Frågor om boombox bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav STDI » 2018-04-21 18:04

Perfector skrev:...
Då kan du sätta ett på vänster sida i ena lådan och på höger i den andra, så blir det stereopar.
Dessutom ser det ganska snyggt ut.

Finns det mer än en låda?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav Perfector » 2018-04-21 18:12

STDI skrev:
Perfector skrev:...
Då kan du sätta ett på vänster sida i ena lådan och på höger i den andra, så blir det stereopar.
Dessutom ser det ganska snyggt ut.

Finns det mer än en låda?

:oops:
Nej visst fan, det var ju en boom box.
Problem solved
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-04-21 20:45

STDI skrev:
Perfector skrev:...
Då kan du sätta ett på vänster sida i ena lådan och på höger i den andra, så blir det stereopar.
Dessutom ser det ganska snyggt ut.

Finns det mer än en låda?


Där hängde inte ens jag med på vad han menade först, trodde han mena ifall jag skulle bygga en till som jag sedan kunde köra i stereo men så var inte fallet tydligen. Men de blir ett projekt med stereosystem i framtiden ocskå :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav jonasp » 2018-04-21 20:56

Kul bygge!

Den oundvikliga frågan blir ju.... men hur låter det då? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-04-21 21:30

jonasp skrev:Kul bygge!

Den oundvikliga frågan blir ju.... men hur låter det då? :D


Man tackar :D

Men ja jag tycker den låter helt okej lite platt och basfattigt men de kan man lösa med EQ:n. Diskanten är inte den bästa, vet inte riktigt hur man ska beskriva ljudet från den. Vasst kanske passar bäst, vissa låtar så blir de så obehagligt att man måste byta. Basen däremot låter bra och varmt. En sak som jag har märkt att delar av vissa låtar försvinner helt när man spelar på den. Inget som kan förklaras i skrift utan man måste höra de personligen. Har aldrig vart med om når liknande tidigare. Men somsagt om man lägger lite EQ på den så låter den helt bra faktiskt.

Är inte så bra på att beskriva ljud ännu så hoppas detta duger, annars finns den för provlyssning. :)

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav fonzeka » 2018-04-23 18:21

Har du provat hur den låter utan diskanten inkopplad?
"Bas"elementet du använder verkar väldigt bredbandigt så det kanske skulle kunna funka bättre ensamt.
#faktiskt.se@quakenet

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-04-23 18:44

fonzeka skrev:Har du provat hur den låter utan diskanten inkopplad?
"Bas"elementet du använder verkar väldigt bredbandigt så det kanske skulle kunna funka bättre ensamt.


Näe jag har ju inte de, kanske borde testa. Men då får jag göra lite större ingrepp på lådan och koppla förbi delningsfiltret och direkt in i "bredbandselementet". Har ingen jätte lust att gå in o pilla så mycket mer i lådan men lär få göra de ändå då slutsteget är defekt, Ingångarna fungerar inte korrekt har jag upptäckt så måste reklamera alternativt köpa nytt. Men vet inte om jag litar på företaget som jag köpte steget hos men dem var de enda som hade ett sådant monoblock här i Svergie vad jag kunde se för ett överkomligt pris. Är öppen för alternativ om ni vet något.
Senast redigerad av CableMan 2018-04-23 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav Perfector » 2018-04-23 19:22

CableMan skrev:
fonzeka skrev:Har du provat hur den låter utan diskanten inkopplad?
"Bas"elementet du använder verkar väldigt bredbandigt så det kanske skulle kunna funka bättre ensamt.


Näe jag har ju inte de, kanske borde testa. Men då får jag göra lite större ingrepp på lådan och koppla förbi delningsfiltret och direkt in i "bredbandselementet". Har ingen jätte lust att gå in o pilla så mycket mer i lådan men lär få göra de ändå då slutsteget är defekt, Ingångarna fungerar inte korrekt har jag upptäckt så måste reklamera alternativt köpa nytt. Men vet inte om jag litar på företaget som jag köpte steget hos men dem var de enda som hade ett sådant monoblock här i Svergievad jag kunde se för ett överkomligt pris. Är öppen för alternativ om ni vet något.

Är det garanti på den så reklamera.
Säg att du talat med perfector som rekommenderar reklamation så får du inga problem.
Även om du köpt den på annat håll än direkt kan du ta det med monacor direkt.
Du hittar deras info på hemsidan www.monacor.se
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-04-23 19:45

Perfector skrev:
CableMan skrev:
fonzeka skrev:Har du provat hur den låter utan diskanten inkopplad?
"Bas"elementet du använder verkar väldigt bredbandigt så det kanske skulle kunna funka bättre ensamt.


Näe jag har ju inte de, kanske borde testa. Men då får jag göra lite större ingrepp på lådan och koppla förbi delningsfiltret och direkt in i "bredbandselementet". Har ingen jätte lust att gå in o pilla så mycket mer i lådan men lär få göra de ändå då slutsteget är defekt, Ingångarna fungerar inte korrekt har jag upptäckt så måste reklamera alternativt köpa nytt. Men vet inte om jag litar på företaget som jag köpte steget hos men dem var de enda som hade ett sådant monoblock här i Svergievad jag kunde se för ett överkomligt pris. Är öppen för alternativ om ni vet något.

Är det garanti på den så reklamera.
Säg att du talat med perfector som rekommenderar reklamation så får du inga problem.
Även om du köpt den på annat håll än direkt kan du ta det med monacor direkt.
Du hittar deras info på hemsidan http://www.monacor.se


Ja garanti har jag så den biten är lugn.

Kontaktar återförsärljaren först och ser om dem godkänner den, annars får de bli direktkontakt via monacor så får man lösa de på de sättet. Kul att du vill hjälpa de uppskattas stort :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav Perfector » 2018-04-23 19:47

CableMan skrev:
Perfector skrev:
CableMan skrev:
Näe jag har ju inte de, kanske borde testa. Men då får jag göra lite större ingrepp på lådan och koppla förbi delningsfiltret och direkt in i "bredbandselementet". Har ingen jätte lust att gå in o pilla så mycket mer i lådan men lär få göra de ändå då slutsteget är defekt, Ingångarna fungerar inte korrekt har jag upptäckt så måste reklamera alternativt köpa nytt. Men vet inte om jag litar på företaget som jag köpte steget hos men dem var de enda som hade ett sådant monoblock här i Svergievad jag kunde se för ett överkomligt pris. Är öppen för alternativ om ni vet något.

Är det garanti på den så reklamera.
Säg att du talat med perfector som rekommenderar reklamation så får du inga problem.
Även om du köpt den på annat håll än direkt kan du ta det med monacor direkt.
Du hittar deras info på hemsidan http://www.monacor.se


Ja garanti har jag så den biten är lugn.

Kontaktar återförsärljaren först och ser om dem godkänner den, annars får de bli direktkontakt via monacor så får man lösa de på de sättet. Kul att du vill hjälpa de uppskattas stort :)

Jag jobbade i mer än 10 år med deras produkter samt gjorde alla elektroniköversättningar till begriplig svenska.
Att jag gått i pension betyder inte att jag släppt taget om dom.
We aim to serve.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-04-23 20:40

Perfector skrev:
CableMan skrev:
Perfector skrev:Är det garanti på den så reklamera.
Säg att du talat med perfector som rekommenderar reklamation så får du inga problem.
Även om du köpt den på annat håll än direkt kan du ta det med monacor direkt.
Du hittar deras info på hemsidan http://www.monacor.se


Ja garanti har jag så den biten är lugn.

Kontaktar återförsärljaren först och ser om dem godkänner den, annars får de bli direktkontakt via monacor så får man lösa de på de sättet. Kul att du vill hjälpa de uppskattas stort :)

Jag jobbade i mer än 10 år med deras produkter samt gjorde alla elektroniköversättningar till begriplig svenska.
Att jag gått i pension betyder inte att jag släppt taget om dom.
We aim to serve.


Låter bra, kontaktar dem imorrn och hoppas på de bästa.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-05-06 15:20

Jag ursäktar för långsamt svar men har flyttat precis så märkte att jag inte hade så mycket tid att lämna in steget. Men nu har jag tänkt att lägga lite tid på de, men har uppstått ett problem, märkte att de va en massa locktight vid skrivhålen efter att jag monterat den så jag förökte skrapa bort detta men råkade få med mig lite av färgen så nu lär reklamationen aldrig bli godkänd så får väl stå mitt kast och köpa ny? Locktighten är lite enveten också så de gör inte saken bättre.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav darkg » 2018-05-06 16:32

Vad är det för fel?
Don’t just do something, sit there.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-05-06 17:13

darkg skrev:Vad är det för fel?


Copypastar från mejlen där jag beskrev problemet för återförsäljaren

När jag använder både den röda och vita kontakten så låter de extremt dåligt, ljudet blir väldigt tunnt och odetaljerat och det går t.ex knappt inte att höra någon sång i nån låt som jag lyssnar på. Men om jag bara använder den röda eller den vita kontakten ensam så låter det perfekt och som de ska göra. När jag använder XLR kontakten så blir ljudet likadant som när jag använder båda RCA pluggarna samtidigt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav darkg » 2018-05-06 19:06

Det där låter som en så kallad karaoke-mixer, där det mittpanorerade (sången!) filtreras bort genom att motfasiga höger och vänster kanal summeras. Har du möjlighet att vända på ena kanalen?
Don’t just do something, sit there.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2018-05-06 19:32

darkg skrev:Det där låter som en så kallad karaoke-mixer, där det mittpanorerade (sången!) filtreras bort genom att motfasiga höger och vänster kanal summeras. Har du möjlighet att vända på ena kanalen?


http://www.eluxson.se/inbyggnadsslutste ... kb-60.html har en sån. Hmm har inte testat detta men de kan jag göra och se om de funkar.


Edit: Har testat nu och nu verkar de funka med båda rca kontakterna samtidigt både i fas och fasvända, konstigt enda skillnaden nu är att slutsteget inte är monterat på själva lådan nu men de kan ju knappast ha nån inverkarn. Men XLR ingången beter sig som den tidigare har gjort.

Edit 2: Låter fortfarande annorlunda med båda RCA kontakterna samtidigt men inte alls som de gjorde innan.

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2019-04-26 11:51

fonzeka skrev:Har du provat hur den låter utan diskanten inkopplad?
"Bas"elementet du använder verkar väldigt bredbandigt så det kanske skulle kunna funka bättre ensamt.


Tjena, tänkte att jag lånar min egen tråd. Jag har spånat ganska länge på det där som du sa med att köra på enbart med bredbandselementet. Jag tänker göra detta nu fast med detta 12 tums elementhttps://www.ljudia.se/produkter/ ... n-12-250tc som är ännu mer bredbandigt och dessutom helt utan filter och batteridriven i en ca 35 liter stor låda (har räknat på de utifrån T/S parametrar) med ett bil slutsteg. Batteriet är ett 12 V med 18 AH men med den höga känsligheten så bör jag få några timmar i alla fall. Vad tror du om de.

Sorry ifall de är rörigt har ganska bråttom då jag ska försöka komma iväg o köpa detta slutsteg innan dem stänger https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat-602.html :)

CableMan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2017-12-07

Re: Frågor om boombox bygge

Inläggav CableMan » 2019-04-26 15:59

Juste tänkte även ha den på hjul, men vet inte hur jag ska lösa de på ett bra sätt. Tänkte typ rullväskeaktigt.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster