The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Kraniet » 2018-04-23 08:39

Vad sägs om 300 liters låda med 18tums bas, 10 tums mellanregister, en tums driver i horn och en supertweeter till det? Troels har byggt vad han anser är det bästa han kan mäkta med.

Bild

http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav jonasp » 2018-04-23 10:11

Torde vara dynamiskt rätt kapabel, typ... fast jag hade själv nöjt mig med en trevägare.

Jag gillar motivationen också. Jag hörde en bra högtalare för hundra år sedan, så nu bygger jag en bättre! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 10:43

Sen kan man ju undra hur nära den bästa nutida JBLen den lyckats komma. Skulle dock vara roligt om man någon gång fick höra ett sådant bygge.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Kraniet » 2018-04-23 11:02

han verkar ju inte kunna använda den själv.

Det är ju en speciell kategori av högtalare. Jag tror inte det är det bästa sättet att spendera den mängden pengar. Men det beror ju också på vad man är ute efter förstås.
Men visst är det ändå lite tilltalande med stora högtalare. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav sladdbarn » 2018-04-24 12:20

Jag tror den är riktigt roliga att lyssna på!

Mina fördomar säger att den är kräsen med inspelningskvaliteten och kräver ett stort rum.
Utseendet var väl ingen höjdare heller...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Nattlorden » 2018-04-24 13:55

sladdbarn skrev:Utseendet var väl ingen höjdare heller...


Sån't går att göra något åt... bara en fråga om vilja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Tangband » 2018-04-24 14:03

Kraniet skrev:Vad sägs om 300 liters låda med 18tums bas, 10 tums mellanregister, en tums driver i horn och en supertweeter till det? Troels har byggt vad han anser är det bästa han kan mäkta med.

[ Bild ]

http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm


Cool !
Det finns ju inget som hindrar att dela upp en sådan här högtalare i fyra separata moduler , två på låga stativ ( med annan baffelsteg komp. ) och aktiv drift av två moduler med 18 tummarna. Då blir den kanske mindre ful.

Det är intressant att Troels gått över till horn som han verkar anse vara det bästa för de övre registren.

”The sound?
Hmm... In terms of dynamics and transparency it beats anything I've made before. This even from speakers twice the building price. Price to pay is size - and weight, not to forget! I had to call in a couple of bodies to help getting the speakers to our living room. Size matters and none of these drivers have to work hard to do the SPL. The 18" bass drivers hardly moves delivering thunderous bass. The midrange is as dynamic and transparent as can be and the compression driver delivers a resolution and lack of distortion that leaves even the best of domes behind. Say no more!
Some of the design features here build on client work and one of them had a visitor claiming the sound being too dynamic! How can a speaker be too dynamic? One thing we've been very good at over the last 50 years - since the days of JBL/Altec/Klipsch and others - is killing the dynamics of reproduced music, and I guess many people have gotten accustomed to dull and lifeless reproduction or maybe never realise that most of live concert dynamics can be had at home. I fully acknowledge that most people may not want home reproduction as dynamic as live concerts.”

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Tangband » 2018-04-24 14:19

...Fs lika med Fb i detta fall = 25 Hz

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav AndersP » 2018-04-24 15:58

Härligt nostalgibygge! Jättetråkigt att det inte finns plats för sånna högtalare i världen längre. Altså plats i hus/lägenhet, plats i ekonomin eller plats i rådande ideal för estetik. En annan iakttagelse är att vi idag spelar på mindre högtalare, men med större förstärkare än man gjorde när 43xx-serien var aktuell. 100 W var rikligt på den tiden.
Jag tycker väl att om man tänker slå på så här stort! kunde man väl ha valt ett mer kompromisslöst baselement. Elementet i Felix (basen som fallskärmsklubben skulle ha) hade jag hellre tagit.
Alternativt delningsfilter för aktiv delning mellan bas och mellan borde ha kunnat gjorts. Föreliggande filter har tex hp-filter på mellanregistret vilket känns fel när man, att döma av schemat, måste lp-filtrera basen aktivt. Måste kanske man inte måste, men det är en bra ide i den här applikationen. Jag har kanske missuppfattat nånting?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Kraniet » 2018-04-24 16:39

AndersP skrev:Härligt nostalgibygge! Jättetråkigt att det inte finns plats för sånna högtalare i världen längre. Altså plats i hus/lägenhet, plats i ekonomin eller plats i rådande ideal för estetik. En annan iakttagelse är att vi idag spelar på mindre högtalare, men med större förstärkare än man gjorde när 43xx-serien var aktuell. 100 W var rikligt på den tiden.
Jag tycker väl att om man tänker slå på så här stort! kunde man väl ha valt ett mer kompromisslöst baselement. Elementet i Felix (basen som fallskärmsklubben skulle ha) hade jag hellre tagit.
Alternativt delningsfilter för aktiv delning mellan bas och mellan borde ha kunnat gjorts. Föreliggande filter har tex hp-filter på mellanregistret vilket känns fel när man, att döma av schemat, måste lp-filtrera basen aktivt. Måste kanske man inte måste, men det är en bra ide i den här applikationen. Jag har kanske missuppfattat nånting?


Tror han nämner att det går att göra delningen av basen både aktivt och passivt och att han inte hör någon skillnad mellan de två. Att Mellanregistret inte HP-filtreras aktivt är ju för att den drivs passivt.
Mvh
Magnus

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav hammarn_2 » 2018-04-28 08:08

Riktigt frestande. Otympligheten och långfingret till praktikalitet och konventionell design är tilldragande på ett speciellt sätt. Ljudtryckskapaciteten torde vara god också, det skadar inte..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav jonasp » 2018-04-28 08:19

AndersP skrev:.
Jag tycker väl att om man tänker slå på så här stort! kunde man väl ha valt ett mer kompromisslöst baselement. Elementet i Felix (basen som fallskärmsklubben skulle ha) hade jag hellre tagit.

Vilket element tänker du på?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav Nattlorden » 2018-04-28 10:43

Eighteensound 21LW1400, 21" var det väl?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav NADifierad » 2018-04-28 11:39

Cool högtalare! Helt i min smak 8) . Själv hade jag troligen inte märkt om supertweetern saknades.
Vad gäller "Felix", var inte det en 18"?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav petersteindl » 2018-04-28 11:52

NADifierad skrev:Cool högtalare! Helt i min smak 8) . Själv hade jag troligen inte märkt om supertweetern saknades.
Vad gäller "Felix", var inte det en 18"?


Det sitter ju en 18" i lådan. :) Om Felix är bättre vet jag inte, men de gamla Aura Sound 18" var bra. Enastående mäktig bas utan missljud.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav AndersP » 2018-04-28 12:11

Ja det var dom Eighteensound som Nattlorden nämner. Man bytte element en bit in i tråden och det var 18" i början. Man fick öka membranens vikt, men det blev väldigt bra vad jag förstår. Jag tror man stämde av vid 17 Hz eller kanske 18. Det både mättes och simulerades. Spår av hårt arbete sågs också.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=51429&hilit=Felix
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: The Loudspeaker - Troels flaggskepp

Inläggav jonasp » 2018-04-28 12:33

Tack!!! Ska läsa "Felix-tråden". :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster