Ny baslåda (verkar detta smart?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav DVD-ai » 2018-04-01 16:46

Jag tror att det är för att w121(x) har så försvinnande lite egna bettenden att den liksom bara skapar ljud i rummet helt fritt från "hej lyssna på mig, här e jag, nu är det bas, lyssna då hallå hallåååå!!!"
Man kan såklart kalla egenskapen för många olika saker men jag kallar det för att dom är ohörbara, basmodulerna liksom bara skapar ljud i rummet så bekymmersfritt att samspel med toppar blir väldigt enkelt att få till och även med kass placering och ojämn frekvensgång som följd så låter dom så befriande oproblematiskt.
Det måste ju bero på brist på egna bettenden ?!
Jag har i alla fall aldrig hört ett baselement låta på detta sättet innan w121, just att dom inte finns :D

Detta är något jag upplever oavsett ljudnivå.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav chrisss » 2018-04-02 22:10

Tjena Kraniet,

En princip jag tillämpar är att inte kompromissa med saker jag värderar och prioriterar högt.

Att vara "snål" är dyrt. Då får man köpa minst två gånger innan man är nöjd.


Gör läxan ordentligt. Ta reda på vad alternativen presterar.
Låt det ta den tid det behöver.

Man glömmer snart att det var dyrt och njuter.
Känslan av en kompromiss och att inte vara nöjd gör sig påmind för evigt.



Du är välkommen till Stockholm för lyssning.

Jag kan inte lova men eftersom du verkar vara en synnerligen trevlig person tror jag du är välkommen till Komorok, Blixten, Palle & DVD-ai.

Du kan sova över hos mig. Bor mellan Bro & Bålsta.
Ganska nära till både Komorok & Blixten.


Telefonnummmer i min signatur
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-04-02 22:59

Kraniet skrev:Kul med mer förslag.
Mini-DSPn får jag kanske leva med, jag EQar ju ltie rumsproblem med den också. Lättare att få bra integrering av basar och topplådor också. Surroundrecievers verkar ju tyvärr inte så bra EQ-möjligheter utöver automatisk rumskorrigering.
Basarna jag har nu EQar jag ganska mycket för att få någon bas ur dom.

Det är ju det där sista jag inte tycker är någon bra idé. Förutom problemen med lågnivåklippning, ökad distorsion av att elementet får jobba mot stora förstärkar-/luftfjäderkrafter, bristande hjälp från porten, portpipresonanser och termisk kompression så påverkar kurvans lutning innan EQ distorsionen. Om systemet behöver 10 dB boost vid 20 hz jämfört med 40 hz innebär det att distorsionen förstärks 10 dB - för andratonen hamnar ju vid 40 hz där basen har så väldigt mycket högre känslighet! Dessutom lägger dina meterlånga portar orgelresonansen farligt nära arbetsområdet. Om den hamnar på 160 hz, vilket den ju ungefär gör, har du kraftigt förstärkt andratonen av 80 hz. Ligger den på 240 hz har du förstärkt tredjetonen... Den sortens smalbandiga distorsionstoppar brukar ju låta förfärligt illa och kräva LCR-kretsar när de kommer från metallboomers, exempelvis. Även när de ligger en bra bit ovan delningen.

Som jag ser det, totalt sett, kommer den sorts superunderavstämda och EQ-boostade system du skissar på prestera ofantligt mycket sämre än en mer naturligt jämkänslig avstämning på 99.9 % av allt källmaterial, utan att ge några klara fördelar. Det finns kanske någon infra-"ton" på 0.1 % av ditt material som återges med för svag nivå, men av dessa kommer mycket ha kommit med av misstag, och ytterligare en stor del aldrig ha monitorlyssnats.
Jag kan inte se att allt det du offrar för att få "höra" dessa få statistiska avvikelser liksom är värt det. Bättre artikulation, lägre dist och mer headroom borde väga högre. Mycket högre. Tycker jag. :)

Alltså, bygg större och stäm av högre om det ska bli nått att ha! Om du ändå vill ha infra, bygg mycket större!
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-03 10:01

Väldigt bra med mer input.
Fast nu med alla röster om att det inte går och att det blir dåligt resultat så känner jag mig nog mer sporrad att prova. :D
Att köpa inos 12or ligger nog långt borta i nuläget. Med tanke på att jag kan bygga ett helt system med fyra basar och förstärkning för samma pengar som en bas kostar. Utan att ha hört hur bra det kan fungera blir det ju svårt att motivera.
Tack chrisss för erbjudandet, kanske får ta en liten roadtrip i sommar.

Jag vet inte om jag haft tur med mina nuvarande basar, men jag upplever inte att de "låter" på något sätt. Jag kanske inte har samma ljudöra, men min upplevelse är att de integrerat väldigt bra med mina frontar. Det låter helt enkelt som ett enhetligt system.
Men jag har ju den billiga minidsp, så den kanske förstår för mycket för att det ska gå att höra?

Hade förut sls10 i slutna lådor och med de kunde jag höra basarna, speciellt då de inte stod i närheten av frontarna. Med delningen vid 120 Hz var de väldigt enkla att peka ut.

Ang det att boosta så är jag osäker på exakt hur mycket jag behövt boosta tidigare. Men simuleringen av dessa nya lådor ger ju mer output vid de lägre frekvenserna än nuvarande basar, så om något skulle det krävas mindre boost.

Hmm, ja äventyret går vidare. Men vi kommerkanske inte fram till något utan ett prov. Får nog köpa en bas och testa lite.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav gopnik » 2018-04-03 11:59

Det är klart det går. Det kunde bara bli så väldigt mycket bättre med samma material, budget och lite annan prioritering. Av det primärt hörbara. Tror jag. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-04-03 14:53

Det är ju alltid kul att bygga själv. Men samtidigt så finns det inga garantier för att det blir jättebra.
Jag tror två Xtz cinema x12 är svårslagna, för pengarna inte minst.
Med det sagt- jag skulle troligen byggt själv iallafall :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-04-03 21:42

gopnik skrev:Det är klart det går. Det kunde bara bli så väldigt mycket bättre med samma material, budget och lite annan prioritering. Av det primärt hörbara. Tror jag. :D


+1. Delar för övrigt gopniks uppfattning även i det tidigare inlägget. Att det går är en sak. Men blir det bra?

Personligen tycker jag att sextio liters lådor är väldigt små och nätta. Mina egna basmoduler ser ut som tvättmaskiner. Prioriteringar...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-04 11:03

Här är en jämförelse mellan 50 och 60 liter låda med 33% iso med 20 Hz avstämning. Blå är 60 liter. Elementet är SB29NRX75-6
Inte jättestor skillnad. Vid 20 Hz skiljer det 1,3 dB. Röret blir ju också ca 15% kortare i den större lådan
Bilagor
sb29 50 och 60.jpg
SB29 50vs 60 liter 20 Hz
sb29 50 och 60.jpg (208.12 KiB) Visad 6847 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 10:29

Lägger till en till bild för lite glöd i tråden. Jämförelse mellan SB29 i tänkt låda och NHT1259 i 132 liter sluten (enligt Öhmans LTS-B1) som har "optimal" kurva för rum. (grön=NHT)
Följer varandra väldigt nära ner till 15hz där SB29 viker av, mest pga dess HP-filter som jag ändå tror behövs.

Vad säger herrarna?
Bilagor
SB29 vs NHT1259.jpg
SB29 50liter 17Hz vs NHT1259 132l sluten
SB29 vs NHT1259.jpg (212.27 KiB) Visad 6804 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 10:37

Lägger till en bild till bara för att det är så enkelt numera (när jag lärt mig..) :)
Samma jämförelse fast utan HP-filter.

(Kan ju lägga till att 50 liter är fysisk volym, det blir 56,6 med iso.)
Bilagor
SB29 vs NHT1259 utanhp.jpg
SB29 50liter 17Hz NHT 132l sluten utan HP-filter
SB29 vs NHT1259 utanhp.jpg (217.94 KiB) Visad 6799 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 10:49

Bara... en... till...

La till min nuvarande bas, Monacor SPH390TC (i orange).
Basboost-behovet med den tänkta nya lådan borde vara mer eller mindre noll jämfört med nuvarande system. Det bådar väl gott?
Bilagor
SB29 vs NHT1259 vs SPH390tc.jpg
SB29 vs NHT1259 vs SPH390tc.jpg (193.34 KiB) Visad 6799 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-04-05 19:01

Prova SB elementet, det verkar som att du är sugen på att bygga något nytt :)
Prova även olika avstämningar, mitt tips är 3 hz ovanför fs, men kolla själv vad som låter bäst.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-04-05 20:14

Ser inte alls tokigt ut. Får du till en rimlig portlängd med 20 Hz och 50 mekaniska liter, som inte storknar direkt när man drar på lite?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 22:56

jonasp skrev:Ser inte alls tokigt ut. Får du till en rimlig portlängd med 20 Hz och 50 mekaniska liter, som inte storknar direkt när man drar på lite?


Ja det är ju frågan.. Jag har ju tänkt använda en slits, men jag vet inte hur simuleringen förhåller sig jämfört med verkligheten. Om jag simulerar på 14mm rör så får jag att det behövs 25st för att det ska se någorlunda ut. Dvs ca 38cm2 eller motsvarande ett rör på ca70mm, då antar jag en max lufthastighet på 35 m/s. En slitshöjd på 14mm är ju mindre än D/4 (=17,5mm) så den bör vara bättre än den runda porten, men exakt vilken kapacitet porten får vet jag ju inte.
Längden som basta anger är då ca 663mm lång. Men jag räknar med att det blir ganska rejäl ändkorrektion så längden borde bli kortare. Men hur mycket kortare?

Porten skulle då bli 14x275 mm vilket är en hanterbar bredd. Men frågan är som sagt vilken längd porten får och ifall det går att få plats med den i lådan..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-09 13:25

Det här med vilken ändkorrektion det kan tänkas bli är ju en intressant fråga.

Bifogad bild är från WinISD om jag inte är helt ute och cyklar.

Enligt formeln nere till höger får jag det till att en port med dimensionerna 12x333 får ändkorrektion ca 214mm. Verkar det rimligt?
Arean är alltså ca 40cm2 vilket motsvarar en rund port med D=72mm. En sådan port får enligt Basta fysisk längd= 704mm vilket motsvarar 765mm.
Slitsporten ovan bör alltså vara ca 765-214mm=551mm lång då?
Räknat med faktorn som de anger skulle korrektionen jämfört med en rund port vara 2.27x72=163mm. 704-163=540mm

Nån som grejat lite mer med slitsportar och vet ungefär hur det förhåller sig (rund vs slits)?

edit: kan ju iofs helt missuppfattat bilden..
Bilagor
Ändkorrektion port.JPG
Ändkorrektion port.JPG (132.29 KiB) Visad 6678 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav HK430 » 2018-04-15 22:42

Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-16 08:28

HK430 skrev:Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar :)


Ja det kunde ju vara trevligt bor du i stan? Vad är det du spelar på?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav jonasp » 2018-04-16 09:05

Har du kollat in paa's tråd om SEOS12? Där gör han en slitsport:

paa skrev:Volymen som basen sitter i är ca 29 liter.
När det gäller en böjd slitsport, så har jag erfarit att om man räknar med minsta arean på mitten av porten så kommer man närmare verklig avstämning än om man räknar på en medelarea efter hela portens längd.
Lådans och portens mått gav en avstämning på ca 55 Hz med mittfiskar på plats. Vid tonkurvemätningarna så såg det emellertid ut som att det skulle vara bra att höja portavstämningen lite grann för att få lite mer output runt 80 Hz. Mittfiskarna togs då bort, och det gav önskat resultat.
Tyvärr gjordes ingen ny impedansmätning efter detta så det finns ingen exakt siffra på nuvarande avstämning. Men om jag lägger in den större portarean i simuleringsprogrammet så ger det ca 62 Hz portavstämning.
Vi gjorde även en tonkurvemätning med pluggade portar, och då föll nivån med ca 5 dB vid 80 Hz jämfört med port utan mittfiskar.


Här:
viewtopic.php?f=3&t=58125&full=1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav HK430 » 2018-04-16 10:06

Kraniet skrev:
HK430 skrev:Jag tycker att du ska svänga förbi mig o lyssna på lite basar :)


Ja det kunde ju vara trevligt bor du i stan? Vad är det du spelar på?


Yes väst på stan. 10" version av 1259 i basreflex.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-04-23 16:57

Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.

Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?
Bilagor
SB29 baslåda.jpg
SB29 baslåda.jpg (88.5 KiB) Visad 6469 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-05-12 13:49

Kraniet skrev:Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.

Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?


Köpte du några sb29:or ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-05-14 14:32

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Gjorde en liten konceptbild för en låda med SB29.

Det är då 55 liter invändigt. Och den föreslagna porten är 12x330 mm och ca 650 cm lång (mynning till mynning) så som den är ritad. Motsvarar då en rund port på ca 72mm i area. Lämnade 70mm mot innerväggen, behövs det ett större avstånd från mynningen till väggen månntro?


Köpte du några sb29:or ?


Inte än. Ska se om det kanske blir köp av ett element den här löningen.
Mvh
Magnus

SebbeSiren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav SebbeSiren » 2018-06-10 19:19

Tjena!
Någon uppdatering på projektet?

Jag funderar själv på att köpa 2st sb29or.
Kanske kan se om ngn mer är intresserad så vi kan göra ett gruppköp.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-06-10 19:39

Kraniet skrev:Jag flyttar snart till ny lägenhet och funderar därför på att bygga nya baslådor. Jag skulle vilja ha lådor som är mindre än de jag har nu, men samtidigt fler utav dom.
För tillfället använder jag två stycken Monacor SPH390TC , ett 15" element med 7mm xmax, vilket har ungefär samma pumpvolym som ett Peerless XXLS 12" eller Scan-Speak 30W. Basarna sitter i varsin 70 liter sluten låda som jag har EQat lite så jag har nivå ner till 10 Hz.

Min önskan är att bygga nåt som har lite mer kapacitet och som kanske spelar med mindre dist. Samtidigt vill jag försöka optimera kvoten ljud/kr.

Jag har tänkt bygga basreflex denna gången eftersom det finns en del ljudtrycksfördelar med det, sen ger det potential till mindre dist då det blir mindre konrörelse (i arbetsområdet). Nackdelen är högre group delay, men med en smart (?) optimering går detta kanske att hantera.

Jag har kommit fram till att 10" är det som jag ska satsa på. 8" basar kostar ungefär lika mycket och även om de klarar sig med mindre lådor så är det inte så många som går att använda väldigt djupt. 12" är inte så mycket dyrare och ger med pumpvolym, men de kräver samtidigt större lådor för att de ska fungera. Inte minst kräver de större portarea och därmed mycket längre port för att fungera.

Min tanke är alltså en relativt liten låda med en låg avstämning. Efter lite simulering så har jag fastnat för en låda på 45 liter som jag räknar med kommer vara ca45 liter då isotermiseringen förstorar lådan med ungefär lika mycket volym som element och port tar i anspråk. Avstämningsfrekvens 15 Hz, verkar kanske extremt lågt och jag är osäker på hur bra det skulle fungera. Det ger dock låg group delay i arbetsområdet och djupgrävande bas. Tappar lite i max ljudtryck för frekvenserna 20-40Hz, men eftersom jag tänker ha minst fyra lådor så är jag inte så orolig för det. Ljudtrycksvinsten vid 10-15 Hz är ju å andra sidan rätt hög jämfört med en högre avstämning.

Elementen som jag kommit fram till som skulle kunna fungera är
Scan-Speak 26W-4558T00
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf
http://www.audioxpress.com/article/test ... -subwoofer

SB-Acoustics SB29NRX75-6
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/

Av dessa så lutar jag åt SB29 då den är ca 600 kr billigare. Jag kan inte avgöra om något av elementen är "bättre" utifrån pappret. Två uppenbara skillnader är att 26W har kon i aluminium medan SB är hård papp, 26W har kortslutningsring vilket SB29 inte har. SB har något mindre xmax och lite mindre kon. Men enligt simuleringen ger det inte så stor skillnad i ljudtryck.
Använder databladets T/S för 26W, de uppmätta värdena från Voice Coil magazine simulerar i princip likadant. För SB29 anvädner jag T/S uppmätta av Troels vilka kanske är mer nära verkligheten.

Såhär simulerar det. Några kommentarer. Jag har lagt på ett 18 dB LP filter vid 80 Hz och ett 18dB HP filter vid 12 Hz (för att begränsa xmax för låga frekvenser). Ingen rumskurva pålagd. Eftersom jag har digital EQ så kommer jag kunna forma frekvenskurvan så som jag vill.
Porten är lång enligt simuleringen men jag räknar med att den blir ganska mycket kortare i verkligheten, men det lär ju visa sig.. Jag har simulerat det som att det är en slitsport med 20mm höjd och har därför satt max porthastighet till 35m/s. Enligt basreflextråden med Isidor så verkar det rimligt att kunna anta att porten skulle klara det utan komprimering.
Röd kurva är konrörelsen, svart totalljud, grå MOL, blå konens ljudtryck och blåstreckad portens bidrag.
Lådan är för SB29. f0 är som synes 39 Hz och Qb 0,568 medan 26W har f0 36,5 Hz och Qb 0,51, inga stora skillnaden med andra ord.

Kom gärna med kommentarer och tips. Verkar det som att detta skulle kunna fungera på ett tillfredställande sätt?

När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav HenrikE » 2018-06-10 22:54

Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.

Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-06-12 22:05

HenrikE skrev:
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.

Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Kraniet » 2018-07-02 09:42

Händer det nåt här eller?

Nej inte mycket, men jag har funderat lite mer över elementen. Läste testerna i voicecoil magazine igen och såg att det ju ändå skiljer sig lite distmässigt.

SB verkar ha en begränsning i upphängningen också

Displacement
limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the
SB29NSWRX75-6 using the woofer criteria for Bl was XBl @
70% (Bl dropping to 70% of its maximum value) equal to 10.3 mm
(less than the physical 11 mm Xmax for this
driver) for the prescribed 20% distortion level for the SB
10". For the compliance, XC @ 50% Cms minimum was
8.6 mm (also less than the physical Xmax of this driver),
which means that for the SB Acoustics woofer, the compliance is the most limiting factor for getting to the 20%
distortion level.


För Scan-Speak är Bl begränsningen och ger 12,6mm . Ganska stor skillnad alltså.

Nedan är distmätningar för de båda elementen. SB först sen scan-speak. Tycker det ser ut som att Scan-Speak har mycket lägre dist?
Bilagor
SB-Acoustics 29NRX dist.jpg
SB-Acoustics 29NRX dist.jpg (298.57 KiB) Visad 5860 gånger
SS 26W4558 dist.jpg
SS 26W4558 dist.jpg (138.91 KiB) Visad 5860 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Tangband » 2018-07-02 13:26

Scanspeak:en verkar bra :)
Jag skulle gärna köpa två av dessa om jag skulle bygga nytt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Morello » 2018-07-02 16:14

Perfector skrev:
HenrikE skrev:
Perfector skrev:När jag nu tittar igenom hela tråden och ser att du använder SPH-390TC kan jag rekommendera nå't som får alla att gå i taket men som flera gånger blivit alldeles utmärkt.
1 subba för båda elementen.
160 liter
Baffel 45 x 90 cm
bakstycke samma.
Topp / botten 45 x 45 cm
Sidor 45 x 90 plus materialtjocklek.
Mellanvägg mitt i lådan ger 2 kamrar på 80 liter var.
Rör i mellanväggen 120 x 280 mm låter elementen tryckstyra varandra (om ordet tryckstyra är begripligt) och dessutom korta 1 talspole på varje element mot varandra. plus mot plus, minus mot minus.
Resultatet blir elektromekanisk motkoppling som ger ett fantastiskt ljud.
Ett rör från varje kammare ut (placerat på en långsida ger basreflex)
Lägger man sedan lådan ned och sätter 3 gummifötter under, 2 i framhörnen och en mitt i bakkanten så söker lådan själv balans på ojämnt golv.
Det har byggts och visats sig vara en jättebra väg till lågbas utöver det vanliga.
Allt från 5" till 19" har jag byggt och det har aldrig felat.
Därmed lägger jag huvudet på stupstocken och väntar på mannen med bilan.

Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?


Varför vill du koppla talspolarna på det viset?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny baslåda (verkar detta smart?)

Inläggav Perfector » 2018-07-02 17:51

Morello skrev:
Perfector skrev:
HenrikE skrev:Jaha där kom den igen. Lika fel som vanligt. Men nån annan får hugga, jag orkar inte.

Varför blir det fel om resultatet blir rätt.
Som i skolan där man fick fel för att man fick rätt svar på fel sätt?


Varför vill du koppla talspolarna på det viset?

Generatoreffekten ger roten ur effekten i den talspole som inte matas från slutsteget, och styr då som en negativ återkoppling elementet så att det rör sig mindre vilket har visat sig stämma (även om jag inte kan visa datablad på det).
I hop med dubbelkammaren där mellanröret åxå styr elementen mot varandra ger det en ordentligt styrning och därmed ökning av effekttåligheten.
Principen har bekräftats av Sinus på sin tid där dom först mätte och därefter lyssnade och konstaterade att det inte mäter som det låter (deras kommentar).
Därav begreppet elektromekanisk motkoppling, kanske hemsnickrat men för mig beskriver det vad som händer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster