Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Jag hade valt ca sextio liters volym och avstämning vid ca 20 Hz (för scan-speak-basen). Börjar du gå längre ner i frekvens med avstämningen får du ändå en djup dal i maximal ljudtrycksförmåga. Lite högre avstämning (än 15 Hz) är sannolikt av godo.
Tangband skrev:Med en avstämning så lågt som vid 20 Hz får man väl troligen en hel del output ned till 16 Hz- om rummet är bra vill säga ?
Porten kan ordnas enkelt med 60 liter, speciellt om man kör slits-port.
jonasp skrev:Tangband skrev:Med en avstämning så lågt som vid 20 Hz får man väl troligen en hel del output ned till 16 Hz- om rummet är bra vill säga ?
Porten kan ordnas enkelt med 60 liter, speciellt om man kör slits-port.
Säger du självsäkert. Hur många lådor med slitsport har du byggt? Missförstå mig rätt, jag delar din uppfattning, men har du byggt själv eller bara läst på Internet?
@Kraniet:
Med 20 Hz avstämning hamnar -3 dB vid typ 17 Hz i ett normalt rum, i en 60 liters låda med lagom med dämpmaterial. Jag känner till minst ett sådant system som är byggt och har lyssnat på det flera gånger, så jag kan med säkerhet säga att det fungerar bra i praktiken. Pratar nu endast om Scan-Speak-elementet, som jag personligen hade valt, men jag är säker på att du kan få bra resultat det SB-elementet också!
Kraniet skrev:Kul och intressant med åsikter och tips.
Baslådor är ju enkla (och relativt billiga) att bygga så jag får kanske bygga en stor låda också för att jämföra.
Skulle vara intressant att se vad det är som händer när man minskar lådvolymen.
Tangband skrev:Har du själv byggt något ?
jonasp skrev:Tangband skrev:Har du själv byggt något ?
Jag äger och driver bolaget Acoustic Illusion AB som jag startade tillsammans med Anders Eriksson (alltså Naqref på forumet). Efter Anders död (2014) har bolaget haft en paus men nu har vi verksamhet igen. Den högtalare som några sett och hört på forumet är Acoustic Illusion Ovation f8. Utöver det så har jag konstruerat flera modeller som inte lanserats än, framförallt två högtalare som visas snart. Sen har jag såklart hittat på ett antal saker som inte fungerar riktigt som tänkt - inte lever upp till mina krav - och aldrig kommer att se dagens ljus. Men jag antar att jag bara kunde svarat "Ja" på din fråga.
jonasp skrev:@Kraniet:
Med 20 Hz avstämning hamnar -3 dB vid typ 17 Hz i ett normalt rum, i en 60 liters låda med lagom med dämpmaterial. Jag känner till minst ett sådant system som är byggt och har lyssnat på det flera gånger, så jag kan med säkerhet säga att det fungerar bra i praktiken. Pratar nu endast om Scan-Speak-elementet, som jag personligen hade valt, men jag är säker på att du kan få bra resultat det SB-elementet också!
jonasp skrev:Tangband skrev:Har du själv byggt något ?
Jag äger och driver bolaget Acoustic Illusion AB som jag startade tillsammans med Anders Eriksson (alltså Naqref på forumet). Efter Anders död (2014) har bolaget haft en paus men nu har vi verksamhet igen. Den högtalare som några sett och hört på forumet är Acoustic Illusion Ovation f8. Utöver det så har jag konstruerat flera modeller som inte lanserats än, framförallt två högtalare som visas snart. Sen har jag såklart hittat på ett antal saker som inte fungerar riktigt som tänkt - inte lever upp till mina krav - och aldrig kommer att se dagens ljus. Men jag antar att jag bara kunde svarat "Ja" på din fråga.
jonasp skrev:Ja, man vill flänsa i båda ändar, oavsett typ av rör. Flänsen blir en ändkorrektion som påverkar längden. Flänsning i båda ändar = kortare rör/port. Dessutom kommer portens närhet till begränsningsytor att påverka längden på röret. En neråtriktad, flänsad port som spelar "mot golvet" ger också kortare rör, på samma sätt som att en port som mynnar nära innerväggen inuti lådan också sänker avstämningen. Gör man det för trångt påverkas portens bidrag.
Sedan kan man roa sig med portar som inte har samma diameter längs hela längden... paa här på forumet har testat det, kolla på fiskporten i hans SEOS-bygge.
Kraniet skrev:Men det blir väl till att experimentera lite. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta för att se när porten börjar komprimera. Hur gör jag det? Räcker det att mäta frekvensgång? När porten slutar fungera så borde ju baskurvan ändra form. Impedansen ändras väl också?
jonasp skrev:Kraniet skrev:Men det blir väl till att experimentera lite. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta för att se när porten börjar komprimera. Hur gör jag det? Räcker det att mäta frekvensgång? När porten slutar fungera så borde ju baskurvan ändra form. Impedansen ändras väl också?
Ledande fråga: kan frekvensgången ändras som följd av att porten storknar utan att impedansen ändras?
Tangband skrev:Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså...
gopnik skrev:Tangband skrev:Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså...
Det är dumheter. Alltså, allt skulle gå mycket enklare om du läste mindre hemsnickrade dumheter och skaffade en dator i stället. Portens Q avgörs av vilka förluster som finns. En riktigt trång port eller låg slits ger i extremfallet lägre Q på grund av friktionsförluster. Det vanliga är väl annars dämpmaterial nära portmynningen.
jonasp skrev:Stig Carlsson är ju inte författare till det där. Hörbarhetsgränsen för grupplöptid 0.8/f är t ex Ingvar Öhman upphovsman till. Stig lär inte heller behövt använda sig av tumregler, han hade koll. Texten i sin helhet är skriven av Grafpro här på forumet.
Jag förstår inte vad du vill göra för poäng med ditt inlägg Tangband.
gopnik skrev:Tangband skrev:Det vore kul om någon som kan mycket om detta med q värde och basrör diameter kan förklara. Jag har via hörsägen hört av en konstruktör att ett smalare rör ger ett högre q-värde i avstämningen och därmed en snävare output från röret i frekvens, alltså...
Det är dumheter. Alltså, allt skulle gå mycket enklare om du läste mindre hemsnickrade dumheter och skaffade en dator i stället. Portens Q avgörs av vilka förluster som finns. En riktigt trång port eller låg slits ger i extremfallet lägre Q på grund av friktionsförluster. Det vanliga är väl annars dämpmaterial nära portmynningen.
jonasp skrev:Ledande fråga: när du jämför rörets storlek, är allt annat lika? (NEJ!!!!
Tangband skrev:Nej, naturligtvis blir ett smalare rör kortare än ett tjockt för samma avstämning. Det jag undrade över var att det verkar som att ett smalare rör ger högre q i sin output= luften som kommer ut ur röret har ett frekvensomfång som är smalare än ett tjockt längre rör, som istället ger en frekvensbredare output. Det borde kunna höras som olika ljudkaraktär ?
Perfector skrev:Det här visar på exakt vad som skrämmer bort många potensionella medlemmar
Ett evigt hackande på andras inlägg istället för att bemöta sakligt utan att gå in i rena personangrepp.
Riktigt trist beteende.
gopnik skrev:Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.
Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.
Eri skrev:gopnik skrev:Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.
Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.
Väldigt bra inlägg som jag stödjer till fullo.
jonasp skrev:Eri skrev:gopnik skrev:Alltså är det något som riskerar vara ett problem på forumet så vore det okunniga människor som kastar ur sig Åsa-Nissekonstruktionsidéer i tråd, efter tråd, efter tråd och totalförvirrar stackars nybörjare som inte har den bakgrundskunskap som krävs för att se igenom tramset. Det skapar ett väldigt merjobb för de som investerat timme efter timme i att dels förklara för nybörjaren, och dels i tråd efter tråd lirkat, förhandlat och ibland vädjat med den okunnige. Om det ändå fanns en tråd där denne kunde argumentera för och leda sina lösningar i bevis innan de släpps lösa i resten av forumet. Som ett försök att förklara liknsom, men med hänglås från insidan. Det skulle spara oskydliga hobbyister onödigt jobb.
Detta är något som på allvar riskerar att inte bara driva bort potentiella medlemmar, utan redan existerande medlemar. Dessutom riskerar folk bli utan hjälp, då de som skulle kunna hjälpa till sist inte orkar reda ut alla missförstånd och hantera vad vi generöst kan kalla felaktig information. Det blir helt enkelt mycket lägre nivå på forumet om det tillåts fortgå.
Väldigt bra inlägg som jag stödjer till fullo.
Yes, +1!
gopnik skrev:Ett kanske tänkvärt alternativ, speciellt som du redan har ett par av elementen, är att skaffa dubbelt så många Monacor-element och köra dem parallellkopplade med seriekopplade spolar i isobarik, i 70-80 liter med avstämning strax över 20 hz. Så här skulle det kunna se ut i 70 liter med två 69x400 mm portar, för en avstämning kring 24 hz. Röd utan room gain och blå med. Lådorna blir ju inte jättesmå, men de kan spela ordentligt högt och gissningsvis med skapligt låg dist på normala nivåer. Speciellt med andratonsdistorsionsminskningen som isobarikkopplingen ger.
gopnik skrev:Ett kanske tänkvärt alternativ, speciellt som du redan har ett par av elementen, är att skaffa dubbelt så många Monacor-element och köra dem parallellkopplade med seriekopplade spolar i isobarik, i 70-80 liter med avstämning strax över 20 hz. Så här skulle det kunna se ut i 70 liter med två 69x400 mm portar, för en avstämning kring 24 hz. Röd utan room gain och blå med. Lådorna blir ju inte jättesmå, men de kan spela ordentligt högt och gissningsvis med skapligt låg dist på normala nivåer. Speciellt med andratonsdistorsionsminskningen som isobarikkopplingen ger.
The 10" bass driver features a hard-pressed paper cone - almost as hard as aluminum - and it's not that different from the ScanSpeak 26W Revelator except for suited for smaller enclosures having lower Vas and a heavier cone and - to my thinking - better suspensions. The 26W Rev features really high Vas and requires a good power house keeping things in control
jonasp skrev:En praktisk skillnad är den högre dc-resistansen hos SB-tian. Om du tänkte göra fyra lådor är det lättare med drivning till den.
Kraniet skrev:Tack för tipset. Säkert ingen dålig lösning alls, men det blir nog lite väl stora lådor. Beroende på hur isobarikkopplingen görs så stjäl ju den också volym.
Nej så jag kommer i första hand försöka fixa en mindre låda enligt resonemanget ovan.
chrisss skrev:Hej Kraniet,
jag har tänkt posta flera gången men låtit bli.
Men nu gör jag det ändå trots att många antagligen kommer att tycka att det är skitsnack.
INOI W121 är utan tvekan i en klass för sig.
Bygg 6 st slutna lådor på 52 liter.
Dyrt som fan men bit ihop och bli nöjd.
Paralellkoppla 3 basar. Driv det med 1 slutsteg på ca. 500W per kanal i 8 ohm.
Använd CR80 eller en digital kopia.
Det var där DVDai hamnade till slut efter att ha testat INO 10"
Han är lite "kinkig" precis som jag.
Jag hade ROY innan. Testade även LMS.
W121 gör något som är svårt att förklara.
Det är bara så jävla bra.
Kraniet skrev:Kul med mer förslag.
Mini-DSPn får jag kanske leva med, jag EQar ju ltie rumsproblem med den också. Lättare att få bra integrering av basar och topplådor också. Surroundrecievers verkar ju tyvärr inte så bra EQ-möjligheter utöver automatisk rumskorrigering.
Basarna jag har nu EQar jag ganska mycket för att få någon bas ur dom.
gopnik skrev:Det är klart det går. Det kunde bara bli så väldigt mycket bättre med samma material, budget och lite annan prioritering. Av det primärt hörbara. Tror jag.
jonasp skrev:Ser inte alls tokigt ut. Får du till en rimlig portlängd med 20 Hz och 50 mekaniska liter, som inte storknar direkt när man drar på lite?
HK430 skrev:Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar
paa skrev:Volymen som basen sitter i är ca 29 liter.
När det gäller en böjd slitsport, så har jag erfarit att om man räknar med minsta arean på mitten av porten så kommer man närmare verklig avstämning än om man räknar på en medelarea efter hela portens längd.
Lådans och portens mått gav en avstämning på ca 55 Hz med mittfiskar på plats. Vid tonkurvemätningarna så såg det emellertid ut som att det skulle vara bra att höja portavstämningen lite grann för att få lite mer output runt 80 Hz. Mittfiskarna togs då bort, och det gav önskat resultat.
Tyvärr gjordes ingen ny impedansmätning efter detta så det finns ingen exakt siffra på nuvarande avstämning. Men om jag lägger in den större portarean i simuleringsprogrammet så ger det ca 62 Hz portavstämning.
Vi gjorde även en tonkurvemätning med pluggade portar, och då föll nivån med ca 5 dB vid 80 Hz jämfört med port utan mittfiskar.
Kraniet skrev:HK430 skrev:Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar
Ja det kunde ju vara trevligt bor du i stan? Vad är det du spelar på?
Kraniet skrev:Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.
Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?
Tangband skrev:Kraniet skrev:Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.
Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?
Köpte du några sb29:or ?
Kraniet skrev:Jag flyttar snart till ny lägenhet och funderar därför på att bygga nya baslådor. Jag skulle vilja ha lådor som är mindre än de jag har nu, men samtidigt fler utav dom.
För tillfället använder jag två stycken Monacor SPH390TC , ett 15" element med 7mm xmax, vilket har ungefär samma pumpvolym som ett Peerless XXLS 12" eller Scan-Speak 30W. Basarna sitter i varsin 70 liter sluten låda som jag har EQat lite så jag har nivå ner till 10 Hz.
Min önskan är att bygga nåt som har lite mer kapacitet och som kanske spelar med mindre dist. Samtidigt vill jag försöka optimera kvoten ljud/kr.
Jag har tänkt bygga basreflex denna gången eftersom det finns en del ljudtrycksfördelar med det, sen ger det potential till mindre dist då det blir mindre konrörelse (i arbetsområdet). Nackdelen är högre group delay, men med en smart (?) optimering går detta kanske att hantera.
Jag har kommit fram till att 10" är det som jag ska satsa på. 8" basar kostar ungefär lika mycket och även om de klarar sig med mindre lådor så är det inte så många som går att använda väldigt djupt. 12" är inte så mycket dyrare och ger med pumpvolym, men de kräver samtidigt större lådor för att de ska fungera. Inte minst kräver de större portarea och därmed mycket längre port för att fungera.
Min tanke är alltså en relativt liten låda med en låg avstämning. Efter lite simulering så har jag fastnat för en låda på 45 liter som jag räknar med kommer vara ca45 liter då isotermiseringen förstorar lådan med ungefär lika mycket volym som element och port tar i anspråk. Avstämningsfrekvens 15 Hz, verkar kanske extremt lågt och jag är osäker på hur bra det skulle fungera. Det ger dock låg group delay i arbetsområdet och djupgrävande bas. Tappar lite i max ljudtryck för frekvenserna 20-40Hz, men eftersom jag tänker ha minst fyra lådor så är jag inte så orolig för det. Ljudtrycksvinsten vid 10-15 Hz är ju å andra sidan rätt hög jämfört med en högre avstämning.
Elementen som jag kommit fram till som skulle kunna fungera är
Scan-Speak 26W-4558T00
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf
http://www.audioxpress.com/article/test ... -subwoofer
SB-Acoustics SB29NRX75-6
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/
Av dessa så lutar jag åt SB29 då den är ca 600 kr billigare. Jag kan inte avgöra om något av elementen är "bättre" utifrån pappret. Två uppenbara skillnader är att 26W har kon i aluminium medan SB är hård papp, 26W har kortslutningsring vilket SB29 inte har. SB har något mindre xmax och lite mindre kon. Men enligt simuleringen ger det inte så stor skillnad i ljudtryck.
Använder databladets T/S för 26W, de uppmätta värdena från Voice Coil magazine simulerar i princip likadant. För SB29 anvädner jag T/S uppmätta av Troels vilka kanske är mer nära verkligheten.
Såhär simulerar det. Några kommentarer. Jag har lagt på ett 18 dB LP filter vid 80 Hz och ett 18dB HP filter vid 12 Hz (för att begränsa xmax för låga frekvenser). Ingen rumskurva pålagd. Eftersom jag har digital EQ så kommer jag kunna forma frekvenskurvan så som jag vill.
Porten är lång enligt simuleringen men jag räknar med att den blir ganska mycket kortare i verkligheten, men det lär ju visa sig.. Jag har simulerat det som att det är en slitsport med 20mm höjd och har därför satt max porthastighet till 35m/s. Enligt basreflextråden med Isidor så verkar det rimligt att kunna anta att porten skulle klara det utan komprimering.
Röd kurva är konrörelsen, svart totalljud, grå MOL, blå konens ljudtryck och blåstreckad portens bidrag.
Lådan är för SB29. f0 är som synes 39 Hz och Qb 0,568 medan 26W har f0 36,5 Hz och Qb 0,51, inga stora skillnaden med andra ord.
Kom gärna med kommentarer och tips. Verkar det som att detta skulle kunna fungera på ett tillfredställande sätt?
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
HenrikE skrev:Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.
Displacement
limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the
SB29NSWRX75-6 using the woofer criteria for Bl was XBl @
70% (Bl dropping to 70% of its maximum value) equal to 10.3 mm
(less than the physical 11 mm Xmax for this
driver) for the prescribed 20% distortion level for the SB
10". For the compliance, XC @ 50% Cms minimum was
8.6 mm (also less than the physical Xmax of this driver),
which means that for the SB Acoustics woofer, the compliance is the most limiting factor for getting to the 20%
distortion level.
Perfector skrev:HenrikE skrev:Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.
Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?
Morello skrev:Perfector skrev:HenrikE skrev:Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.
Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?
Varför vill du koppla talspolarna på det viset?
gopnik skrev:Bajsa inte ner tråden med en massa svammel. Tack.
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
Perfector skrev:Morello skrev:Perfector skrev:Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?
Varför vill du koppla talspolarna på det viset?
Generatoreffekten ger roten ur effekten i den talspole som inte matas från slutsteget, och styr då som en negativ återkoppling elementet så att det rör sig mindre vilket har visat sig stämma (även om jag inte kan visa datablad på det).
I hop med dubbelkammaren där mellanröret åxå styr elementen mot varandra ger det en ordentligt styrning och därmed ökning av effekttåligheten.
Principen har bekräftats av Sinus på sin tid där dom först mätte och därefter lyssnade och konstaterade att det inte mäter som det låter (deras kommentar).
Därav begreppet elektromekanisk motkoppling, kanske hemsnickrat men för mig beskriver det vad som händer.
Piotr skrev:Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
Herr Perfector..
Har jag förstått det rätt ?:
Två st identiska element monteras i två identiska "lådhalvor" och förbinds med en port...
Elementet har dubbla talspolar där en talspole drivs aktivt på vardera bas..
Och en talspole på vardera bas förbinder elementen sinsemellan utan inkoppling till slutseget, + till + och - till -..
Är det rätt uppfattat?
Isf. så sker just "ingenting". Den genererade EMK'n som ses på de båda ihopkopplade talspolarna ligger i fas.. Det betyder att vardera element ser oändlig impedans. Konstruktionen skulle prestera identiskt om du helt enkelt tog bort kopplingen mellan talspolarna.
Porten mellan de två volymerna ser också samma ljudtryck och något flöde av energi sker heller inte mellan lådhalvorna akustiskt. Du skulle lika gärna kunna ta bort porten och få samma resultat.
Detta förutsätter att båda de aktiva talspoarna är kopplade i fas.
Om de är kopplade i motfas så har du en smått unik dipol.
Perfector skrev:Nåja, en liten förklaring
2 element med rör i mellanväggen mellan lådhalvorna skapar över resp. undertryck, mer än ett element gör i egen låda.
Alltså styr dom varandra så det blir rena konrörelser som inte diffar och hela lådan tål mer effekt då den mekaniska rörelsen är det man går efter då den elektriska effekttåligheten är Ca: 3 gånger större än den mekaniska (bottna en talspole är oftast slutet på ett element)
Att sedan koppla talspolar mot varandra blir som repellerande magneter, dom bromsar sin motpart.
Jmfr. 2 små elmotorer som man kopplar mot varandra på samma sätt så ser man vad som händer.
Spänningarna bromsar den roterande spolen mer än om man bara kortsluter anslutningarna och sedan vrider på axeln.
Prov med 2 6½" i 20 liter med tillbehör visade att det gick att belasta lådan med långt över de 60 Watt som elementen ska tåla.
Tog man bort den elektriska delen mellan talspolarna så blev det en helt annan högtalare med mycket lägre effekttålighet.
Se'n vilar jag ganska lugnt på det s om framkom hos Sinus i Bureå där dom inte heller kunde förklara hur, men väl ATT det funkar som jag nu beskrivit.
Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan.
Perfector skrev:Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan.
Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.
Perfector skrev:Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan.
Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.
Perfector skrev:Piotr skrev:Perfector, no offense men du har förklaringen i mitt inlägg ovan.
Konstigt att det ger önskat resultat, påvisat av en aktad och kunnig aktör (Sinus).
Jag skulle inte påstå något som inte hänt.
Prova vetja och se själv, jag har som bekant slutat bygga sedan 2002 då jag tröttnade på snålpellar som nästan ville ha betalt för att jag skulle bygga ljud.
Kraniet skrev:Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.
paa skrev:Kraniet skrev:Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.
En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.
Kraniet skrev:paa skrev:Kraniet skrev:Vete attan vad det blir av det här projektet. Men jag fnular vidare.
Jag funderade lite på ett element med lite lägre xmax och därmed mindre pumpförmåga som då inte kräver lika stor portarea.
En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.
Ja det är ju iofs sant. Men det blir ju samtidigt sämre utnyttjande av elementet och i det här fallet även dyrare.
Men det är klart 26W har ju ett mycket bättre förhållande pris/ljudtryck/volym. 8dB mer vid 20 Hz i samma lådstorlek!
Här är dom i samma lådvolym avstämda till 17 hz med 4eord HP filter vid 12 Hz så att xmax inte överskrids. Portarean/längden i första bilden är justerad så att porten inte begränsar och MOL går under frekvensgången.
Skillnaden i port area/längd är 25cm2/400mm, 37.75cm2/609mm
I andra bilden har jag samma portstorlek i båda lådorna (37,75/609mm).
Där syns det att RS270 inte begränsas av porten på samma sätt som 26W.
Vilket som är den bättre optimeringen är ju dock frågan..
paa skrev:Kraniet skrev:paa skrev:En låda med liten port blir inte bättre av att man sätter in ett element med mindre kapacitet.
Om man begränsar förstärkareffekten så når man ju samma sak, men kan ändå behålla ett större element som troligen har lägre dist.
Ja det är ju iofs sant. Men det blir ju samtidigt sämre utnyttjande av elementet och i det här fallet även dyrare.
Men det är klart 26W har ju ett mycket bättre förhållande pris/ljudtryck/volym. 8dB mer vid 20 Hz i samma lådstorlek!
Här är dom i samma lådvolym avstämda till 17 hz med 4eord HP filter vid 12 Hz så att xmax inte överskrids. Portarean/längden i första bilden är justerad så att porten inte begränsar och MOL går under frekvensgången.
Skillnaden i port area/längd är 25cm2/400mm, 37.75cm2/609mm
I andra bilden har jag samma portstorlek i båda lådorna (37,75/609mm).
Där syns det att RS270 inte begränsas av porten på samma sätt som 26W.
Vilket som är den bättre optimeringen är ju dock frågan..
En känslighetsskillnad på 8 dB betyder ju massor när man ska välja förstärkare också, och där finns pengar att spara.
Tangband skrev:Intressanta simuleringar.
Har du funderat mer på gopniks förslag?- två likadana element till de du redan har, kopplat isobarik clamshell. Det verkar svårslaget och då behöver du nog inte fundera om det blir bättre än det du redan har - det blir det högst troligt
Tangband skrev:Upptäckte nyss att det är stor rabatt på Dayton rs270 mfl. på brl just nu. Fyndläge
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gJr8fD_BwE
Kraniet skrev:Alla mina lådfunderingar har en lådvolym som är minst 100 ggr elementets pumpförmåga, det ser jag som en minimigräns utifrån diskussioner här på forumet.
paa skrev:Även de bästa element ligger nog en bit över 1% dist i lägsta registret, så lägre distorsion än så ifrån lådans luft behöver man nog inte sikta på.
paa skrev:Även de bästa element ligger nog en bit över 1% dist i lägsta registret, så lägre distorsion än så ifrån lådans luft behöver man nog inte sikta på.
Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/
Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).
Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..
Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.
edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.
emil_fh skrev:Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/
Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).
Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..
Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.
edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.
Har du möjlighet att simulera konrörelsen? Jag simulerade lite med elementet, och fick ett maximalt "Max displacement" på cirka 9 mm vid 30 Hz, antar vid maxeffekten på 60 W" Men jag vet inte om det är p-p och jag vet inte heller om den specifierade Xmax på 6.5 mm är p-p eller om det överhuvudtaget är något som behövs tas hänsyn till, men tänker mig att vid EQ vid låga frekvenser så är det av relevans.
Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/
Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).
Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..
Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.
edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Har kikat lite mer på 8 tums bas för att kunna få ned lådvolymen och tror mig kanske hittat en kandidat i SB23 NBACS45-4. Verkar vara lågdistande element.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ping-font/
Vill ha en smal låda så den inte sticker ut från väggen så mycket. Sen har jag placerat element/port så att olika placering av basen kan fås vid rotering av lådan.
40 liter fysisk volym och en avstämning vid 16 Hz. Ger ca 500 mm lång port (10x210 mm).
Med 4e ord HP vid 13 Hz och LT är att få en kurva som ligger nära en sluten avrullning 25Hz Q 0,6 ner till 17Hz
Öhmans 8 tums bas hade också varit intressant men jag vet inget om den och hur den skulle fungera i en sådan applikation. Den är 50% dyrare än SB, men frågan är hur mycket bättre..
Andra basar som simulerar bra är Scan-Speak 22W/8851T00, 22W/8857T00. De har ju lite mer muskler iom 2,5mm mer xmax men kostar 3ggr mer än SB-elementet.
edit: LT är väl fel ord. Det är ganska enkel EQ som behövs.
Undrar vad som skiljer sb23 nbac elementet från SB Acoustics SB23NACS45-4 , förutom färgen på konen ?
Denna är ju annars ett rekommenderat alternativ här på forumet, i 40 liters basreflexlåda. SEAS Prestige L22RN4X/P (H1208). Verkar gå djupt. Jag skulle nog sikta på ett element som detta , det har lågt fs vilket ju inte skadar.
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/
Två aktiva moduler i den storleken kanske räcker bra i en lägenhet ?
Ett annat alternativ är något Dayton-element som det är bra pris på brl just nu, referens serien har ju en 8:a också
RSG skrev:Fråga.
Vad visar den kurvan (brun eller orange) som är begränsad vid ca 87 db?
/Johan
DESCRIPTION
3-Way Floorstanding Tower Loudspeaker
HIGH-FREQUENCY DRIVER COMPONENTS
1” (2.5 cm) Aluminum Tweeter with Acoustic Lens Waveguide
MID-FREQUENCY DRIVER COMPONENTS
5.25” (13.3 cm) Aluminum Cone, Cast-frame Midrange
LOW-FREQUENCY DRIVER COMPONENTS
Dual 8” (20 cm) Aluminum Cone, Cast-frame Woofers
INPUT CONNECTIONS
Dual Sets of Binding Posts
RECOMMENDED AMPLIFIER POWER
50-350
CROSSOVER FREQUENCIES
270 Hz, 2200 Hz
LOW FREQUENCY EXTENSION
-10dB@23Hz, -6dB@27 Hz, -3dB@31Hz
NOMINAL IMPEDANCE
8 ohms
SENSITIVITY
88.5dB
ENCLOSURE TYPE
Bass-reflex via Front-firing Port
FINISHES
Piano Black or High Gloss Walnut
DIMENSIONS (H X W X D)
46.6" x 13.5" x 14.8" (1182.5mm x 341.8mm x 375.3mm)
WEIGHT
Net Weight: 80 lb (36 kg)
emil_fh skrev:Är det inte viktigt att kolla frekvenskurvan 20-100 Hz? Ser inte speciellt jämn ut.
Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?
Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html
/Dea
Cortado skrev:Tror nog Visatonen kan vara rätt bra. Vet att Dan hållt på med den. Dock tror jag till skillnad mot Tangband att man ska porta med dem och inte LT'a.
Om nu 12,5mm Xmax stämmer (och det inte är Xmech) så kanske porten behöver bli rätt grov, eller att lådan blir stor för att minska porten. Men om man ska ha fler så kanske man kan kompromissa med flåsproblemet då man ändå får högre känslighet och kapaciteten blir fördelad.
Tangband skrev:Jo, jag har även varit inne på portning med detdär elementet men lådan blir då större. Vilken lådvolym skulle du rekommendera i sådana fall ?
Tangband skrev:Visaton själva har ett exempel på 50 liter och 31 Hz avstämning, vilket inte går så djupt. Men man skulle kunna underavstämma nånstans vid 26-27 Hz förstås. Det höga qts:et kräver sin lådvolym som det verkar.
Tangband skrev:Jo, linkwitz har ju visat att det sällan behövs speciellt hög effekt vid riktigt låga frekvenser, inte ens för LT-lådor. elementets slaglängd begränsar ofta långt före effekten tryter.
Det blir ju lite annorlunda vid lite högre basfrekvenser där effektmängden ofta spelar mer roll.
Och som Morello skrev i nån tråd- mer effekt i ett slutsteg med fler trissor innebär ofta mindre dist vid lägre effektuttag.
Så man kanske ändå väljer ett effektstarkare steg pga ljudkvaliteten vid lägre effekter, trots att man spelar med max 30 watt.
Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor. Skulle bara intressant att se distmätningar vid olika nivåer typ dibirama.
Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor.
Cortado skrev:Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor.
Jag kan ha fel.. MEN..
Jag tror det är svårt att höra ljudkaraktär vid så låga frekvenser, liksom under 80Hz och nedåt. I min hjärna är det mer troligt att man hör mer högfrekventa artifakter som skillnader mellan olika element (i samma konstruktion). Typ missljud som egentligen kanske inte ska vara där. T.ex. med ett element med fasplugg, att den börjar flåsa mellan konen och pluggen när konamplituden blir tillräcklig. Eller andra missljud.
Men det är nog inget man inte kan ta reda på med gedigna och uppstyrda tester och mätningar. Det är här Ingvar borde ta över och berätta hur det faktiskt.io ligger till.
Kraniet skrev:I det vita papperet för B&W 801 Nautilus så skriver de att det vid lyssningstester ansågs att metallkon gav ett onaturligt ljud i basen. De spårade det till att konen inte dämpade ljuden inifrån lådan tillräckligt. En tjockare kon av sandwichmaterial ansågs ge bättre ljud. Men i Nautilus är det ju metallelement rakt igenom. Men jag tror de nämner något om att det funkade bra där eftersom lådan där är en omvänd TL som leder bort och dämpar ljudet effektivt.
Men där jobbar ju basarna högre upp i frekvens också. Sen vet man ju inte vad som är marknadsföringsgoja.
Cortado skrev:Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.
En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.
Kraniet skrev:Cortado skrev:Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.
En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.
Tyckte det var fräckt med Acoustic Energy Reference 1. Den metallkonen är precis som plast när man känner på den och knäpper på den med fingret.
Kraniet skrev:Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?
Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html
/Dea
Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater
Dea skrev:Kraniet skrev:Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?
Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html
/Dea
Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater
Lite nyfiken, vad är det som inte gör dom till lämpliga kandidater?
Kraniet skrev:Händer det nåt här eller?
Nej inte mycket, men jag har funderat lite mer över elementen. Läste testerna i voicecoil magazine igen och såg att det ju ändå skiljer sig lite distmässigt.
SB verkar ha en begränsning i upphängningen ocksåDisplacement
limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the
SB29NSWRX75-6 using the woofer criteria for Bl was XBl @
70% (Bl dropping to 70% of its maximum value) equal to 10.3 mm
(less than the physical 11 mm Xmax for this
driver) for the prescribed 20% distortion level for the SB
10". For the compliance, XC @ 50% Cms minimum was
8.6 mm (also less than the physical Xmax of this driver),
which means that for the SB Acoustics woofer, the compliance is the most limiting factor for getting to the 20%
distortion level.
För Scan-Speak är Bl begränsningen och ger 12,6mm . Ganska stor skillnad alltså.
Nedan är distmätningar för de båda elementen. SB först sen scan-speak. Tycker det ser ut som att Scan-Speak har mycket lägre dist?
Maarten skrev:Hej Kraniet!
Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.
EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf
I-or skrev:Maarten skrev:Hej Kraniet!
Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.
EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf
Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.
Maarten skrev:I-or skrev:Maarten skrev:Hej Kraniet!
Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.
EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf
Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.
Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?
Kraniet skrev:Maarten skrev:I-or skrev:
Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.
Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?
Det är helt enkelt en enklare konstruktion utan kortslutningsringar eller annat.
Varför de gjort det valet förstår jag inte med tanke på hur fina element det är i övrigt.
Enda basen som har en avancerad motor är SB34NRXL75-8. Dock har det ju kort xmax.
https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrxl75-8-norex/
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 34nrxl75-8
Användare som besöker denna kategori: nuffe och 8 gäster