ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-04-30 11:59

Är lite sugen på att bygga min första högtalare, hittade detta kit "ACOUSTIC POLARIS" från hifikit.se, kan det var något som första objekt?
Synpunkter?

8" baselement Response 210w, http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/210w-10
Diskant Seas H1318 29TFF/W, http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 318-29tffw

POLARIS är en 20 liter basreflexlåda, finns även en storebror på 50 liter med samma element, SIRUS, av nån underlig anledning är det detta kit en 50 lapp billigare, undrar vad som skiljer?
Senast redigerad av Platis 2018-04-30 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav PerStromgren » 2018-04-30 12:12

Ja, varför inte?

Du lär dig en massa och kommer säkert att vilja bygga mer! :)

Det finns en tråd här på faktiskt som behandlar ett bygge med den basen: viewtopic.php?f=3&t=59574
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav fonzeka » 2018-04-30 12:50

Golvmodellen verkar sakna den "akustiska ventilen" som verkar ingå till stativmodellen.
Ganska dyr skumpropp i så fall :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Nattlorden » 2018-04-30 13:54

Om du inte har ett användningsfall där du inte har stativ... så skulle jag hellre ta storebror, både visuellt och för basutrsträckningen.

Sen hade jag nog satt diskanten mer assymetriskt själv, även om jag självklart inte vet hur mycket de beaktat diffraktionen i designen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav EmuMannen » 2018-04-30 18:40

Jag har byggt det men i lite andra lådor (med varierande resultat, köpt mest för att experimentera en del). Jag har alla delar kvar (element och delningsfilter) men de ligger mest och skräpar i garaget i väntan på något nytt bygge...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-04-30 19:14

Vad tyckte du om elementen?
Response 210w har jag blivit tipsad om förut och hifikit talar ju väl om dom, men man hittar inte så mycket om dom!
Diskanten verkade ju fin, hittade detta http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-CURV.htm

Datablad;
http://www.hifikit.se/images/5347/210w108.pdf
http://www.hifikit.se/images/5789/h1318 ... asheet.pdf

Hur avancerade filter/vilka filterkomponenter följde med i kitet?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav EmuMannen » 2018-04-30 19:33

Såhär ser filtren ut när de är färdigbyggda. Diskanterna är välbyggda från Seas inte mycket att säga om dem. Basarna är helt OK men jag gissar tillverkade i Kina (men vad är inte det idag?). Korgarna är i pressad plåt men i övrigt ser de välbyggda ut. Vad kan man vänta sig för det priset? Det går att få dem att låta riktigt OK i rätt lådor.
Bilagor
IMG_0061.jpg
Filter till Polaris
IMG_0061.jpg (66.88 KiB) Visad 3435 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav EmuMannen » 2018-04-30 19:44

fonzeka skrev:Golvmodellen verkar sakna den "akustiska ventilen" som verkar ingå till stativmodellen.
Ganska dyr skumpropp i så fall :)

Den akustiska ventilen var två billiga basreflexrör i papp med tillhörande plasttrattar. Att de ingick i det lilla paketet men inte i det stora är för mig en gåta...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-04-30 19:56

Aha, tack tack för infon! :D
Såg ut som helt ok filterkomponenter i ett billigt kit,nice!

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-09 15:35

Jag har köpt ett sånt här kit från EmuMannen som levererade det personligen till dörren! Tack! :)

Min erfarenhet av högtalarbygge är väldigt kort och sist jag byggde var för knappt 30 år sedan då jag köpte basar från Backe.

Nu har jag laddat ner Basta! och petat in parametrarna för de ingående elementen i kit:et från hifikit, men får inte riktigt kurvor som jag förstår mig på.

Så här ser det ut,
curves.PNG
Kurva
curves.PNG (97.45 KiB) Visad 3281 gånger



Varför är det oscilleringar som startar över 1kHz?
Varför för jag en sån dip med minimum 2.2kHz? Förstår ju att delningsfiltret delar ungefär där, men ska det verkligen bli en dip av det?
Jag har matat in filterdata i fliken Advanced network och hoppas det är OK eftersom jag inte hittade motsvarande filter i fliken Passive filter.
Filerna finns här,
aucostic_sirius.zip
bastaelement-filer, basta-filer samt screenshot
(89.29 KiB) Nerladdad 87 gånger


Här är en screenshot av nuvarande låddesign på 40 liter. Ignorera utseendet på basröret,
piPa dual baffle 3rd try v9.png
acoustic-kit
piPa dual baffle 3rd try v9.png (87.17 KiB) Visad 3281 gånger

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-05-10 15:48

Vad kul! :) Var själv sugen på dessa kit, tydligen är 8ohmarna slut på HIFI-kit och man planerar att göra nya filter som passar för 4 ohms elementen!
Har inte så mycket att tillföra varför kurvorna ser som dom gör, då jag själv inte är så kunnig på detta, men är också nyfiken på varför! Det har inte blivit nåt fel vid val av typ av filter i basta?
En annan liten fundering, är det verkligen så bra att ha en så skarp kant i baffeln precis under diskanten? Eller det har ingen större betydelse?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav gopnik » 2018-05-10 15:54

niclas_f skrev:Nu har jag laddat ner Basta! och petat in parametrarna för de ingående elementen i kit:et från hifikit, men får inte riktigt kurvor som jag förstår mig på.

T/S är en mycket förenklad beskrivning av element som bara ger en bra simulering av själva lådavstämningen. De säger inte tillräckligt om ett elements beteende över ett par hundra hertz. För att få vettiga filtersimuleringskurvor måste du importera uppmätta ton- och impedanskurvor i Basta! Elementsmåsignalsparametrarna räcker inte.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-10 18:10

Platis skrev:En annan liten fundering, är det verkligen så bra att ha en så skarp kant i baffeln precis under diskanten? Eller det har ingen större betydelse?


Bra fråga. Jag har gjort som på pi60 och tänker att det kanske blir bra med den här diskanten också :)
Det skadar inte att prova.
Titta på ino audio pi60 så förstår du var designen kommer från :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav dewpo » 2018-05-10 18:25

Oscilleringen berodde bara på att det var felkryssat i baffel-simuleringen. Om man kan lita på Basta verkar 40 mm baffel-steg och fas-vänd diskant fungera.
FarField.png
FarField.png (30 KiB) Visad 3165 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav EmuMannen » 2018-05-10 18:33

Snabb fråga, har du valt att summera kurvorna för bas och diskant? Jag gissar att det är den feta svarta kurvan. I annat fall, högerklicka på respons-diagrammet, välj "view options", sen "show sum of these systems responses", kryssa för både bas och diskant.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-10 18:37

Det ser ju bättre ut. Men hur ska man tolka dippen mellan 1,5k och 6k?
Säger detta någonting om att dessa högtalare inte kommer att ge ett jämt ljudtryck över säg 100-10k ?
Eller säger kurvorna bara hur bidraget från basreflexlådan ser ut?

Detta är säkert amatörfrågor. Men jag är helt novis i detta. Jag har dock en umik-1 som jag kan provmäta med när jag är klar :)
Att mäta är att veta.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-05-10 18:41

Väldigt vilken dip vid delningsfrekvensen! Är det med filtervärdena från hifikit?

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-10 18:46

EmuMannen skrev:Snabb fråga, har du valt att summera kurvorna för bas och diskant? Jag gissar att det är den feta svarta kurvan. I annat fall, högerklicka på respons-diagrammet, välj "view options", sen "show sum of these systems responses", kryssa för både bas och diskant.


Det har jag gjort. Det är som du misstänker den svarta kurvan som är summan.



Sent from my iPhone using Tapatalk

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-10 18:47

Platis skrev:Väldigt vilken dip vid delningsfrekvensen! Är det med filtervärdena från hifikit?


Det är det. I alla fall de värden som satt på filtret från EmuMannen. Se bilden han la upp tidigare i tråden.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-05-10 18:54

Nja, det känns ju inte riktigt rätt! Är dämpningen med också?

Här är ett bygge med likadan diskant men med annat baselement, som referens, finns lite kurvor om du scrollar ner!
http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-CURV.htm

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-10 23:48

Dämpningen hade jag satt till 70% tror jag, men nu har jag reducerat den till 50%. Det var inte det som var problemet utan baffel-steget som gjorde det mesta skillnaden. Tack @dewpo !

Nu har jag även justerat högpass-delen i filtret och bytt 1R8 till 5R6 och 3,3uF till 8,2uF. Detta dämpar diskanten något samt flyttar delningsfrekvensen så att inte svackan blir så bred.
Lådan är avstämd till 30Hz.
I alla fall tror jag att det är 30Hz. Jag är osäker på vilken diameter jag ska sätta in i Basta när röret jag sätter in är koniska. Är det den stora eller lilla diametern jag ska använda? (HP70, http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/highpower-basreflexror)

Jag tycker simuleringen ser ganska bra ut nu.
Bilagor
curves_v2.PNG
Förbättrad kurva.
curves_v2.PNG (84.49 KiB) Visad 3089 gånger

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav Platis » 2018-05-10 23:51

Ja det såg snyggt ut! :D

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: ACOUSTIC POLARIS, kit från HIFIKIT

Inläggav niclas_f » 2018-05-10 23:56

Jag glömde att nämna i mitt senaste inlägg. Eftersom basen sitter på en baffel som är 32mm framskjuten i förhållande till diskantbaffeln, har jag justerat så att mic:en sitter på avståndet 1,032m från diskantmätningen jämfört med avståndet till basen som är 1,0m.
Dessutom har jag fasvänt diskanten. Det gör att jag får den fina raka kurvan.

I alla fall tror jag att den är bra. Jag har ingen erfarenhet av Basta så jag går bara på hur flat den är.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster