Kan en gainclone klara ett F/E-test?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Går det att bygga ett LM3886-baserat slutsteg som klarar ett LTS-F/E-test?

Ja
13
68%
Nej
6
32%

Antal röster : 19

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Kan en gainclone klara ett F/E-test?

Inläggav Svante » 2005-06-29 21:56

Ja vad tror ni, går det att bygga en effektförstärkare baserad på 3886 så att den klara ett F/E-test á la LTS?

Motivera gärna!

Edit: datablad: http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf
Senast redigerad av Svante 2005-06-29 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-29 22:09

Borde gå, speciellt om man inte ställer extrema krav på uteffekt....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-29 23:12

Jag tror inte det går, jag tror den kommer att falla till föga i lägsta basen.

Min teori är att sluttransistorerna värmemodulerar resten av chipet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-06-29 23:23

Jag tror den torskar på toppoktaverna men annars klarar sig fint.

/Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-06-30 01:22

Jag tror absolut att det går, ser fram emot att mixtra fram beviset men det kommer nog ta ett litet tag och med Morellos hjälp. :P

Med genomtänkt lösning tror jag att man kan få till en LM3886 baserad förstärkare som är riktigt bra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-30 12:45

Jag tror det går så länge effekten räcker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-30 15:45

Tror inte, i varje fall inte om man vill kräma ut så att kretsen blir varm. Har hört att termiska konduktanser mellan olika halvledarelement sabbar möjligheterna.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-30 19:52

lazyworm skrev:Jag tror absolut att det går, ser fram emot att mixtra fram beviset men det kommer nog ta ett litet tag och med Morellos hjälp. :P

Med genomtänkt lösning tror jag att man kan få till en LM3886 baserad förstärkare som är riktigt bra.

Det där låter ju spännande. Vore kul om LTS kunde testa ditt bygge.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-06-30 22:05

Det beror ju vad som räknas, är mitt LM3886 baserade "monster" med 6 st 3886/kanal och jättekylare en gäjnklon?? Lazyworms lär bli ännu värre....

Jag har givetvis svarat ja på frågan ovan, men å andra sidan har man av diskussionerna här på forumet kunnat förstå att inga (eller få) förstärkare klarar lyssningsprovet fullt ut? Varför skulle då en gainklon klara detta?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-30 23:51

skrutten skrev:Det beror ju vad som räknas, är mitt LM3886 baserade "monster" med 6 st 3886/kanal och jättekylare en gäjnklon?? Lazyworms lär bli ännu värre....

Jag har givetvis svarat ja på frågan ovan, men å andra sidan har man av diskussionerna här på forumet kunnat förstå att inga (eller få) förstärkare klarar lyssningsprovet fullt ut? Varför skulle då en gainklon klara detta?

Jo, jag skulle nog inkludera den, men ser egentligen ingen större anledning att den skulle skilja sig från en singel-3386-förstärkare i förmåga att klara F/E. F/E-testet görs ju oftast en gnutta under klippning, så testet kommer ju att ske vid olika effekter för olika konfigurationer.

Samtidigt tänker jag, precis som du, att om bara 3 förstärkare har klarat F/E, varför skulle då nåt så simpelt som en gainclone klara det.

Fast visst vore det kul? :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-07-01 00:58

Svante skrev:
skrutten skrev:Det beror ju vad som räknas, är mitt LM3886 baserade "monster" med 6 st 3886/kanal och jättekylare en gäjnklon?? Lazyworms lär bli ännu värre....

Jo, jag skulle nog inkludera den, men ser egentligen ingen större anledning att den skulle skilja sig från en singel-3386-förstärkare i förmåga att klara F/E. F/E-testet görs ju oftast en gnutta under klippning, så testet kommer ju att ske vid olika effekter för olika konfigurationer.

Samtidigt tänker jag, precis som du, att om bara 3 förstärkare har klarat F/E, varför skulle då nåt så simpelt som en gainclone klara det.

Fast visst vore det kul? :D

Flera LM3886or ger mindre utgångsimpedans och lägre distortion, Vi får se när en första liten prototyp kan vara i testfas, även att vi använder 6+6 LM3886or per kanal så blir det en rätt billig konstruktion mot andra lågdistande förstärkare i +200W RMS 8ohm området.

Säg att man höftar till med ett värde på att man klarar 10Hz-25k med +-0.1dB och 0.05% THD vid 20kHz.

Hur hör man att ovanstående förstärkare färgar och vad ska behövas för att man inte ska höra att den färgar?

Man skulle ju vilja veta vad de 3 stärkarna som klarat testet har som inte de andra stärkarna haft, det bör ju vara lägre dist och/eller jämnare tonkurva med större bandbredd

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-01 08:24

lazyworm skrev:
Svante skrev:Jo, jag skulle nog inkludera den, men ser egentligen ingen större anledning att den skulle skilja sig från en singel-3386-förstärkare i förmåga att klara F/E. F/E-testet görs ju oftast en gnutta under klippning, så testet kommer ju att ske vid olika effekter för olika konfigurationer.

Flera LM3886or ger mindre utgångsimpedans och lägre distortion,

Mja, nu menar jag nog att en bryggad BPA200 med 4 3886or borde ha samma förutsättningar som en singel. Visserligen har varje halva i bryggan halva utimpedansen, men det är ju två halvor. Dessutom så "ser" varje förstärkare samma last som en enskild i singelkonfigurationen.

Snarare är det så att singelsteget får det lite lättare i F/E-testet eftersom den aningen olinjära konstlasten nog är mindre olinjär vid lägre effektnivåer.

Å andra sidan, använder du ännu fler 3886or än 4 så kan du nog få den effekten. Å tredje sidan, så kan man tycka att en 8x3886, bryggad är avsedd att driva 2 ohm och då är vi där igen.

Men visst, för LTS givna konstlast så borde en 8x3886 ge lägre dist än en 4x3886.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 18:39

Jax skrev:Jag tror inte det går, jag tror den kommer att falla till föga i lägsta basen.

Min teori är att sluttransistorerna värmemodulerar resten av chipet.

Jag svarade ja*, men när jag ser JAX inlägg undrar jag hur frågan var menad...

Jag utgick ifrån att man får konstruera en bra förstärkargeometri som inte behöver bestå endast av LM3886, utan som kan få ha disparat ingångssteg (i sig diskret eller integrerat, kanske en OP-amp).

På så vis kan man ju motkoppla bort de styggelser som Jax beskriver, som förvisso är ett giltigt argument mot alla helintegrerade konstruktioner som avses kunna överföra väsentlig effekt och har en verkningsgrad skild från 100%. 8)

Vh, iö

*Jag tycker egentligen inte om att gissa, men när frågan är konstruerad som den var är det ju rätt ofarligt att spekulera. Även om ingen lyckas kan ju det korrekta svaret vara att det går! :P
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-01 19:19

Mja, jag tänkte nog en minimalistisk koppling, men specificerade mig inte närmare, för det blir så mycket trevlig diskussion då. Givet att det går att göra en koppling som klarar sig, så är det ju intressant att veta precis hur mycket man behöver gå på händer för att klara sig.

Tycker iaf jag.

Och jag tycker att det är OK att gissa också, speciellt om det framgår att det är en gissning. Vad tråkigt det vore om man inte fick gissa ibland!

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-07-01 20:34

Jag gissar att det går att göra ett renodlat slutsteg med enbart 3886or som förstärkande element som klarar F/E-test!

Jag gissar också att det är bra att ha ett gäng parallellkopplade chip för att minska värmeutvecklingen i varje enskilt chip vid max effektnivå.

Slutligen så gissar jag att lazyworm kommer att lyckas!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-02 02:07

Jag är tveksam till att det skulle gå att konstruera en i F/E-lyssning triumferande förstärkarkonstruktion med 3886, om de skall ta hand om även uppgiften att egera sitt eget ingångssteg.

Men säker är jag inte. Jag har inte labbat med kretsen tillräckligt för att ha en bestämd uppfattning. Men Svante vill ju ha gissningar. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-07-02 02:59

jag tog ifs för givet att man skulle bygga ett eget ingångssteg till LM3886orna, tänker själv använda 2st 2134or men om man ska gå till extremheter så skulle diskreta opampar göra sig bäst såklart om man har kunskap för det, men då känns det också som en dum väg att inte gå diskret hela vägen. :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-02 03:02

:roll: Monolitiska effekt-OP :roll:

För övrigt vågar jag inte gissa 8)

Red: Förtydligande. :lol:
Senast redigerad av Morello 2005-07-02 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-02 11:41

Nu är det 57 procent ja och 42 procent nej.
Betyder det att sannolikheten är 57% att det kan lyckas? :)
Eller vad är omröstningen i annat fall bra för? :?:
Redovisningen lämnar ju i f.n. utrymme för 1% variation eller så, så jag kör på "kanske".
Jag kan ju kosta på mig ett lycka till, samt en innestående bonuseloge, tills det lyckas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 11:47

paa skrev:Eller vad är omröstningen i annat fall bra för? :?:

Omröstningen är till för att få veta vad ni tror, och diskussionerna ventilerar varför, eller varför inte det skulle kunna gå.

Sannolikheten att lyckas kanske är korrelerad med den allmänna uppfattningen, men jag tror knappast att de är identiska. Undrar förresten hur man mäter sannolikheten att lyckas. 8) 8O :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-02 11:48

Morello skrev::roll: Effekt-OP :roll:

Vadårå? Alla goda effektförstärkare tenderar att vara just effektopampar. Förvisso diskret uppbyggda. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-02 13:38

Naqref™ skrev:
Morello skrev::roll: Effekt-OP :roll:

Vadårå? Alla goda effektförstärkare tenderar att vara just effektopampar. Förvisso diskret uppbyggda. 8)

Har du rätt i. Ska redigera mitt inlägg. 8)
-Innehar F-skattsedel-

mike34

Inläggav mike34 » 2005-07-02 13:52

Nu har jag bestämmt mig för att rösta ja.
Det kommer i allafall att överleva testet.

Ska testet utföras eller bara skrivas om här ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 14:00

mike34 skrev:Nu har jag bestämmt mig för att rösta ja.

Mja, jag tycker ju att det vore roligt om det gjordes och jag är gärna med och lyssnar, men vet inte om jag har kraft och tid att bygga nåt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-02 15:02

Svante skrev:
mike34 skrev:Nu har jag bestämmt mig för att rösta ja.

Mja, jag tycker ju att det vore roligt om det gjordes och jag är gärna med och lyssnar, men vet inte om jag har kraft och tid att bygga nåt.

Vi får vänta in det Lazyworm ska bygga, som jag varit med lite på :P Hoppas inte min inblandning i IC-krets-slutseg skadar mitt rykte alltför mycket. :lol: :lol:
-Innehar F-skattsedel-

mike34

Inläggav mike34 » 2005-07-02 15:12

Måste det va flera kretsar per kanal (fler än 2) ?
Svante, kortet kommer till dig snart nu, har fått tag på laminat så du kan ju löda ihop ett steg med 2 kretsar i valfri konfiguration och testa med.
Vet inte om jag skulle bry mig om att bygga ett steg med massor av 3886:or. Det är ju till slut spänningsbegränsning som sätter stopp för höga effekter i 8 ohm.
Fast det är klart att det går å få mycket pulver vid 2 ohm om man vill ligga där nere å pumpa.
Då är det kanske aktuellt med 8 kretsar per kanal för full spänning.
Undrar om det inte blir dyrt till slut ändå. 1600 spänn i kretsar plus elektrolyter och trafo. Resten av skrotet är väl marginellt i sammanhanget.
Fast det vore ju ett kul/enkelt bygge. Håller L'Worm på med nått liknande ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-02 16:11

mike34 skrev:Måste det va flera kretsar per kanal (fler än 2) ?
Svante, kortet kommer till dig snart nu, har fått tag på laminat så du kan ju löda ihop ett steg med 2 kretsar i valfri konfiguration och testa med.
Vet inte om jag skulle bry mig om att bygga ett steg med massor av 3886:or. Det är ju till slut spänningsbegränsning som sätter stopp för höga effekter i 8 ohm.
Fast det är klart att det går å få mycket pulver vid 2 ohm om man vill ligga där nere å pumpa.
Då är det kanske aktuellt med 8 kretsar per kanal för full spänning.
Undrar om det inte blir dyrt till slut ändå. 1600 spänn i kretsar plus elektrolyter och trafo. Resten av skrotet är väl marginellt i sammanhanget.
Fast det vore ju ett kul/enkelt bygge. Håller L'Worm på med nått liknande ?

Juste! Fast jag tror att jag kommer att labba ACE med den i första hand.

Nu ser jag väl inte 3886an som speciellt lämpad till att göra högeffektsteg, utan snarare som vettig att göra steg med lite lägre effekt, om man är ointresserad av att spela starkt och kanske mångkanal.

Men nu behöver ju inte stärkaren vara effektstark för att klara en F/E-lyssning, man lägger sig ju en bit under klipp, typiskt.

Intressant iakttagelse, det där att nätdelen kostar en del. Det är nog många hembyggare som har "glömt" att räkna med den i kostnadskalkylen. :lol:

Apropå ingenting: På senaste AES var det en tokig ryss som ville bygga klass-D-steg som inte hade någon nätdel. Han skulle ta 3-fas och likrikta den och driva slutsteget direkt med det. 8O Sen skulle han framkoppla brummet som blev på strömförsörjningslinan och balansera bort det. Jaja, tokar... :roll:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-07-02 17:15

Svante skrev:
Apropå ingenting: På senaste AES var det en tokig ryss som ville bygga klass-D-steg som inte hade någon nätdel. Han skulle ta 3-fas och likrikta den och driva slutsteget direkt med det. 8O Sen skulle han framkoppla brummet som blev på strömförsörjningslinan och balansera bort det. Jaja, tokar... :roll:

:) Hade en liknande ide för många år sen för att slippa kostnaden för trafo. Jag menar det sitter ju redan en ute i vägen :twisted: .
Men det förslaget fick jag inte support för hos en radioamatör/elektronik utvecklare som jag känner. :?: 8O
Det blev ju trots allt några volt att försöka styra. Tror jag ska prova i smyg ändå när han inte ser... :idea:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-02 17:19

Sunfire True -subben drevs väl direkt från vägguttaget (i a f i de länder där man inte vågar lita på sina medborgare att de ska förstå att växelspänning kan vara farligt - d v s de med 110-115Vac).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-02 18:25

Jag röstade nej men efter diskussionen som har uppstått med extrakretsar så är jag inte så säker längre. Bara genom att komplettera med en transparent 'buffert' med rf-filter och en förstärkning på 2ggr (byggd runt en OPA134) så kan man öka motkopplingen runt 3886an och få ner disten med en faktor två. Kör man sedan med en extra opamp (ex den andra som finns i en OPA2134-kapsel) och en nestad loop bör man nog kunna få det ännu trevligare :) Tänkte smulera det men tyvärr har jag samma problem som Latmasken att få in 3886 i pspice.

Nästa

Återgå till DIY-forum