Ny baslåda (verkar detta smart?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-06 23:12

CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor. Skulle bara intressant att se distmätningar vid olika nivåer typ dibirama.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 11:12

Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor. Skulle bara intressant att se distmätningar vid olika nivåer typ dibirama.


Tror du det hörs under 80 Hz? Jag har ingen aning.

Jo några distmätningar hade varit intressant. Har googlat men verkar inte finnas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Cortado » 2019-02-07 20:10

Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor.


Jag kan ha fel.. MEN..

Jag tror det är svårt att höra ljudkaraktär vid så låga frekvenser, liksom under 80Hz och nedåt. I min hjärna är det mer troligt att man hör mer högfrekventa artifakter som skillnader mellan olika element (i samma konstruktion). Typ missljud som egentligen kanske inte ska vara där. T.ex. med ett element med fasplugg, att den börjar flåsa mellan konen och pluggen när konamplituden blir tillräcklig. Eller andra missljud.

Men det är nog inget man inte kan ta reda på med gedigna och uppstyrda tester och mätningar. Det är här Ingvar borde ta över och berätta hur det faktiskt.io ligger till. :)

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 20:15

Cortado skrev:
Tangband skrev:CD22RN4X har pappkon och ger kanske en annan ljudkaraktär i basen än metallelementet med faspuggen - trots liknande kurvor.


Jag kan ha fel.. MEN..

Jag tror det är svårt att höra ljudkaraktär vid så låga frekvenser, liksom under 80Hz och nedåt. I min hjärna är det mer troligt att man hör mer högfrekventa artifakter som skillnader mellan olika element (i samma konstruktion). Typ missljud som egentligen kanske inte ska vara där. T.ex. med ett element med fasplugg, att den börjar flåsa mellan konen och pluggen när konamplituden blir tillräcklig. Eller andra missljud.

Men det är nog inget man inte kan ta reda på med gedigna och uppstyrda tester och mätningar. Det är här Ingvar borde ta över och berätta hur det faktiskt.io ligger till. :)


Jo det hade varit intressant att höra. Jag undrar om inte hans p-basar är baserade på seas dessutom?
Har tänkt jag ska ringa honom och höra lite mer om hans basar och ifall de går att använda på det här viset..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 20:33

I det vita papperet för B&W 801 Nautilus så skriver de att det vid lyssningstester ansågs att metallkon gav ett onaturligt ljud i basen. De spårade det till att konen inte dämpade ljuden inifrån lådan tillräckligt. En tjockare kon av sandwichmaterial ansågs ge bättre ljud. Men i Nautilus är det ju metallelement rakt igenom. Men jag tror de nämner något om att det funkade bra där eftersom lådan där är en omvänd TL som leder bort och dämpar ljudet effektivt.
Men där jobbar ju basarna högre upp i frekvens också. Sen vet man ju inte vad som är marknadsföringsgoja.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 12:24

Kraniet skrev:I det vita papperet för B&W 801 Nautilus så skriver de att det vid lyssningstester ansågs att metallkon gav ett onaturligt ljud i basen. De spårade det till att konen inte dämpade ljuden inifrån lådan tillräckligt. En tjockare kon av sandwichmaterial ansågs ge bättre ljud. Men i Nautilus är det ju metallelement rakt igenom. Men jag tror de nämner något om att det funkade bra där eftersom lådan där är en omvänd TL som leder bort och dämpar ljudet effektivt.
Men där jobbar ju basarna högre upp i frekvens också. Sen vet man ju inte vad som är marknadsföringsgoja.


Jag tycker mig se ett visst samband på dibirama:s sida att element med metalmembran ofta genererar mindre dist vid lite högre nivåer under 100 Hz än tex de element som har pappkoner.

Kanske har det att göra med att de styvare metallmembranen bättre kan stå emot ljudet innifrån lådan och undviker att deformeras då nivån blir lite högre ?

Men det är klart att en papp-sandwich kanske kan bli ännu styvare än vissa aluminiumkoner så det kan nog inte påstås något generellt.

Det vore intressant att se två identiska element där det enda som skiljer är membranmaterialet för att se hur skillnaden blir.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 16:47

Ja jag vet inte. Men det finns väl inga element som är identiska sånär på konen.

T/S för L22RN4XP och CA22RN4X är ju ganska olika.

Har för mig att IÖ nämnt något om att aluminium fort blir opraktiskt för större dimensioner och kanske inte är lämpligt för större element än 8 tum.
Limmning av de olika delarna mot aluminium är också en kritisk punkt.

Undra om man skulle kunna ta bort faspluggen och limma på en dammkåpa på L22?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Cortado » 2019-02-08 17:35

Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.

En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 20:35

Cortado skrev:Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.

En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.


Tyckte det var fräckt med Acoustic Energy Reference 1. Den metallkonen är precis som plast när man känner på den och knäpper på den med fingret.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 20:46

Kraniet skrev:
Cortado skrev:Tror det är rätt lätt att generalisera att alu-kon beter sig på ett visst sätt medan papper beter sig på nått annat etc. Andra faktorer spelar också in, finns ju många saker man kan göra med konen för att få den att bete sig på önskade sätt. Nu pratar jag mest om materialfokuset.

En jämförelse mellan t.ex. alu och papper blir lite konstig i att man tillämpar olika lösningar för att få bukt på olika oönskade beteenden hos konen och det är ju inte samma lösningar för båda materialen.


Tyckte det var fräckt med Acoustic Energy Reference 1. Den metallkonen är precis som plast när man känner på den och knäpper på den med fingret.


Jovisst är materialen ofta olika, trots att de kanske kallas för liknande. Det som är en stor skillnad är ju hur kolv-aktigt elementet beter sig- här sägs hårda membran vara på mammas gata medan mjukare membran fungerar på ett lite annat sätt. Det finns ju fördelar och nackdelar med allt och det som verkar vara gemensamt för alla element som uppför sig som linjära kolvar i sitt arbetsområde är att de bryter upp våldsamt* vid högre frekvenser ( och ibland lägre ).
En del tillverkare har lyckats bra med konstruktionen av konen.
*(SB acoustics nbac 15 -4 bryter tex upp först vid 10 kHz i frekvenskurvan vilket ju är väldigt bra för en 5:a med metallkon. )
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 15nbac30-4

Metall eller keramik i elementen verkar pga detta trivas bäst med rätt branta filter vilket gör det lite enklare att konstruera med dsp-filter än passiva delningar.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-08 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 21:07

Lite OT nu, tråden handlar ju om större baselement men jag vill gärna visa skillnaden mellan två 5 tums midbasar . Den första med metallmembran.
SB Acoustics SB15NBAC30-4
Senast redigerad av Tangband 2019-02-08 21:36, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-08 21:10

Detta verkar vara samma element men med polypropylen-kon , SB Acoustics SB15MFC30-4

Mätningarna under samma förutsättning - Högre dist i vissa avseenden än metallversionen, men ganska bra ändå

Användarvisningsbild
Dea
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2012-06-01

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Dea » 2019-02-10 23:28

Kraniet skrev:
Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?

Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html

/Dea


Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater


Lite nyfiken, vad är det som inte gör dom till lämpliga kandidater?

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2019-02-11 23:22

Dea skrev:
Kraniet skrev:
Dea skrev:Skulle Wavecor SW223BD02/03 kunna vara ett alternativ?

Eller Daytons RSS'serie https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-rss210ho-8-.html

/Dea


Tyvärr så är T/s sådana att det inte ser ut att vara några lämpliga kandidater


Lite nyfiken, vad är det som inte gör dom till lämpliga kandidater?


Det är väl VAS som rör till det. Tittar man tex på den föreslagna lådvolymen och avstämningen i Basta så är det 13 liter och 30 Hz. Det går liksom inte. Med en större volym så blir knäet i avrullningen alldeles för skarpt. Sen går det inte att få plats med tillräckligt stor port för att utnyttja pumpkapaciteten. Vill man göra kompakta slutna lådor kan det kanske vara ett bra element.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2019-02-18 15:07

Jag tycker din tråds första inlägg, förslaget om en scanspeak Discovery 26W-4558T00 verkar vara det element som känns säkrast att satsa på - om du vill ha garanterade förbättringar mot det du redan har. Det verkar vara ett riktigt bra element enligt audioxpress. Lite kostsamt jämfört med många andra alternativ, men troligen bättre och värt pengarna.

Elementet passar ju både i sluten låda med LT ca 30 liter samt 50-60 liter basreflex, avstämt nånstans mellan 20-24 Hz.

Skulle jag uppgradera mina Tangband w8q1071 så är det nog dessa jag skulle köpa.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Maarten » 2020-02-11 19:24

Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf

Kraniet skrev:Händer det nåt här eller?

Nej inte mycket, men jag har funderat lite mer över elementen. Läste testerna i voicecoil magazine igen och såg att det ju ändå skiljer sig lite distmässigt.

SB verkar ha en begränsning i upphängningen också

Displacement
limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the
SB29NSWRX75-6 using the woofer criteria for Bl was XBl @
70% (Bl dropping to 70% of its maximum value) equal to 10.3 mm
(less than the physical 11 mm Xmax for this
driver) for the prescribed 20% distortion level for the SB
10". For the compliance, XC @ 50% Cms minimum was
8.6 mm (also less than the physical Xmax of this driver),
which means that for the SB Acoustics woofer, the compliance is the most limiting factor for getting to the 20%
distortion level.


För Scan-Speak är Bl begränsningen och ger 12,6mm . Ganska stor skillnad alltså.

Nedan är distmätningar för de båda elementen. SB först sen scan-speak. Tycker det ser ut som att Scan-Speak har mycket lägre dist?
SB-Acoustics%2029NRX%20dist.jpg
SB-Acoustics%2029NRX%20dist.jpg (298.57 KiB) Visad 5524 gånger


sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Emanuelgbg » 2020-12-01 09:42

Landade du i något fungerande? SB23nbac verkar ju bra men kräver lite större låda, ffa 8 Ohms varianten. Funderar ju på att få in 2st 8" men har nog max 75L totalt i dagsläget och i nuvarande bostad, ev om 4 Ohms funkar i lite mindre volym?

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2020-12-04 13:47

Det gick som med fingerborgen :)

Nä men jag fick tag i fyra ino w104 som jag tänkt köra i slutna lådor. Men projektet är som en strandad val än så länge..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6240
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav I-or » 2020-12-04 15:23

Maarten skrev:Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf


Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Maarten » 2020-12-05 11:26

I-or skrev:
Maarten skrev:Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf


Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.


Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2020-12-07 09:57

Maarten skrev:
I-or skrev:
Maarten skrev:Hej Kraniet!

Var hittade du diskmätningen på SB29NSWRX75-6 ? Nåt skumt med offset eller vad (??), sån hög andratonsdist.

EDIT: Hittade här: https://pearl-hifi.com/06_Lit_Archive/1 ... _4_Apr.pdf


Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.


Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?


Det är helt enkelt en enklare konstruktion utan kortslutningsringar eller annat.
Varför de gjort det valet förstår jag inte med tanke på hur fina element det är i övrigt.

Enda basen som har en avancerad motor är SB34NRXL75-8. Dock har det ju kort xmax.
https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrxl75-8-norex/

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 34nrxl75-8
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Maarten » 2020-12-07 13:20

Ok, tack Kraniet. Förstår heller inte den prioriteringen.
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2020-12-08 09:52

Kanske måste förtydliga.
Menade enda av de större baselementen.

NAC-elementen har ju rätt avancerad motor precis som en del av övriga midbasar.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2020-12-08 11:00

Kraniet skrev:
Maarten skrev:
I-or skrev:
Om det fortfarande är av intresse så beror andratonsdistorsionen för SB29NSWRX75-6 huvudsakligen på en hög och olinjär induktans.


Ok, tack!
När jag kollat runt lite så verkar SBA bättre än många andra fabrikat men ofta har de någon irriterade egenhet, såsom den ovan. Kanske prioriterar de bort fördyrande lösningar, eller är det konstruktionsmissar?


Det är helt enkelt en enklare konstruktion utan kortslutningsringar eller annat.
Varför de gjort det valet förstår jag inte med tanke på hur fina element det är i övrigt.

Enda basen som har en avancerad motor är SB34NRXL75-8. Dock har det ju kort xmax.
https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrxl75-8-norex/

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 34nrxl75-8

Lite Ot:
Många av de där SB elementen har som redan nämnts små irriterande egenheter, som tex offset.
Det var tex de goda kippelresultaten på Seas er18rnx som gjorde att jag valde ett sånt element istället. Men 5:an och 6:an av NBAC typ samt den där carlssondiskanten 26 -nånting verkar ju vara i världsklass. Det roliga är dessutom att de inte är speciellt dyra heller. Bättre än många av satorimodellerna om man tar alla relevanta mätningar i beaktande, som det verkar.

Skulle jag bygga en högtalare med endast metallelement idag, så är de där NBAC nästan utan konkurrens tror jag.
http://www.audioexcite.com/?page_id=7311

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tank » 2020-12-27 14:36

Vad synd att jag inte mätte på mina CD22RN4X när jag mätte testlådorna till senaste bygget med... SB26ADC-C000-4 och SB17NBAC35-4.

Vafan. :lol:
Error 42 - signature not found.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster