utöka 5.1!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-01 00:18

Vill testa något mer än 5.1,är intressant med atmos,men köpte en yamaha rx-a3030 för 2 år sedan som jag är nöjd med och de kanske går att få till något roligt ändå tänkte jag.

Behöver inget mer bas,bara mest runt om kring upplelelsen.



Har även flyttat fram soffan 50cm från väggen,vill ej ha soffan längre fram...
Tanken är vart och hur man placerar kommande nybygge,byggt hela systemet och vill ha lite mer av de roliga! ;-)



Vad hade ni gjort och placerat högtalarna?
Bilagor
29404800_10156598648024218_1824074253_o.jpg
29404800_10156598648024218_1824074253_o.jpg (180.81 KiB) Visad 2956 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: utöka 5.1!

Inläggav paa » 2018-04-01 09:12

Jag hade flyttat fram de två surrounderna lite grann så de hamnar lite framför soffan och sedan satt två st ytterligare surrounder högt upp på väggen bakom soffan. Man kan parallellkoppla surroundhögtalarna två och två om dom inte har för låg impedans. En sådan åtgärd kommer att ge ett betydligt jämnare ljudfält i surroundkanalerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-01 21:52

paa skrev:Jag hade flyttat fram de två surrounderna lite grann så de hamnar lite framför soffan och sedan satt två st ytterligare surrounder högt upp på väggen bakom soffan. Man kan parallellkoppla surroundhögtalarna två och två om dom inte har för låg impedans. En sådan åtgärd kommer att ge ett betydligt jämnare ljudfält i surroundkanalerna.


typ något sådant?
Bilagor
test1.jpg
test1.jpg (1.66 MiB) Visad 2875 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: utöka 5.1!

Inläggav paa » 2018-04-01 22:05

Ja och nej. De bakre är bra som på din teckning men de främre borde vara på ungefär samma höjd som förut men en halvmeter eller så längre fram/bort ut från soffan. Det är en fördel att ha de främre och bakre surrounderna på olika höjd för det jämnar ut lite bland de stående vågorna., De bakre bör lämpligen sitta högt och de på sidorna längre fram, och bara lite över öronnivå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: utöka 5.1!

Inläggav rajapruk » 2018-04-01 23:10

paa skrev:Man kan parallellkoppla surroundhögtalarna två och två om dom inte har för låg impedans. En sådan åtgärd kommer att ge ett betydligt jämnare ljudfält i surroundkanalerna.


Blir det inte kamfiltereffekter om man gör så?

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-02 00:21

paa skrev:Ja och nej. De bakre är bra som på din teckning men de främre borde vara på ungefär samma höjd som förut men en halvmeter eller så längre fram/bort ut från soffan. Det är en fördel att ha de främre och bakre surrounderna på olika höjd för det jämnar ut lite bland de stående vågorna., De bakre bör lämpligen sitta högt och de på sidorna längre fram, och bara lite över öronnivå.



Så här alltså?,vänstra hgt blir ståendes långt ifrån mittpunkten(lyssningspunkten) pga möblering av grejer,får höja db++ på den kanalen för att kompensera ljudet.
samt vill jag ha soffan en halvmeter från väggen pga att jag tankarna på hgt bakom mig,och då blir lite dumt om man har hgt precis ovanför huvudet,därav en halvmeter ifrån väggen,låter detta sunt?
Pga möblering blir de lite struligt att få surr längre framför soffan.
Bilagor
test1.jpg
test1.jpg (1.78 MiB) Visad 2841 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: utöka 5.1!

Inläggav paa » 2018-04-02 09:54

jonny1 skrev:
paa skrev:Ja och nej. De bakre är bra som på din teckning men de främre borde vara på ungefär samma höjd som förut men en halvmeter eller så längre fram/bort ut från soffan. Det är en fördel att ha de främre och bakre surrounderna på olika höjd för det jämnar ut lite bland de stående vågorna., De bakre bör lämpligen sitta högt och de på sidorna längre fram, och bara lite över öronnivå.



Så här alltså?,vänstra hgt blir ståendes långt ifrån mittpunkten(lyssningspunkten) pga möblering av grejer,får höja db++ på den kanalen för att kompensera ljudet.
samt vill jag ha soffan en halvmeter från väggen pga att jag tankarna på hgt bakom mig,och då blir lite dumt om man har hgt precis ovanför huvudet,därav en halvmeter ifrån väggen,låter detta sunt?
Pga möblering blir de lite struligt att få surr längre framför soffan.

Dom på väggen bakom soffan tror jag blir bra som du ritat. Dom på sidan kan du ju flytta runt på dina höga stativ. Jag tror inte det blir bra om surrounder spelar vinkelrätt rakt in i öronen, men som sagt flytta runt dom lite tills du blir nöjd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-06 21:18

paa skrev:
jonny1 skrev:
paa skrev:Ja och nej. De bakre är bra som på din teckning men de främre borde vara på ungefär samma höjd som förut men en halvmeter eller så längre fram/bort ut från soffan. Det är en fördel att ha de främre och bakre surrounderna på olika höjd för det jämnar ut lite bland de stående vågorna., De bakre bör lämpligen sitta högt och de på sidorna längre fram, och bara lite över öronnivå.



Så här alltså?,vänstra hgt blir ståendes långt ifrån mittpunkten(lyssningspunkten) pga möblering av grejer,får höja db++ på den kanalen för att kompensera ljudet.
samt vill jag ha soffan en halvmeter från väggen pga att jag tankarna på hgt bakom mig,och då blir lite dumt om man har hgt precis ovanför huvudet,därav en halvmeter ifrån väggen,låter detta sunt?
Pga möblering blir de lite struligt att få surr längre framför soffan.

Dom på väggen bakom soffan tror jag blir bra som du ritat. Dom på sidan kan du ju flytta runt på dina höga stativ. Jag tror inte det blir bra om surrounder spelar vinkelrätt rakt in i öronen, men som sagt flytta runt dom lite tills du blir nöjd.


Precis,får justera surround hgt ocxså,annars blev back bra!
Bilagor
29BE084A-9DB3-4D9A-8123-2B5F51EE2CAB.jpeg
29BE084A-9DB3-4D9A-8123-2B5F51EE2CAB.jpeg (1.3 MiB) Visad 2719 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-07 19:58

paa skrev:
jonny1 skrev:
paa skrev:Ja och nej. De bakre är bra som på din teckning men de främre borde vara på ungefär samma höjd som förut men en halvmeter eller så längre fram/bort ut från soffan. Det är en fördel att ha de främre och bakre surrounderna på olika höjd för det jämnar ut lite bland de stående vågorna., De bakre bör lämpligen sitta högt och de på sidorna längre fram, och bara lite över öronnivå.



Så här alltså?,vänstra hgt blir ståendes långt ifrån mittpunkten(lyssningspunkten) pga möblering av grejer,får höja db++ på den kanalen för att kompensera ljudet.
samt vill jag ha soffan en halvmeter från väggen pga att jag tankarna på hgt bakom mig,och då blir lite dumt om man har hgt precis ovanför huvudet,därav en halvmeter ifrån väggen,låter detta sunt?
Pga möblering blir de lite struligt att få surr längre framför soffan.

Dom på väggen bakom soffan tror jag blir bra som du ritat. Dom på sidan kan du ju flytta runt på dina höga stativ. Jag tror inte det blir bra om surrounder spelar vinkelrätt rakt in i öronen, men som sagt flytta runt dom lite tills du blir nöjd.

Såpass här långt fram kan jag ha surround hgt..
Blev helt oki
Bilagor
5C0D8D29-AF41-4810-94D4-159F4BE6C1B1.jpeg
5C0D8D29-AF41-4810-94D4-159F4BE6C1B1.jpeg (1.07 MiB) Visad 2676 gånger

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: utöka 5.1!

Inläggav AndersD » 2018-04-10 11:17

Testa att vinkla surround L&R upp mot taket!
(helt eller delvis)

Den stackare som sitter längst ut i soffan får väldigt mycket av surroundljudet från närmaste burk som du har det nu. I viss mån kan detta undvikas genom vinklingen.
.....

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-11 17:55

AndersD skrev:Testa att vinkla surround L&R upp mot taket!
(helt eller delvis)

Den stackare som sitter längst ut i soffan får väldigt mycket av surroundljudet från närmaste burk som du har det nu. I viss mån kan detta undvikas genom vinklingen.


Ja,de kan ju vara en ide med,eller montera högre upp mot taket och vinkla ner?

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: utöka 5.1!

Inläggav AndersD » 2018-04-11 19:50

jonny1 skrev:
AndersD skrev:Testa att vinkla surround L&R upp mot taket!
(helt eller delvis)

Den stackare som sitter längst ut i soffan får väldigt mycket av surroundljudet från närmaste burk som du har det nu. I viss mån kan detta undvikas genom vinklingen.


Ja,de kan ju vara en ide med,eller montera högre upp mot taket och vinkla ner?

Ja, lite högre än öronhöjd kan vara bra men jag hade skippat att vinkla dem neråt i det fallet (alltså mot lyssnaren).
Själva poängen med uppvinklingen jag föreslog är att ju närmare man sitter desto mer "off-axis" hamnar man (relativt surroundhögtalaren). Effekten blir att ljudnivån inte ökar även om man flyttar närmare.

Resonemanget är lite "skjutet från höften" men förankrat i mina egna erfarenheter. Det bästa är att testa själv vad man föredrar (även om man gärna då placerar sig i sweetspot mitt i soffan :) )
.....

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: utöka 5.1!

Inläggav Kraniet » 2018-04-12 08:47

Väldigt synd att branschen så hårdnackat förespråkar direktljud i surroundhögtalarna. Man vill ha en bra blandning av direktljud och diffusljud för att det ska bli bra.

Titta på INO A1 och A2 så får du en känsla för vilket ljud du vill åstadkomma.

Man får komma ihåg att de beslut som branschen tagit är av kommersiell natur, dvs de har gjort grova kompromisser vad gäller ljudkvalitén för att kunna ta fram kommersiellt gångbara produkter.

Det är därför de förespråkat saker som liggande MTM som center, en baslåda (istället för två eller fler) och bara en (stor) högtalare för vardera surroundkanal, som ska riktas mot lyssnaren så att uppställningen "känns igen" från det man är van med vid stereolyssning. Men surroundljud är inte "stereo i flera kanaler" som man kanske kan lura sig att tro.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-04-13 17:12

Kraniet skrev:Väldigt synd att branschen så hårdnackat förespråkar direktljud i surroundhögtalarna. Man vill ha en bra blandning av direktljud och diffusljud för att det ska bli bra.

Titta på INO A1 och A2 så får du en känsla för vilket ljud du vill åstadkomma.

Man får komma ihåg att de beslut som branschen tagit är av kommersiell natur, dvs de har gjort grova kompromisser vad gäller ljudkvalitén för att kunna ta fram kommersiellt gångbara produkter.

Det är därför de förespråkat saker som liggande MTM som center, en baslåda (istället för två eller fler) och bara en (stor) högtalare för vardera surroundkanal, som ska riktas mot lyssnaren så att uppställningen "känns igen" från det man är van med vid stereolyssning. Men surroundljud är inte "stereo i flera kanaler" som man kanske kan lura sig att tro.


Såg hur ino varianten är konstruerad, kan testa med en kloss på baksidan av hgt så den får vinkeln,dock får diskanten fel spridning,men kan testa för midbasen skillnad

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-05-04 16:30

Det blev såhär! blev riktigt bra.



Nu funderar jag på att bygga 4st atmos i taket med,fast tänkte testa bygga i hörnet mellan tak/vägg och rikta dom 45grader,kan detta vara något tro?
Bilagor
31910593_10156709087389218_6871374368480428032_n.jpg
31910593_10156709087389218_6871374368480428032_n.jpg (206.92 KiB) Visad 2378 gånger

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: utöka 5.1!

Inläggav Helmut » 2018-05-04 17:54

Kör med dubbla högtalare. Två vänster, två höger och två vänster bak, två höger bak. Att jag kör med dubbla högtalare för varje kanal Beror på att jag har fasvänt de två högtalarna.
Eller som den kände Stenson på radion sa. Båda fronthögtalarna är i fas och ljudet kommer från en punkt mellan högtalarna. När han sedan vände på trådarna i ena högtalaren sa Stenson. Ljudet kommer från en obestämd plats i rummet.
Älskar mina motfas kopplade lådor som får ljudet att komma från en obestämd punkt i lokalen. Även om ljudet kommer från en obestämd punkt kan man höra varifrån ljudet kommer. fast enligt hemmabioexperterna får man inte göra som jag gjort.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-05-17 16:44

Nu när man är nöjd med hela bakpartiet i surr-anläggningen,så vart funderingarna på just nu att testa front prescence!

Har högtalare till övers,och tänkte testa detta.
Frågan är om placering då?

bifogar en bild och kul med åsikter och tips!
Bilagor
32837458_10156745295474218_967676601602932736_n.jpg
32837458_10156745295474218_967676601602932736_n.jpg (210.2 KiB) Visad 2253 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: utöka 5.1!

Inläggav Kalejdokom » 2018-05-17 21:04

Yamaha skrev:The front presence speakers should be located higher above and to the outside of the main front speakers. Because they reproduce only ambient sounds, they do not need to be as large as, or of the same quality as, the main speakers. Small bookshelf or satellite speakers are perfectly adequate.

Eftersom du har begränsat med utrymmen till vänster/höger om frontarna, skulle det kanske funka med ett par mindre högtalare placerade ganska högt upp och vinklade snett upp mot taket...

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: utöka 5.1!

Inläggav jonny1 » 2018-05-18 16:04

Kalejdokom skrev:
Yamaha skrev:The front presence speakers should be located higher above and to the outside of the main front speakers. Because they reproduce only ambient sounds, they do not need to be as large as, or of the same quality as, the main speakers. Small bookshelf or satellite speakers are perfectly adequate.

Eftersom du har begränsat med utrymmen till vänster/höger om frontarna, skulle det kanske funka med ett par mindre högtalare placerade ganska högt upp och vinklade snett upp mot taket...



Med tanke på att tv eller frontdel ej är centrerat i rummet pga dörren,så funderar jag på om jag ska dom ett par decimeter åt sidorna från frontarna,platsen är begränsad som sagt.
Har tex bakhögtalarna på sidoväggarna och kompenserade höger surround med nivån pga att den sitter 1m längre bort än vänstera surround.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: utöka 5.1!

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-05-19 14:50

paa skrev:
jonny1 skrev:
paa skrev:Ja och nej. De bakre är bra som på din teckning men de främre borde vara på ungefär samma höjd som förut men en halvmeter eller så längre fram/bort ut från soffan. Det är en fördel att ha de främre och bakre surrounderna på olika höjd för det jämnar ut lite bland de stående vågorna., De bakre bör lämpligen sitta högt och de på sidorna längre fram, och bara lite över öronnivå.



Så här alltså?,vänstra hgt blir ståendes långt ifrån mittpunkten(lyssningspunkten) pga möblering av grejer,får höja db++ på den kanalen för att kompensera ljudet.
samt vill jag ha soffan en halvmeter från väggen pga att jag tankarna på hgt bakom mig,och då blir lite dumt om man har hgt precis ovanför huvudet,därav en halvmeter ifrån väggen,låter detta sunt?
Pga möblering blir de lite struligt att få surr längre framför soffan.

Dom på väggen bakom soffan tror jag blir bra som du ritat. Dom på sidan kan du ju flytta runt på dina höga stativ. Jag tror inte det blir bra om surrounder spelar vinkelrätt rakt in i öronen, men som sagt flytta runt dom lite tills du blir nöjd.


Du flyttar alltså befintliga surrounder en halvmeter närnare TVn när du kompletterar med två surrounder bakom dig högt upp. Tänk ungefår som att du sätter upp surrarna bakom dig i taket, och sedan mäter du avståndet från dem till dina öron. Sedan ser du till att de "främre" surrarna har samma avstånd till dina öron.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster