Byte av fläktar i projektor.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-10 14:32

Jag har en Acer H9500BD som jag tycker är bra bildmässigt men låter för mycket.
Min första idé var en hushbox, men utrymmet som krävs för en riktigt bra hushbox tycker jag blev så fult på väggen.

Nu tittar jag istället på en liten hushbox samt att byta fläktar.

Originalfläktarna är två stycken 92 mm Sunon ME92251VX-000U-A99
12 VDC
190 mA
2,3 W
3400 rpm
55 cfm
Statiskt tryck 0,21 (inch-H2O)
ljudnivå: 37,5 dB(A)

Den har en 3-pins anslutning med svart-röd-gul kabel.

Först tänkte jag byta till nya originalfläktar då dessa säkert gått 6000-6500 timmar. Men kanske det finns något mycket bättre där ute ?
Jag har sökt och hittat lite datorfläktar, men inget som har samma statiska tryck.

Några förslag ? Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Kraniet » 2018-04-10 16:17

Statiska trycket verkar ju gå att matcha men flödet på 55 cfm är kanske svårare, det motsvarar ca 94m3/h. Tysta 120mm fläktar har svårt att ge sånt flöde, högt flöde och låg ljudnivå är inte helt förenligt.

Går det att klämma in större fläktar? Kan du få in 120mm fläktar så är det nog enklare att få ned ljudet.

Två exempel på fläktar med hyfsat statiskt tryck, men för lågt flöde
https://noctua.at/en/products/fan/nf-a9-pwm

Coolermaster har nån också.
http://www.coolermaster.com/cooling/cas ... master-92/

Lista över tysta fläktar

https://www.quietpc.com/92mmfans
Mvh
Magnus

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-10 16:24

Kraniet skrev:Statiska trycket verkar ju gå att matcha men flödet på 55 cfm är kanske svårare, det motsvarar ca 94m3/h. Tysta 120mm fläktar har svårt att ge sånt flöde, högt flöde och låg ljudnivå är inte helt förenligt.

Går det att klämma in större fläktar? Kan du få in 120mm fläktar så är det nog enklare att få ned ljudet.

Två exempel på fläktar med hyfsat statiskt tryck, men för lågt flöde
https://noctua.at/en/products/fan/nf-a9-pwm

Coolermaster har nån också.
http://www.coolermaster.com/cooling/cas ... master-92/

Lista över tysta fläktar

https://www.quietpc.com/92mmfans


Ahh tack för input, fläkten är temperaturstyrd och varvar upp och ner beroende på rumstemp och om jag använder eco-mode.
Jag kör min projektor uteslutande i Eco-mode, kan det vara så att noctua fläktarna räcker då ?

Fläktarna är riktade rakt emot lamphuset, en större fläkt hamnar längre bort om den ska få plats i projektorhuset. Då bör effekten minska och ännu starkare tryck behövs ?

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Kraniet » 2018-04-10 16:55

En större fläkt skulle antagligen kräva att du tillverkar någon typ av kanal som leder in luften. "Fan shroud" heter övergången från en större till en mindre fläkt på engelska, vet inte vad det bli på svenska, till denna ansluter du en kanal som går dit där det ska kylas. Lite Sax, GB-glasslåda och tejp skulle antagligen lösa biffen.
Finns väl en del filmer på youtube där de moddar projektorer om du behöver inspiration.

Har du en lampa som snart ska bytas kanske det är ett lämpligt "offer" för att testa den nya fläktlösningen. :)

Men får du in en 120mm fläkt och kan lösa det med en kanal borde du kunna skära 10 dB på ljudnivån vilket skulle vara en upplevd halvering av ljudnivå. Förmodligen skulle skillnaden bli ännu större eftersom större fläktar tenderar ha ett mer "öronvänligt" oljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Perfector » 2018-04-10 16:56

Doofus skrev:Jag har en Acer H9500BD som jag tycker är bra bildmässigt men låter för mycket.
Min första idé var en hushbox, men utrymmet som krävs för en riktigt bra hushbox tycker jag blev så fult på väggen.

Nu tittar jag istället på en liten hushbox samt att byta fläktar.

Originalfläktarna är två stycken 92 mm Sunon ME92251VX-000U-A99
12 VDC
190 mA
2,3 W
3400 rpm
55 cfm
Statiskt tryck 0,21 (inch-H2O)
ljudnivå: 37,5 dB(A)

Den har en 3-pins anslutning med svart-röd-gul kabel.

Först tänkte jag byta till nya originalfläktar då dessa säkert gått 6000-6500 timmar. Men kanske det finns något mycket bättre där ute ?
Jag har sökt och hittat lite datorfläktar, men inget som har samma statiska tryck.

Några förslag ? Mvh Doof

Har du kollat temperaturen på utgående luft?
Kanske fläktarna inte behöver rusa med det varvtalet.
Då kan du skaffa en ntc termistor i serie med spänningen till fläktarna som reglerar varvtalet i förhållande till temperaturen.
Många datorfläktar har en sådan komponent från början på en lagom lång sladd som man kan stoppa in i tex. kylaren på ett fläktlöst grafikkort och få lagom snurr på fläkten.
Annars kan man ta en fin kanyl och en spruta med symaskinsolja och försiktigt punktera gummibussen i fläktens bakkant (om den ha en sådan) och trycka in ett par droppar olja, då brukar dom tystna rätt bra.
Vill du ha fläktar som snurra långsammare hela tiden kan du kolla på hur mycket ström dom drar (det brukar stå på etiketten bakpå fläkten).
Upp till 0.15 A brukar ge en tyst och lagom hetsig fläkt.
Annars NTC-termistorn på 150 Ohm som ger variation efter behov.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-10 18:55

Jag ska börja och plocka isär den imorgon. Kommer med lite bilder då!
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-11 12:04

Så nu har jag demonterat fläktarna, det finns flera plastbitar i lådan som är tänkt att dirigera luftflödet för insuget, den ser ut att ta in luft genom kylflänsen för dlp-chippet samt nätdelen, sen blåser den allt direkt på lampan som sitter i ett litet hus avskilt.

Bild

Det sitter sedan en plåt som kapslar in dessa delar från I/O kortet som sitter ovanpå denna plåt.

Bild

Fläktarna är av mag-lev typ och inte glidlagrade, så det går inte med någon symaskinsolja.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Perfector » 2018-04-11 12:12

Doofus skrev:Så nu har jag demonterat fläktarna, det finns flera plastbitar i lådan som är tänkt att dirigera luftflödet för insuget, den ser ut att ta in luft genom kylflänsen för dlp-chippet samt nätdelen, sen blåser den allt direkt på lampan som sitter i ett litet hus avskilt.

[ Bild ]

Det sitter sedan en plåt som kapslar in dessa delar från I/O kortet som sitter ovanpå denna plåt.

[ Bild ]

Fläktarna är av mag-lev typ och inte glidlagrade, så det går inte med någon symaskinsolja.

Mvh Doof

Dammet måste bort om du vill ha fullt flöde i fläktarna.
Har inte fläktarna en axel dom snurrar runt?
Har dom det har dom åxå en gummiplupp som sitter täckande över bakre lagerpunkten och där kan man trycka in en eller två droppas olja.
Annars kanske termistorn är att föredra.
Då regleras hastigheten av värmen och det kanske är vad du behöver.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-11 12:15

Längre upp har jag skrivit att dom redan är tempstyrda, och det är inte glidlagrade fläktar.
Tack för förslag iaf!
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-11 16:25

Jag köpte ett par av noctua´s fläktar och tänkte använda den gamla lampan för att testa.

Återkommer med resultat, jag ska nog också lägga på ny kylpasta mellan dlp-chippet och det stora aluflänsen.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Tarzan » 2018-04-12 08:43

Här kommer ett inlägg mest för att hålla mig uppdaterad om hur det går. Väntar med spänning på utvärdering av ljudnivån med noctua-fläktar.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav sladdbarn » 2018-04-12 10:12

Jag tycker också att det är intressant.

Mina fördomar är att det sitter billiga och väsniga fläktar i de flesta projektorer?

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-12 11:01

Nu ska jag snart hämta ut fläktarna.

Lite observationer ja gjort angående fläktarnas olika "steg".

När projektorn startar, oavsett vilket profil som valts (eco - normal - high altitude) så går fläkten väldigt sakta och gör inte mycket ljud från sig.
efter 1-2 minuter börjar den varva upp till, när den var ny så var eco-mode ganska ok och störde inte så mycket alls.
Fläktarna går fullt blås endast några sekunder när du väljer att stänga av projektorn, det handlar om 2-3 sekunder.

Så jag tror aldrig fläktarnas specade 55 cfm används någon gång, dom nya fläktarna från noctua lovar flytta endast 46,4 cfm men vid 22,8 dB(A) istället för dom gamla som är specade till 37,5 dB(A).

Jag har 2 gamla lampor jag kan testa med, projektorn har överhettningsskydd och fläktvarning om dom inte börjar snurra.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav -Palle- » 2018-04-12 19:38

Du kanske skulle mäta tempen med både dom nya och gamla fläktarna efter lite olika intervaller typ 15,30,45,60 minuter?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-17 12:02

Så nu har vi testat lite, när man slår igång projektorn i normal mode så varnar den för fan failure och stänger av sig inom några minuter. Hinner man dock ställa om till eco-mode så verkar allt att fungera. Men eftersom även eco-mode drar igång fläktarna lite mer efter ett tag på en varm sommardag så vågar jag inte göra bytet.

Lösningen får alltså bli en större hush-box med några fläktar i.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Tarzan » 2018-04-18 11:03

Så synd. Har du någon aning om varför den säger failure?

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Doofus » 2018-04-18 13:50

Tarzan skrev:Så synd. Har du någon aning om varför den säger failure?


Nu gissar jag bara, men den största skillnaden på fläktarna är ju varvtalet, kanske är det varvtalsstyrt och eftersom noctuas fläktar inte går över 2000 rpm, medans original gör 3500 rpm så kanske det är där felet ligger.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byte av fläktar i projektor.

Inläggav Perfector » 2018-04-18 14:01

Doofus skrev:
Tarzan skrev:Så synd. Har du någon aning om varför den säger failure?


Nu gissar jag bara, men den största skillnaden på fläktarna är ju varvtalet, kanske är det varvtalsstyrt och eftersom noctuas fläktar inte går över 2000 rpm, medans original gör 3500 rpm så kanske det är där felet ligger.

Mvh Doof

Låter som ett standardfel man ofta gör.
Skaffar en fläkt som drar mindre ström för att den ska gå tystare och då inte kommer upp i rätt varvtal.
Det är nog bättre att skaffa rätt fläktar så kanske problemet försvinner.'
Alternativt leta rätt på kretsen som styr varvtalet och minska det termiska motståndet lite.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nijo och 6 gäster