Spray til potentiometrar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Spray til potentiometrar!

Inläggav danfra » 2018-04-18 21:19

Vilken spray är egentligen att föredra till gamla skräpiga potentiometrar? Vad skall den innehålla och inte innehålla för att göra jobbet samt inte förstöra ytor osv. Gärna fakta bakom tack.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Perfector » 2018-04-18 21:42

2-26 elektronikspray som innehåller Silicon och smörjer väldigt bra.
Blå burkettikett
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Bill50x » 2018-04-19 09:19

Perfector skrev:2-26 elektronikspray som innehåller Silicon och smörjer väldigt bra.
Blå burkettikett

Behöver man aningen lite mer smörjning (tex på trådlindade pot'ar) så är CRC 5-56 ett utmärkt val. 5-56 är bättre på att dämpa gnistbildning vid höga strömmar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Perfector » 2018-04-19 09:55

Bill50x skrev:
Perfector skrev:2-26 elektronikspray som innehåller Silicon och smörjer väldigt bra.
Blå burkettikett

Behöver man aningen lite mer smörjning (tex på trådlindade pot'ar) så är CRC 5-56 ett utmärkt val. 5-56 är bättre på att dämpa gnistbildning vid höga strömmar.

/ B

NEJ.
Aldrig.
5-56 är syrabaserad och fräter på kolslitbanor.
Det är bästa sättet att förstöra potarna.
5-56 är rostlösare, 2-26 är elektronikspray.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Fostex » 2018-04-19 11:41

Jag rekommenderar att skippa sprayer och liknande helt, och köpa en flaska isopropanol att rengöra med istället. Fett och liknande smörjmedel har inget på kontaktytorna att göra. Bäst är såklart om potten kan bytas ut, men ibland kanske man inte vill/kan det.

Speciellt på metallkapslade pottar av CTS-typ är det smidigt att rengöra med isopropanl och tops, då du kan ta av "kåpan" och rengöra noggrannt tops utan att ta bort fettet vid axeln. I en gammal vintagepryl kan det vara kul att inte byta ut saker i onödan. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Perfector » 2018-04-19 12:02

Så kan man åxå göra.
Tänkte inte så långt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Michael » 2018-04-19 17:20

Perfector skrev:2-26 elektronikspray som innehåller Silicon och smörjer väldigt bra.

8O Silikon !

Silikon och elektronik hör inte ihop. Kommer ihåg när en stackars ingenjör tog med sig silikonfett och använde i fabriken. Typ storlarm och produktionsstop. Dagar efteråt så var den delen inplastad och det gick folk i 'rymddräkt' och sanerade.

Innehåller verkligen 2-26 silikon?

//Michael

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Kralle » 2018-04-19 17:25

Michael skrev:
Perfector skrev:2-26 elektronikspray som innehåller Silicon och smörjer väldigt bra.

8O Silikon !

Silikon och elektronik hör inte ihop. Kommer ihåg när en stackars ingenjör tog med sig silikonfett och använde i fabriken. Typ storlarm och produktionsstop. Dagar efteråt så var den delen inplastad och det gick folk i 'rymddräkt' och sanerade.

Innehåller verkligen 2-26 silikon?

//Michael


+1

Och är 2-26 oxidbrytande?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Bill50x » 2018-04-19 17:43

Perfector skrev:
Bill50x skrev:
Perfector skrev:2-26 elektronikspray som innehåller Silicon och smörjer väldigt bra.
Blå burkettikett

Behöver man aningen lite mer smörjning (tex på trådlindade pot'ar) så är CRC 5-56 ett utmärkt val. 5-56 är bättre på att dämpa gnistbildning vid höga strömmar.

/ B

NEJ.
Aldrig.
5-56 är syrabaserad och fräter på kolslitbanor.
Det är bästa sättet att förstöra potarna.
5-56 är rostlösare, 2-26 är elektronikspray.

Jag sprayade 5-56 i ett par billiga pot'ar i mina datorhögtalare. Jag förutsätter att de var billiga och kolbaserade. Det gjorde jag för snart 8 år sedan och sedan sprayningen fungerar det perfekt. Det gjorde det bara första veckorna efter jag köpte högtalarna sedan började det skrapa och ha sig vid volymändring. Men jag har ingen känsla av sönderfrätta pot'ar efter denna långa tid.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Lasse- » 2018-04-19 18:13

Hej jag brukar använda sån här spray till mina elektronik pryttlar
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.15 MiB) Visad 1135 gånger

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav JB » 2018-04-24 20:49

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
Bill50x skrev:Behöver man aningen lite mer smörjning (tex på trådlindade pot'ar) så är CRC 5-56 ett utmärkt val. 5-56 är bättre på att dämpa gnistbildning vid höga strömmar.

/ B

NEJ.
Aldrig.
5-56 är syrabaserad och fräter på kolslitbanor.
Det är bästa sättet att förstöra potarna.
5-56 är rostlösare, 2-26 är elektronikspray.

Jag sprayade 5-56 i ett par billiga pot'ar i mina datorhögtalare. Jag förutsätter att de var billiga och kolbaserade. Det gjorde jag för snart 8 år sedan och sedan sprayningen fungerar det perfekt. Det gjorde det bara första veckorna efter jag köpte högtalarna sedan började det skrapa och ha sig vid volymändring. Men jag har ingen känsla av sönderfrätta pot'ar efter denna långa tid.

/ B


Jag har fixat väääldigt mycket elektronikprylar med 5-56 (inklusive vridpottar) och aldrig varit med om att något blivit förstört, så det där med att man inte ska använda det på elektronik som så många påstår tror jag mest bara är en myt, minns när jag hade en K700i mobiltelefon där joysticken började glappa efter bara några månader, kände fler som hade samma lur som skickade tebax dom på garantin flera gånger när joysticken slutade fungera (det var ett känt problem), jag sprayade lite 5-56 i min joystick, och efter det använde jag den i säkert 7 år utan att joysticken någonsin krånglade igen tills jag pensionerade telefonen.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav danfra » 2018-04-24 22:11

Det bidde en sån här.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ray-p18375
Lämnar inga rester.
Har ett antal olika andra varianter men de är antingen tveksamma i funktionen, lämnar rester eller är lite för aggressivt. Får se hur denna är.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spray til potentiometrar!

Inläggav Bill50x » 2018-04-24 22:33

danfra skrev:Det bidde en sån här.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ray-p18375
Lämnar inga rester.
Har ett antal olika andra varianter men de är antingen tveksamma i funktionen, lämnar rester eller är lite för aggressivt. Får se hur denna är.

"Löser effektivt upp föroreningar som bl.a. oxider, nikotin, oljor, fett och koldamm. Dunstar utan att lämna rester."

Och vart tar fett och koldamm vägen när kontaktsprayen dunstat?

Jag har dock inte provat medlet ifråga, det kan mycket väl fungera bra. Får vi rapport nu direkt och gärna om en liten längre tid framöver?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster