EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-29 16:02

Som framgår av denna tråd så tänkte jag skapa ett mönsterkort för första gången på cirka 30 år. Det känns lite surt att lägga en massa pengar på en professionell UV-exponeringsbox om man bara tänker tillverka något kort då och då så jag tänkte tillverka en själv. Först tänkte jag åka upp till Kjell och köpa alla lösa delar men det var en del saker de verkade sakna och så snubblade jag över denna tråd. Notera att tråden talar om olika insektsdödare och att vissa har PCB för drivkretsarna medan andra har trafo, drossel, glimmtändare etc. separat. Jag kan tala om för er att de billigaste insektsdödarna på Hornbach till exempel har PCB (fråga mig inte hur jag vet det). Hur kan man då veta vilken som är enklast att modda? Jag snubblade över denna video och som ni kan se så är det samma modell som säljs på Jula.

IMG_0037.jpg
Insektsdödaren som säljs på Jula
IMG_0037.jpg (29.96 KiB) Visad 3097 gånger


Ett sätt att känna igen den är att man kan se glimtändarna sticka ned från ovansidan.

IMG_0039.jpg
Glimtändare som sticker ut
IMG_0039.jpg (43.66 KiB) Visad 3097 gånger


349 kr är inte gratis men betydligt billigare än två rör, hållare för glimtändare, hållare för lysrör, glimtändare och drossel om de köps separat. När ni slaktar den här modellen så får ni till och med en trafo, strömbrytare och lite andra delar som kan användas till andra projekt.

IMG_0040.jpg
Användbara delar
IMG_0040.jpg (36.87 KiB) Visad 3097 gånger


På bilden syns den för insekterna så dödliga trafon, den skall bort men kanske kan användas till något annat kul? 2000V, 9mA...

IMG_0041.jpg
Dödlig trafo
IMG_0041.jpg (34.88 KiB) Visad 3097 gånger


Nedan en bild på de delar jag använde för själva bygget (förutom lysrören).

IMG_0045.jpg
Delar till bygget
IMG_0045.jpg (40.44 KiB) Visad 3097 gånger


Efter lite rotande i garaget hittade jag en gammal flatbäddsscanner...

IMG_0046.jpg
Gammal scanner
IMG_0046.jpg (26.25 KiB) Visad 3097 gånger


Lite spillbitar och skruv var nog för att modda chassit. Jag klippte även till plåten som höll glimtändarna och bockade om den för att hålla dem i scannern.

IMG_0047.jpg
Moddat chassi
IMG_0047.jpg (31.74 KiB) Visad 3097 gånger


Lite silverfärg på burk blev inte som jag tänkt mig. Reagerade med den mattsvarta ytan som bara sög åt sig färgen. Jag skall lägga en spegel i botten så småningom. Hur som helst så kanske ni kan se hur jag fäste prylarna i scannern.

IMG_0049.jpg
Allt är inte silver som glimmar :(
IMG_0049.jpg (32.4 KiB) Visad 3097 gånger


Det färdiga resultatet. Det kommer fungera utmärkt för de små kort jag skall tillverka. Jag kanske flyttar ut rören något när jag lägger i spegeln.

IMG_0052.jpg
Det färdiga resultatet
IMG_0052.jpg (55.2 KiB) Visad 3097 gånger


Till sist likdelarna som blev över. Byggtid cirka 2 timmar.

IMG_0053.jpg
Likdelar
IMG_0053.jpg (32.34 KiB) Visad 3097 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav darkg » 2018-04-29 16:25

Tjusigt! Jag byggde med lysdioder.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-29 16:28

darkg skrev:Tjusigt! Jag byggde med lysdioder.

Jag funderade på det och det hade givetvis varit bättre men det här gick snabbare ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav darkg » 2018-04-29 20:02

Minns jag rätt så är aluminium en bra uv-reflektor, så vanlig köksfolie kan vara ett tips.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-29 21:12

darkg skrev:Minns jag rätt så är aluminium en bra uv-reflektor, så vanlig köksfolie kan vara ett tips.

Bra förslag, eller en aluminiumskiva. Jag tror jag har en hel massa 0.8 mm i garaget...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav darkg » 2018-04-29 21:16

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Minns jag rätt så är aluminium en bra uv-reflektor, så vanlig köksfolie kan vara ett tips.

Bra förslag, eller en aluminiumskiva. Jag tror jag har en hel massa 0.8 mm i garaget...


Ännu bättre, så slipper man att småbitar lossnar och flyger in och kortsluter nåt i onödan :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-11 12:28

En liten uppdatering. Jag har bockat en aluminiumplåt som jag fäst under lysrören så att de reflekterar över hela glasskivan i scanner-lådan. Sen har jag exponerat och etsat en rad provbitar och nu även ett första kort. Boxen fungerar perfekt och kostnaden blev totalt 400 kr inklusive aluminiumplåt från Hornbach. Om någon vill bygga något liknande så landade jag på följande tider (så har ni något att utgå ifrån). Jag använder ensidiga 1mm laminat med positiv fotoresist från Elektrokit (1 mm är 50% mindre att borra igenom jämfört med 1.5 mm men funkar ändå bra för mindre kort). Jag använder även framkallare, etsmedel och borr från Elektrokit (betydligt billigare än från Kjell & Co.).

Jag använder DipTrace eftersom det är enkelt och inte kräver molnlagring och inte är bundet till en viss PCB-leverantör. När jag är klar i DipTrace exporterar jag de lager jag är intresserad av till Gerber X2-filer som jag sedan läser in i gerbv (en Open Source Gerber Viewer). Där ordnar jag lagren och väljer färger som passar för svart/vit laserutskrift och sen exporterar jag resultatet som pdf. Pdf-filen skriver jag sedan ut på overhead-film i min laserskrivare. Jag skriver ut två blad och lägger dem på varandra (så det blir riktigt svart).

Sen lägger jag overhead-filmen med laminatet över i exponeringsboxen, exponerar i 1 minut, lägger sedan kortet i exponeringsvätskan i 2 minuter, sköljer av kortet i vatten och lägger det till sist i etsvätskan i 20 minuter (uppvärmd till cirka 50 grader i vattenbad på spisen).

Resultatet blir något i stil med det som syns på bilden (kortet är 70x75 mm och padsen 1.8 mm med 0.4 mm hål för att få något att gå efter vid borrning). Fotoresisten är kvar på de delar som inte etsats. Jag behåller den tills kortet skall lödas. Kortet är inte borrat än heller. För att borra använder jag en Dremel i stativ med 3-backs-chuck och den tar borrar med 3.175 mm skaft (men inte mycket mer). Det är sjukt enkelt att etsa egna kort och det finns otroligt mycket kretsar på internet som inte går att köpa som PCB. Det är förvisso billigt att beställa kort från Kina men skall man bara ha ett eller ett par så är det klart bekvämt att kunna etsa dem själv (framförallt om man klarar sig med ett lager). Jag kommer nog etsa en hel del framöver...

IMG_0080.jpg
Ett första kort för att driva 4 st VU-metrar...
IMG_0080.jpg (65.46 KiB) Visad 2952 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare..

Inläggav Lasse- » 2018-05-11 15:11

Hej jag har oxå ett pågående projekt med en Uv exponeringsbox men där jag fyndade ett ansiktssolarium på
En Loppis en sk Röda Korset Kupa på Södermalm och allt elektriska kunde plockas ur ansiktssolariet dvs 4 st
Uv lysrör timer drosslar lysrörshållare etc också Har jag köpt mig en gammal tjock Agfa scanner att montera
Allt en sån som brukar slängas i sopkontainern.

Mvh Lasse-

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav niclas_f » 2018-05-11 15:36

Snyggt! Det ser ut att bli väldigt fina kanter.

Som du säger så är det ju smidigt när man bara behöver några få kort. Vilket man väldigt ofta gör. Dock har jag haft väldigt bra resultat med beställningar från kina. Medan jag bor i lägenhet så tar ändock ets-kittet för mycket plats för mig.

Tack i alla fall för att du delar. Jag kommer troligen att göra detta själv någon gång om några år :)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav HenrikE » 2018-05-11 22:08

Ser riktigt bra ut! Jag byggde en exponeringslåda för många år sen och använde den flitigt i början. Jag skrev ut på vanligt kopieringspapper, funkar utmärkt med lite längre exponeringstid (2-3 gånger längre om jag inte minns fel) och man slipper dubbla lager. Men sen blev jag lat och började beställa kort från Kina..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav darkg » 2018-05-11 22:22

Mycket stiligt!

Jag ritar med whiteboardpenna över hela mönstret på OH-filmen, låter torka och torkar bort med pappersnäsduk, så blir det täckande svart - det blir bra men det är lite kinkigt med att gnida tillräckligt för att få bort allt utan att kanterna ska bli det minsta fula.

Jag försökte få till transfermetoden innan, man överför lasertrycket till laminatet antingen med strykjärn eller med kemikalier. Och etsar direkt. Det är tilltalande och jag har fått användbara kort, men perfekt får jag det inte så jag kör fotoöverföring.

Hade du tendens till kvarsittande svart kladd av skyddsfilmen på kortens kanter? Det har jag råkat ut för från flera leverantörer. Visserligen kanske för att korten legat varmt här.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav HenrikE » 2018-05-11 22:31

darkg skrev:Hade du tendens till kvarsittande svart kladd av skyddsfilmen på kortens kanter? Det har jag råkat ut för från flera leverantörer. Visserligen kanske för att korten legat varmt här.

Det känner jag igen, blev ofta strul med trånga kort där ledare gick ända ut till kanten.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-11 23:33

darkg skrev:Hade du tendens till kvarsittande svart kladd av skyddsfilmen på kortens kanter? Det har jag råkat ut för från flera leverantörer. Visserligen kanske för att korten legat varmt här.

Nej inte alls, jag har etsat två kort (ett av dem delat i bitar) och inget kladd på kanterna. Korten exponerades och etsades lika bra hela vägen ut till kanten. Kvaliteten på korten känns mycket bra och 1 mm tjocka är smidigt att borra (att borra är annars det drygaste, drygt nog för att överväga kort från Kina). Kanterna på mönstret är mycket bra trots att jag kört med två overhead-hinnor på varandra (min laserskrivare är ganska kass och av den biligaste typen). Benavstånd 2 mm med 1.8 mm pads blev lite tight. 2.5 mm benavstånd och 1.8 mm pads går dock bra. Jag tycker metoden är utmärkt för små enkla kort och för att labba.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav Eri » 2018-05-13 08:54

HenrikE skrev:Ser riktigt bra ut! Jag byggde en exponeringslåda för många år sen och använde den flitigt i början. Jag skrev ut på vanligt kopieringspapper, funkar utmärkt med lite längre exponeringstid (2-3 gånger längre om jag inte minns fel) och man slipper dubbla lager. Men sen blev jag lat och började beställa kort från Kina..


Har också skrivit ut på vanligt kopieringspapper. Men det finns ett knep som som förkortar exponeringstiden och gör papperet nästan genomskinligt. Man bestryker papperet med olja ( någon man har i hushållet ) torkar av överflödet och låter det torka.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger UV-exponeringsbox av insektsdödare...

Inläggav darkg » 2018-05-30 01:01

Jag skulle idag undersöka om det verkligen gör skillnad med olja (för ögat gör det ju det, men kanske inte för uv, tänkte jag). Så jag offrade frånsidan av ett kort, men givetvis klantade jag till det och dubbelexponerade istället :roll: men jag tror dig och exponerade - preliminärt - framgångsrikt ett kort med oljad papperskopia. Tidigare testade jag papper, men det verkar kunna vara kinkigt att få till sweet-spot med fullt genomlyst papper men utan läckage genom tonern. Ev. oljighet, helt fritt blir det ju kanske inte trots torkning, verkar inte heller ställa till nåt i framkallningsbadet. Mycket lovande, alltså!
Don’t just do something, sit there.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster