6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-05 07:15

Morello skrev:Jag har inte rekognoserat element-marknaden på tio år, men har fått lära mig att kartan ritats om.

Jag skulle spana in SB acoustics!

http://www.sbacoustics.com/


De verkar ha många element som är relativt prisbilliga, frågan är vilket av deras 6 1/2 eller 8:a som ger mest pang för pengarna ?

Denna 6:a kostar bara 600 :- på hifikit , har pappkon och metallchassie, ser påkostad ut. SB17NRXC35-8
Senast redigerad av Tangband 2018-04-05 07:56, redigerad totalt 5 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-05 07:24

DanNorman skrev:Det där elementet har jag mätt på. Det distar inte jättelite, men inte heller jättemycket om man kör det som bas. Däremot vill det ha stor låda. Daytons RS-serie är skitbra.


Du menar kanske denna 7 tummare ? kostar drygt 800:- på brl.

Om den ska spela under 700 Hz, är denna bättre än Seas basen du föreslog ? Vilken skulle du välja ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-05 07:45

jonasp skrev:Dayton kanske har något kul? Du kan kosta på dig ett metallmemvran när du delar så lågt, då får du potentiellt obefintlig membrandistorsion och slipper problem med den kraftiga uppbrytningen. Kan du designa RLC-länkar i filtret?


Det är ju intressant att man kanske kan få ned membrandistorsionen med Metallmembran. Finns det någon ljudmässig risk tror du att blanda material i mellanregistret, metallkon delat till papperskon vid 700 Hz ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Kraniet » 2018-04-05 08:29

Ska dom spela fullregister så skulle jag undvika faspluggar. Min erfarenhet är att de ger missljud. Vet inte hur det är med dayton men de Seas jag haft med fasplugg hade mycket ljud från luften som pressas förbi faspluggen vid kraftigare basljud.

Av de du listat så tror jag ER18RNX har lägst dist i basområdet, de ligger i nivå med Scan-Speak Revelator. (enligt tester på nätet)

edit: men jag ser att er18 är ganska dyra. tycks komma ihåg en tid då de låg runt 600kr..
Dayton RS är ju väldigt lågdistande så för pengarna är de nog svåra att slå, speciellt om de har lite/inget missljud från faspluggen.
Ananrs faller nog min röst på SB17NRXC

Discovery 18W kan ju också vara en kandidat, liksom Wavecor WF168
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav paa » 2018-04-05 14:26

Varför 6.5" bas i en trevägare, det går ju utmärkt att använda större element när man den behöver nå upp till mellanregistret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-05 14:29

Jag håller med paa och per. Någon tiotummare från SB Acoustics eller så hade suttit som en smäck här!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-05 14:42

jonasp skrev:Jag håller med paa och per. Någon tiotummare från SB Acoustics eller så hade suttit som en smäck här!


Absolut, då klarar man hela registret men kanske inte med extrema ljudtryck. Det blir ju lite kompromiss ändå med en 10:a som ska täcka hela basområdet och en del av mellanregistret från 25-700 Hz. Min grundtanke var egentligen trevägs stativare som spelar ihop med mina tangband subbasar och delas vid kanske 80 Hz. Stativarna med tre element skulle då kunna vara på ungefär kring 15 liter om de görs slutna.
Alltså 8*12 + 6 1/2 +3+1 tums element. Totalt en fyrvägare.
Man skulle också kunna tänka sig en 4-vägs tower-högtalare med elementen med delning 80 Hz, 700 Hz, 3000 Hz.
Senast redigerad av Tangband 2018-04-05 14:58, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-05 14:55

Med rätt val av 10" gör du en apparat som nog spelar bättre än dina existerande basmoduler i basen. Tror jag. Men du ska naturligtvis själv bestämma vad du vill åstadkomma. 700 Hz är en rätt hög delningsfrekvens. En annan möjlighet är att välja baffelbredd lagom slugt och låta det större elementet spela i området utan baffelstöd och mellanregistret i området med baffelstöd. Men då vill du dela lägre än 700 Hz.

Som sagt, jag vill inte sabba ditt projekt, bara ge lite input. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-05 15:10

jonasp skrev:Med rätt val av 10" gör du en apparat som nog spelar bättre än dina existerande basmoduler i basen. Tror jag. Men du ska naturligtvis själv bestämma vad du vill åstadkomma. 700 Hz är en rätt hög delningsfrekvens. En annan möjlighet är att välja baffelbredd lagom slugt och låta det större elementet spela i området utan baffelstöd och mellanregistret i området med baffelstöd. Men då vill du dela lägre än 700 Hz.

Som sagt, jag vill inte sabba ditt projekt, bara ge lite input. :)


Du sabbar inget :) , du har säkert rätt. Och jag vill gärna ha input.

Tror du en högtalare med tex Seas R0y 10 i basen, dubbla MTM faital pro 3:or (eller hellre 4:or ?) i mellanregistret som delas vid 300 hz och 3000 Hz till seasdiskanten skulle bli bättre ? En högtalare med lite bredare baffel, en trevägare ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-05 16:03

Tveksam till om ROY vill gå så högt i frekvens. Det kanske fungerar, men jag är mycket tveksam. Försök hitta ett långslagigt "woofer" snarare än "subwoofer"... sen kan det finnas en hel del element med sistnämnda beteckning som faktiskt går att använda lite högre i frekvens.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav paa » 2018-04-05 16:16

Linkwitz system med dubbla 10" RO4Y i basen har mycket större nedre mellanregister och t.o.m större övre mellanregister än 3".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-05 16:22

paa skrev:Linkwitz system med dubbla 10" RO4Y i basen har mycket större nedre mellanregister och t.o.m större övre mellanregister än 3".


Men det är en akustiskt liten dipol där 8" nedre mellanregister tar över i ett mycket effektkrävande register. Jag håller med om att en 3" är mycket liten, men om tiotummaren jobbar till säg... 300 Hz kan det hela fungera mycket väl. Men visst, lite större mellanregister vore sannolikt bra. Mitt eget system kör ju en 8" till 3 kHz. Men det ska vi inte blanda in i denna diskussion.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Emanuelgbg » 2018-04-06 08:12

Hur stor låda skulle Scan Speak 22W/ behöva? Det är ju en stor 8" och Troels verkar ganska förtjust i den. Jag har sett den i 20L BR även om jag tror det är lite liten volym. Kanske slutet skulle passa i en stativare om du ändå delar mot sub?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Emanuelgbg » 2018-04-06 08:17

Var denna jag tänkte på. http://heissmann-acoustics.de/disco-m/

Annars är det ca 40L i Troels 3-vägare med delning 800Hz mot 4" http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-3W-Discovery.htm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-06 10:28

Emanuelgbg skrev:Hur stor låda skulle Scan Speak 22W/ behöva? Det är ju en stor 8" och Troels verkar ganska förtjust i den. Jag har sett den i 20L BR även om jag tror det är lite liten volym. Kanske slutet skulle passa i en stativare om du ändå delar mot sub?


Den verkar intressant

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Kraniet » 2018-04-06 10:58

Tangband skrev:
Emanuelgbg skrev:Hur stor låda skulle Scan Speak 22W/ behöva? Det är ju en stor 8" och Troels verkar ganska förtjust i den. Jag har sett den i 20L BR även om jag tror det är lite liten volym. Kanske slutet skulle passa i en stativare om du ändå delar mot sub?


Den verkar intressant


4-ohms varianten har T/S som medger en något mindre låda än 8ohms varianten
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav DanNorman » 2018-04-06 19:55

Kraniet: Jag har mätt på 22W 4 ohm! Datablad ska man inte lita på.
Så här ser det ut:

Fs: 31,6Hz
Re: 3,14Ω
Qes: 0,41
Qts: 0,37
Vas: 76,9L
Sd: 235cm2
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Kraniet » 2018-04-07 13:48

DanNorman skrev:Kraniet: Jag har mätt på 22W 4 ohm! Datablad ska man inte lita på.
Så här ser det ut:

Fs: 31,6Hz
Re: 3,14Ω
Qes: 0,41
Qts: 0,37
Vas: 76,9L
Sd: 235cm2


Ja det är klart att databladet inte stämmer helt.
Ger det så stor skillnad på lådvolymen?
8ohms varianten skiljer sig väl också från databladet, men jag antar att den fortfarande vill ha ca 50% mer lådvolym än 4ohms-varianten?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav DanNorman » 2018-04-07 14:19

45L+ skulle jag välja för basreflex.
Om åttaohmaren har samma kon, upphängning, talspole osv. borde parametrarna inte skilja så mycket.
Talspolen är ju inte samma per definition, men jag tror inte vikten skiljer med många gram. Storlek och material är säkerligen lika.

Det är ett bra element. En av få åttor som tonkurvemässigt kan fungera i tvåvägare (tillsammans med waveguide givetvis).
Som den där heissman disco-m. Det är ju i princip en Fukdist med åttabas :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav DanNorman » 2018-04-07 14:27

disco-m skulle funka bättre upp-och-ner förresten.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Emanuelgbg » 2018-04-07 14:54

DanNorman skrev:disco-m skulle funka bättre upp-och-ner förresten.


För den okunnige.. Något med golv/takreflexen? Berätta mer?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Helmut » 2018-04-08 20:34

Om jag använder ett SEAS element L18 RCY/P med aluminiumkon och högsta rekommenderade delningsfrekvens är 2500 hz och använder ett filter som skär med 12 db per oktav. Tittar jag på frekvenskurvan för elementet kan jag se att det finns kraftiga toppar vid 5 och 7 kHz. Tycker att även om jag skär med 12 db per oktav så kommer ljudnivån vid 5 och 7 kHz fortfarande att vara så kraftig att metallskramlet från aluminium membranet fortfarande spela med så hög nivå att jag kan uppfatta metallskramlet.
Tycker att jag ibland har svårt att komma överens med metallmembran eftersom jag inbillar mig att jag kan höra frekvenserna från baselementet trotts att nivån ligger en massa db under diskanthögtalarens nivå.
Var inne på Hifi kits hemsida om kollade på frekvenskurvan.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-08 20:37

DanNorman skrev:disco-m skulle funka bättre upp-och-ner förresten.


Mnjaeääää.... det beror på vilket filter man gör.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-08 20:39

Helmut skrev:Om jag använder ett SEAS element L18 RCY/P med aluminiumkon och högsta rekommenderade delningsfrekvens är 2500 hz och använder ett filter som skär med 12 db per oktav. Tittar jag på frekvenskurvan för elementet kan jag se att det finns kraftiga toppar vid 5 och 7 kHz. Tycker att även om jag skär med 12 db per oktav så kommer ljudnivån vid 5 och 7 kHz fortfarande att vara så kraftig att metallskramlet från aluminium membranet fortfarande spela med så hög nivå att jag kan uppfatta metallskramlet.
Tycker att jag ibland har svårt att komma överens med metallmembran eftersom jag inbillar mig att jag kan höra frekvenserna från baselementet trotts att nivån ligger en massa db under diskanthögtalarens nivå.
Var inne på Hifi kits hemsida om kollade på frekvenskurvan.


Du måste plocka ner resonansen med ett notchfilter om det ska fungera. Jag gillar själv inte metallmembran men det finns absolut konstruktioner där de fungerar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-04-30 15:14

jonasp skrev:
Helmut skrev:Om jag använder ett SEAS element L18 RCY/P med aluminiumkon och högsta rekommenderade delningsfrekvens är 2500 hz och använder ett filter som skär med 12 db per oktav. Tittar jag på frekvenskurvan för elementet kan jag se att det finns kraftiga toppar vid 5 och 7 kHz. Tycker att även om jag skär med 12 db per oktav så kommer ljudnivån vid 5 och 7 kHz fortfarande att vara så kraftig att metallskramlet från aluminium membranet fortfarande spela med så hög nivå att jag kan uppfatta metallskramlet.
Tycker att jag ibland har svårt att komma överens med metallmembran eftersom jag inbillar mig att jag kan höra frekvenserna från baselementet trotts att nivån ligger en massa db under diskanthögtalarens nivå.
Var inne på Hifi kits hemsida om kollade på frekvenskurvan.


Du måste plocka ner resonansen med ett notchfilter om det ska fungera. Jag gillar själv inte metallmembran men det finns absolut konstruktioner där de fungerar.

Behöver man använda notchfilter om man istället väljer brantare 24 db okt filter ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Nattlorden » 2018-04-30 15:35

Tangband skrev:
jonasp skrev:
Helmut skrev:Om jag använder ett SEAS element L18 RCY/P med aluminiumkon och högsta rekommenderade delningsfrekvens är 2500 hz och använder ett filter som skär med 12 db per oktav. Tittar jag på frekvenskurvan för elementet kan jag se att det finns kraftiga toppar vid 5 och 7 kHz. Tycker att även om jag skär med 12 db per oktav så kommer ljudnivån vid 5 och 7 kHz fortfarande att vara så kraftig att metallskramlet från aluminium membranet fortfarande spela med så hög nivå att jag kan uppfatta metallskramlet.
Tycker att jag ibland har svårt att komma överens med metallmembran eftersom jag inbillar mig att jag kan höra frekvenserna från baselementet trotts att nivån ligger en massa db under diskanthögtalarens nivå.
Var inne på Hifi kits hemsida om kollade på frekvenskurvan.


Du måste plocka ner resonansen med ett notchfilter om det ska fungera. Jag gillar själv inte metallmembran men det finns absolut konstruktioner där de fungerar.

Behöver man använda notchfilter om man istället väljer brantare 24 db okt filter ?


Problemet kommer ju att märkas mindre ju skarpare man skär...kanske räcker det... du får ju dimensionera delningen från andra sidan samtidigt så det summerar så som avsett
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-04-30 16:15

Nattlorden skrev:Problemet kommer ju att märkas mindre ju skarpare man skär...kanske räcker det... du får ju dimensionera delningen från andra sidan samtidigt så det summerar så som avsett


Problemet kan vara att man vill använda så mycket av elementets bandbredd som möjligt, vilket gör att passbandet kommer nära resonansen. Då räcker inte ett aldrig så brant filter (givetvis beroende på hur brant). Seas W22EX kanske ser användbart uppåt 2 kHz, resonansen är redan vid 4-5 kHz. Å andra sidan behöver man sällan bry sig om resonansen i ett baselement till basmodul. Å tredje sidan beror det ju på hur elementet bryter upp. Vissa moderna metallelement har mjukare beteende vid uppbrytningen.

Inget av detta är egentligen specifikt för metallelement.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-05-01 16:11

Med en 6,5:a gör du livet onödigt komplext utan att vinna något.

Jag skulle titta på en 8:a för basområdet.

Kör två sådana här per kanal i sluten och kompenserad låda. Det ger 30 liter för bashögtalarna :D

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... fer-8-ohm/
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav Tangband » 2018-05-01 18:09

Helmut skrev:Om jag använder ett SEAS element L18 RCY/P med aluminiumkon och högsta rekommenderade delningsfrekvens är 2500 hz och använder ett filter som skär med 12 db per oktav. Tittar jag på frekvenskurvan för elementet kan jag se att det finns kraftiga toppar vid 5 och 7 kHz. Tycker att även om jag skär med 12 db per oktav så kommer ljudnivån vid 5 och 7 kHz fortfarande att vara så kraftig att metallskramlet från aluminium membranet fortfarande spela med så hög nivå att jag kan uppfatta metallskramlet.
Tycker att jag ibland har svårt att komma överens med metallmembran eftersom jag inbillar mig att jag kan höra frekvenserna från baselementet trotts att nivån ligger en massa db under diskanthögtalarens nivå.
Var inne på Hifi kits hemsida om kollade på frekvenskurvan.


Hmm...Det där du beskriver gör mig lite rädd att blanda konmaterial som beter sig väldigt olika.
Kanske det är bäst att köra samma konmaterial, dvs vill man använda metall så kanske bäst att använda det konsekvent i alla register ? Och samma med tex polymaterial ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: 6 1/2 bas med mest bang for the buck !

Inläggav jonasp » 2018-05-01 19:12

Nej nej nej!

Det är (naturligtvis!) bäst att använda det konmaterial som är bäst för den tilltänkta applikationen. Självklart kan du ha metallbasar i basmodulerna (t ex) och papperskoner eller polypropylen till mellanbas/mellanregister samt tyg i diskanten! (dome)

Eller menar du på fullt allvar att man bör använda en pappersdome i diskanten bara för att man har en papperskon i basen?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster