Center med låg bygghöjd?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 15:15

Hej,

Jag är ute efter en låg center som får plats "under" skärmen på en TV som står på sitt vanliga stativ. I storlek som en soundbar tänker jag mig. Det behöver inte vara någon värsting utan bara något som ger lite riktning åt centerkanalen.

Har någon här byggt något sådant eller kan tipsa om en bra lösning?

I värsta fall kan jag ju köpa en enkel soundbar och riva ut "surround-elektroniken" och rigga om så elementen beter sig som en "vanlig" högtalare och så ett lagom delningsfilter på det.

Tack på förhand.

/Ola

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 15:23

det är en sak som är svår att få riktigt bra om det måste bli element placerade i sidled - finns det inga fler optioner möjliga? Sätta ovanför eller lyfta tv:n lite?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav darkg » 2018-04-23 15:53

Jag tycker att det är en uppfriskande idé, att ha en oambitiös center som inte ens försöker integrera med frontarna i klang och volym. Om det är så du menar.

En ensam bredbandare med flack högpassfiltrering (aka en kondensator) ;-) ..? Om du inte behöver kunna spela högt borde det finnas stora möjligheter att hitta element för experiment.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 17:50

Finns ju bilelement som är i mer udda form med diskant monterad på "brygga"... men jag misstänker att höjdbegränsningen är snålare än så?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav paa » 2018-04-23 17:54

Det finns även koaxialelement, såna som KEF har. SEAS gör också koaxialer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Bill50x » 2018-04-23 18:14

Varför inte presentera vilket höjdmått som är aktuellt? Tex måttet mellan bildsmärm och bord.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-04-23 18:32

Precis!

Här kommer en ide - Scan-Speak 10F/8414G-10 från 250Hz och uppåt.

Under 250Hz lägger du en 5-8”s bas som spelar nedåt. Centern står på 20mm klackar.

Basreflexporten kommer fram vid sidan av 4”-elementet som har en egen sluten låda om 1,2 liter.

Gäller att hitta ett lämpligt baselement som inte är så djupt.....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 18:43

darkg skrev:en oambitiös center som inte ens försöker integrera med frontarna i klang och volym.

Ganska precis så. Vi spelar aldrig speciellt starkt och har inga större krav på filmljud. Frontarna är piP och bakhögtalarna ett par av de "MuPPS Variant B" som byggdes av ett gäng här för något år sedan. Bakom soffan står en sub och brummar lite.

Exakt höjd jag har att spela med vet jag inte eftersom den nya TVn inte är vald. Den vi tittar på har bara 5 cm höjd på stativ, https://www.elgiganten.se/product/ljud- ... -oled65b7v, men kommer monteras på vägg så man får upp den ett par cm till. Men i runda slängar vill jag nog vara under 7cm eller 2"-element iallafall. Alltså som en soundbar som är låg men med många element i bredd.

20180423_182835.jpg
20180423_182835.jpg (906.52 KiB) Visad 4040 gånger


Så här ser det ut nu, med en gammal 42", och jag tror vi vill behålla möbeln. (Annars hade det ju varit enkelt.) Som man ser så gör allt som bygger på höjden också att utrymmet på vänstersidan tar slut. Det får plats en 65" med ungefär 7-8 cm under så det vore strålande om det gick att lösa. Man kan ha skärmen några cm off center åt höger om man behöver någon cm till på höjden men sedan börjar det synas. Placering av center ovanför TVn ser så klumpigt ut om man nu tittar på en skärm som är så slimmad och eftersom vi ser väggen och därmed TV och högtalare från sidan från andra delen av rummet.

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 18:48

Det optimala för oss vore om TVn hade funktionen att slanga ut centerkanalen i sina egna högtalare men det verkar ingen ha tänkt på. Den har ju liksom redan signalen via HMDI, och högtalare som både inte syns och är anpassade för TV-ljud...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Bill50x » 2018-04-23 18:52

ofranzen skrev:Det optimala för oss vore om TVn hade funktionen att slanga ut centerkanalen i sina egna högtalare men det verkar ingen ha tänkt på. Den har ju liksom redan signalen via HMDI, och högtalare som både inte syns och är anpassade för TV-ljud...

Går det inte att montera element lite snyggt i dörren på bänken? Hur ser det ut om du öppnar dörren?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 18:54

MagnusÖstberg skrev:Här kommer en ide - Scan-Speak 10F/8414G-10 från 250Hz och uppåt.

Redan 4" är alldeles hör stort tyvärr :(

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 18:56

Bill50x skrev:Går det inte att montera element lite snyggt i dörren på bänken? Hur ser det ut om du öppnar dörren?/ B

Skulle säkert gå men det är nog inte den riktningen jag vill att projektet ska ta. Då blir det nog bättre att försöka förhandla bort möbeln och sätta högtalarna på lämpliga stativ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 19:04

Hade det inte varit läge att utgå från en iP och montera tv:n baserat på den? Så hade det blivit riktigt bra och välmatchat på kuppen...

Själv har jag min iP på väggen ovanför tv:n...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav dewpo » 2018-04-23 19:13

2 sådan här moduler kanske, Jag vet inte hur de låter men de är tänkta för soundbar's.
http://tb-speaker.com/products/t1-1942s
https://www.parts-express.com/tang-band-t1-1942s-speaker-module-pair-5-1-4-x-2-1-8--264-932
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 19:15

Nattlorden skrev:Hade det inte varit läge att utgå från en iP och montera tv:n baserat på den? Så hade det blivit riktigt bra och välmatchat på kuppen...

Hade säkert blivit bästa ljud men då måste möbeln bort och det var det jag vill undvika.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 19:34

ofranzen skrev:
Nattlorden skrev:Hade det inte varit läge att utgå från en iP och montera tv:n baserat på den? Så hade det blivit riktigt bra och välmatchat på kuppen...

Hade säkert blivit bästa ljud men då måste möbeln bort och det var det jag vill undvika.


TVn går inte att montera en liten smula högre upp? iP är bara 22 hög. ( Att får Tv:n lite högre upp är ofta bara positivt om man tänker småligga och kika. ) Vill du inte väggmontera så går det ju att bygga/sätta ett liten låda under tvstället... Du kommer ljudkvalitetsmässigt inte ångra dig. Annars kan du lika gärna använda fantomcenter *IMHO* I princip allt filmljud hamnar i centern, så då har du liten vits med att ha så bra frontar...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav paa » 2018-04-23 19:58

Ett tag hade jag två piP och en iP till TV-rummet. Men jag tyckte det blev bättre utan center så den togs bort.
Jag tyckte det blev plattare ljudbild med centern inkopplad, och jag tror inte det beror på högtalarna i sig utan troligen på att det inte går att kombinera två stereohögtalare med en monohögtalare med Dolbys nuvarande teknik, och tro att det ska bli entydigt bättre.
Däremot hade Bremen en intressant demo för länge sedan med en centerhögtalare och någon annan sorts matrisstyrning av ljudet som verkade lovande, och som definitivt gav bra djup i ljudbilden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 19:59

paa skrev:Ett tag hade jag två piP och en iP till TV-rummet. Men jag tyckte det blev bättre utan center så den togs bort.
Jag tyckte det blev plattare ljudbild med centern inkopplad, och jag tror inte det beror på högtalarna i sig utan troligen på att det inte går att kombinera två stereohögtalare med en monohögtalare med Dolbys nuvarande teknik, och tro att det ska bli entydigt bättre.
Däremot hade Bremen en intressant demo för länge sedan med en centerhögtalare och någon annan sorts matrisstyrning av ljudet som verkade lovande, och som definitivt gav bra djup i ljudbilden.


Vad hade du för delning på den? Ingvar förordar ju att man delar av centern relativt högt, så då hamnar en hel del i frontarna trots allt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Kalejdokom » 2018-04-23 21:09

Ingen som ifrågasätter behovet av centerkanalen... Är du säker på att det blir bättre än utan? Har du provat med någon provisorisk lösning?
Jag har provat olika centeralternativ, men alltid landat tillbaka i "fantomläge", utan center, som bästa lösning.

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 21:13

Nattlorden skrev:TVn går inte att montera en liten smula högre upp? iP är bara 22 hög.

Nej däri ligger hela problemet. :( 22 cm är på tok för högt. Ska en vettig högtalare få plats så måste antingen möbeln bort eller så får vi gå ner rejält med tum i storlek på TVn. Eller så sätter man TVn off center åt höger med de nackdelar i estetik det medför.

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-23 21:18

Kalejdokom skrev:Är du säker på att det blir bättre än utan?

Vi tyckte att dialoger blev tydligare med centern, men kanske går det i nya receivern att ställa in att det inte finns någon center och så funkar det lika bra utan. Värt att testa såklart.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-04-23 22:19

ofranzen skrev:
MagnusÖstberg skrev:Här kommer en ide - Scan-Speak 10F/8414G-10 från 250Hz och uppåt.

Redan 4" är alldeles hör stort tyvärr :(


Då skulle jag ge upp center helt.

Elller sänka bänken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav paa » 2018-04-23 22:35

Nattlorden skrev:
paa skrev:Ett tag hade jag två piP och en iP till TV-rummet. Men jag tyckte det blev bättre utan center så den togs bort.
Jag tyckte det blev plattare ljudbild med centern inkopplad, och jag tror inte det beror på högtalarna i sig utan troligen på att det inte går att kombinera två stereohögtalare med en monohögtalare med Dolbys nuvarande teknik, och tro att det ska bli entydigt bättre.
Däremot hade Bremen en intressant demo för länge sedan med en centerhögtalare och någon annan sorts matrisstyrning av ljudet som verkade lovande, och som definitivt gav bra djup i ljudbilden.


Vad hade du för delning på den? Ingvar förordar ju att man delar av centern relativt högt, så då hamnar en hel del i frontarna trots allt...

Delade vid lite olika, 250-300Hz likaväl som 120-150 Hz.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MammaOll
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-01-05
Ort: Kävlinge

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav MammaOll » 2018-04-23 22:38

Ecotec-online.se har en koaxial TV-högtalare som är 80*155 mm för 149:- paret, om du kan stå ut med 80 mm höjd. Om du monterar dom liggande alltså. Troligen inte precis Hi-Fi, men du verkar ju inte ha alltför höga krav så...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav paa » 2018-04-23 22:39

Om man nu ändå vill ha en liten låg center så kanske en sån här skulle kunna delas vid 250-300Hz:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... /2-tum/e60
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Kraniet » 2018-04-24 08:28

Här är ett till förslag på liten bredbandare

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 5wbac25-4/

fast den kan ju ha för låg känslighet förstås..

Men en liggande TM behöver ju inte bli allt för dåligt. som det Troel bygger här: http://www.troelsgravesen.dk/Panasonic.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ofranzen
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2007-11-12

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav ofranzen » 2018-04-24 11:38

Tack för många bra svar. Jag tror vi börjar med att experimentera med att skippa centern som några föreslagit. Kanske är det så enkelt att ingen center funkar precis lika bra som en ynklig center trots allt.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav AndersP » 2018-04-24 16:06

Definitivt. Blir säkert bättre utan center.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-24 16:51

Det låter vettigt. Jag säger inte att en bra center inte kan tillföra något, men jag anser att man ofta klarar sig väldigt långt utan center så skall man skaffa en så skall det inte tummas på kvalitén för då kan upplevelsen bli sämre än med utan och det är ju lite onödigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Center med låg bygghöjd?

Inläggav Kalejdokom » 2018-04-24 18:17

Här finns en del matnyttigt om fantomcenter (som det kallas när man låter L/R återge centerkanalen):
viewtopic.php?f=9&t=60339

PS, det räcker att, i receiverns inställningar, ange Center=NO (typ), så får man fantomcenter. Sen finns det ibland en del extra inställningar att meka med, beroende på typ av receiver.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 12 gäster