Litet biorum, men med ambitioner...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav jbass » 2018-04-28 17:18

På inrådan av Morello åker TV'n ut ur vardags/-lyssningsrummet. Hädanefter ska där endast föras seriösa diskussioner samt finlyssnas.

Rummet på kladden nedan står till förfogande för TV-tittande. Tankarna på ett hyfsat seriöst biorum har infunnit sig. Tänker mig ett delat system runt Ino i6/cr80s som (till en början) ska spela ihop med två 12/15" PR-basar. Eftersom livslängden på 52"-aren har passerat så kan det bli en projektor inom kort, men troligare en 75"+ TV.

Min fråga: Jag har förstått att måtten på rummet knappast är ideala map hifi/bio. Finns det förutsättningar för att få till något ljudmässigt "hyfsat" i rummet eller är det att kasta pengarna sjön?
Bilagor
biorum.jpg
biorum.jpg (89.3 KiB) Visad 1883 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav Nattlorden » 2018-04-28 22:55

Finns det någon som helst möjlighet att bygga om någon vägg till en "falsk" vägg? ( dvs akustiskt semi-transparent ) I så fall ökar möjligheterna en hel del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav jbass » 2018-04-29 00:06

Nattlorden skrev:Finns det någon som helst möjlighet att bygga om någon vägg till en "falsk" vägg? ( dvs akustiskt semi-transparent ) I så fall ökar möjligheterna en hel del.


Jag är inte riktigt med på banan där, kan du utveckla?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav Nattlorden » 2018-04-29 08:52

jbass skrev:
Nattlorden skrev:Finns det någon som helst möjlighet att bygga om någon vägg till en "falsk" vägg? ( dvs akustiskt semi-transparent ) I så fall ökar möjligheterna en hel del.


Jag är inte riktigt med på banan där, kan du utveckla?


Ta bort de hårda ytorna, låta ljudet passera genom tyg och isolering till rummet sidanom... Helst bakåt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav jbass » 2018-04-29 10:09

Nattlorden skrev:
jbass skrev:
Nattlorden skrev:Finns det någon som helst möjlighet att bygga om någon vägg till en "falsk" vägg? ( dvs akustiskt semi-transparent ) I så fall ökar möjligheterna en hel del.


Jag är inte riktigt med på banan där, kan du utveckla?


Ta bort de hårda ytorna, låta ljudet passera genom tyg och isolering till rummet sidanom... Helst bakåt.


Bakåt möjligtvis. Det är en vägg mot ett annat sovrum, med garderober på båda sidorna. Resten av väggarna vetter ut, krypgrund och badrum. Mot sovrummet skulle det vara möjligt att göra som du föreslår till en yta av 1 kvm (vill gärna behålla garderoberna). Skulle en kvm genomsläpplig vägg göra någon större skillnad?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav Tarzan » 2018-04-29 11:15

jbass skrev:
Nattlorden skrev:
jbass skrev:
Jag är inte riktigt med på banan där, kan du utveckla?


Ta bort de hårda ytorna, låta ljudet passera genom tyg och isolering till rummet sidanom... Helst bakåt.


Bakåt möjligtvis. Det är en vägg mot ett annat sovrum, med garderober på båda sidorna. Resten av väggarna vetter ut, krypgrund och badrum. Mot sovrummet skulle det vara möjligt att göra som du föreslår till en yta av 1 kvm (vill gärna behålla garderoberna). Skulle en kvm genomsläpplig vägg göra någon större skillnad?

Ja. Mycket stor skillnad i basen. Med en vägg som släpper igenom basen lite halvt kommer resonanser att bekämpas. Den upplevs som jämnare och "entonsbas" undviks nästan garanterat. Däremot får man sätta upp en del reglar eller plankor på den genonsläppliga väggen så att diskanten reflekteras, annars blir rummet extremt döddämpat.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav darkg » 2018-04-29 11:57

jbass skrev:
Nattlorden skrev:
jbass skrev:
Jag är inte riktigt med på banan där, kan du utveckla?


Ta bort de hårda ytorna, låta ljudet passera genom tyg och isolering till rummet sidanom... Helst bakåt.


Bakåt möjligtvis. Det är en vägg mot ett annat sovrum, med garderober på båda sidorna. Resten av väggarna vetter ut, krypgrund och badrum. Mot sovrummet skulle det vara möjligt att göra som du föreslår till en yta av 1 kvm (vill gärna behålla garderoberna). Skulle en kvm genomsläpplig vägg göra någon större skillnad?


Perforering eller slits till garderoberna kan nog vara gött i och för sig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav Tarzan » 2018-04-29 12:06

Ja, att kunna kombinera basfälla med klädförvaring borde anses vara optimalt utnyttjande av både yta och kläder.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav darkg » 2018-04-29 12:28

Basgarderob. Lika rätt här som i Femina.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav jbass » 2018-04-29 17:32

Tack för input!

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Litet biorum, men med ambitioner...

Inläggav jbass » 2018-06-06 10:52

Nu låter det i mitt lilla biorum. Har möblerat lite provisoriskt och ställt in frontar, center och två basar. Tre st. B&W 805 som drivs av en Denon AVR-X3400H. Basarna, 12" PR som jag skrivit om förut, drivs av varsitt bryggat AMS 1000-2600.

Har spisats en hel del musik och det låter förvånansvärt bra. Inte som i huvudanläggningen förstås, men det duger helt klart. Har flyttat upp delningen till 110Hz eftersom jag tror att Denon'en möjligen klipper, men då har det spelats väldigt höga nivåer. (Kanske ska prova att köra V/H via de externa (avbryggade) slutstegen, men då behöver jag externt delningsfilter). Spelar bra i basen trots att jag, hittills ska väl sägas, inte genomfört de åtgärder som tipsats om i tråden.

Till huvudfrågan - surroundhögtalare. Rummet är ganska litet till ytan, därtill en bakvägg som till hälften består av garderober samt fönster vänster bak. Inte så lätt att placera högtalare. Funderar på 5.1 eller 7.1. Är det någon vits med 7.1 i ett så här pass litet rum? Om 5.1 - hur ska jag placera högtalarna och hur många? Funderar på Ino a1, 4-6 st, om 5.1 men vet inte riktigt hur jag ska placera dem. Eventuellt 4st. Dali Alteco om 7.1.

Ge mig gärna lite förslag! Lägger med några bilder som tillsammans med ritningen i början av tråden borde ge lite ledning.
Bilagor
IMG_1908.JPG
IMG_1908.JPG (80.1 KiB) Visad 1534 gånger
IMG_1907.JPG
IMG_1907.JPG (62.81 KiB) Visad 1534 gånger
IMG_1905.JPG
IMG_1905.JPG (68.05 KiB) Visad 1534 gånger
IMG_1904.JPG
IMG_1904.JPG (57.66 KiB) Visad 1534 gånger
IMG_1903.JPG
IMG_1903.JPG (64.87 KiB) Visad 1534 gånger


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AndersD och 4 gäster