Tips på bra böcker om högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav Platis » 2018-03-26 15:18

Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare? :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav Perfector » 2018-03-26 15:56

Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare? :)

Kolla om du hittar den här.
Philips building loudspeakers handbook
Finns i flera utgåvor
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav jonasp » 2018-03-26 16:03

Perfector skrev:
Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare? :)

Kolla om du hittar den här.
Philips building loudspeakers handbook
Finns i flera utgåvor


Menar du denna?
http://www.introni.it/pdf/Hull%20(Philips)%20-%20Building%20HiFi%20Speaker%20Systems.pdf

Jag föreslår istället elektroakustikboken (av Svante här på forumet och Johan Liljencrants). Vet dock inte om den går att få tag på längre.

Kolla även här:
viewtopic.php?f=10&t=4641
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav petersteindl » 2018-03-26 16:29

jonasp skrev:
Perfector skrev:
Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare? :)

Kolla om du hittar den här.
Philips building loudspeakers handbook
Finns i flera utgåvor


Menar du denna?
http://www.introni.it/pdf/Hull%20(Philips)%20-%20Building%20HiFi%20Speaker%20Systems.pdf

Jag föreslår istället elektroakustikboken (av Svante här på forumet och Johan Liljencrants). Vet dock inte om den går att få tag på längre.

Kolla även här:
viewtopic.php?f=10&t=4641


första länken fixad.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav Platis » 2018-03-26 18:06

Tack för tipsen! :) Ska ladda ner philipsboken/böckerna, även många bra tips i andra tråden!

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav chrisss » 2018-03-26 20:11

Perfector skrev:
Platis skrev:Kan ni tipsa om några bra böcker om man vill lära sej bygga högtalare? :)

Kolla om du hittar den här.
Philips building loudspeakers handbook
Finns i flera utgåvor


Jag har den.

Skitbok.

Det står knasigheter som t.ex att en seriespoles värde kan minskas med elementets indulktans.

Om du läser den. Bortse från allt som handlar om delningsfilter.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav Kraniet » 2018-03-27 10:53

Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason är väl en klassiker. Står nog inte så mycket galet i den. Går att låna på biblioteket.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav jonasp » 2018-03-27 10:59

Problemet med att rekommendera en bok är ju att ambitionsnivån hos läsaren är okänd. Vance Dickason är duktig men (den gamla utgåvan jag läste) ger ingen vidare insikt i hur det egentligen fungerar. Det var därför jag rekommenderade kurslitteratur från en högskola.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34926
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav Morello » 2018-03-27 11:04

Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-27 13:14

Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.


Calculus a complete course och university physics with modern physics är bra början. Typiskt amerikanska böcker dock, så dom är lite långrandiga, men iaf...
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav jonasp » 2018-03-27 14:36

Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.


Det är ju svårt att säga emot ovanstående--- dock kanske man ska tillägga att det finns vissa högtalarspecifika saker som egentligen "bara är fysik" men som kräver lite djupbehandling. Baffelstöd, lämpliga spridningsegenskaper, hornekvationen, interaktion högtalare rum är några exempel. Dessa studeras bäst i dedicerade böcker om högtalare och/eller elektrokustik. Här fyller möjligen "loudspeaker cookbook" en bra funktion?

Igen, ELAK-boken är bra, men det är Svante och Johan som skrivit den, inte bara Svante. :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav Platis » 2018-03-27 15:58

Går det köpa ELAK-boken/kompendiumet nånstans?

Här är två andra böcker som dyker upp när man googlar;

Designing, Building, and Testing Your Own Speaker System With Projects
av David B. Weems


Introduction to Loudspeaker Design: Second Edition av John L. Murphy

Nån som har erfarenhet av dessa?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-27 17:27

Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).


Jovisst, men inte ens högtalarkonstruktörer struntar väl i Thieles och Smalls analyser, som ju bara är tillämpning av det du räknar upp?
... tycker jag!

Per

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav JM » 2018-03-27 19:29

Till och med Leo Beranek (September 15, 1914 – October 10, 2016) uppgraderade sin gamla bibel med Thieles och Smalls analyser drygt 50 år senare.
https://books.google.se/books/about/Aco ... edir_esc=y

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-27 19:41

Om jag får vara så fräck att dra till med en gissning, så gissar jag att Morello ville säga något i stil med att man lär sig först krypa innan man kan lära sig att gå
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav jonasp » 2018-03-27 19:49

JM skrev:Till och med Leo Beranek (September 15, 1914 – October 10, 2016) uppgraderade sin gamla bibel med Thieles och Smalls analyser drygt 50 år senare.
https://books.google.se/books/about/Aco ... edir_esc=y

JM


Den nya från 2012 är läsvärd. Och den gamla. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-27 20:45

WhereNextColumbus skrev:Om jag får vara så fräck att dra till med en gissning, så gissar jag att Morello ville säga något i stil med att man lär sig först krypa innan man kan lära sig att gå


Så kan det vara, men för att fortsätta din analogi, så går det bra för barn att hoppa över krypstadiet! Man måste inte alls härleda alla verktyg för kunna använda dem!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav paa » 2018-03-27 21:50

WhereNextColumbus skrev:
Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.


Calculus a complete course ...

Calculus är ju gymnasiematte i USA, hur svårt kan det vara?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-27 22:33

paa skrev:
WhereNextColumbus skrev:
Morello skrev:Högtalarkonstruktion är tillämpad fysik. Studera fysik (ellära, vågrörelselära, mekanik etc) och matematik (så du kan räkna).
Svamtes kompendium är bra, men tarvar givetvis förkunskaper inom fysik poch matematik.


Calculus a complete course ...

Calculus är ju gymnasiematte i USA, hur svårt kan det vara?


Ja, det är det i Sverige också. Det studeras även på universitet över hela världen. Jag förstår inte din poäng riktigt. Just den boken jag rekommenderade är den som används av de flesta civ. ing. programmen på KTH i analyskurserna. Men även gymnasiematematiken måste läras någon gång om man ska hålla på med fysik och elektronik, och det går inte på en dag för någon hur lätt du än tycker att det är.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Tips på bra böcker om högtalare?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-27 22:35

PerStromgren skrev:
WhereNextColumbus skrev:Om jag får vara så fräck att dra till med en gissning, så gissar jag att Morello ville säga något i stil med att man lär sig först krypa innan man kan lära sig att gå


Så kan det vara, men för att fortsätta din analogi, så går det bra för barn att hoppa över krypstadiet! Man måste inte alls härleda alla verktyg för kunna använda dem!


Säger du det så, men jag trodde vi fastslagit här på forumet redan att analogier är bristfälliga så vad förväntar du dig egentligen? :D
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster