Moderator: Redaktörer
lazyworm skrev:Jag tror absolut att det går, ser fram emot att mixtra fram beviset men det kommer nog ta ett litet tag och med Morellos hjälp.![]()
Med genomtänkt lösning tror jag att man kan få till en LM3886 baserad förstärkare som är riktigt bra.
skrutten skrev:Det beror ju vad som räknas, är mitt LM3886 baserade "monster" med 6 st 3886/kanal och jättekylare en gäjnklon?? Lazyworms lär bli ännu värre....
Jag har givetvis svarat ja på frågan ovan, men å andra sidan har man av diskussionerna här på forumet kunnat förstå att inga (eller få) förstärkare klarar lyssningsprovet fullt ut? Varför skulle då en gainklon klara detta?
Svante skrev:skrutten skrev:Det beror ju vad som räknas, är mitt LM3886 baserade "monster" med 6 st 3886/kanal och jättekylare en gäjnklon?? Lazyworms lär bli ännu värre....
Jag har givetvis svarat ja på frågan ovan, men å andra sidan har man av diskussionerna här på forumet kunnat förstå att inga (eller få) förstärkare klarar lyssningsprovet fullt ut? Varför skulle då en gainklon klara detta?
Jo, jag skulle nog inkludera den, men ser egentligen ingen större anledning att den skulle skilja sig från en singel-3386-förstärkare i förmåga att klara F/E. F/E-testet görs ju oftast en gnutta under klippning, så testet kommer ju att ske vid olika effekter för olika konfigurationer.
Samtidigt tänker jag, precis som du, att om bara 3 förstärkare har klarat F/E, varför skulle då nåt så simpelt som en gainclone klara det.
Fast visst vore det kul?
lazyworm skrev:Svante skrev:Jo, jag skulle nog inkludera den, men ser egentligen ingen större anledning att den skulle skilja sig från en singel-3386-förstärkare i förmåga att klara F/E. F/E-testet görs ju oftast en gnutta under klippning, så testet kommer ju att ske vid olika effekter för olika konfigurationer.
Flera LM3886or ger mindre utgångsimpedans och lägre distortion,
Jax skrev:Jag tror inte det går, jag tror den kommer att falla till föga i lägsta basen.
Min teori är att sluttransistorerna värmemodulerar resten av chipet.
paa skrev:Eller vad är omröstningen i annat fall bra för?
Morello skrev::roll: Effekt-OP![]()
Naqref™ skrev:Morello skrev::roll: Effekt-OP![]()
Vadårå? Alla goda effektförstärkare tenderar att vara just effektopampar. Förvisso diskret uppbyggda.
mike34 skrev:Nu har jag bestämmt mig för att rösta ja.
Det kommer i allafall att överleva testet.
Ska testet utföras eller bara skrivas om här ?
Svante skrev:mike34 skrev:Nu har jag bestämmt mig för att rösta ja.
Det kommer i allafall att överleva testet.
Ska testet utföras eller bara skrivas om här ?
Mja, jag tycker ju att det vore roligt om det gjordes och jag är gärna med och lyssnar, men vet inte om jag har kraft och tid att bygga nåt.
mike34 skrev:Måste det va flera kretsar per kanal (fler än 2) ?
Svante, kortet kommer till dig snart nu, har fått tag på laminat så du kan ju löda ihop ett steg med 2 kretsar i valfri konfiguration och testa med.
Vet inte om jag skulle bry mig om att bygga ett steg med massor av 3886:or. Det är ju till slut spänningsbegränsning som sätter stopp för höga effekter i 8 ohm.
Fast det är klart att det går å få mycket pulver vid 2 ohm om man vill ligga där nere å pumpa.
Då är det kanske aktuellt med 8 kretsar per kanal för full spänning.
Undrar om det inte blir dyrt till slut ändå. 1600 spänn i kretsar plus elektrolyter och trafo. Resten av skrotet är väl marginellt i sammanhanget.
Fast det vore ju ett kul/enkelt bygge. Håller L'Worm på med nått liknande ?
Svante skrev:
Apropå ingenting: På senaste AES var det en tokig ryss som ville bygga klass-D-steg som inte hade någon nätdel. Han skulle ta 3-fas och likrikta den och driva slutsteget direkt med det.Sen skulle han framkoppla brummet som blev på strömförsörjningslinan och balansera bort det. Jaja, tokar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster