6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-05-01 19:50

jonasp skrev:Nej nej nej!

Det är (naturligtvis!) bäst att använda det konmaterial som är bäst för den tilltänkta applikationen. Självklart kan du ha metallbasar i basmodulerna (t ex) och papperskoner eller polypropylen till mellanbas/mellanregister samt tyg i diskanten! (dome)

Eller menar du på fullt allvar att man bör använda en pappersdome i diskanten bara för att man har en papperskon i basen?

Hmm...Nej det låter förstås orimligt.
Kanske är de färgningar som rapporteras av många som blandar tex metall bas med tygdiskant bara symptom för att problemen ( tex uppbrytningar ) inte hanterats rätt i filtret.
Men det får mig ändå att tänka till lite grann . Du säger själv att du ogillar metallmembran ( kanske bara i mellanregistret ?) och det optimala för mig, Nirvana i ljudet, är ett ljud helt utan färgningar och att registren har samma klangfärg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Morello » 2018-05-01 20:10

Jonasp har såklart helt rätt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-05-01 20:11

Jag ogillar metallmembran eftersom jag föredrar att dela mellanregistret tämligen högt i frekvens mot diskanten, och då kommer man nära resonansen. Nu får man komma ihåg att olika metallelement beter sig olika, och det finns säkert många applikationer där metallelement passar bra. Vill man t ex dela en 8" bas vid 3 kHz blir metallmembran oftast tämligen problematiska. Nu betyder inte detta att någon inte kan göra ett metallelement där detta fungerar, och det betyder inte heller att det inte skulle finnas högtalare med metallelement som är bra. Det gör det!

Ett ofärgat ljud är vad jag också är ute efter. Men det kan man nog i praktiken åstadkomma med väldigt många olika materialval i elementen, inklusive metall!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster