskar lådvolymen.


Med min begränsade erfarenhet : om baslådan är för liten så blir det nästan som en sluten låda om du avstämmer lågt med ett rör. Men under avstämningen får du inte samma skydd för konrörelser som du kan få med slutet.

Som ett extremt exempel tror jag att den där discoverybasen som du kanske kommer att använda ,om den sitter i en 30 liters låda med ett långt rör eller slitsport för att tuna nere vid 20 Hz , så kommer det nästan ingen luft ur röret vid den frekvensen. Då kanske du måste börja använda eq för att plussa på i basen och då blir det nog bättre med helt slutet.

Det är min begränsade erfarenhet av lådor som byggts för små eller tunats för lågt. Jag har faktiskt aldrig byggt någon låda som varit för stor ( än ) så vad som händer då har jag ingen erfarenhet av.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 15:03

Mer inspiration: Linn melodik. Enligt spec bas ned till 15 Hz med hjälp av isobarikprincipen, fast clamshell denna gång. Slitsport.
Ganska prisbilliga element, samma element som Johannes byggde isobariksub i en tråd här. viewtopic.php?f=3&t=55426&start=480
Det intressanta var att Johannes jämförde singleelement med isobarikkoppling , båda i optimal låda och båda tunade vid samma frekvens, och föredrog isobariklösningen vid lite högre volym.

”Postby Johannes » 2013-10-19 16:02

hej. har lyckats få tag på ytterliggare 2st peerless 315swr i fint skick.

denna gången fick jag med låder till. :)

dessa 315swr satt i varsin 100liters basreflex låda byggd i 25mm mdf och med 10cm diameter basreflexport med en längd på ca 35cm blir en avstämning på ca 22,6hz

jämnförde dessa låder och lyssnade . och dom var snarlika mina i hur dom lät.
kollade upp dom i lspcad och dom har helt nästan indentiska kurvor inte konstigt då det är nästan exakt samma avtämning jag har i nu läget

först lyssnade jag i låga volymer där vart det svårare att urskilja dom olika konstruktionerna.

men när jag pressade lite hårdare blev allt väldigt tydligt . och det var lätt att urskilja konstruktionerna vanlig br vs isobarik

när den vanliga br pressades blev den otydlig och lite grötig samt basen rördes ihop och blev svårare att urskilja vad som vad var elbas eller bara bas toner . disten ökade tydligt vid högre volymer.
men vid lägre lyssnings nivåer lät dom väldigt bra och snarlika men lite mer utsvävande ibland på nåt sätt. detta förstärktes vid höga volymer som sagt.

kopplade in mina 60liters isobarik låder och man hörde att dom var mer lugna och hållna lite mer transpenta . redan på lägre volymer. men skillnaderna var hyffsat små. sen när man pressade så avgjordes skilladerna markant. isobarik konstruktionen tappade inte flåset utan höll basen hårt hållen och tydlig vid höga volymer /ljudtryck. det var samma bas sound även vid nära max till skillnad mot vanlig br som förändrades och tappa tydlighteten .

isobarik låderna låter mer tydliga och hållna samt samanhållna inga utsvävningar eller vad mans kall säga, men skillanderna är svårare att urskilja vid låga ljudtryck.

men frågan vissa ställer sej om det är värt att offra dubbla konaeran på detta ? för mej är det ok p.g.a dessa 315swr är ganska billiga elemnt speciellt nu nrä dom är 20år gamla ;)

hur somhelst så ville jag provlyssna dessa låder innan jag betsämmer mej,. hade dessa låtit bättre hade jag byggt likadant med mina andra 315swr som sitter i mina isobarik låder. men så blir det inte nu.

nu kommer jag bygga en tredje isobarik låda samma som dom andra 2. och nu kommer jag sänka avstämningen till ca 19hz istället för 23hz som snu.
så dom andra 2 kommer jag ändra lite på slitsen”

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-22 16:39

Tangband skrev:Har du själv byggt något ? :D


Jag äger och driver bolaget Acoustic Illusion AB som jag startade tillsammans med Anders Eriksson (alltså Naqref på forumet). Efter Anders död (2014) har bolaget haft en paus men nu har vi verksamhet igen. Den högtalare som några sett och hört på forumet är Acoustic Illusion Ovation f8. Utöver det så har jag konstruerat flera modeller som inte lanserats än, framförallt två högtalare som visas snart. Sen har jag såklart hittat på ett antal saker som inte fungerar riktigt som tänkt - inte lever upp till mina krav - och aldrig kommer att se dagens ljus. :mrgreen: Men jag antar att jag bara kunde svarat "Ja" på din fråga. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 16:45

jonasp skrev:
Tangband skrev:Har du själv byggt något ? :D


Jag äger och driver bolaget Acoustic Illusion AB som jag startade tillsammans med Anders Eriksson (alltså Naqref på forumet). Efter Anders död (2014) har bolaget haft en paus men nu har vi verksamhet igen. Den högtalare som några sett och hört på forumet är Acoustic Illusion Ovation f8. Utöver det så har jag konstruerat flera modeller som inte lanserats än, framförallt två högtalare som visas snart. Sen har jag såklart hittat på ett antal saker som inte fungerar riktigt som tänkt - inte lever upp till mina krav - och aldrig kommer att se dagens ljus. :mrgreen: Men jag antar att jag bara kunde svarat "Ja" på din fråga. :)


Aha :) då är jag bara en glad amatör i jämförelse

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-22 16:56

Helt ok ! Vill absolut inte göra detta till ett auktoritetsargument!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-03-22 20:23

jonasp skrev:@Kraniet:
Med 20 Hz avstämning hamnar -3 dB vid typ 17 Hz i ett normalt rum, i en 60 liters låda med lagom med dämpmaterial. Jag känner till minst ett sådant system som är byggt och har lyssnat på det flera gånger, så jag kan med säkerhet säga att det fungerar bra i praktiken. Pratar nu endast om Scan-Speak-elementet, som jag personligen hade valt, men jag är säker på att du kan få bra resultat det SB-elementet också!


Jag tycker också att runt 20Hz är bra avstämning med det elementet och tycker att det fungerat väl även i stora rum.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 20:52

Dessa verkar vara goda rör-konstruktioner- kanske ett alternativ till slits ?
Senast redigerad av Tangband 2018-03-22 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-22 20:57

jonasp skrev:
Tangband skrev:Har du själv byggt något ? :D


Jag äger och driver bolaget Acoustic Illusion AB som jag startade tillsammans med Anders Eriksson (alltså Naqref på forumet). Efter Anders död (2014) har bolaget haft en paus men nu har vi verksamhet igen. Den högtalare som några sett och hört på forumet är Acoustic Illusion Ovation f8. Utöver det så har jag konstruerat flera modeller som inte lanserats än, framförallt två högtalare som visas snart. Sen har jag såklart hittat på ett antal saker som inte fungerar riktigt som tänkt - inte lever upp till mina krav - och aldrig kommer att se dagens ljus. :mrgreen: Men jag antar att jag bara kunde svarat "Ja" på din fråga. :)


Några frågor: Det har ju skrivits en del här på forumet om behovet av en fläns och en liten baffel vid mynningen på ett basreflexrör inuti lådan.
Går det lika bra att sätta fast en sådan här istället ? 60:- på hifikit. Jag vet att en fläns är bra, men ersätter en sådan här en hel baffel runt röret ? Vad är baffelns funktion vid röret inuti lådan ? Bör man även ha en baffel på insidan av lådan vid mynningen på en slits ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-22 22:57

Ja, man vill flänsa i båda ändar, oavsett typ av rör. Flänsen blir en ändkorrektion som påverkar längden. Flänsning i båda ändar = kortare rör/port. Dessutom kommer portens närhet till begränsningsytor att påverka längden på röret. En neråtriktad, flänsad port som spelar "mot golvet" ger också kortare rör, på samma sätt som att en port som mynnar nära innerväggen inuti lådan också sänker avstämningen. Gör man det för trångt påverkas portens bidrag.

Sedan kan man roa sig med portar som inte har samma diameter längs hela längden... paa här på forumet har testat det, kolla på fiskporten i hans SEOS-bygge.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-23 08:57

Såhär gör Genelec med sin slitsport i sina dyrare subbar.
Ovan ser vi en diy lösning på den tvära kurvan som annars blir med L- formad slot-port.
Det borde kanske bli enklast om man kan undvika L-formen helt ( bara ha en skiva till porten i lådan )?

Eller är L- formad slot-port ett problem som kanske inte hörs ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-23 10:54

jonasp skrev:Ja, man vill flänsa i båda ändar, oavsett typ av rör. Flänsen blir en ändkorrektion som påverkar längden. Flänsning i båda ändar = kortare rör/port. Dessutom kommer portens närhet till begränsningsytor att påverka längden på röret. En neråtriktad, flänsad port som spelar "mot golvet" ger också kortare rör, på samma sätt som att en port som mynnar nära innerväggen inuti lådan också sänker avstämningen. Gör man det för trångt påverkas portens bidrag.

Sedan kan man roa sig med portar som inte har samma diameter längs hela längden... paa här på forumet har testat det, kolla på fiskporten i hans SEOS-bygge.


Tack för info. Jag ska kolla upp SEOS bygget
Nu blir jag sugen att bygga om mina subbar en tredje gång för en slot-port :)

Kraniet: q värdet på avstämningen påverkas av rörets diameter, mindre diameter blir högre q. Det kan påverka basens karaktär ganska mycket ( min erfarenhet ). I REL subwoofern med slavbas vi diskuterade tidigare i en annan tråd, blir q- värdet i avstämningen lågt, med väldigt brett frekvensspektra. Motsvarar väl ett tjockt rör ?
Så rörets diameter är inte alltid solklart, det blir en avvägning mellan vilket q -värde man vill ha, och även ett tillräckligt tjockt rör, så luften kan pumpas utan överstyrning, samt hur det låter.

Jag vet däremot inget om q-värden i slotportar . Innebär en slotport med smal mynning ett högt q ?

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-25 21:19

Kul med lite mer inlägg. Känns som att det är lite mystik kring det här med slitsport. Egentligen är det ju inte så underligt. Det förklaras ganska bra i den gamla tråden med Isidor.

Ett böjt rör ger ju mer motstånd och mer turbulens. Ju skarpare böj destå sämre. Jag antar att Genelecs lösning inte ger så mycket begränsning med tanke på den stora radien på böjen. De har ju med den porten även gjort inre och yttre mynningar olika. Jag undrar hur det kommer sig. Det råder ju visserligen andra förhållanden inne i lådan, men det där gamla "JBL white paper" om portar visar att inre och ytttre mynningar bör vara lika. De är dock jävligt kunniga på genelec så nån bra anledning finns det nog.
Nackdelen med en sån lådtyp är ju att det är opraktiskt med en rund låda. Med de fyrkantiga sidorna blir det ju bättre, men samtidigt går man miste om lådvolym..

Ett rör med bra ändar är väldigt mycket bättre än ett med skarpa kanter. Men en slits klarar mycket högre ljudtryck innan den är mättad.
Vill man inte slits så kan man använda flera rör med mindre diameter vilket förbättrar saken utan att man behöver röra sig ut i det outforskade "slitslandet". De måste dock placeras tillräckligt långt ifrån varandra för att inte störa varandra.
Ungefärliga siffror enligt Isidor på vad rör klarar (med marginal) är 10 m/s för ett 100mm rör och det skalar linjärt med diametern, dvs 20 m/s för 50mm och 5m/s för 200mm. Det är alltså för raka rör med optimala avslut.

För att en slits ska prestera bättre än ett rör med samma area så ska höjden på slitsen vara mindre än diametern genom fyra (h<d/4). Som jag förstår det kommer slitsen prestera bättre ju lägre(smalare) den är. Men blir den för smal blir istället det för mycket motstånd.
Så en slits med samma area som ett 100mm rör ska ha lägre spalthöjd än 25mm. Vilken lägsta höjd som är acceptebaelt får man kanske prova sig fram till, kanske är det runt 10mm eller strax under? Isidor ger ett exempel på en 7mm hög slitsport som ska kunna ge 10-15 dB mer än en motsvarande 100mm port.

Men det blir väl till att experimentera lite. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta för att se när porten börjar komprimera. Hur gör jag det? Räcker det att mäta frekvensgång? När porten slutar fungera så borde ju baskurvan ändra form. Impedansen ändras väl också?

edit: ang Q-värde. Ändras den verkligen med portarean? Bestäms inte det av lådans volym och elementets T/S? Tycker det ser ut så i Basta. En relativt större lådvolym ger högre Q-värde tycker jag det ser ut som?
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-25 22:52

Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså :
Tex rör 7 cm i diameter , avstämning 44 Hz = max output mellan 40-50 Hz

Rör 12 cm diameter avstämd vi samma frekvens som 7 cm röret = ger istället max output mellan 35- 60 Hz. Q i avstämningen blir här lägre än med 7 cm röret.

Förstår alla vad jag menar ? Det vore intressant med en kommentar om detta.

Slavbasar på 10-12 tum ger enligt stereophile väldigt lågt Q i avstämningen i jämförelse med basrör som ju är smalare i diameter. Alltså blir slavens ingrepp väldigt brett i frekvens, typ 30 - 70 hz vid samma avstämning som de två tidigare exemplen jag hade. REL har några basar som mäter så ( fast lägre i frekvens ).

Allt detta påverkar basens karaktär och genom hörsägen har det sagts till mig att man lättare får en tightare bas med ett rör som är smalare=högre Q.

Stämmer detta ?

Och hur ser Q ut i avstämningen med slitsport ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-26 02:18

Kraniet skrev:Men det blir väl till att experimentera lite. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta för att se när porten börjar komprimera. Hur gör jag det? Räcker det att mäta frekvensgång? När porten slutar fungera så borde ju baskurvan ändra form. Impedansen ändras väl också?


Ledande fråga: kan frekvensgången ändras som följd av att porten storknar utan att impedansen ändras? :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-26 08:46

jonasp skrev:
Kraniet skrev:Men det blir väl till att experimentera lite. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta för att se när porten börjar komprimera. Hur gör jag det? Räcker det att mäta frekvensgång? När porten slutar fungera så borde ju baskurvan ändra form. Impedansen ändras väl också?


Ledande fråga: kan frekvensgången ändras som följd av att porten storknar utan att impedansen ändras? :wink:


Nej precis. Så det kanske är det enklaste verktyget för att mäta det. Höjden på den nedre impedanstoppen är väl det som ändras. Ju mer porten mättas destå mer börjar lådan likna en sluten.
Mätning av distens kanske också bör göras.

Ja med lite tur kanske jag kan få till nåt i sommar. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-03-26 11:32

Tangband skrev:Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså...

Det är dumheter. Alltså, allt skulle gå mycket enklare om du läste mindre hemsnickrade dumheter och skaffade en dator i stället. Portens Q avgörs av vilka förluster som finns. En riktigt trång port eller låg slits ger i extremfallet lägre Q på grund av friktionsförluster. Det vanliga är väl annars dämpmaterial nära portmynningen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-03-26 13:23

gopnik skrev:
Tangband skrev:Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså...

Det är dumheter. Alltså, allt skulle gå mycket enklare om du läste mindre hemsnickrade dumheter och skaffade en dator i stället. Portens Q avgörs av vilka förluster som finns. En riktigt trång port eller låg slits ger i extremfallet lägre Q på grund av friktionsförluster. Det vanliga är väl annars dämpmaterial nära portmynningen.

Det här visar på exakt vad som skrämmer bort många potensionella medlemmar
Ett evigt hackande på andras inlägg istället för att bemöta sakligt utan att gå in i rena personangrepp.
Riktigt trist beteende.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-26 13:40

Fanns inget personangrepp i gopniks uttalande. Det ÄR dumheter som påstås. Man kan givetvis välja att uttrycka sig på annat sätt, men tyvärr är det så att det sprids en massa... goja, i denna bransch.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-26 13:59

Mycket läsvärt här på Carlssonkult:
http://www.carlssonkult.se/bassreflex.aspx

"Nu blir det ändå förstås mycket lockande för en högtalartillverkare att göra lådor med en låg avstämning. Man kan i databladet påstå att högtalaren har en -3dB-punkt som är imponerande låg trots att elementet är litet och billigt. Man kan dema med musik som har jämna låga toner. Alla goda råd från kunniga människor säger dock tvärtom: gör istället en avstämning så högt att tonkurvan blir mer flack neråt och basen visserligen svagare men ändå med en bättre klang! Då blir det heller inte meningsfullt med en stor låda. En större låda ger ett högre Q-värde för resonansen och det var ju negativt.
I själva verket kommer man fram till att givet ett visst element så finns en optimal låda med en optimal avstämning. Gör man den högre med mindre låda tappar man basnivå, gör man den lägre med större låda tappar man klang, stuns, närhet, renhet i basen.
Åtskilliga tumregler för detta finns. Exempelvis att avstämningen inte bör vara lägre än elementets resonansfrekvens i fri luft. Eller att avstämningen bör vara ungefär elementets resonansfrekvens i fri luft gånger 0,42 dividerat med elementets Q-värde. Eller att grupplöptid (förklaras strax) inte överstiger 0,8 dividerat med frekvensen. För lådans volym finns liknande, men mer komplicerade formler som oftast ger ungefär samma resultat. Tillämpat på den vanligaste Carlsson-basen SC165 blir det 45-50Hz i en låda 15-20liter, vilket ungefär är fallet i OD11, OA12 och OA50 men inte i OA14, OA116 och OA2212."

Jag tror knappast detta är felaktigt, Stig visste vad han gjorde :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-26 14:11

Stig Carlsson är ju inte författare till det där. Hörbarhetsgränsen för grupplöptid 0.8/f är t ex Ingvar Öhman upphovsman till. Stig lär inte heller behövt använda sig av tumregler, han hade koll. Texten i sin helhet är skriven av Grafpro här på forumet.

Jag förstår inte vad du vill göra för poäng med ditt inlägg Tangband.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-26 14:26

jonasp skrev:Stig Carlsson är ju inte författare till det där. Hörbarhetsgränsen för grupplöptid 0.8/f är t ex Ingvar Öhman upphovsman till. Stig lär inte heller behövt använda sig av tumregler, han hade koll. Texten i sin helhet är skriven av Grafpro här på forumet.

Jag förstår inte vad du vill göra för poäng med ditt inlägg Tangband.


Ingen poäng alls. Om texten är skriven av grafpro så är den skriven av en person som är kunnig i ämnet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-26 14:29

gopnik skrev:
Tangband skrev:Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså...

Det är dumheter. Alltså, allt skulle gå mycket enklare om du läste mindre hemsnickrade dumheter och skaffade en dator i stället. Portens Q avgörs av vilka förluster som finns. En riktigt trång port eller låg slits ger i extremfallet lägre Q på grund av friktionsförluster. Det vanliga är väl annars dämpmaterial nära portmynningen.


Hmm... stereophiles mätningar visar att tjockare rör ger ett bredare bidrag ( i frekvens ) än smalare rör . Det borde höras ?
Deras mätningar visar att ljudet som kommer ut från själva röret har olika q värde- smalt rör ger högre q.

Det verkar som att du missförstår mig. Har du läst stereophile ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-26 14:43

Ledande fråga: när du jämför rörets storlek, är allt annat lika? (NEJ!!!! ;)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-26 14:59

jonasp skrev:Ledande fråga: när du jämför rörets storlek, är allt annat lika? (NEJ!!!! ;)

Nej, naturligtvis blir ett smalare rör kortare än ett tjockt för samma avstämning. Det jag undrade över var att det verkar som att ett smalare rör ger högre q i sin output= luften som kommer ut ur röret har ett frekvensomfång som är smalare än ett tjockt längre rör, som istället ger en frekvensbredare output. Det borde kunna höras som olika ljudkaraktär ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-03-27 00:24

Tangband skrev:Nej, naturligtvis blir ett smalare rör kortare än ett tjockt för samma avstämning. Det jag undrade över var att det verkar som att ett smalare rör ger högre q i sin output= luften som kommer ut ur röret har ett frekvensomfång som är smalare än ett tjockt längre rör, som istället ger en frekvensbredare output. Det borde kunna höras som olika ljudkaraktär ?

Men för i hela ... - det är ju helt fel! Hela idén att portens Q beror på dess diameter är total nonsens. Släpp det.

Vad Grafpro skriver är något helt annat. Han framhåller också att det där om fs och en konstig formel är en tumregelsliknande förenkling som därför faktiskt inte stämmer. Det ska också ses i en tidigare framlagd kontext av extremt resonanta besreflexavstämningar i stora lådor för att visa fina -3 dB siffror, så som han beskriver i texten. Likt detta:
Screenshot_20180327_001738.png
Screenshot_20180327_001738.png (21.23 KiB) Visad 6254 gånger

Ett sånt här system kan sägas vara rakt ("Inom +/- 3 dB blah blah säljtext ...") ner till strax under 20 hz, men är hiskeligt resonant. Det är detta Grafpro protesterar mot.
Perfector skrev:Det här visar på exakt vad som skrämmer bort många potensionella medlemmar
Ett evigt hackande på andras inlägg istället för att bemöta sakligt utan att gå in i rena personangrepp.
Riktigt trist beteende.

Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.

Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-03-27 00:49

Ett kanske tänkvärt alternativ, speciellt som du redan har ett par av elementen, är att skaffa dubbelt så många Monacor-element och köra dem parallellkopplade med seriekopplade spolar i isobarik, i 70-80 liter med avstämning strax över 20 hz. Så här skulle det kunna se ut i 70 liter med två 69x400 mm portar, för en avstämning kring 24 hz. Röd utan room gain och blå med. Lådorna blir ju inte jättesmå, men de kan spela ordentligt högt och gissningsvis med skapligt låg dist på normala nivåer. Speciellt med andratonsdistorsionsminskningen som isobarikkopplingen ger.
Bilagor
Screenshot_20180327_004654.png
Screenshot_20180327_004654.png (32.63 KiB) Visad 6251 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Eri » 2018-03-27 12:19

gopnik skrev:Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.

Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.


Väldigt bra inlägg som jag stödjer till fullo.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-27 12:23

Eri skrev:
gopnik skrev:Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.

Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.


Väldigt bra inlägg som jag stödjer till fullo.


Yes, +1!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav DanNorman » 2018-03-27 12:26

jonasp skrev:
Eri skrev:
gopnik skrev:Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.

Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.


Väldigt bra inlägg som jag stödjer till fullo.


Yes, +1!


+2!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-27 13:19

gopnik skrev:Ett kanske tänkvärt alternativ, speciellt som du redan har ett par av elementen, är att skaffa dubbelt så många Monacor-element och köra dem parallellkopplade med seriekopplade spolar i isobarik, i 70-80 liter med avstämning strax över 20 hz. Så här skulle det kunna se ut i 70 liter med två 69x400 mm portar, för en avstämning kring 24 hz. Röd utan room gain och blå med. Lådorna blir ju inte jättesmå, men de kan spela ordentligt högt och gissningsvis med skapligt låg dist på normala nivåer. Speciellt med andratonsdistorsionsminskningen som isobarikkopplingen ger.


Blir säkert jättebra :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-27 13:21

gopnik skrev:Ett kanske tänkvärt alternativ, speciellt som du redan har ett par av elementen, är att skaffa dubbelt så många Monacor-element och köra dem parallellkopplade med seriekopplade spolar i isobarik, i 70-80 liter med avstämning strax över 20 hz. Så här skulle det kunna se ut i 70 liter med två 69x400 mm portar, för en avstämning kring 24 hz. Röd utan room gain och blå med. Lådorna blir ju inte jättesmå, men de kan spela ordentligt högt och gissningsvis med skapligt låg dist på normala nivåer. Speciellt med andratonsdistorsionsminskningen som isobarikkopplingen ger.


Tack för tipset. Säkert ingen dålig lösning alls, men det blir nog lite väl stora lådor. Beroende på hur isobarikkopplingen görs så stjäl ju den också volym.

Nej så jag kommer i första hand försöka fixa en mindre låda enligt resonemanget ovan. Sen får vi se om det går :)

Men jag måste väl flytta in i nya lägenheten först. Har tänkt bygga lite bättre akustikåtgärder också så det finns en del att fixa med ändå.

Ingen som har någon input ang SB-Acoustics? Är elementen jämförbara med Scan-Speak 26W måntro?
Troels menar att de är jämförbara med Revelator-basar, men jag vet inte.

Låter som lite fikonspråk
The 10" bass driver features a hard-pressed paper cone - almost as hard as aluminum - and it's not that different from the ScanSpeak 26W Revelator except for suited for smaller enclosures having lower Vas and a heavier cone and - to my thinking - better suspensions. The 26W Rev features really high Vas and requires a good power house keeping things in control

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-10.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-03-27 14:42

En praktisk skillnad är den högre dc-resistansen hos SB-tian. Om du tänkte göra fyra lådor är det lättare med drivning till den.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-27 14:56

jonasp skrev:En praktisk skillnad är den högre dc-resistansen hos SB-tian. Om du tänkte göra fyra lådor är det lättare med drivning till den.


Jo det var min tanke också, går ju bra att parallellkoppla och köra två kanaler. Priset är ju också nice förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-03-28 15:56

Kraniet skrev:Tack för tipset. Säkert ingen dålig lösning alls, men det blir nog lite väl stora lådor. Beroende på hur isobarikkopplingen görs så stjäl ju den också volym.

Nej så jag kommer i första hand försöka fixa en mindre låda enligt resonemanget ovan.

Aha! Jag trodde att vi lämnat de små lådorna efter diskussionerna om högre avstämning och svårigheten att få plats med tillräckliga portar, men jag gick kanske händelserna i förväg. :oops:
Isobarikkopplingen tänkte jag att man löste med elementen ansikte mot ansikte och utifrån lådan. Speciellt med tanke på hur just SPH-390TC är utformat. Då stjäl den ingen volym och kopplingen blir via så liten luftvolym som möjligt. Jag tycker det ser ut som om man skulle klara det utan att upphängningarna riskerar att ta i varandra, men gör de det behöver man naturligtvis en distansring. Eller montera ena elementet inifrån, men då måste lådan göras öppningsbar och det är jobbigare att snickra. :roll:
Det förutsätter naturligtvis att elementet inte har en massa mystiska egenljud från baksidan, men eftersom du redan har dem är det ju enkelt undersökt.

Jag simmade lite med SB-elementet men kommer inte fram till något någorlunda bra som ens är i närheten av dina önskade ~45 liter. Sluten låda runt 60 liter ser mycket bra ut, tycker jag, men basreflex verkar inte aktuellt utan mycket, mycket omfattande EQ. Och det skulle du ju lika gärna kunna göra med de element du har, i hälften så små lådor. Kanske i isobarik. :roll: Den slutna SB-lådan ger heller inte den lågfrekvensutsträckning du önskade, men f0 27 hz/Q 0.71 är rätt imponerande för ett slutet system utan EQ. Hur som helst är det ordentligt akterseglat på samtliga områden av den bara tio liter större, tidigare redovisade isobariklösningen.

Så sammantaget tycker jag nog SB-elementet är olämpligt för uppgiften och Scanspeak-elementet är, som jonasp också är inne på, lite väl lågΩigm för att vara enkelt drivningsbart. Jag skulle inte vilja parallellkoppla SB-elementets 4.2 Ω till vilken förstärkare som helst heller. Och känsligheten på 84 dB (!) imponerar inte. Om tanken är att använda en hembioreciever för drivning skulle jag rata båda elementen bara på det.

Om små lådor, pris och lågfrekvensutsträckning ändå är de centrala önskemålen vill jag i stället slå ett slag för klassikern SEAS H1208-08. De spelar mycket bra i just ~45 liter och avstämning 20-25 hz, kostar en tusenlapp styck och har mycket trevligare impedans. I gengäld naturligtvis lägre MOL, men det kostar ju liksom någonting någonstans att få små lådor. De behöver också modifieras för att inte väsa, genom att faspluggen knackas ur och en dammkåpa limmas på. Men det är lätt gjort med en ätpinne, hammare, en dammkåpa och lite lack eller lim. :D
Screenshot_20180328_155559.png
Screenshot_20180328_155559.png (34.31 KiB) Visad 6119 gånger

Sen är då frågan om lägre känslighet, större termisk kompression, förmodat högre distorsion, mindre headroom och totalt sett större volym verkligen till fullo vägs upp av de tänkte fördelarna med dubbelt så många utstrålningspunkter. Om du kan placera de två större lådorna så att antalet spegelkällor maximeras kanske det inte alls blir bättre av fyra lådor, men där de yttre står i hörnen och saknar speglingar.
En annan aspekt kan vara möjligheten att slippa bygga nya lådor helt och hållet om du kan få in två rör i de du har. Och som sagt, 2x70 liter är mindre än 4x45. :mrgreen:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-03-28 21:10

Jag får skamset rätta mig själv angående både känsligheten, slutenlådan och basreflexlämpligheten för SB-elementet. Det var Mållgan som fummelfingrade lite parametrar. 8O :oops: Allt övrigt står jag för. Än så länge.
Nu, med rätt mms ser det ut att kunna fungera fin-fint i sådär 50 liter låda och 23 hz avstämning. Men det blir tufft att mäta sig med Monacor-isobariken. Om inte de sista tjugo litrarna är helt livsavgörande. Mycket lägre avstämning än detta ger för tråkigt tapp i botten. Eller är planen fortsatt och helt fast en DSP-boostad kurva? Jag skulle prioritera att få slippa det rätt högt, om den inte ändå måste in i signalvägen av andra skäl?
Blå är SB.
Bilagor
Screenshot_20180328_210733.png
Screenshot_20180328_210733.png (34.77 KiB) Visad 6092 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-03-29 08:19

Kul med mer förslag.
Mini-DSPn får jag kanske leva med, jag EQar ju ltie rumsproblem med den också. Lättare att få bra integrering av basar och topplådor också. Surroundrecievers verkar ju tyvärr inte så bra EQ-möjligheter utöver automatisk rumskorrigering.
Basarna jag har nu EQar jag ganska mycket för att få någon bas ur dom.

Ang drivning så är jag inte så orolig. Det är inte så svårt att hitta flerkanaliga slutsteg när effekten som krävs bara är ca 150-200 W i 4ohm. Jag använder nu ett 2802 som slutsteg.

En fördel med Scan-Speak är ju att den pumpar mer volym. Men sett till kr/pumpvolym så är SB ändå billigare. Synd att det inte går att hitta några distmätningar på elementen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav chrisss » 2018-03-31 08:54

Hej Kraniet,

jag har tänkt posta flera gången men låtit bli.

Men nu gör jag det ändå trots att många antagligen kommer att tycka att det är skitsnack.


INOI W121 är utan tvekan i en klass för sig.

Bygg 6 st slutna lådor på 52 liter.

Dyrt som fan men bit ihop och bli nöjd.


Paralellkoppla 3 basar. Driv det med 1 slutsteg på ca. 500W per kanal i 8 ohm.

Använd CR80 eller en digital kopia.


Det var där DVDai hamnade till slut efter att ha testat INO 10"
Han är lite "kinkig" precis som jag. :P

Jag hade ROY innan. Testade även LMS.

W121 gör något som är svårt att förklara.
Det är bara så jävla bra.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-31 10:31

chrisss skrev:Hej Kraniet,

jag har tänkt posta flera gången men låtit bli.

Men nu gör jag det ändå trots att många antagligen kommer att tycka att det är skitsnack.


INOI W121 är utan tvekan i en klass för sig.

Bygg 6 st slutna lådor på 52 liter.

Dyrt som fan men bit ihop och bli nöjd.


Paralellkoppla 3 basar. Driv det med 1 slutsteg på ca. 500W per kanal i 8 ohm.

Använd CR80 eller en digital kopia.


Det var där DVDai hamnade till slut efter att ha testat INO 10"
Han är lite "kinkig" precis som jag. :P

Jag hade ROY innan. Testade även LMS.

W121 gör något som är svårt att förklara.
Det är bara så jävla bra.


Det är säkert ett jättebra förslag . Behövs verkligen 500 watt i 8 ohm om man kör sex lådor ? Räcker det inte med typ 150 watt?
Vad blir kostnaden för 6 element ?
Edit: såg att de kostar 7000:- st, det blir 42000:- för elementen
Då finns det många alternativ, tex RELs dyrare subbar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav DVD-ai » 2018-03-31 15:05

Många allternativ finns det oftast, om man inte specificerar in på detalj vad man behöver och kan hitta det som är rätt för behovet.
JAG behövde w121, det tog bara massor av tid och onödiga pengar innan jag insåg det och öppnade plånboken en tång för alla.
Aldrig har jag varit riktigt helt nöjd med hur en basmodul i sig självt spelar för en nu :D
w121 har en egenskap som jag tycker är i det närmaste magisk när det kommer till att inte höras alls, inga övertoner eller bettenden som gör sig tillkänna (vilket t.ex. jag upplevt att till och med Ino w104(x) har) och därför låter w121 bara så naturligt befriat.
Även vid dålig placering i rum (med dåling linjäritet som följd dock) så gör dom sig inte tillkänna och förblir ohörbara på ett vis jag aldrig upplevt förr med någon basmoduler jag ägt eller hört.

Men som sagt behoven är inte samma för alla, mitt behov var att basen inte ska höras ALLS för jag vill bara ha musik och upplevd total befrielse från egna bettenden.

Jag är i alla fall nöjd med att inte behöva fundera kring basmoduler någonsin igen, jag har det jag behöver och det är alltid bara rummet/boendet som är gränsen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-31 15:30

Ja, de element som hittills diskuterats har ju varit förhållandevis prisbilliga element. Scanspeak och SB acoustics samt ROy kostar ju alla under 3000:- och det är klart att mer än dubbelt så dyra alternativ borde bli bättre ? Egentligen är det konstigt att man inte vill köpa sig fattig på element , då just baselement kanske inte KAN göras speciellt billiga om de ska vara riktigt bra.

Jag rycker gopniks förslag med isobarik kanske är det bästa alternativet hittills som kommit fram i tråden. Clamshell innebär sänkt harmonisk dist och man kanske måste upp i 7000:- för att få tag på något likvärdigt single-element.
Och kostnaden blir bara kring 3000:- extra med två till av monacor - basarna. Fast räcker en hemmabioreceiver att driva 4 st 15- tummare med bra kontroll?
Eftersom jag själv inte är helt övertygad om att 4 baslådor alltid blir bättre än två så skulle nog jag välja den lösningen.
Samtidigt är det säkert kul att välja helt andra element av nyfikenhet :D
Senast redigerad av Tangband 2018-03-31 16:11, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-03-31 15:48

Det finns ju även servostyrda subbasar som kanske presterar bättre än tex Discovery elementet.
Rythmic audio verkar bra och verkar gå väldigt djupt med låg förvrängning. Volymen verkar vara under 60 liter internt.
http://www.ascendacoustics.com/pages/pr ... f12se.html

"Conventional subwoofers have extremely high distortion. Well regarded conventional subwoofers typically have measured distortion levels exceeding 15% at 20 Hz at 100 dB. This includes many subwoofers costing more than US $3000. We think this is far too high. A well designed servo subwoofer will achieve distortion levels under 3% under the same conditions.

A servo is essential in a subwoofer that aims to be true to the original source material."

Frequency Response (Anechoic) 14 Hz - 100 Hz (-2dB @ 14 Hz)
Woofer 12" high excursion with custom sensing coil
Woofer Material Black or silver anodized aluminium with rubber surround, Cast aluminium basket, Copper flux modulation shorting rings
Amplifier 370w RMS class A/B servo controlled
Maximum Short Term Peak Power Greater than 500 watts
Dimensions W x H x D 15.75" x 15.75" x 17" (18-1/2" D with grille)
Shipping Weight 80 lbs each
Crossover Slope Selectable 12 or 24 dB / octave
Crossover Range (Low Pass) Continuously variable 25 - 100 Hz
Rumble Filter (High Pass) 14 / 20 / 28 Hz 18 dB / octave
Phase Response 90 degrees phase shift at 20 Hz
Phase Adjustment 0 - 180 degrees continuously variable
Bass Damping Factor Settings High (Q=0.5), med (Q=0.7), and low (Q=1.1)
Finish Piano Black or Black Oak

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav DVD-ai » 2018-03-31 17:50

Ja som sagt man gör som man vill men man bör ha koll på vad man eftersträvar inför köp av element/val av baslösning (gäller ju allt alltid egentligen kan jag tycka) så att det man skaffar fyller behovet :)
Det finns olika element för olika behov och för olika plånböcker, min upplevelse är den att det enda element hittils som fyllt mitt behov helt är w121.
Detta just för dom egenskaper jag skrev om tidigare och som jag värdesätter mycket, men vill man ha t.ex. mer ljudtryck för pengarna så finns det andra lösningar med fler eller större element för pengarna osv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-01 14:23

Väldigt intressant. Jag har ju följt dina basäventyr DVD-ai och det kanske är den ovanligaste basresan någon här på forumet gått.

Men jag undrar ju vad det i så fall är för egenskaper W121 har. Jag har ju som sagt hört som själv i basreflexutförande hos Hassesolo och det lät ju väldigt bra. Men där är ju hela rummet väldigt speciellt också förstås.
Eftersom du provat med så väldigt många 10or först så kan det ju inte vara kapaciteten som gör skillnaden. Distmässigt borde det ju också gå att jämföra.

Upplever ni (chriss och DVD-ai) skillnaden lika tydlig oavsett ljudvolym? Några teorier om varför det är så mycket bättre?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav DVD-ai » 2018-04-01 16:46

Jag tror att det är för att w121(x) har så försvinnande lite egna bettenden att den liksom bara skapar ljud i rummet helt fritt från "hej lyssna på mig, här e jag, nu är det bas, lyssna då hallå hallåååå!!!"
Man kan såklart kalla egenskapen för många olika saker men jag kallar det för att dom är ohörbara, basmodulerna liksom bara skapar ljud i rummet så bekymmersfritt att samspel med toppar blir väldigt enkelt att få till och även med kass placering och ojämn frekvensgång som följd så låter dom så befriande oproblematiskt.
Det måste ju bero på brist på egna bettenden ?!
Jag har i alla fall aldrig hört ett baselement låta på detta sättet innan w121, just att dom inte finns :D

Detta är något jag upplever oavsett ljudnivå.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav chrisss » 2018-04-02 22:10

Tjena Kraniet,

En princip jag tillämpar är att inte kompromissa med saker jag värderar och prioriterar högt.

Att vara "snål" är dyrt. Då får man köpa minst två gånger innan man är nöjd.


Gör läxan ordentligt. Ta reda på vad alternativen presterar.
Låt det ta den tid det behöver.

Man glömmer snart att det var dyrt och njuter.
Känslan av en kompromiss och att inte vara nöjd gör sig påmind för evigt.



Du är välkommen till Stockholm för lyssning.

Jag kan inte lova men eftersom du verkar vara en synnerligen trevlig person tror jag du är välkommen till Komorok, Blixten, Palle & DVD-ai.

Du kan sova över hos mig. Bor mellan Bro & Bålsta.
Ganska nära till både Komorok & Blixten.


Telefonnummmer i min signatur
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-04-02 22:59

Kraniet skrev:Kul med mer förslag.
Mini-DSPn får jag kanske leva med, jag EQar ju ltie rumsproblem med den också. Lättare att få bra integrering av basar och topplådor också. Surroundrecievers verkar ju tyvärr inte så bra EQ-möjligheter utöver automatisk rumskorrigering.
Basarna jag har nu EQar jag ganska mycket för att få någon bas ur dom.

Det är ju det där sista jag inte tycker är någon bra idé. Förutom problemen med lågnivåklippning, ökad distorsion av att elementet får jobba mot stora förstärkar-/luftfjäderkrafter, bristande hjälp från porten, portpipresonanser och termisk kompression så påverkar kurvans lutning innan EQ distorsionen. Om systemet behöver 10 dB boost vid 20 hz jämfört med 40 hz innebär det att distorsionen förstärks 10 dB - för andratonen hamnar ju vid 40 hz där basen har så väldigt mycket högre känslighet! Dessutom lägger dina meterlånga portar orgelresonansen farligt nära arbetsområdet. Om den hamnar på 160 hz, vilket den ju ungefär gör, har du kraftigt förstärkt andratonen av 80 hz. Ligger den på 240 hz har du förstärkt tredjetonen... Den sortens smalbandiga distorsionstoppar brukar ju låta förfärligt illa och kräva LCR-kretsar när de kommer från metallboomers, exempelvis. Även när de ligger en bra bit ovan delningen.

Som jag ser det, totalt sett, kommer den sorts superunderavstämda och EQ-boostade system du skissar på prestera ofantligt mycket sämre än en mer naturligt jämkänslig avstämning på 99.9 % av allt källmaterial, utan att ge några klara fördelar. Det finns kanske någon infra-"ton" på 0.1 % av ditt material som återges med för svag nivå, men av dessa kommer mycket ha kommit med av misstag, och ytterligare en stor del aldrig ha monitorlyssnats.
Jag kan inte se att allt det du offrar för att få "höra" dessa få statistiska avvikelser liksom är värt det. Bättre artikulation, lägre dist och mer headroom borde väga högre. Mycket högre. Tycker jag. :)

Alltså, bygg större och stäm av högre om det ska bli nått att ha! Om du ändå vill ha infra, bygg mycket större!
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-03 10:01

Väldigt bra med mer input.
Fast nu med alla röster om att det inte går och att det blir dåligt resultat så känner jag mig nog mer sporrad att prova. :D
Att köpa inos 12or ligger nog långt borta i nuläget. Med tanke på att jag kan bygga ett helt system med fyra basar och förstärkning för samma pengar som en bas kostar. Utan att ha hört hur bra det kan fungera blir det ju svårt att motivera.
Tack chrisss för erbjudandet, kanske får ta en liten roadtrip i sommar.

Jag vet inte om jag haft tur med mina nuvarande basar, men jag upplever inte att de "låter" på något sätt. Jag kanske inte har samma ljudöra, men min upplevelse är att de integrerat väldigt bra med mina frontar. Det låter helt enkelt som ett enhetligt system.
Men jag har ju den billiga minidsp, så den kanske förstår för mycket för att det ska gå att höra?

Hade förut sls10 i slutna lådor och med de kunde jag höra basarna, speciellt då de inte stod i närheten av frontarna. Med delningen vid 120 Hz var de väldigt enkla att peka ut.

Ang det att boosta så är jag osäker på exakt hur mycket jag behövt boosta tidigare. Men simuleringen av dessa nya lådor ger ju mer output vid de lägre frekvenserna än nuvarande basar, så om något skulle det krävas mindre boost.

Hmm, ja äventyret går vidare. Men vi kommerkanske inte fram till något utan ett prov. Får nog köpa en bas och testa lite.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-04-03 11:59

Det är klart det går. Det kunde bara bli så väldigt mycket bättre med samma material, budget och lite annan prioritering. Av det primärt hörbara. Tror jag. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-04-03 14:53

Det är ju alltid kul att bygga själv. Men samtidigt så finns det inga garantier för att det blir jättebra.
Jag tror två Xtz cinema x12 är svårslagna, för pengarna inte minst.
Med det sagt- jag skulle troligen byggt själv iallafall :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-04-03 21:42

gopnik skrev:Det är klart det går. Det kunde bara bli så väldigt mycket bättre med samma material, budget och lite annan prioritering. Av det primärt hörbara. Tror jag. :D


+1. Delar för övrigt gopniks uppfattning även i det tidigare inlägget. Att det går är en sak. Men blir det bra?

Personligen tycker jag att sextio liters lådor är väldigt små och nätta. Mina egna basmoduler ser ut som tvättmaskiner. Prioriteringar...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-04 11:03

Här är en jämförelse mellan 50 och 60 liter låda med 33% iso med 20 Hz avstämning. Blå är 60 liter. Elementet är SB29NRX75-6
Inte jättestor skillnad. Vid 20 Hz skiljer det 1,3 dB. Röret blir ju också ca 15% kortare i den större lådan
Bilagor
sb29 50 och 60.jpg
SB29 50vs 60 liter 20 Hz
sb29 50 och 60.jpg (208.12 KiB) Visad 6937 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 10:29

Lägger till en till bild för lite glöd i tråden. Jämförelse mellan SB29 i tänkt låda och NHT1259 i 132 liter sluten (enligt Öhmans LTS-B1) som har "optimal" kurva för rum. (grön=NHT)
Följer varandra väldigt nära ner till 15hz där SB29 viker av, mest pga dess HP-filter som jag ändå tror behövs.

Vad säger herrarna?
Bilagor
SB29 vs NHT1259.jpg
SB29 50liter 17Hz vs NHT1259 132l sluten
SB29 vs NHT1259.jpg (212.27 KiB) Visad 6894 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 10:37

Lägger till en bild till bara för att det är så enkelt numera (när jag lärt mig..) :)
Samma jämförelse fast utan HP-filter.

(Kan ju lägga till att 50 liter är fysisk volym, det blir 56,6 med iso.)
Bilagor
SB29 vs NHT1259 utanhp.jpg
SB29 50liter 17Hz NHT 132l sluten utan HP-filter
SB29 vs NHT1259 utanhp.jpg (217.94 KiB) Visad 6889 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 10:49

Bara... en... till...

La till min nuvarande bas, Monacor SPH390TC (i orange).
Basboost-behovet med den tänkta nya lådan borde vara mer eller mindre noll jämfört med nuvarande system. Det bådar väl gott?
Bilagor
SB29 vs NHT1259 vs SPH390tc.jpg
SB29 vs NHT1259 vs SPH390tc.jpg (193.34 KiB) Visad 6889 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-04-05 19:01

Prova SB elementet, det verkar som att du är sugen på att bygga något nytt :)
Prova även olika avstämningar, mitt tips är 3 hz ovanför fs, men kolla själv vad som låter bäst.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-04-05 20:14

Ser inte alls tokigt ut. Får du till en rimlig portlängd med 20 Hz och 50 mekaniska liter, som inte storknar direkt när man drar på lite?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 22:56

jonasp skrev:Ser inte alls tokigt ut. Får du till en rimlig portlängd med 20 Hz och 50 mekaniska liter, som inte storknar direkt när man drar på lite?


Ja det är ju frågan.. Jag har ju tänkt använda en slits, men jag vet inte hur simuleringen förhåller sig jämfört med verkligheten. Om jag simulerar på 14mm rör så får jag att det behövs 25st för att det ska se någorlunda ut. Dvs ca 38cm2 eller motsvarande ett rör på ca70mm, då antar jag en max lufthastighet på 35 m/s. En slitshöjd på 14mm är ju mindre än D/4 (=17,5mm) så den bör vara bättre än den runda porten, men exakt vilken kapacitet porten får vet jag ju inte.
Längden som basta anger är då ca 663mm lång. Men jag räknar med att det blir ganska rejäl ändkorrektion så längden borde bli kortare. Men hur mycket kortare?

Porten skulle då bli 14x275 mm vilket är en hanterbar bredd. Men frågan är som sagt vilken längd porten får och ifall det går att få plats med den i lådan..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-09 13:25

Det här med vilken ändkorrektion det kan tänkas bli är ju en intressant fråga.

Bifogad bild är från WinISD om jag inte är helt ute och cyklar.

Enligt formeln nere till höger får jag det till att en port med dimensionerna 12x333 får ändkorrektion ca 214mm. Verkar det rimligt?
Arean är alltså ca 40cm2 vilket motsvarar en rund port med D=72mm. En sådan port får enligt Basta fysisk längd= 704mm vilket motsvarar 765mm.
Slitsporten ovan bör alltså vara ca 765-214mm=551mm lång då?
Räknat med faktorn som de anger skulle korrektionen jämfört med en rund port vara 2.27x72=163mm. 704-163=540mm

Nån som grejat lite mer med slitsportar och vet ungefär hur det förhåller sig (rund vs slits)?

edit: kan ju iofs helt missuppfattat bilden..
Bilagor
Ändkorrektion port.JPG
Ändkorrektion port.JPG (132.29 KiB) Visad 6768 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav HK430 » 2018-04-15 22:42

Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-16 08:28

HK430 skrev:Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar :)


Ja det kunde ju vara trevligt bor du i stan? Vad är det du spelar på?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-04-16 09:05

Har du kollat in paa's tråd om SEOS12? Där gör han en slitsport:

paa skrev:Volymen som basen sitter i är ca 29 liter.
När det gäller en böjd slitsport, så har jag erfarit att om man räknar med minsta arean på mitten av porten så kommer man närmare verklig avstämning än om man räknar på en medelarea efter hela portens längd.
Lådans och portens mått gav en avstämning på ca 55 Hz med mittfiskar på plats. Vid tonkurvemätningarna så såg det emellertid ut som att det skulle vara bra att höja portavstämningen lite grann för att få lite mer output runt 80 Hz. Mittfiskarna togs då bort, och det gav önskat resultat.
Tyvärr gjordes ingen ny impedansmätning efter detta så det finns ingen exakt siffra på nuvarande avstämning. Men om jag lägger in den större portarean i simuleringsprogrammet så ger det ca 62 Hz portavstämning.
Vi gjorde även en tonkurvemätning med pluggade portar, och då föll nivån med ca 5 dB vid 80 Hz jämfört med port utan mittfiskar.


Här:
viewtopic.php?f=3&t=58125&full=1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav HK430 » 2018-04-16 10:06

Kraniet skrev:
HK430 skrev:Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar :)


Ja det kunde ju vara trevligt bor du i stan? Vad är det du spelar på?


Yes väst på stan. 10" version av 1259 i basreflex.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-23 16:57

Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.

Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?
Bilagor
SB29 baslåda.jpg
SB29 baslåda.jpg (88.5 KiB) Visad 6559 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-05-12 13:49

Kraniet skrev:Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.

Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?


Köpte du några sb29:or ?

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-05-14 14:32

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.

Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?


Köpte du några sb29:or ?


Inte än. Ska se om det kanske blir köp av ett element den här löningen.
Mvh
Magnus

SebbeSiren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav SebbeSiren » 2018-06-10 19:19

Tjena!
Någon uppdatering på projektet?

Jag funderar själv på att köpa 2st sb29or.
Kanske kan se om ngn mer är intresserad så vi kan göra ett gruppköp.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-06-10 19:39

Kraniet skrev:Jag flyttar snart till ny lägenhet och funderar därför på att bygga nya baslådor. Jag skulle vilja ha lådor som är mindre än de jag har nu, men samtidigt fler utav dom.
För tillfället använder jag två stycken Monacor SPH390TC , ett 15" element med 7mm xmax, vilket har ungefär samma pumpvolym som ett Peerless XXLS 12" eller Scan-Speak 30W. Basarna sitter i varsin 70 liter sluten låda som jag har EQat lite så jag har nivå ner till 10 Hz.

Min önskan är att bygga nåt som har lite mer kapacitet och som kanske spelar med mindre dist. Samtidigt vill jag försöka optimera kvoten ljud/kr.

Jag har tänkt bygga basreflex denna gången eftersom det finns en del ljudtrycksfördelar med det, sen ger det potential till mindre dist då det blir mindre konrörelse (i arbetsområdet). Nackdelen är högre group delay, men med en smart (?) optimering går detta kanske att hantera.

Jag har kommit fram till att 10" är det som jag ska satsa på. 8" basar kostar ungefär lika mycket och även om de klarar sig med mindre lådor så är det inte så många som går att använda väldigt djupt. 12" är inte så mycket dyrare och ger med pumpvolym, men de kräver samtidigt större lådor för att de ska fungera. Inte minst kräver de större portarea och därmed mycket längre port för att fungera.

Min tanke är alltså en relativt liten låda med en låg avstämning. Efter lite simulering så har jag fastnat för en låda på 45 liter som jag räknar med kommer vara ca45 liter då isotermiseringen förstorar lådan med ungefär lika mycket volym som element och port tar i anspråk. Avstämningsfrekvens 15 Hz, verkar kanske extremt lågt och jag är osäker på hur bra det skulle fungera. Det ger dock låg group delay i arbetsområdet och djupgrävande bas. Tappar lite i max ljudtryck för frekvenserna 20-40Hz, men eftersom jag tänker ha minst fyra lådor så är jag inte så orolig för det. Ljudtrycksvinsten vid 10-15 Hz är ju å andra sidan rätt hög jämfört med en högre avstämning.

Elementen som jag kommit fram till som skulle kunna fungera är
Scan-Speak 26W-4558T00
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf
http://www.audioxpress.com/article/test ... -subwoofer

SB-Acoustics SB29NRX75-6
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/

Av dessa så lutar jag åt SB29 då den är ca 600 kr billigare. Jag kan inte avgöra om något av elementen är "bättre" utifrån pappret. Två uppenbara skillnader är att 26W har kon i aluminium medan SB är hård papp, 26W har kortslutningsring vilket SB29 inte har. SB har något mindre xmax och lite mindre kon. Men enligt simuleringen ger det inte så stor skillnad i ljudtryck.
Använder databladets T/S för 26W, de uppmätta värdena från Voice Coil magazine simulerar i princip likadant. För SB29 anvädner jag T/S uppmätta av Troels vilka kanske är mer nära verkligheten.

Såhär simulerar det. Några kommentarer. Jag har lagt på ett 18 dB LP filter vid 80 Hz och ett 18dB HP filter vid 12 Hz (för att begränsa xmax för låga frekvenser). Ingen rumskurva pålagd. Eftersom jag har digital EQ så kommer jag kunna forma frekvenskurvan så som jag vill.
Porten är lång enligt simuleringen men jag räknar med att den blir ganska mycket kortare i verkligheten, men det lär ju visa sig.. Jag har simulerat det som att det är en slitsport med 20mm höjd och har därför satt max porthastighet till 35m/s. Enligt basreflextråden med Isidor så verkar det rimligt att kunna anta att porten skulle klara det utan komprimering.
Röd kurva är konrörelsen, svart totalljud, grå MOL, blå konens ljudtryck och blåstreckad portens bidrag.
Lådan är för SB29. f0 är som synes 39 Hz och Qb 0,568 medan 26W har f0 36,5 Hz och Qb 0,51, inga stora skillnaden med andra ord.

Kom gärna med kommentarer och tips. Verkar det som att detta skulle kunna fungera på ett tillfredställande sätt?

När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav HenrikE » 2018-06-10 22:54

Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.

Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-06-12 22:05

HenrikE skrev:
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.

Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-07-02 09:42

Händer det nåt här eller?

Nej inte mycket, men jag har funderat lite mer över elementen. Läste testerna i voicecoil magazine igen och såg att det ju ändå skiljer sig lite distmässigt.

SB verkar ha en begränsning i upphängningen också

Displacement
limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the
SB29NSWRX75-6 using the woofer criteria for Bl was XBl @
70% (Bl dropping to 70% of its maximum value) equal to 10.3 mm
(less than the physical 11 mm Xmax for this
driver) for the prescribed 20% distortion level for the SB
10". For the compliance, XC @ 50% Cms minimum was
8.6 mm (also less than the physical Xmax of this driver),
which means that for the SB Acoustics woofer, the compliance is the most limiting factor for getting to the 20%
distortion level.


För Scan-Speak är Bl begränsningen och ger 12,6mm . Ganska stor skillnad alltså.

Nedan är distmätningar för de båda elementen. SB först sen scan-speak. Tycker det ser ut som att Scan-Speak har mycket lägre dist?
Bilagor
SB-Acoustics 29NRX dist.jpg
SB-Acoustics 29NRX dist.jpg (298.57 KiB) Visad 5950 gånger
SS 26W4558 dist.jpg
SS 26W4558 dist.jpg (138.91 KiB) Visad 5950 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-07-02 13:26

Scanspeak:en verkar bra :)
Jag skulle gärna köpa två av dessa om jag skulle bygga nytt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 16:14

Perfector skrev:
HenrikE skrev:
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.

Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?


Varför vill du koppla talspolarna på det viset?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-07-02 17:51

Morello skrev:
Perfector skrev:
HenrikE skrev:Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?


Varför vill du koppla talspolarna på det viset?

Generatoreffekten ger roten ur effekten i den talspole som inte matas från slutsteget, och styr då som en negativ återkoppling elementet så att det rör sig mindre vilket har visat sig stämma (även om jag inte kan visa datablad på det).
I hop med dubbelkammaren där mellanröret åxå styr elementen mot varandra ger det en ordentligt styrning och därmed ökning av effekttåligheten.
Principen har bekräftats av Sinus på sin tid där dom först mätte och därefter lyssnade och konstaterade att det inte mäter som det låter (deras kommentar).
Därav begreppet elektromekanisk motkoppling, kanske hemsnickrat men för mig beskriver det vad som händer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-07-02 17:55

Bajsa inte ner tråden med en massa svammel. Tack.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-07-02 18:02

gopnik skrev:Bajsa inte ner tråden med en massa svammel. Tack.

Svamlar gör den som inte kan bemöta ett inlägg med nåt konstruktivt.
Jag hittar aldrig på, bara hänvisar till det som varit.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Piotr » 2018-07-02 19:29

Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.


Herr Perfector..

Har jag förstått det rätt ?:
Två st identiska element monteras i två identiska "lådhalvor" och förbinds med en port...
Elementet har dubbla talspolar där en talspole drivs aktivt på vardera bas..
Och en talspole på vardera bas förbinder elementen sinsemellan utan inkoppling till slutseget, + till + och - till -..

Är det rätt uppfattat?

Isf. så sker just "ingenting". Den genererade EMK'n som ses på de båda ihopkopplade talspolarna ligger i fas.. Det betyder att vardera element ser oändlig impedans. Konstruktionen skulle prestera identiskt om du helt enkelt tog bort kopplingen mellan talspolarna.

Porten mellan de två volymerna ser också samma ljudtryck och något flöde av energi sker heller inte mellan lådhalvorna akustiskt. Du skulle lika gärna kunna ta bort porten och få samma resultat.

Detta förutsätter att båda de aktiva talspoarna är kopplade i fas.

Om de är kopplade i motfas så har du en smått unik dipol. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 19:38

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?


Varför vill du koppla talspolarna på det viset?

Generatoreffekten ger roten ur effekten i den talspole som inte matas från slutsteget, och styr då som en negativ återkoppling elementet så att det rör sig mindre vilket har visat sig stämma (även om jag inte kan visa datablad på det).
I hop med dubbelkammaren där mellanröret åxå styr elementen mot varandra ger det en ordentligt styrning och därmed ökning av effekttåligheten.
Principen har bekräftats av Sinus på sin tid där dom först mätte och därefter lyssnade och konstaterade att det inte mäter som det låter (deras kommentar).
Därav begreppet elektromekanisk motkoppling, kanske hemsnickrat men för mig beskriver det vad som händer.


Inte säker på att jag förstår hur du kopplat.

Kan du göra en skiss?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 19:39

Piotr skrev:
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.


Herr Perfector..

Har jag förstått det rätt ?:
Två st identiska element monteras i två identiska "lådhalvor" och förbinds med en port...
Elementet har dubbla talspolar där en talspole drivs aktivt på vardera bas..
Och en talspole på vardera bas förbinder elementen sinsemellan utan inkoppling till slutseget, + till + och - till -..

Är det rätt uppfattat?

Isf. så sker just "ingenting". Den genererade EMK'n som ses på de båda ihopkopplade talspolarna ligger i fas.. Det betyder att vardera element ser oändlig impedans. Konstruktionen skulle prestera identiskt om du helt enkelt tog bort kopplingen mellan talspolarna.

Porten mellan de två volymerna ser också samma ljudtryck och något flöde av energi sker heller inte mellan lådhalvorna akustiskt. Du skulle lika gärna kunna ta bort porten och få samma resultat.

Detta förutsätter att båda de aktiva talspoarna är kopplade i fas.

Om de är kopplade i motfas så har du en smått unik dipol. :)


Om du tolkat Perfectors koppling rätt så är din analys givetvis helt korrekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Piotr » 2018-07-02 19:52

Tack so mycket for att du approvar min analayzis! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 20:00

Bitte schön!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-07-02 20:00

Nåja, en liten förklaring
2 element med rör i mellanväggen mellan lådhalvorna skapar över resp. undertryck, mer än ett element gör i egen låda.
Alltså styr dom varandra så det blir rena konrörelser som inte diffar och hela lådan tål mer effekt då den mekaniska rörelsen är det man går efter då den elektriska effekttåligheten är Ca: 3 gånger större än den mekaniska (bottna en talspole är oftast slutet på ett element)
Att sedan koppla talspolar mot varandra blir som repellerande magneter, dom bromsar sin motpart.
Jmfr. 2 små elmotorer som man kopplar mot varandra på samma sätt så ser man vad som händer.
Spänningarna bromsar den roterande spolen mer än om man bara kortsluter anslutningarna och sedan vrider på axeln.
Prov med 2 6½" i 20 liter med tillbehör visade att det gick att belasta lådan med långt över de 60 Watt som elementen ska tåla.
Tog man bort den elektriska delen mellan talspolarna så blev det en helt annan högtalare med mycket lägre effekttålighet.
Se'n vilar jag ganska lugnt på det s om framkom hos Sinus i Bureå där dom inte heller kunde förklara hur, men väl ATT det funkar som jag nu beskrivit.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Piotr » 2018-07-02 20:04

Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 20:15

Perfector skrev:Nåja, en liten förklaring
2 element med rör i mellanväggen mellan lådhalvorna skapar över resp. undertryck, mer än ett element gör i egen låda.
Alltså styr dom varandra så det blir rena konrörelser som inte diffar och hela lådan tål mer effekt då den mekaniska rörelsen är det man går efter då den elektriska effekttåligheten är Ca: 3 gånger större än den mekaniska (bottna en talspole är oftast slutet på ett element)
Att sedan koppla talspolar mot varandra blir som repellerande magneter, dom bromsar sin motpart.
Jmfr. 2 små elmotorer som man kopplar mot varandra på samma sätt så ser man vad som händer.
Spänningarna bromsar den roterande spolen mer än om man bara kortsluter anslutningarna och sedan vrider på axeln.
Prov med 2 6½" i 20 liter med tillbehör visade att det gick att belasta lådan med långt över de 60 Watt som elementen ska tåla.
Tog man bort den elektriska delen mellan talspolarna så blev det en helt annan högtalare med mycket lägre effekttålighet.
Se'n vilar jag ganska lugnt på det s om framkom hos Sinus i Bureå där dom inte heller kunde förklara hur, men väl ATT det funkar som jag nu beskrivit.


Som sagt, läs piotr's analys och ställ frågor om något är oklart.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-07-02 20:28

Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan. :)

Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Nattlorden » 2018-07-02 20:36

Perfector skrev:
Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan. :)

Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.


Hur vore det om du läste och tänkte över det du läste istället för att peka finger på ett håll som ingen av oss kan verifiera att de någonsin ansett?

Om du inte kan förstå det du läser, så är det på samma nivå som du lagat mat och mätt med glas och koppar som du hade hemma, men utan förståelse för l, dl och cl så att någon annan kunde återskapa det...

"Tag en biff lika stor som min hand, mjöla den med vetemjöl motsvarande två av mina gröna plastskedar.... "
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 20:45

Perfector skrev:
Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan. :)

Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.


Som sagt, fråga om något är oklart.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Piotr » 2018-07-02 21:23

Perfector skrev:
Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan. :)

Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.


Vad du eller Sinus har för önskningar om resultat har jag ingen aning om. Funktionen är som jag beskrivit ovan dock.

Kan det vara så att du har glömt bort någon detalj?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Michael » 2018-07-04 14:33

Men om de två elementen inte är exakt lika, så kommer det väl att ske saker - bra eller dåligt, vet ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-07-04 14:42

Om trådstartaren önskar kan jag dela tråden och placera den lätt metafysiska diskussionen i en egen tråd.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-07-04 15:50

Det brukar ju komma på spår igen.. :)

Jag är kanske inte helt motsträvig till att fortsätta med monacorbasarna. Men just den koppling som nu diskuteras förstår jag inte riktigt värdet av. Är tanken att EMK-obalanser skulle balanseras ut genom kopplingen? Känns i vilket fall väldigt onödigt att bara använda den ena av spolarna på ett element med dubbla spolar. Tappar ju både känslighet och effekttålighet, även om det sistnämnda knappast är ett problem. T/S ändras ju också med kopplingen.

Har funderat på det här med bas "som inte låter bas". Jag tycker att lådorna jag har är precis så. Jag upplever inte att det är ett delat system. Tycker det blir ännu lite bättre nu när jag justerade om och delar med 3e ord BW vid 80Hz.
Kan det vara så att basarna spelar ganska "rent" pga de inte behöver slå lika långt? Det är ju också en ribbad kon med väldigt linjär frekvensgång långt upp i frekvens, kanske har en betydelse också? De kräver ju ganska lite effekt dessutom så den termiska kompressionen torde vara relativt låg.
Enda missljud jag haft var när dammkåporna lossnade. Har fått limma tillbaka dom på båda elementen.. :)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-07-04 19:01

Kraniet, är du nöjd så är det väl bra så? Det finns ju egentligen inga garantier för att nya subbasar skulle låta betydligt bättre egentligen. Men intresset finns ju förstås.... :)
Jag ryckte det lät fint hemma hos dig, skulle dessutom inte rekommendera kraftigare slutsteg, skillnaden är väldigt liten ( (min erfarenhet av Crown 1500 vs t amp 150).

Subjektiva tankar som är MIN erfarenhet: Det jag vet blir klara förbättringar , även i basområdet, är troligen att köra digitala filter utan A/D omvandling , dvs digitalt direkt in i ett dsp filter typ Najda. dynamiken blir hörbart bättre, och den skillnaden är mycket större än bättre slutsteg

En digital ingång på filtret är i vart fall min nästa uppgradering

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-10 18:08

Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.
Har hittat två kandidater i Dayton RS 270-4 och RS270-8A vilka har T/S som passar någorlunda i den tänkta lådvolymen. Med deras hyffsat avancerade motor med dubbla kortslutningsringar så antar jag att de har låg dist(?).

http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-382
http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-579

Det är svårt att hitta element med passande T/S. Har kikat på en del åttatummare men de saknar ofta slaglängd och har ofta högre FS vilket inte är så optimalt för det jag tänker mig.

Annars är det Scan-Speak 26W 4558T00 som verkar smartast sett till SPL/lådvolym.
Daytonelementen kostar hälften av vad 26W gör så vinsten där är fler lådor per krona. Dock bara hälften så bra spl/volym.
Daytonelementen kräver också lite mer EQ för att få samma kurva.
En annan sak med daytonelementen är detta med fasplugg och eventuella missljud från denna.
Men 26W är en hyffsad kandidat för sluten låda vilken daytonelementen inte är (för kort xmax).

Hade daytonelementen haft ca 9mm xmax och dammkåpa så hade det varit väldigt intressant.

Simuleringar är ju med T/S från datablad så hur det fungerar i praktiken är ju en fråga i sig..

Kurvan nedan är utan rumsbidrag för RS270-8A. Med en 3dB boost vid 20Hz skulle kurvan anta en form väldigt lik 25 Hz Q 0,6 ned till ca 15Hz.
Bilagor
Dayton RS2708A 55l 18Hz.jpg
Dayton RS2708A 55l 18Hz.jpg (178.15 KiB) Visad 7438 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav paa » 2019-01-11 00:11

Kraniet skrev:Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.

En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-11 11:19

paa skrev:
Kraniet skrev:Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.

En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.


Ja det är ju iofs sant. Men det blir ju samtidigt sämre utnyttjande av elementet och i det här fallet även dyrare.

Men det är klart 26W har ju ett mycket bättre förhållande pris/ljudtryck/volym. 8dB mer vid 20 Hz i samma lådstorlek! 8O

Här är dom i samma lådvolym avstämda till 17 hz med 4eord HP filter vid 12 Hz så att xmax inte överskrids. Portarean/längden i första bilden är justerad så att porten inte begränsar och MOL går under frekvensgången.
Skillnaden i port area/längd är 25cm2/400mm, 37.75cm2/609mm

I andra bilden har jag samma portstorlek i båda lådorna (37,75/609mm).
Där syns det att RS270 inte begränsas av porten på samma sätt som 26W.

Vilket som är den bättre optimeringen är ju dock frågan..
Bilagor
26W4558 RS2708A 55 l 20 Hz RC HP.jpg
26W4558 RS2708A 55 l 20 Hz RC HP.jpg (216.84 KiB) Visad 7350 gånger
26W4558 RS2708A 55 l 20 Hz RC HP sP.jpg
26W4558 RS2708A 55 l 20 Hz RC HP sP.jpg (220.66 KiB) Visad 7350 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav paa » 2019-01-11 13:24

Kraniet skrev:
paa skrev:
Kraniet skrev:Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.

En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.


Ja det är ju iofs sant. Men det blir ju samtidigt sämre utnyttjande av elementet och i det här fallet även dyrare.

Men det är klart 26W har ju ett mycket bättre förhållande pris/ljudtryck/volym. 8dB mer vid 20 Hz i samma lådstorlek! 8O

Här är dom i samma lådvolym avstämda till 17 hz med 4eord HP filter vid 12 Hz så att xmax inte överskrids. Portarean/längden i första bilden är justerad så att porten inte begränsar och MOL går under frekvensgången.
Skillnaden i port area/längd är 25cm2/400mm, 37.75cm2/609mm

I andra bilden har jag samma portstorlek i båda lådorna (37,75/609mm).
Där syns det att RS270 inte begränsas av porten på samma sätt som 26W.

Vilket som är den bättre optimeringen är ju dock frågan..

En känslighetsskillnad på 8 dB betyder ju massor när man ska välja förstärkare också, och där finns pengar att spara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-11 17:53

paa skrev:
Kraniet skrev:
paa skrev:En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.


Ja det är ju iofs sant. Men det blir ju samtidigt sämre utnyttjande av elementet och i det här fallet även dyrare.

Men det är klart 26W har ju ett mycket bättre förhållande pris/ljudtryck/volym. 8dB mer vid 20 Hz i samma lådstorlek! 8O

Här är dom i samma lådvolym avstämda till 17 hz med 4eord HP filter vid 12 Hz så att xmax inte överskrids. Portarean/längden i första bilden är justerad så att porten inte begränsar och MOL går under frekvensgången.
Skillnaden i port area/längd är 25cm2/400mm, 37.75cm2/609mm

I andra bilden har jag samma portstorlek i båda lådorna (37,75/609mm).
Där syns det att RS270 inte begränsas av porten på samma sätt som 26W.

Vilket som är den bättre optimeringen är ju dock frågan..

En känslighetsskillnad på 8 dB betyder ju massor när man ska välja förstärkare också, och där finns pengar att spara.


I detta fall är det väldigt små effekter till att börja med så det är kanske mindre problematiskt. Kurvan för 26W ovan är med 20 Vrms, dvs 100 W i 4 ohm.
Men simuleringarna ovan är ju ett statiskt fall. Skillnaden mellan MOL-kurvorna vid 15Hz är ju tex noll.
Hur lådorna skiljer sig åt med dynamisk insignal är ju en liten annan fråga.

Sen är ju frågan hur det "låter" om de två lådorna, vilket i sig är svårt att sia om.
Hur hörbar är en portbegränsning jämfört med högre dist från lådtrycket eller elementet?

Sen är det ju en fråga om kostnad per låda. RS270 kostar hälften av 26W. Jag tänker mig 4 st lådor.
Fyra RS270 element kostar lika mycket som 2st 26W. I den tänkta lådan ger fyra RS270 nästan samma(jämförbart) ljudtryck som 2st 26W. RS270 kräver dock dubbla lådvolymen.
Med fyra 26W skulle jag kunna få liknande ljudtryck i slutna lådor med mindre volym.
Samtidigt kan jag köpa åtta RS270 för samma pengar.. Det har jag dock inte plats för just nu.

För att matcha eller överstiga MOL för mina två Monacor behöver jag 2st 26W i basreflex, 4st 26W i slutna eller 4st RS270 i basreflex. Totalvolymen för respektive lösning är 140l(befintlig), 110l, 160l, 220l.
Pris för respektive lösning exl lådor är 4400kr, 8800 kr, 4800.
Mitt mål är att överträffa nuvarande lösning avseende lådstorlek, ljudtryckskapacitet, dist och utstrålningspunkter för minsta summa pengar. :wink:

Bilden visar 2st 26W och 4 st RS270 i 55 liter avstämda till 17 Hz med samma rörstorlek.
Bilagor
2x26W4558 4xRS2708A 55 l 17 Hz RC HP sP.jpg
2x26W4558 4xRS2708A 55 l 17 Hz RC HP sP.jpg (213.94 KiB) Visad 7311 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-01-11 18:13

Intressanta simuleringar. :)

Har du funderat mer på gopniks förslag?- två likadana element till de du redan har, kopplat isobarik clamshell. Det verkar svårslaget och då behöver du nog inte fundera om det blir bättre än det du redan har - det blir det högst troligt :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-11 19:16

Tangband skrev:Intressanta simuleringar. :)

Har du funderat mer på gopniks förslag?- två likadana element till de du redan har, kopplat isobarik clamshell. Det verkar svårslaget och då behöver du nog inte fundera om det blir bättre än det du redan har - det blir det högst troligt :)


Nja. Nuvarande lådor är för stora för att jag ska kunna ha fyra stycken. Förhållanden pumpvolym/lådvolym blir också sämre, men hur mycket inverkan det ger vet jag inte.

55 liter per låda är nog smärtgränsen för vad som är möblerbart. Hade inte gjort nåt om lådorna kunde vara ännu mindre.

Ett alternativ som jag inte pratat om är Peerless XLS 830452 som bara fungerar i sluten låda. Går då att komma undan med 40 liter per låda. MOL är ju samma som för 26W, dvs jag skulle behöva fyra stycken. Kostar 1800kr styck hos soundimport.

edit: Alla mina lådfunderingar har en lådvolym som är minst 100 ggr elementets pumpförmåga, det ser jag som en minimigräns utifrån diskussioner här på forumet.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-01-11 20:35

Upptäckte nyss att det är stor rabatt på Dayton rs270 mfl. på brl just nu. Fyndläge :)

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gJr8fD_BwE

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-11 21:21

Tangband skrev:Upptäckte nyss att det är stor rabatt på Dayton rs270 mfl. på brl just nu. Fyndläge :)

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gJr8fD_BwE


Aha.. intressant. Synd bara att de inte har RS270-4. T/S skiljer sig rejält mellan 4 och 8 ohms basen. 4 ohm simulerar bra i min tänkta lådan, 8ohm kräver en större låda.

Men det finns ju annat

Denna tex https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 10-88.html

Ser ganska bra ut i 50 liter sluten. Går dock inte uppfylla 100ggr pumpförmågan då. Men frågan är om elementet bör användas till xmax.
Kommentarena på parts express är positiva. Men jag hittar ingen distmätning eller liknande..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-01-11 21:34

Jag blir sugen på 2 av dessa... kanske redan ikväll :)
Verkar kunna spela en bit upp i undre mellanregistret också. Skulle kunna bli en juste 3-vägare med hyfsat bred baffel med delning vid 350 Hz vid baffelsteget till en lämplig 4-tummare.... tex denna http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... hf-4-.html

50 liter verkar bra. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-12 15:09

Kraniet skrev:Alla mina lådfunderingar har en lådvolym som är minst 100 ggr elementets pumpförmåga, det ser jag som en minimigräns utifrån diskussioner här på forumet.

Intressant tumregel, som jag inte hört om tidigare. Kunde vara intressant att höra lite mer om det resonemanget. Annars talar men ju oftast om ett q-värde runt 0,5 för att ha "tillräcklig" volym på slutna lådor.

För XLS-10 räcker det ju med ca 20 liter för q=0,5. Vad vinner man på att använda större låda än så?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav paa » 2019-01-12 15:24

Dist i förhållande till ljudtryck inuti lådorna finns diskuterat i trådarna om LT.

SlaitH skrev:
Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-12 15:33

Aha, 3000% mer dist vid 160 dB än vid 130 dB - det är ju rätt stor skillnad - men hur uppfattar örat skillnaden i det registret (typ <80Hz)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav paa » 2019-01-12 15:43

Även de bästa element ligger nog en bit över 1% dist i lägsta registret, så lägre distorsion än så ifrån lådans luft behöver man nog inte sikta på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-12 17:33

paa skrev:Även de bästa element ligger nog en bit över 1% dist i lägsta registret, så lägre distorsion än så ifrån lådans luft behöver man nog inte sikta på.


Med 100ggr elementets pumpvolym så visar basta ca 154 dB för en sluten låda.
Runt portens resonansfrekvens drivs dock trycket upp, där är det ju i huvudsak porten som pumpar luft. Jag vet dock inte om denna ökning av lådans inre tryck vid portavstämningen spelar roll.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-01-12 19:37

paa skrev:Även de bästa element ligger nog en bit över 1% dist i lägsta registret, så lägre distorsion än så ifrån lådans luft behöver man nog inte sikta på.


Nej, det kanske är förnuftigt. Felen adderas dock så om lådan har 1% och elementet 1% så blir det ju uppåt 2 % dist.

Jag är lite fundersam ( som flera verkar vara ) huruvida 1 % eller 5 % under 80 Hz verkligen kan höras någon skillnad på ?

De element som har låg distorsion under 50 Hz enligt dibirama är uteslutande dyra element- så det kanske är onödigt att lägga till ytterligare låddist om man sitter med ett påkostat element, om man har möjligheten :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav paa » 2019-01-12 20:43

Disten adderas inte så enkelt som 1+1=2.
Det beror på hur olinjärigheterna ser ut.
Luften ökar trycket progressivt inåt. Om elementet är tvärtom, dvs mer progressivt utåt, så kan det ju teoretiskt minska disten, om båda ligger på ungefär samma absolutvärde.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 10:04

Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/

Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).

Baslåda SB23NBAC.jpg
Baslåda SB23NBAC.jpg (128.13 KiB) Visad 7887 gånger


40 liter 16 Hz SB23NBAC.jpg
40 liter 16 Hz SB23NBAC.jpg (193.43 KiB) Visad 7887 gånger


Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
40 liter 16 Hz SB23NBAC m LT 24 054.jpg
40 liter 16 Hz SB23NBAC m LT 24 054.jpg (205.59 KiB) Visad 7887 gånger



Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..

Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.

edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav emil_fh » 2019-01-23 17:04

Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/

Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).

Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz

Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..

Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.

edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.


Har du möjlighet att simulera konrörelsen? Jag simulerade lite med elementet, och fick ett maximalt "Max displacement" på cirka 9 mm vid 30 Hz, antar vid maxeffekten på 60 W" Men jag vet inte om det är p-p och jag vet inte heller om den specifierade Xmax på 6.5 mm är p-p eller om det överhuvudtaget är något som behövs tas hänsyn till, men tänker mig att vid EQ vid låga frekvenser så är det av relevans.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 19:04

emil_fh skrev:
Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/

Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).

Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz

Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..

Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.

edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.


Har du möjlighet att simulera konrörelsen? Jag simulerade lite med elementet, och fick ett maximalt "Max displacement" på cirka 9 mm vid 30 Hz, antar vid maxeffekten på 60 W" Men jag vet inte om det är p-p och jag vet inte heller om den specifierade Xmax på 6.5 mm är p-p eller om det överhuvudtaget är något som behövs tas hänsyn till, men tänker mig att vid EQ vid låga frekvenser så är det av relevans.


Den nedre bilden har konrörelsen i rött. Det raka strecket är max konutslag vid MOL.
Xmax är 6,5mm enkel väg. Så RMS värdet blir 4,596 mm enkel väg.

Visar det inte men i simuleringen peakar det på ca 8 V rms (så drygt 16W i 4ohm). Som synes överskrids xmax med ca 1,4 mm vid 10 Hz då.

edit: så jo 6,5mm xmax är ju lite begränsande. Lådan/porten skulle kunna hantera mer pumpkapacitet, så 9-10mm xmax hade ju varit fint.
Fast omvänt kan man ju fundera om det skulle gå att använda en mindre låda..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav RSG » 2019-01-23 19:59

Fråga.
Vad visar den kurvan (brun eller orange) som är begränsad vid ca 87 db?

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-01-23 20:13

Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/

Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).

Baslåda SB23NBAC.jpg


40 liter 16 Hz SB23NBAC.jpg


Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
40 liter 16 Hz SB23NBAC m LT 24 054.jpg



Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..

Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.

edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.


Undrar vad som skiljer sb23 nbac elementet från SB Acoustics SB23NACS45-4 , förutom färgen på konen ?
Denna är ju annars ett rekommenderat alternativ här på forumet, i 40 liters basreflexlåda: SEAS Prestige L22RN4X/P (H1208). Verkar gå djupt. Jag skulle nog sikta på ett element som detta , det har lågt fs vilket ju inte skadar.
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/

Två aktiva moduler i den storleken kanske räcker bra i en lägenhet ?

Ett annat alternativ är något Dayton-element som det är bra pris på brl just nu, referens serien har ju en 8:a också :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 20:46

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/

Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).

Bilagan Baslåda SB23NBAC.jpg finns inte längre


Bilagan 40 liter 16 Hz SB23NBAC.jpg finns inte längre


Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
Bilagan 40 liter 16 Hz SB23NBAC m LT 24 054.jpg finns inte längre



Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..

Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.

edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.


Undrar vad som skiljer sb23 nbac elementet från SB Acoustics SB23NACS45-4 , förutom färgen på konen ?
Denna är ju annars ett rekommenderat alternativ här på forumet, i 40 liters basreflexlåda. SEAS Prestige L22RN4X/P (H1208). Verkar gå djupt. Jag skulle nog sikta på ett element som detta , det har lågt fs vilket ju inte skadar.
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/

Två aktiva moduler i den storleken kanske räcker bra i en lägenhet ?

Ett annat alternativ är något Dayton-element som det är bra pris på brl just nu, referens serien har ju en 8:a också :)



SB-elementet har FS på 23 Hz, L22RN4X/P 21Hz så det är ingen större skillnad där. SB har ett mer på papperet mer avancerat motorsystem. Sen gillar jag inte fasplugg på element som ska pumpa luft de kan låta hörbart.

För att jämföra ser det ut såhär utan EQ. Alltså 40 liter och 16 Hz avstämning. Ingen rumskurva.
SB blå och L22 svart. Som synes får L22 ett litet lyft mot de lägre frekvenserna. Min bedömning är att EQ nog ändå behövs för att få rätt kurva i rummet.
L22 lite mera pumpförmåga men det är som synes försumbart.

SBNBACS vs L22rn4x 40l 16 Hz.jpg
SBNBACS vs L22rn4x 40l 16 Hz.jpg (255.11 KiB) Visad 7801 gånger


Dayton åttorna med mer xmax har väldigt konstiga T/S.. Referens elementet har också lite opassande T/S.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 09:20

RSG skrev:Fråga.
Vad visar den kurvan (brun eller orange) som är begränsad vid ca 87 db?

/Johan


Det är konrörelsen (RMS) vid MOL. Den är ca 4,6 mm (enkel väg)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-26 00:43

På begäran lägger jag upp lite mer simuleringar på SB-basarna.

Basarna är alltså dessa. (Lägger in T/S också, de skiljer sig en del och simulerar olika.)

SB23NBACS45-4
Bild

SB23NBACS45-8
Bild


Här kommer det då. Alla simuleringar utan filter, EQ eller rumskurva.
SB23NBACS45-4 verkar trivas i ca 45 liter (40 liter med 33% fluff). Möjligen kan man använda lite större volym. Ner mot 35 verkar kunna vara görligt också.

Här är det 45 liter med 25 Hz avstämning. -3dB vid 30 Hz.
SB23NBACS45-4 45l 25Hz.jpg
SB23NBACS45-4 45l 25Hz.jpg (209.15 KiB) Visad 7720 gånger




2st i 90 liter (40l med 33% fluff) med 25 Hz
2st SB23NBACS45-4 90l 25Hz.jpg
2st SB23NBACS45-4 90l 25Hz.jpg (210.92 KiB) Visad 7720 gånger



SB23NBACS45-8 dikterar lite större volym. ca 60 liter.

57 liter (50l med 33% fluff) med 25Hz, -3dB vid 29 Hz
SB23NBACS45-8 57l 25Hz.jpg
SB23NBACS45-8 57l 25Hz.jpg (225.15 KiB) Visad 7720 gånger


67 liter (60l med 33% fluff) 23 Hz. -3 dB vid 25 Hz.
SB23NBACS45-8 67l 23Hz.jpg
SB23NBACS45-8 67l 23Hz.jpg (222.44 KiB) Visad 7720 gånger


2st i 136 liter (120l med 33%fluff) 23 Hz.
2st SB23NBACS45-4 136l 23Hz.jpg
2st SB23NBACS45-4 136l 23Hz.jpg (218.13 KiB) Visad 7720 gånger


Jämförelse mellan 4ohm och 8 ohms elementen i 45 l 23 Hz och 67l 23 Hz
SB23NBACS45-4 45l 23Hz SB23NBACS45-8 67l 23H.jpg
SB23NBACS45-4 45l 23Hz SB23NBACS45-8 67l 23H.jpg (256.81 KiB) Visad 7720 gånger


Jämförelse mellan 4ohm och 8 ohms elementen i 45 l 28 Hz (-3dB 30Hz) och 67l 25 Hz (-3dB 25,5 Hz)
SB23NBACS45-4 45l 28Hz SB23NBACS45-8 67l 25H.jpg
SB23NBACS45-4 45l 28Hz SB23NBACS45-8 67l 25H.jpg (257.26 KiB) Visad 7720 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-26 00:54

Det är alltså med tanke på en klon av Revel F208 som Tangband spånade på.
Högtalarna verkar använda de svarta NBAC-elementen som dom är.
Bruttovolymen på lådorna verkar vara ca 100l. Minus låda för femtummaren och stag, kanske 85-90 liter till de två basarna?

Bild

DESCRIPTION

3-Way Floorstanding Tower Loudspeaker

HIGH-FREQUENCY DRIVER COMPONENTS

1” (2.5 cm) Aluminum Tweeter with Acoustic Lens Waveguide

MID-FREQUENCY DRIVER COMPONENTS

5.25” (13.3 cm) Aluminum Cone, Cast-frame Midrange

LOW-FREQUENCY DRIVER COMPONENTS

Dual 8” (20 cm) Aluminum Cone, Cast-frame Woofers

INPUT CONNECTIONS

Dual Sets of Binding Posts

RECOMMENDED AMPLIFIER POWER

50-350

CROSSOVER FREQUENCIES

270 Hz, 2200 Hz

LOW FREQUENCY EXTENSION

-10dB@23Hz, -6dB@27 Hz, -3dB@31Hz

NOMINAL IMPEDANCE

8 ohms

SENSITIVITY

88.5dB

ENCLOSURE TYPE

Bass-reflex via Front-firing Port

FINISHES

Piano Black or High Gloss Walnut

DIMENSIONS (H X W X D)

46.6" x 13.5" x 14.8" (1182.5mm x 341.8mm x 375.3mm)

WEIGHT

Net Weight: 80 lb (36 kg)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-01-26 10:09

Tack för simuleringarna , det var intressant . :)

Lite egna funderingar:

SB acoustics metall midbasar , både 5 ( liknande revel använder ) och 6 tums versionerna ( revel 106 ) används numera av legend acoustics och konstruktören verkar ha ratat seas och scanspeaks element.

Han använder även reveldiskanten SB 26adc i de medeldyra högtalarna, men till highendhögtalarna har han hittat två bättre diskanter, båda betydligt kostsammare.
https://www.eton-gmbh.com/en/products/h ... t/26-hd-3/

Även, i den aktiva 4.5 vägaren i reference serien en berryliumdiskant från scanspeak, inte direkt billig:
https://www.madisoundspeakerstore.com/h ... lium-dome/

Om vi pratar lågbasområdet så kör Crawford fortfarande med scanspeaks subbasar i 3000:- klassen. Kanske säger en del om kvaliteten. SB acoustics i samma prisklass verkar sämre här, högre dist på de mätningar jag sett.

Då man läser på detta forum kan man ibland tro att SB acoustics är genomgående det bästa oavsett pris, men den stora prisvärdheten verkar ligga i de mindre midbasarna av metall som verkar vara bland de bästa oavsett pris. SB 26adc diskanten verkar bra för priset men är nog inte bäst oavsett pris.
De mätningar jag sett på nac 23 med silverfärgad kon visar på mindre problem vilket i mina ögon inte gör dem till det allra bästa.
Läs här :
http://techtalk.parts-express.com/forum ... -8-testing

Jag tror, efter det jag läst i tester, att detta element ligger bra till för en ganska outstanding 8:a oavsett pris: http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Det verkar inte finnas någon 8:a som beter sig så bra distmässigt i basen, även vid 102 db testnivå, samtidigt som området upp till 2 khz är ganska problemfritt :)

Enda problemet är väl att glasfiber inte känns så high-tech :D

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav emil_fh » 2019-01-26 18:04

Är det inte viktigt att kolla frekvenskurvan 20-100 Hz? Ser inte speciellt jämn ut.
Bilagor
SB23NACS45-8-curve.jpg
SB23NACS45-8-curve.jpg (98.33 KiB) Visad 7660 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-01-26 23:33

emil_fh skrev:Är det inte viktigt att kolla frekvenskurvan 20-100 Hz? Ser inte speciellt jämn ut.


Skulle tro att mätningen bara är relevant ner till 200 Hz eller så. Det under är rumsartefakter. Det är inte ekofritt rum så långt ned i frekvens. Hittar ingen info på hemsidan. Kan vara så att det bara är över 300 som är ekofritt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
emil_fh
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2008-02-14

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav emil_fh » 2019-01-27 15:03

Jag förstår, har sett olika kurvor för samma element. Det här direkt från tillverkaren. Antarr ni helt enkelt på att ett element anpassat för lägre frekvenser ska vara tillräckligt jämnt i frekvensområdet, så det inte tas i beaktande?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2019-01-27 15:55

Det kommer det nog vara, ja. Konstigheter skulle synas även i impedanskurvan så finns det inga skumma fnurror där kommer tonkurvan vara OK.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Dea
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2012-06-01

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Dea » 2019-02-01 22:44

Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?

Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html

/Dea

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-04 14:21

Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?

Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html

/Dea


Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-05 08:50

Om du söker en bra 8:a så verkar denna mycket intressant .
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... tiw-200-xs

Visaton verkar nästan genomgående göra väldigt bra element, även de billigare. :) det element jag länkar till har dessutom ovanligt bra slaglängd för storleken. Klart mer är Sb nac 23 som exempel.

Jämfört med tex scanspeak w22 så verkar denna möjligen vara rentav bättre, i rätt låda.

Vilt spekulerande:
En trevägare :)
Jag tänkte ca 30 liter sluten låda per element med LT från 48 Hz, och 2 av dessa per kanal ( totalt 60 liter per kanal till basarna ) borde kunna ge bra med pulver.
Motsvarar väl ungefär en av de bättre xls scanspeak 10:orna, fast med lägre dist ?

Bygge: 2 basar placerade på vardera sida, längst ned i en golvhögtalare 30*30*100 cm och med en 5:1/2 SB nbac som mid på toppen ( de nya mätningarna jag sett är outstanding ) med den där Carlsson-Sb diskanten skulle kunna ge en högtalare med låg dist med inte alltför stor volym. Delning båda vägarna 120 Hz 6 db okt ( liknande keltik och legend acoustic big red ) och vid 2500 Hz 24 db/okt.

Ett annat exempel vore att göra lite som Morellos högtalare och istället placera basarna fram på högtalarna, och dela lite högre vid 240 Hz 18 dB/okt istället.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-05 13:13

Dessa visaton basar finns i en watt/puppy klon
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ppy_en.htm

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Cortado » 2019-02-05 14:54

Tror nog Visatonen kan vara rätt bra. Vet att Dan hållt på med den. Dock tror jag till skillnad mot Tangband att man ska porta med dem och inte LT'a.

Om nu 12,5mm Xmax stämmer (och det inte är Xmech) så kanske porten behöver bli rätt grov, eller att lådan blir stor för att minska porten. Men om man ska ha fler så kanske man kan kompromissa med flåsproblemet då man ändå får högre känslighet och kapaciteten blir fördelad.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-05 14:59

Cortado skrev:Tror nog Visatonen kan vara rätt bra. Vet att Dan hållt på med den. Dock tror jag till skillnad mot Tangband att man ska porta med dem och inte LT'a.

Om nu 12,5mm Xmax stämmer (och det inte är Xmech) så kanske porten behöver bli rätt grov, eller att lådan blir stor för att minska porten. Men om man ska ha fler så kanske man kan kompromissa med flåsproblemet då man ändå får högre känslighet och kapaciteten blir fördelad.


Jo, jag har även varit inne på portning med detdär elementet men lådan blir då större. Vilken lådvolym skulle du rekommendera i sådana fall ?

Visaton själva har ett exempel på 50 liter och 31 Hz avstämning, vilket inte går så djupt. Men man skulle kunna underavstämma nånstans vid 26-27 Hz förstås. Det höga qts:et kräver sin lådvolym som det verkar.
http://www.visaton.de/en/products/woofe ... 0-xs-8-ohm

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-05 15:49

Ja för min tänkta applikation ser det inte så intressant ut. Men för en portning kring 25-30 Hz ser det ju ut som ett potent element
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Cortado » 2019-02-05 17:28

Tangband skrev:Jo, jag har även varit inne på portning med detdär elementet men lådan blir då större. Vilken lådvolym skulle du rekommendera i sådana fall ?


Mja, vid 50L 31Hz (33% Viso) så får man en bump vid 40Hz, jag hade valt en lägre avstämning. För att inte porten ska bli jobbig så hade kanske 28Hz vart bättre. Nyligen höll en medlem på med två 70L lådor där han hade två kortslagiga Monacor 6.5", där hade ju TIW-200XS'n vart ett mycket bättre elementval. Nu var det 70L och det skulle vara bra för detta element, så får man lägre avstämning, lägre lådtryck och en kortare port (givet samma diameter).

MOL begränsas av porthastigheten (10m/s) och medger sådär 100-107dB ljudtryck vid avstämningsområdet (70L 25Hz). Hade kanske stämt av den lite lägre för ett mjukare knä iom roomgain och eventuellt fler subbar. Men vi låter låter vidare diskussion förpassas till framtiden då applikationen inte är aktuell för Kraniet.

Tangband skrev:Visaton själva har ett exempel på 50 liter och 31 Hz avstämning, vilket inte går så djupt. Men man skulle kunna underavstämma nånstans vid 26-27 Hz förstås. Det höga qts:et kräver sin lådvolym som det verkar.


Ja, typ så ja.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-06 16:42

Kanske skulle tittat på Seas ändå. L22RN4X/P har ju tagits upp. Jag ogillar det elementet pga faspluggen. Har erfarenhet från G17REP att det låter från faspluggen vid större konutslag.
Men CD22RN4X har nästan identiska T/S och borde kunna ge samma/liknande resultat.

Alltså 35 liter(33% iso) med 16 Hz avstämning. Har satt LP till 80 Hz 4e ord och HP till 15Hz 3e ord
Grön är utan LT, svart med lite LT för att platta till det lite. -3dB är 18 Hz och respektive 16 Hz
Basta original rumsstöd.

CD22RN4X.jpg
CD22RN4X.jpg (261.41 KiB) Visad 7265 gånger


IÖ har väl sagt i nån av LT-trådarna att det är eftersträvansvärt att lådan har rätt tonkurva av sig själv och att om det ska användas LT/EQ bör det vara sparsamt.

Utan rumsstödet ser det ut såhär.
CD22RN4X utan rumskurva.jpg
CD22RN4X utan rumskurva.jpg (261.99 KiB) Visad 7265 gånger


Blir dock lite förvånad över hur lite effekt som krävs för dessa åttatummare. Det räcker alltså med ca 14-15 Vrms, alltså strax under 30W, för de lägre frekvenserna..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-06 20:51

Jo, linkwitz har ju visat att det sällan behövs speciellt hög effekt vid riktigt låga frekvenser, inte ens för LT-lådor. elementets slaglängd begränsar ofta långt före effekten tryter.
Det blir ju lite annorlunda vid lite högre basfrekvenser där effektmängden ofta spelar mer roll.

Och som Morello skrev i nån tråd- mer effekt i ett slutsteg med fler trissor innebär ofta mindre dist vid lägre effektuttag.
Så man kanske ändå väljer ett effektstarkare steg pga ljudkvaliteten vid lägre effekter, trots att man spelar med max 30 watt.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-06 22:38

Tangband skrev:Jo, linkwitz har ju visat att det sällan behövs speciellt hög effekt vid riktigt låga frekvenser, inte ens för LT-lådor. elementets slaglängd begränsar ofta långt före effekten tryter.
Det blir ju lite annorlunda vid lite högre basfrekvenser där effektmängden ofta spelar mer roll.

Och som Morello skrev i nån tråd- mer effekt i ett slutsteg med fler trissor innebär ofta mindre dist vid lägre effektuttag.
Så man kanske ändå väljer ett effektstarkare steg pga ljudkvaliteten vid lägre effekter, trots att man spelar med max 30 watt.


Jo gäller ju att hålla koll på elementen dock.
Ser i inomanifestet att det för pp rekommenderas 100w men max ljudtryck är angivet vid 50w.
Så för det jag skissar på borde 60w vara lämpligt. 3dB headroom är väl kanske lämpligt
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-06 23:12

CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor. Skulle bara intressant att se distmätningar vid olika nivåer typ dibirama.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 11:12

Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor. Skulle bara intressant att se distmätningar vid olika nivåer typ dibirama.


Tror du det hörs under 80 Hz? Jag har ingen aning.

Jo några distmätningar hade varit intressant. Har googlat men verkar inte finnas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Cortado » 2019-02-07 20:10

Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor.


Jag kan ha fel.. MEN..

Jag tror det är svårt att höra ljudkaraktär vid så låga frekvenser, liksom under 80Hz och nedåt. I min hjärna är det mer troligt att man hör mer högfrekventa artifakter som skillnader mellan olika element (i samma konstruktion). Typ missljud som egentligen kanske inte ska vara där. T.ex. med ett element med fasplugg, att den börjar flåsa mellan konen och pluggen när konamplituden blir tillräcklig. Eller andra missljud.

Men det är nog inget man inte kan ta reda på med gedigna och uppstyrda tester och mätningar. Det är här Ingvar borde ta över och berätta hur det faktiskt.io ligger till. :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 20:15

Cortado skrev:
Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor.


Jag kan ha fel.. MEN..

Jag tror det är svårt att höra ljudkaraktär vid så låga frekvenser, liksom under 80Hz och nedåt. I min hjärna är det mer troligt att man hör mer högfrekventa artifakter som skillnader mellan olika element (i samma konstruktion). Typ missljud som egentligen kanske inte ska vara där. T.ex. med ett element med fasplugg, att den börjar flåsa mellan konen och pluggen när konamplituden blir tillräcklig. Eller andra missljud.

Men det är nog inget man inte kan ta reda på med gedigna och uppstyrda tester och mätningar. Det är här Ingvar borde ta över och berätta hur det faktiskt.io ligger till. :)


Jo det hade varit intressant att höra. Jag undrar om inte hans p-basar är baserade på seas dessutom?
Har tänkt jag ska ringa honom och höra lite mer om hans basar och ifall de går att använda på det här viset..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 20:33

I det vita papperet för B&W 801 Nautilus så skriver de att det vid lyssningstester ansågs att metallkon gav ett onaturligt ljud i basen. De spårade det till att konen inte dämpade ljuden inifrån lådan tillräckligt. En tjockare kon av sandwichmaterial ansågs ge bättre ljud. Men i Nautilus är det ju metallelement rakt igenom. Men jag tror de nämner något om att det funkade bra där eftersom lådan där är en omvänd TL som leder bort och dämpar ljudet effektivt.
Men där jobbar ju basarna högre upp i frekvens också. Sen vet man ju inte vad som är marknadsföringsgoja.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 12:24

Kraniet skrev:I det vita papperet för B&W 801 Nautilus så skriver de att det vid lyssningstester ansågs att metallkon gav ett onaturligt ljud i basen. De spårade det till att konen inte dämpade ljuden inifrån lådan tillräckligt. En tjockare kon av sandwichmaterial ansågs ge bättre ljud. Men i Nautilus är det ju metallelement rakt igenom. Men jag tror de nämner något om att det funkade bra där eftersom lådan där är en omvänd TL som leder bort och dämpar ljudet effektivt.
Men där jobbar ju basarna högre upp i frekvens också. Sen vet man ju inte vad som är marknadsföringsgoja.


Jag tycker mig se ett visst samband på dibirama:s sida att element med metalmembran ofta genererar mindre dist vid lite högre nivåer under 100 Hz än tex de element som har pappkoner.

Kanske har det att göra med att de styvare metallmembranen bättre kan stå emot ljudet innifrån lådan och undviker att deformeras då nivån blir lite högre ?

Men det är klart att en papp-sandwich kanske kan bli ännu styvare än vissa aluminiumkoner så det kan nog inte påstås något generellt.

Det vore intressant att se två identiska element där det enda som skiljer är membranmaterialet för att se hur skillnaden blir.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 16:47

Ja jag vet inte. Men det finns väl inga element som är identiska sånär på konen.

T/S för L22RN4XP och CA22RN4X är ju ganska olika.

Har för mig att IÖ nämnt något om att aluminium fort blir opraktiskt för större dimensioner och kanske inte är lämpligt för större element än 8 tum.
Limmning av de olika delarna mot aluminium är också en kritisk punkt.

Undra om man skulle kunna ta bort faspluggen och limma på en dammkåpa på L22?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Cortado » 2019-02-08 17:35

Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.

En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 20:35

Cortado skrev:Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.

En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.


Tyckte det var fräckt med Acoustic Energy Reference 1. Den metallkonen är precis som plast när man känner på den och knäpper på den med fingret.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 20:46

Kraniet skrev:
Cortado skrev:Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.

En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.


Tyckte det var fräckt med Acoustic Energy Reference 1. Den metallkonen är precis som plast när man känner på den och knäpper på den med fingret.


Jovisst är materialen ofta olika, trots att de kanske kallas för liknande. Det som är en stor skillnad är ju hur kolv-aktigt elementet beter sig- här sägs hårda membran vara på mammas gata medan mjukare membran fungerar på ett lite annat sätt. Det finns ju fördelar och nackdelar med allt och det som verkar vara gemensamt för alla element som uppför sig som linjära kolvar i sitt arbetsområde är att de bryter upp våldsamt* vid högre frekvenser ( och ibland lägre ).
En del tillverkare har lyckats bra med konstruktionen av konen.
*(SB acoustics nbac 15 -4 bryter tex upp först vid 10 kHz i frekvenskurvan vilket ju är väldigt bra för en 5:a med metallkon. )
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 15nbac30-4

Metall eller keramik i elementen verkar pga detta trivas bäst med rätt branta filter vilket gör det lite enklare att konstruera med dsp-filter än passiva delningar.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-08 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 21:07

Lite OT nu, tråden handlar ju om större baselement men jag vill gärna visa skillnaden mellan två 5 tums midbasar . Den första med metallmembran.
SB Acoustics SB15NBAC30-4
Senast redigerad av Tangband 2019-02-08 21:36, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 21:10

Detta verkar vara samma element men med polypropylen-kon , SB Acoustics SB15MFC30-4

Mätningarna under samma förutsättning - Högre dist i vissa avseenden än metallversionen, men ganska bra ändå

Användarvisningsbild
Dea
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2012-06-01

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Dea » 2019-02-10 23:28

Kraniet skrev:
Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?

Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html

/Dea


Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater


Lite nyfiken, vad är det som inte gör dom till lämpliga kandidater?

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-11 23:22

Dea skrev:
Kraniet skrev:
Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?

Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html

/Dea


Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater


Lite nyfiken, vad är det som inte gör dom till lämpliga kandidater?


Det är väl VAS som rör till det. Tittar man tex på den föreslagna lådvolymen och avstämningen i Basta så är det 13 liter och 30 Hz. Det går liksom inte. Med en större volym så blir knäet i avrullningen alldeles för skarpt. Sen går det inte att få plats med tillräckligt stor port för att utnyttja pumpkapaciteten. Vill man göra kompakta slutna lådor kan det kanske vara ett bra element.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-18 15:07

Jag tycker din tråds första inlägg, förslaget om en scanspeak Discovery 26W-4558T00 verkar vara det element som känns säkrast att satsa på - om du vill ha garanterade förbättringar mot det du redan har. Det verkar vara ett riktigt bra element enligt audioxpress. Lite kostsamt jämfört med många andra alternativ, men troligen bättre och värt pengarna.

Elementet passar ju både i sluten låda med LT ca 30 liter samt 50-60 liter basreflex, avstämt nånstans mellan 20-24 Hz.

Skulle jag uppgradera mina Tangband w8q1071 så är det nog dessa jag skulle köpa.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Maarten » 2020-02-11 19:24

Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf

Kraniet skrev:Händer det nåt här eller?

Nej inte mycket, men jag har funderat lite mer över elementen. Läste testerna i voicecoil magazine igen och såg att det ju ändå skiljer sig lite distmässigt.

SB verkar ha en begränsning i upphängningen också

Displacement
limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the
SB29NSWRX75-6 using the woofer criteria for Bl was XBl @
70% (Bl dropping to 70% of its maximum value) equal to 10.3 mm
(less than the physical 11 mm Xmax for this
driver) for the prescribed 20% distortion level for the SB
10". For the compliance, XC @ 50% Cms minimum was
8.6 mm (also less than the physical Xmax of this driver),
which means that for the SB Acoustics woofer, the compliance is the most limiting factor for getting to the 20%
distortion level.


För Scan-Speak är Bl begränsningen och ger 12,6mm . Ganska stor skillnad alltså.

Nedan är distmätningar för de båda elementen. SB först sen scan-speak. Tycker det ser ut som att Scan-Speak har mycket lägre dist?
SB-Acoustics%2029NRX%20dist.jpg
SB-Acoustics%2029NRX%20dist.jpg (298.57 KiB) Visad 5541 gånger


sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Emanuelgbg » 2020-12-01 09:42

Landade du i något fungerande? SB23nbac verkar ju bra men kräver lite större låda, ffa 8 Ohms varianten. Funderar ju på att få in 2st 8" men har nog max 75L totalt i dagsläget och i nuvarande bostad, ev om 4 Ohms funkar i lite mindre volym?

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2020-12-04 13:47

Det gick som med fingerborgen :)

Nä men jag fick tag i fyra ino w104 som jag tänkt köra i slutna lådor. Men projektet är som en strandad val än så länge..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav I-or » 2020-12-04 15:23

Maarten skrev:Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf


Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Maarten » 2020-12-05 11:26

I-or skrev:
Maarten skrev:Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf


Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.


Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2020-12-07 09:57

Maarten skrev:
I-or skrev:
Maarten skrev:Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf


Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.


Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?


Det är helt enkelt en enklare konstruktion utan kortslutningsringar eller annat.
Varför de gjort det valet förstår jag inte med tanke på hur fina element det är i övrigt.

Enda basen som har en avancerad motor är SB34NRXL75-8. Dock har det ju kort xmax.
https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrxl75-8-norex/

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 34nrxl75-8
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Maarten » 2020-12-07 13:20

Ok, tack Kraniet. Förstår heller inte den prioriteringen.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2020-12-08 09:52

Kanske måste förtydliga.
Menade enda av de större baselementen.

NAC-elementen har ju rätt avancerad motor precis som en del av övriga midbasar.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2020-12-08 11:00

Kraniet skrev:
Maarten skrev:
I-or skrev:
Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.


Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?


Det är helt enkelt en enklare konstruktion utan kortslutningsringar eller annat.
Varför de gjort det valet förstår jag inte med tanke på hur fina element det är i övrigt.

Enda basen som har en avancerad motor är SB34NRXL75-8. Dock har det ju kort xmax.
https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrxl75-8-norex/

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 34nrxl75-8

Lite Ot:
Många av de där SB elementen har som redan nämnts små irriterande egenheter, som tex offset.
Det var tex de goda kippelresultaten på Seas er18rnx som gjorde att jag valde ett sånt element istället. Men 5:an och 6:an av NBAC typ samt den där carlssondiskanten 26 -nånting verkar ju vara i världsklass. Det roliga är dessutom att de inte är speciellt dyra heller. Bättre än många av satorimodellerna om man tar alla relevanta mätningar i beaktande, som det verkar.

Skulle jag bygga en högtalare med endast metallelement idag, så är de där NBAC nästan utan konkurrens tror jag.
http://www.audioexcite.com/?page_id=7311

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tank » 2020-12-27 14:36

Vad synd att jag inte mätte på mina CD22RN4X när jag mätte testlådorna till senaste bygget med... SB26ADC-C000-4 och SB17NBAC35-4.

Vafan. :lol:
Error 42 - signature not found.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nuffe och 8 gäster